Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرخش ویروس کرونا، این مهمان ناخوانده در کشور و به دنبال آن قرنطینه خانگی و تجمع افراد خانواده زیر یک سقف به مدت طولانی بدون هیچ گردش و تفریحی، چالش های جدی را متوجه خانواده ها کرد و ضرورت آموزش شاد زیستن را یادآور شد.

خبرگزاری شبستان – البرز؛ اتفاقات پیش بینی نشده ای در طول زندگی انسان ها رخ می دهند که نیازمند مدیریتی خاص هستند و افراد خانواده با وقوع این رویدادهای خواسته یا ناخواسته باید بتوانند به خوبی به این مدیریت دست یابند تا با آرامش بیشتری آن ها را پشت سر بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روزهای پر تنش و پر اضطراب که شاهد جولان ویروس مرموز کرونا در دنیا هستیم هر روز شاهد وقوع اتفاقات جدیدی هستیم که علاوه بر جسم مردم، روح و روان آن ها را نیز به بازی گرفته است.

با اعمال قرنطینه های پیشنهادی و محدودیت در رفت و آمدها خشونت های خانگی از قبیل تنش و درگیری میان زوجین و در پی آن همسر آزاری، کودک آزاری و در برخی موارد نیز سالمند آزاری رنگ زندگی مردم را تغییر داد.

چرخش این مهمان ناخوانده نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا برای مردم پیش بینی نشده بود بنابراین هیچ گونه مدیریت بحرانی نه در خانواده ها و نه در سطح کلان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برای آن در نظر گرفته نشده بود.

همه گیری کرونا و در پی آن تجمع افراد خانواده زیر یک سقف به مدت طولانی بدون هیچ گردش و تفریحی، برخی از آنها را به چالش های جدی کشاند و ماجراهایی زیر سقف این خانه ها اتفاق افتاد که حتی برای اهالی منزل که مشکلات زیادی را در کنار یکدیگر سپری کرده بودند نیز قابل تحمل نبود.

این موضوع و درگیری و اختلافات در خانواده هایی که اسفند ماه و در آستانه سال جدید در سطح وسیع تری به فکر درآمدزایی بودند و به نوعی امید به فروش اجناس شب عید داشتند قابل توجه بود زیرا «در خانه بمانیم» جمله ای بود که برای سلامتی جسم افراد بسیار به کار برده می شد اما در واقع سلامت روان آنها را دچار خدشه می کرد.

رنجش اعضاء خانواده ها از انجام پروسه های پاکسازی و مراحل عفونت زدایی

«سیده شهناز موسوی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان از البرز از افزایش مراجعین به کلینیک های مشاوره ای و روانشناسی خبر می دهد و می گوید: در ایام کرونا که افراد به اجبار در منزل کنار یکدیگر قرار گرفتند تعارضات زناشویی، خود را به شکل پررنگ تری نشان داد. 

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت و مدرس مهارت های زندگی در سازمان بهزیستی کرج و آموزش حین عقد در تهران و کرج  ادامه می دهد: در واقع خانواده هایی که نحوه ارتباط صحیح و منطقی با یکدیگر را به خوبی بلد نبودند و و پیش از این نیز آموزشی دریافت نکرده بودند و تمرینی نداشتند، به دلیل وجود استرس، بیشتر دچار اینگونه تنش ها شدند که گاها به خشونت نیز کشیده شد.

موسوی اذعان می کند: مردان کنترل گری که خیلی با خانواده همسو نیستند، تعارض دارند و زیاد جروبحث می کنند، زمانی که بیرون هستند یا پس از خستگی کار روزانه به منزل بازمی گردند شاید نتوانند این اعمال نفوذها را داشته باشند بنابراین کمتر با خانواده به چالش و تعارض می افتند.

وی می گوید: تعطیلی مراکز و عدم دسترسی به دریافت خدمات مشاوره ای و روانشناسی در یک مقطع زمانی، موجب شد تا نگرانی های برخی از بیماران مبتلا به استرس، اضطراب های مختلف و همچنین وسواس ها و افسردگی ها که قبلا در این مراکز درمان شده و بهبود یافته بودند نیز تشدید شود.

