Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-27@09:59:11 GMT

وضعیت بحرانی کرونا درخوزستان

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۳۹۰۷

ویروس کرونا در خوزستان به مرز بحران رسیده است، مردم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی را نمی‌کنند و مسئولان کاری به غیر از توصیه به مردم ندارند. ناطقان : تا اوایل سال جدید خوزستان جزو استان‌های با آمار خوب شیوع ویروس کرونا در مقایسه با سایر استان‌ها بود و حتی برخی بر سفید بودن وضعیت استان تأکید می‌کردند ولی از اواخر فروردین در حالی که سایر استان‌ها روند نزولی ابتلاء به بیماری را آغاز کردند، موارد مثبت کرونا در خوزستان در حال اوج گیری بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



اکنون کار به جایی رسیده که آمار ابتلاء به بیماری کرونا در استان خوزستان در حال رسیدن به روزانه ۲۰۰ نفر است و حتی مسئولان وزارت بهداشت هم نسبت به شیوع کرونا در خوزستان هشدارهای جدی می‌دهند.

حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در همین زمینه گفت: در حال حاضر خوزستان رتبه اول در سیر صعودی کرونا در کشور است و این در حالی است که مسئولان استانی فقط بر افزایشی بودن آمار خوزستان هشدار می‌دهند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز روز جمعه آخرین آمار ثبت شده کرونا در استان را اعلام کرد و از ثبت ۱۹۲ مورد ابتلای جدید به کووید ۱۹ طی شبانه‌روز گذشته در خوزستان خبر داد.

علی احسان پور در رابطه با آخرین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در خوزستان، اظهار کرد: بر اساس تشخیص‌های قطعی صورت گرفته در شبانه‌روز گذشته، ۱۹۲ مورد ابتلای جدید به کووید ۱۹ در خوزستان شناسایی شد تا به این ترتیب شمار کل مبتلایان در استان به ۴ هزار و ۱۰۲ نفر افزایش یابد.

وی افزود: این موارد جدید به تفکیک شهرستان‌ها؛ اهواز ۵۱ مورد، دزفول ۴۹ مورد، شوش ۲۸ مورد، باوی ۲۵ مورد، شوشتر ۹ مورد، کارون ۸ مورد، آبادان ۵ مورد، ماهشهر و خرمشهر هر کدام ۳ مورد؛ مسجدسلیمان، حمیدیه و بهبهان هر کدام ۲ مورد؛ شادگان، اندیمشک، هندیجان، رامهرمز و دشت آزادگان هر کدام یک مورد بوده است.

احسان پور بیان کرد: طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در خوزستان جان خود را از دست دادند تا به این ترتیب تعداد فوت‌شدگان در استان به ۲۷۰ مورد برسد.

وی در پایان گفت: در حال حاضر ۵۰۱ بیمار در بیمارستان‌های خوزستان تحت درمان هستند و ۳ هزار و ۳۳۱ بیمار با تلاش‌های شبانه‌روزی کادر درمان پس از بهبود یافتن از مراکز درمانی استان ترخیص شدند.

هنوز در مرحله طغیان

سخنگوی وزارت بهداشت نیز در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که تهران و خوزستان در ۲۴ ساعت گذشته جمعاً نزدیک به نیمی از موارد ارجاع بیمارستانی و بستری ابتلای جدید به ‎کووید _۱۹ در کشور را به خود اختصاص داده‌اند. خوزستان کماکان در مرحله طغیان بیماری قرار دارد.

در حالی که مردم استان خوزستان چندان فاصله‌گذاری اجتماعی و فیزیکی را رعایت نمی‌کنند، مسئولان متولی امر نیز راهکار مناسبی برای کنترل طغیان بیماری کرونا ندارند و صرفاً به توصیه و هشدار بسنده کرده‌اند و به نظر می‌رسد کار از دست آنها خارج شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود ۴۰ روز پیش در شبکه خوزستان گفت: با احتساب جمعیت پنج میلیون نفری خوزستان اگر ۷۰ درصد مردم به کرونا مبتلا شوند و از این تعداد سه و نیم درصد فوت کنند تعداد مرگ و میرها به ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر خواهد رسید. یک بستری از میان هر دو مراجعه

این در حالی است که رئیس بیمارستان رازی اهواز به عنوان بیمارستان قرنطینه بیماران کووید ۱۹ در اهواز گفت: در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی، کرونا در خوزستان به بحران تبدیل می‌شود.