موسوی با اشاره به برابری حدودی مراجعین حضوری آقا و خانم در این مدت بیان می کند: بیشتر تماس های تلفنی و درخواست مشاوره از این طریق را خانم ها تشکیل می دهند تا هم در قرنطینه خانگی باشند و هم از طریق گفتگو با مشاور به یک آرامش روانی برسند.

این کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت می افزاید: یکی از دلایل اختلافات زناشویی مطرح شده در این مدت، درگیری میان زن و شوهر زمان بازگشت مرد به منزل و انجام پروسه های پاکسازی و مراحل عفونت زدایی از سوی مراجعین عنوان شد.

موسوی بیان می کند: در شرایطی که حضور در پارک ها و فضاهای خارج از منزل برای افراد ممنوع شد مشاجرات در خانواده هایی که پدر، مصرف کننده موادمخدر بود نیز شدت گرفت. برخی از این مصرف کنندگان فرصت تهیه مواد را از دست دادند و اگر موادی هم به دست آنها می رسید از کیفیت رضایت بخشی برخوردار نبود که این امر به بدرفتاری با همسر و فرزندان می انجامید.

این کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت با نگاهی تأسف بار سری تکان می دهد و می گوید: زد و خوردهای شدید با همسر و حتی بیرون انداختن از منزل در ساعاتی که پاسی از شب گذشته مواردی بود که از سوی مراجعین به ما اعلام می شد که بیشتر آنها نتیجه عصبانیت، مصرف مواد نامرغوب و ایجاد توهم در فرد معتاد بود.

در این برهه زمانی حساس و پراسترس کودکان نیز از این مقوله درامان نیستند زیرا با تعطیلی مدارس و مهدهای کودک و کاهش ارتباط های لذت بخش دوستانه با همسن و سالان و محصور شدن در خانه، فرصت شیطنت و بازی در محیط های باز از آنها گرفته شده و در خانه ماندن در منازلی با متراژ متوسط و گاهی کمتر از آن، موجب بهانه گیری و در نهایت خشم پدر و مادرمی شود.

از سوی دیگر زمانی که اختلاف و درگیری میان پدر و مادر بالا می گیرد، کودکان نخستین قشر آسیب پذیری هستند که آتش این ناهماهنگی ها دامن آنها را گرفته و ترس و وحشت وجودشان را در برمی گیرد که این امر در آینده نیز می تواند لطمات جبران ناپذیری به آن ها وارد کند.

افزایش 10 برابری تماس ها با اورژانس اجتماعی استان در سال جدید

اسداالله حیدری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز اظهار می کند: در دوره بروز و شیوع ویروس کرونا، فعالیت اورژانس اجتماعی نیز مانند گذشته ادامه دارد و خدمات لازم را به مردم ارائه می دهد.

مدیرکل بهزیستی استان البرز بیان می کند: متناسب با ضرورت و نیاز هموطنان، افراد درمعرض آسیب و آسیب دیدگان اجتماعی در سطح جامعه، اورژانس اجتماعی علاوه بر فعالیت های معمول خود، به آگاه سازی عمومی درخصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری و توزیع اقلام بهداشتی در بین افراد مذکور به ویژه کودکان کار و خیابان پرداخته است. 

حیدری عنوان می کند: همچنین به دلیل افزایش قابل توجه تعداد تماس های برقرار شده با خط 123 که در پی اطلاع رسانی وزارت بهداشت درخصوص خدمات تخصصی مراکز فوریت های اجتماعی در سراسر کشور صورت گرفت، اقدام به افزایش تعداد کارشناسان کردیم و در این مدت، 4 کارشناس در طول شبانه روز آماده پاسخگویی به تماس های مردمی هستند. 

وی اذعان می کند: بر اساس آمارهای به دست آمده از مراکز فوریت های اجتماعی تحت نظارت سازمان بهزیستی استان البرز، در مقایسه دوره یک ماهه فروردین 99 با دوره مشابه در سال قبل، میانگین تعداد کل تماس های برقرار شده با خط 123 در یک روز 122 تماس است که از این بین، 22 تماس مرتبط و مابقی غیرمرتبط با فعالیت های برنامه اورژانس بوده اند.

مدیرکل بهزیستی استان البرز از افزایش 10 برابری تماس ها با اورژانس اجتماعی استان در سال جدید خبر می دهد و می افزاید: همین آمار در یک روز از فروردین 99، برابر 450 تماس است که 64 تماس آن مرتبط بودند که در تماس های مرتبط 190 درصد و در کل تماس ها 269 درصد رشد را شاهد بوده ایم. 

حیدری ادامه می دهد: طی بررسی های صورت گرفته، 4/9 درصد همسر آزاری، 7 درصد کودک آزاری، 5 درصد اختلافات حاد خانوادگی و 6/3 درصد خودکشی بیشترین علت تماس های مرتبط برقرار شده با خط 123 را به خود اختصاص دادند.

« مهدی جوهری»  عضو هیأت علمی دانشگاه و عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز می گوید: یافته ها و شنیده ها حاکی از افزایش خشونت خانگی نه تنها در استان البرز بلکه در تمام جوامع است.

عضو هیأت علمی دانشگاه و عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز با اشاره به آماری که این روزها از تنش ها و درگیری های لفظی و فیزیکی در خانواده ها به گوش می رسد ادامه می دهد: خشونت، تنها به درگیری فیزیکی اطلاق نمی شود بلکه در برخی موارد حتی خشونت کلامی نیز می تواند آسیب جدی به همسر، فرزندان و سالمندان وارد کند.

عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز می افزاید: با توجه به طولانی شدن بیماری کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها به خصوص مشاغل آزاد، فقر اقتصادی به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز خشونت بستر پرخاش و درگیری در برخی خانواده ها را فراهم کرد.

جوهری اذعان می کند: شیوع ویروس کووید 19 در ایران و به تبع آن در استان البرز موجب شد علاوه بر همسر و کودک آزاری، به دلیل ضعف و ناتوانی در پدران و مادران سالخورده، سالمند آزاری نیز در برخی موارد به چشم بخورد.

عضو هیأت مدیره انجمن جرم شناسی استان البرز مطرح می کند: با تعطیلی مراکز، کاهش فعالیت انجمن ها و سازمان های مردم نهاد که پیش از این نقش بسزایی در حمایت از کودکان کار و خانواده های بی سرپرست یا بدسرپرست را ایفا می کردند یکی دیگر از دلایل بروز خشونت در منازل بود.

وی می گوید: خشونت خانگی در برخی خانواده های حاشیه نشین و دارای کودک کار بیشتر به چشم می خورد زیرا همین کودکان که به منظور درآمدزایی سرچهارراه ها و معابر حضور داشتند در چنین شرایطی باید در کنار والدین خود باشند که برخی از آنها اعتیاد دارند و موفق به تهیه موادمخدر مصرفی خود نشدند و این امر سبب عصبانیت و آسیب رساندن به فرزندان می شود.

جوهری در پایان صحبت های خود اذعان می کند: باید به گزارش هایی که از سوی اورژانس اجتماعی و سازمان بهزیستی در این زمینه ارائه می شود ترتیب اثر داده شود و نباید از کنار آنها به سادگی عبور کرد. حضور مددکار در کنار خانواده ای که خشونتی در آن صورت گرفته و به نوعی آسیب دیده محسوب می شود، بسیار مؤثر است.

ضرورت آموزش گفت و گو و تبادل نظر در میان اعضاء خانواده 

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت اظهار می کند: مشکل اصلی اینجاست که برخی خانواده ها هنوز یاد نگرفته اند که چگونه در کنار هم خوش باشند و از وجود یکدیگر لذت ببرند و تصور می کنند شادی تنها با خروج از منزل یا با حضور در جمع دوستان و اقوام میسر می شود.

وی ادامه می دهد: در چنین شرایطی که امکان خروج از منزل یا دید و بازدید اقوام و دوستان وجود ندارد مرور خاطرات شیرین گذشته می تواند راهکار مناسبی برای کاهش اضطراب ها و نگرانی های اهل خانه باشد.

موسوی می افزاید: به برخی مراجعین پیشنهاد دادیم تا روزانه چند قطعه عکس را از آلبوم های خانوادگی خود خارج و در مورد خاطرات آن با یکدیگر گفت و گو کنند و حتی از فرزندان بخواهند تا در این موضوع مشارکت داشته باشند و نظرات آنها را نیز جویا شوند.