دکتر فرهنگ کره بندی افزود: متأسفانه از مراجعه هر دو نفر به بیمارستان رازی اهواز، یک نفر بستری می‌شود و این در حالی است که فقط در جاهای دیگر از پنج تا ۶ مراجعه کننده یک‌نفر در بیمارستان بستری می‌شود.

وی ادامه داد: پنج بخش آی سی یو در بیمارستان رازی اهواز با تمامی تجهیزات، امکانات و کادرهای درمانی راه اندازی و مشغول فعالیت است.

رئیس بیمارستان رازی اهواز تاکید کرد: مردم باید نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند. اگر توجه به اصول بهداشتی نشود کرونا در خوزستان به یک بحران تبدیل خواهد شد.

دکتر کره بندی گفت: این اوضاع در شأن مردم خوزستان نیست. بیماران زمینه‌ای از جمله دیابتی‌ها و قلبی، بیشتر در معرض خطر هستند برای همین باید فاصله گذاری اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت کنیم.

مردم رعایت سابق را ندارند

رئیس مرکز بهداشت خوزستان نیز گفت: در روزهای اول وضعیت استان یک وضعیت مناسب و در حد سبز بود ولی با بازگشایی تدریجی اصناف و بازار، برخی مردم اوضاع را عادی جلوه دادند و رعایت‌های قبلی را انجام نمی‌دادند.

دکتر سید مهدی علوی افزود: یکی از علت‌های افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در استان عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مردم است.

وی تاکید کرد: ویروس کرونا یک ویروس زیرک و هوشمند است و از نقاط ضعف ما استفاده می‌کند و به علت سنگینی وزنش تا بیش از یک متر نمی‌تواند در دهان رسوب و یا در مقابل ماسک نفوذ کند؛ بنابراین لازم است حتماً از ماسک استفاده شود و به همین علت استفاده از آن در کلیه ادارات و اصناف اجباری شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان ضمن اشاره به اینکه در فضاهای بسته از تهویه مناسب باید استفاده کرد، ادامه داد: در صورت استفاده از کولر و سیستم‌های خنک کننده باید در کنارش یک تهویه و یا مکانی برای تبادل هوا وجود داشته باشد تا هوای آلوده خارج شود.

دکتر علوی ضمن توصیه به خانواده ها برای مراجعه به مراکز بهداشتی برای امور درمانی از جمله واکسیناسیون کودکان بیان کرد: همه مراکز درمانی و بهداشتی استان که درگیر کرونا نیستند و مشغول ارائه خدمات دیگر بهداشتی هستند و در صورت عدم واکسیناسیون امراض خطرناک‌تری در کمین خواهد بود.

اعتراض دانشجویان

وضعیت نامناسب بیماری کرونا در خوزستان در حدی بود که تشکل‌های دانشجویی علوم پزشکی اهواز در اعتراض به مدیریت بحران کرونا در خوزستان بیانیه صادر کردند.

در این بیانیه آمده است: در این شرایط بحرانی که با گذشت هر ساعت وضعیت استان زخم خورده خوزستان وخیم و وخیم‌تر می‌شود، ادامه دار بودن شرایط و عدم مدیریت صحیح می‌تواند سبب بروز فاجعه‌ای جبران ناپذیر شود که جان هزاران نفر از شهروندان استان را با خطر بسیار جدی رو به رو می‌کند.