وی تصریح می کند: مرور و بیان خاطرات گذشته در افرادی که از شرایط موجود گلایه داشتند، در درمان اضطراب و افسردگی تا حد زیادی تأثیرگذار بود و رضایتمندی آنها را در پی داشت حتی در برخی موارد افسردگی های شدید و استرس و ترس از مرگ و بیمارانگاری نیز با این روش درمان شده است.

این کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت با بیان اینکه معمولا خانواده های امروزی یا فرصت در کنار هم بودن را ندارند یا استفاده از آن را بلد نیستند عنوان می کند: انجام بازی های گروهی نیز می تواند در کاهش استرس و سهولت شرایط به افراد خانواده کمک کند. 

همچنین حمایت های مالی از خانواده های آسیب پذیر در نقاط مختلف استان به خصوص در مناطق حاشیه نشین تا حدودی می تواند از فشار و فقر اقتصادی حاکم بر خانواده ها بکاهد و مشارکت متولیان امر، سازمان های مردم نهاد و خیرین در این زمینه را نیز نمی توان نادیده گرفت.

همچنین سازمان بهزیستی به عنوان متولی اصلی و نهادی دولتی می تواند ضمن درخواست کمک از شهرداری و استانداری، چتر حمایت خود را بر سر خانواده های آسیب پذیر گسترده تر کند و با تأمین بخشی از نیازهای مالی و افزایش بسته های حمایتی تلخی این ایام را برای آنها شیرین کند.

در چنین شرایطی که مشخص نیست تا چه زمانی سایه این بیماری بر زندگی مردم سنگینی کند بهتر است زمینه را برای آموزش مدیریت بحران در خانواده ها فراهم کنیم و راه های رسیدن به آرامش را بهتر و بیشتر بیاموزیم و به فرزندان خود نیز انتقال دهیم.

فراموش نکنیم این نیز بگذرد...


گزارش: صدیقه صباغیان

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: شاد زیستن بنیان خانواده خانواده اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی افراد خانواده برخی موارد خانواده ها ادامه می دهد گفت و گو تماس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۴۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد

به گزارش خبرآنلاین، با آن که کشور با کمبود ۱۰۰ هزار پرستار مواجه است، وزارت بهداشت حاضر نیست حدود ۲۰ هزار پرستارِ طرحی را که طرح خود را گذرانده‌اند و در دوره کرونا نیز سنگ تمام گذاشتند، به کار گیرد.

همشهری آنلاین در گزارشی نوشت: پرستاری، یکی از مهم‌ترین مشاغل است که مستقیما با سلامت و جان مردم سر و کار دارد اما مشکلات شغلی و معیشتی این گروه که هر سال تنها وعده بهبود آن از سوی مسئولان داده می‌شود، طاقت پرستاران را بریده است.

ساعت‌های کاری زیاد، حجم سنگین کار، شیفت‌ها و اضافه‌کاری‌های اجباری‌ و با دستمزد اندک، فرسایشی بودن این شغل، اجرا نشدن قوانین اصلاح حقوق و مزایا، تاخیرهای همیشگی در پرداخت معوقه‌ها، کارانه های زیر یک میلیون تومان و حقوق‌های ناچیز ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومانی موجب شده که خیلی از پرستاران با وجود علاقه به حرفه‌شان و با این که در این زمینه تحصیلات و دانش دارند، عطای این شغل را به لقایش ببخشند.

طی سال‌های اخیر شاهد چندین موج مهاجرت پرستاران از کشور و یا تغییر شغل آنها بوده‌ایم. مشکلات شغلی پرستاران تا حدی طاقت‌فرسا شده که این روزها مدام خبر استعفای دسته جمعی آنها از مراکز درمانی را می‌خوانیم و می‌شنویم. هفته گذشته بود که ۴۳ نفر از پرستاران اتاق عمل و بیهوشی بیمارستان شهدای تجریش تهران استعفای دسته‌جمعی دادند. اواخر فروردین هم ۲۲ پرستار بیمارستان تخصصی طالقانی چالوس به صورت گروهی استعفا دادند. به این لیست باید پرستاران بیمارستان طالقانی آبادان و چند مرکز درمانی یزد را هم اضافه کرد که استعفای دسته‌جمعی‌شان در ماه‌های گذشته خبرساز شد. اتفاقی که در یک‌ سال گذشته بارها در مراکز درمانی مختلف رخ داد.

۲۰ هزار پرستار طرحیِ بلاتکلیف

سوی دیگر این ماجرا پرستارانی هستند که دوره طرح خود را در دوران پاندمی کرونا گذراندند و وزارت بهداشت نیز قول جذب و استخدام آنها را داد، اما بعد از فروکش کردن کرونا به وعده‌های خود عمل نکرد و آنها را به حال خود رها کرد. پرستارانی که جان خود را کف دست گرفتند و حتی تعداد زیادی از آنها به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

سید محمد علوی، پرستار بالین و فعال صنفی حوزه پرستاران در گفتگویی به این موضوع اشاره می‌کند که با وجودِ کمبود بیش از ۱۰۰ هزار پرستار در کشور، وزارت بهداشت حاضر نیست ۲۰ هزار پرستار را که طرح خود را در دوره کرونا گذرانده‌اند و به پرستاران طرحی شناخته می‌شوند، جذب کند.

علوی می‌گوید: این پرستاران در دوره مخوف کرونا ایثار کردند و به جامعه خدمت کردند. آنها می‌توانستند طرح‌شان را به تعویق بیندازند اما ازخودگذشتگی کردند و طرح خود را زودهنگام شروع کردند که کارها روی زمین نماند. ما تعداد زیادی دانشجوی ترم ۸ داشتیم که درس‌شان تمام‌نشده، طرح‌شان را شروع کردند و در دل کرونا رفتند.

پرستارانی که با سابقه ۲۰ ساله، شرکتی هستند

در دوره کرونا تعدادی از پرستاران به تازگی طرح خود را به اتمام رسانده بودند، اما مسئولان با دادن فراخوان و بستن قرادادهای کوتاه‌مدت ۶ ماهه و وعده استخدام و تامین امنیت شغلی، آنها را هم نگه داشتند. چون بیمارستان‌ها به شدت دچار کمبود نیرو بود. این را علوی می‌گوید و ادامه می‌دهد: وعده‌ها باعث شد که خیلی از پرستارها با وجود اتمام طرح‌شان ماندند و کار کردند. اما بعد از پاندمی کرونا با کم‌لطفی و بی‌مهری مسئولان مواجه شدند.

این فعال صنفی پرستاران می‌گوید: ما الان حدود ۲۰ هزار نیروی پرستار کارکشته داریم که ۴ سال درس خوانده‌اند و برادری خود را هم در بحران کرونا ثابت کردند، اما وزارت بهداشت آنها را به کار نمی‌گیرد. در این میان پرستارانی هم داریم که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، اما هنوز شرکتی هستند و تبدیل وضعیت نشده‌اند.

از تغییر شغل تا مهاجرت به کشورهای عربی

میانگین حقوق پرستاران با در نظر گرفتن سابقه فعالیت آنها بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان است. این را فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید و ادامه می‌دهد: پرستاران باید چند جا کار کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. خیلی از آنها هم تغییر شغل داده‌اند؛ در تاکسی اینترنتی کار می‌کنند، آنلاین‌شاپ زده‌اند و ... . فقط هم معیشت پرستاران مشکل ندارد. ما همکار پزشک داریم که هنوز پروانه مطب خود را نگرفته و بعد از شیفت درمانگاه مسافرکشی می‌کند.

علوی می‌گوید: مشکلات معیشتی پرستاران و عدم اجرای تبدیل وضعیت آنها باعث شده که خیلی از آنها اقدام به مهاجرت کنند. حقوق و مزایای پرستارانی که به عمان مهاجرت کرده‌اند، ۶ برابر حقوق یک پرستارِ فعال در ایران است.

او می‌گوید: متاسفانه پرستارانِ کشورهای حاشیه خلیج فارس را ایران دارد تامین می‌کند. چون الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آنها را به حاشیه خلیج فارس و اروپا و ... بفرستیم و خودمان دچار کمبود باشیم. مساله این است که کمبود پرستار در نهایت به سلامت مردم آسیب می‌زند. نه به کس دیگری.

هر ساعت اضافه‌کاری ۱۵ هزار تومان!