در این بیانیه تاکید شده است: به دلیل تصمیمات نسنجیده و غیرکارشناسی صورت گرفته و رفع محدودیت‌های آمد و شد، آمار ابتلای به بیماری کرونا در بازه دو هفته در استان خوزستان تا سه برابر رشد داشته است و این در حالی است که شرایط و امکانات استان دیگر قادر به پاسخگویی به این شرایط نیست. بازگشایی بدون پشتوانه و ناگهانی و عدم اطلاع رسانی مکفی از سوی دانشگاه و وزارت بهداشت سبب شده است تا مردم با فرض عادی بودن شرایط در سطح شهر تردد کنند و همین موضوع زمینه شیوع بیش از پیش بیماری را فراهم کرده است. گناه مسئولان آن گاه سنگین‌تر می‌شود که انفجار آمار را نتیجه بی مبالاتی مردم می‌دانند در حالی که هیچ اقدام مؤثری در زمینه مقابله با شیوع بیماری از سوی مسئولان انجام نشده است.

در این بیانیه پیشنهادهایی برای کاهش ابتلای مردم به کرونا داده شده است که از جمله می‌توان به بازگرداندن سریع محدودیت‌های ترددی در سطح استان، بستن معابر شهری و جلوگیری از عبور و مرورهای بی دلیل در سطح شهرها و برخورد جدی با خاطیان، ضد عفونی منظم تمام معابر شهری و اطلاع‌رسانی صادقانه و هشدار دهنده به شهروندان، کاهش ظرفیت کاری ادارات و تعیین ساز و کارهای جهت کاهش نیاز مردم به خروج از منزل و بسیج تمامی امکانات استانی و کشوری برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی و اعلام وضعیت بحرانی به ستاد ملی کرونا اشاره کرد.

در پایان بیانیه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید شده است: در پایان لازم است یادآور شویم که جان هموطنان ما خط قرمز تغییر ناپذیری است که هرگونه سهل انگاری در حفاظت از آن عواقبی بس خطرناک را در پی دارد. در صورت عدم توجه به مطالب فوق الذکر و ادامه یافتن ضعف‌های مدیریتی، وزارت بهداشت، استانداری خوزستان و دانشگاه علوم پزشکی اهواز به عنوان حافظان اصلی جان مردم و تصمیم گیران اصلی در این زمینه، مسئولین اصلی تمامی عواقب این فاجعه هستند.

به نظر می‌رسد کار کنترل بیماری کرونا از دست مسئولان استانی خارج شده است و این امر نیاز به مداخله جدی در سطح ملی دارد.

باید محدودیت‌های بیشتری اعمال شود، راه‌های اصلی مرکز شهرها بسته شود، تعداد بیشتری از کارکنان ادارات به مرخصی اجباری بروند و مراکز عبور و مرور به صورت روزانه ضد عفونی شوند تا بتوان جلوی رشد لجام‌گسیخته بیماری کرونا در استان خوزستان گرفته شود.
منبع: مهر برچسب ها: کرونا ، ناطقان ، بحران ، خوزستان

منبع: ناطقان

کلیدواژه: کرونا ناطقان بحران خوزستان بیمارستان رازی اهواز فاصله گذاری اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی علوم پزشکی اهواز کرونا در خوزستان بیماری کرونا کرونا در استان استان خوزستان وزارت بهداشت ویروس کرونا کووید ۱۹ کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۳۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، محمدجواد امانی اظهار امیدواری کرد که در راستای تحقق شعار سال با تعامل بخش خصوصی و نهاد‌های مرتبط، می‌توان در جهت شکوفایی اقتصاد استان گام‌های اساسی برداشت.

وی با اشاره به مشکلات بخش صنعت، کشاورزی، بازرگانی و معادن خوزستان اظهارکرد: باوجود چالش‌های موجود، نباید اجازه داد که صنایع کوچک آسیب‌پذیر شوند بنابراین با اقدامات کارشناسی و بررسی‌های میدانی باید نسبت به رفع موانع و گلوگاه‌ها در مسیر کار فعالان اقتصادی تلاش کرد.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز به دغدغه‌های فعالان بخش خصوصی در زمینه رویه‌ها و فرآیند‌های مربوط به سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: برای اصلاح برخی رویه ها، فعالان اقتصادی از این سازمان در دیوان عدالت اداری شکایت‌هایی را ثبت و آرایی نیز صادر شد که پیروی تامین اجتماعی از این آرا، باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

امانی گفت: امیدواریم دستگاه‌های اجرایی در راستای رفع موانع به منظور تحقق شعار سال، حمایت از تولید را در دستور کار قرار دهند تا تولیدکنندگان در شرایط سخت کنونی بتوانند فعالیت کنند.