قانون تعرفه خدمات پرستاری، یکی از قوانین اصلاح حقوق پرستاران بود که در سال ۱۳۸۶ به تصویب رسید اما هرگز عملیاتی نشد. تا این که در سال ۱۴۰۰ خود مقام معظم رهبری ورود کردند. با این حال این قانون هرگز به سرانجام نرسید. فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: این قانون که گفته می‌شود اجرایی شده، با چیزی که در شیوه‌نامه آن آمده است، خیلی تفاوت دارد. درواقع فقط دارند کارانه ادوار قبل را به اسم تعرفه خدمات پرستاری پرداخت می‌کنند. الان بیشترین مهاجرت پرستاران به کشورهای حاشیه خلیج فارس است. ما این همه نیرو تربیت نکردیم که راحت، آنها را به حاشیه خلیج فارس و اروپا و ... بفرستیم

علوی توضیح می‌دهد: تعرفه خدمات پرستاری، یک قانون است که ده‌ها بار از سوی خود حاکمیت ضمانت اجرایی گرفته است. مقام معظم رهبری بارها در روزهای پرستارِ سال‌های مختلف به مسئولان تاکید کردند که این قانون را اجرا کنند. با این حال این قانون هنوز اجرا نشده است. یکی از تاکیدهای رهبری این بود که: «با کادر سلامت ایام کرونا نباید مانند کارگر فصلی رفتار شود.» اما متاسفانه وزارت بهداشت دقیقا فصلی برخورد کرد و بعد رفع نیازش در دوره کرونا به آنها گفت: «به سلامت»!

به گفته علوی، هر پرستار علاوه بر ۱۷۰ تا ۱۸۰ ساعت کار موظفی در ماه، باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت هم اضافه‌کاری داشته باشد. اما مبنای پرداخت هر ساعت اضافه‌کاری آنها فقط ۱۵ هزار تومان است! آیا این مبلغ با این حجم از فشار کار و فرسایشی بودن این شغل عادلانه است؟ این نشان می‌دهد که نظام پرداخت وزارت بهداشت نیاز به بازنگری جدی دارد.

لزوم احیای قانون حمایت از مدافعان سلامتِ ایام کرونا

وزارت بهداشت به تازگی اعلام کرده که در سال ۱۴۰۳ قصد استخدام ۲۵ هزار نیرو را دارد. در این میان، تعدادی از فعالان صنفی پرستاری در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری از او خواسته‌اند که برای حل مشکل شغلی پرستاران، طرح استفساریه‌ای به مجلس ارائه دهد و این استفساریه پس از دریافت موافقت مجلس، به وزرات بهداشت ابلاغ شود و دستور دهد که وزارت بهداشت از منابع مالی خود، پرستاران طرحی را به کارگیری کند. هر پرستار علاوه بر ۱۷۰ تا ۱۸۰ ساعت کار موظفی، ماهانه باید ۱۵۰ تا ۲۰۰ ساعت هم اضافه‌کاری داشته باشد. اما مبنای پرداخت هر ساعت اضافه‌کاری فقط ۱۵ هزار تومان است!

علوی می‌گوید: وزارت بهداشت هم توان اجرایی این کار را دارد و هم پولش را. حتی اصرار داریم که این استفساریه در لایحه بودجه سالانه هم گنجانده شود. اگر این اتفاق رخ دهد، گام بزرگی در جهت کاهش مشکلات جامعه پرستاری برداشته خواهد شد.

این فعال صنفی حوزه پرستاران می‌گوید: درضمن ما قانونی داریم که در دوران کرونا به نام قانون "حمایت از ایثارگران و مدافعان سلامت در ایام کرونا" که در ستاد ملی کرونا وضع شد. خواسته ما احیای این قانون است. البته بدون برگزاری هیچ آزمونی برای پرستاران. آزمون این نیروها همان کرونا بود و نیاز نیست دوباره در آزمونی شرکت کنند. حتی اگر مهارت نداشتند، در دوره کرونا کاملا کارآزموده و کارشناس شدند و اتفاقا الان به درد دسیستم می‌خورند.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901641

دیگر خبرها

  • «وعده صادق» شکافی بزرگ بر پیکره اسرائیل وارد کرد
  • عملیات «وعده صادق» سنگین‌ترین ضربه بر پیکره رژیم صهیونیستی بود
  • اعتراف جدید سازندگان آسترازنکا/ باید نگران واکسن کرونا بود؟
  • برقراری بیش از ۴۶ هزار تماس با اورژانس اجتماعی البرز
  • قدردانی از آموزگارانی که اندیشیدن را آموزش می‌دهند
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است