وی در خصوص شهرک‌های صنعتی اهواز نیز گفت: شهرک صنعتی شماره یک اهواز قدیمی‌ترین شهرک کشور است که سال ۱۳۴۵ در ۳۸ هکتار راه‌اندازی شد و باید توجه داشت که توسعه و توجه به بهبود زیرساخت‌های مربوطه همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز همچنین از برخی رویه‌های بانکی بخاطر مسدود شدن حساب کاری فعالان بخش خصوصی بخاطر بدهی‌های کوچک انتقاد کرد و گفت: مسئولان و سیاست گذاران حوزه اقتصادی اجازه ندهند فعالان بخش خصوصی به علت بدهی اندک به بانک، تامین اجتماعی یا دارایی دچار مشکل شوند چرا که شعار امسال نیز جهش تولید با مشارکت مردم است و این امر با فعالیت مستمر بخش خصوصی و تولیدکنندگان محقق می‌شود.

وی به مشکلات فراوان بخش صنعت در خوزستان اشاره کرد و گفت: اعتباراتی برای واحد‌های تولیدی در نظر گرفته شده ولی گرفتن استعلام‌های بانکی با وقفه چند ماهه همراه است و این باعث تحمیل برخی هزینه‌ها به تولید کننده می‌شود.

نایب رییس اول اتاق بازرگانی اهواز نیز گفت: مشکلات استان خوزستان در زمینه تولید و فعالیت‌های اقتصادی به صورت کارشناسی باید مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.

شهلا عموری اظهارکرد: بانک‌های استان باید همکاری اثربخشی با فعالان اقتصادی داشته باشند؛ همچنین صنایع بزرگ مانند شرکت نفت و ملی حفاری نیاز است که از شرایط بخش خصوصی درک روشنی داشته و مطالبات فعالان اقتصادی را در موعد مقرر پرداخت کنند.

وی ادامه داد: شرکت‌های بزرگ در برخی مواقع حاضر به انجام تهاتر نیستند و فرآیند پرداخت مطالبات فعالان اقتصادی در خوزستان اغلب طولانی است.

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی اهواز به شرایط محیط زیست در خوزستان اشاره و خاطرنشان کرد: برخی شرکت‌های بزرگ در خوزستان به رغم ایجاد آلایندگی، حاضر نیستند که گردش مالی و پرداخت مالیاتشان در استان خوزستان انجام دهند؛ بنابراین این عوامل باعث شده واحد‌های تولیدی متوسط و کوچک با بحران مواجه شوند.

عموری گفت: واردات خوزستان بر صادرات غلبه دارد و همیشه تراز صادرات منفی است، زیرا بیشتر محصولات از مرز‌های خوزستان وارد می‌شوند.

وی با اشاره به دیگر چالش‌های موجود در فعالیت‌های اقتصادی استان خوزستان ادامه داد: مواد اولیه واحد‌های تولیدی در استان موجود است ولی واحد‌های تولیدی مجبور هستند که مواد اولیه مورد نیاز خود را از استان‌های دیگر تامین کنند.

دیگر خبرها

  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • ماجراهای کنسرت «سیروان خسروی» در اهواز تکرار نمی‌شود
  • چهار فوتی در دو حادثه رانندگی در محور‌های خوزستان
  • جوانان ما لایق رتبه‌های بالا در سطح مسابقات بین‌المللی هستند
  • اماندهی حریم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان
  • هوا در خوزستان گرم‌تر می‌شود
  • برگزاری ششمین نشست تخصصی گردشگری مقاومت در اهواز+فیلم
  • پیش بینی بارش‌های پراکنده و افزایش دما در خوزستان
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • تلاش برای تحقق شعار سال و شکوفایی اقتصاد خوزستان