Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@09:41:59 GMT

نظارت جدی بر مجریان ذیصلاح درکارگاه‌های ساختمانی قم

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۴۳۸۵

نظارت جدی بر مجریان ذیصلاح درکارگاه‌های ساختمانی قم

به گزارش روز شنبه روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی قم، اسماعیل اسدی در این زمینه افزود: با نگاهی به شرح وظایف سازندگان می‌توان دریافت که بخش اعظمی از وظایف مجریان، هم‌اکنون بر عهده ناظران ساختمانی قرارگرفته است و متاسفانه این موضوع به علت عدم اهتمام برخی دستگاه‌ها و مراجع کنترل ساختمان در این خصوص، غفلت و یا عدم آگاهی ناظران، به‌ضرورت حضور سازنده ذیصلاح در عملیات ساختمانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: ناظران زمانی متوجه این دسته از مسئولیت‌های پنهان خود می‌شوند که در مراجع انتظامی و قضایی مقصر وقوع حادثه و یا عدم رعایت مقررات و ضوابط شناخته می‌شوند، این درحالی است که سازنده ذیصلاح، تعریف و جایگاه قانونی دارد و ناظران جهت سلب این دسته از مسئولیت‌ها باید به هنگام عقد قرارداد با مالک، یک نسخه از قرارداد مالک با مجری را نیز دریافت و نزد خود نگهداری کنند.

وی به ماده چهار قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان، اشاره کرد و گفت: بهره‌مندی و استفاده از خدمات افراد صلاحیت‌دار در بخش‌های مختلف صنعت ساختمان، توسط قانون‌گذار در این قانون پیش‌بینی‌شده و خوشبختانه در سال‌های گذشته فرهنگ‌سازی لازم و ایجاد انگیزه به لحاظ استفاده از خدمات مهندسان در بخش‌های نظارت و طراحی ساختمان‌ها، انجام‌ شدهاست.

اسدی با بیان این‌که حلقه مفقوده میان مالک و ناظر، سازنده ذیصلاح است، افزود: طبق تعریف، سازنده ذیصلاح، نماینده فنی صاحب‌کار در اجرای ساختمان است و باید پاسخگوی تمامی مراحل اجرای کار به ناظر یا ناظران و دیگر مراجع کنترل ساختمان باشد.

وی در ادامه گفت: مسئولیت درستی و صحت عملیات اجرایی ساختمان‌ها، مطابق با «مقررات ملی ساختمان- ضوابط معماری و شهرسازی - نقشه‌های مصوب»، از نخستین لحظات عملیات اجرایی تا تهیه شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، بر عهده مجری ذیصلاح است.

وی، رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه را از دیگر وظایف سازنده ذیصلاح بیان کرد و گفت: این وظیفه، از جمله مسوولیت‌های خطیر و قابل‌توجه در تمامی مراحل اجرای ساختمان است.

اسدی به مباحثی که در ساخت‌وسازها فراموش‌شده و بهره‌برداران اصلی ساختمان از آن غافل هستند اشاره و خاطرنشان کرد: بیمه تضمین کیفیت ساختمان، به علت عدم حضور پررنگ سازنده ذیصلاح و نبود شناسنامه فنی و ملکی ساختمان، به دست فراموشی سپرده‌شده است، درصورتی‌که بر اساس مفاد شناسنامه فنی و ملکی، باید کلیه مصالح و فرآورده‌های ساختمانی در مقاطع مختلف مورد تایید و نظارت ناظران و طراحان قرار گیرد تا علاوه بر اطمینان استفاده از مصالح استاندارد در نقل و انتقالات ساختمانی، تحویل خریداران شود و به این صورت خریداران از مشخصات ساختمانی که خریداری کردند مطلع می‌شوند.

وی ضمن اشاره به بازدیدهای نظارت عالیه در سطح استان قم ، تاکید کرد: با توجه به اطلاعیه‌ها و ابلاغیه‌های قبلی، از این پس حضور سازندگان ذیصلاح در کارگاه‌های ساختمانی نیز موردتوجه ناظران عالی قرارگرفته و برای کارگاه‌هایی که فاقد مجری هستند دستور توقف یا اصلاح صادر می‌شود.

وی به مهندسان ناظر توصیه کرد: چنانچه مالکان در کارگاه‌های ساختمانی خود، مجری ذیصلاح نداشتند و یا از پذیرش آن امتناع کردند، مهندسان ناظر باید با ارسال گزارش تخلف به مراجع صدور پروانه ساختمانی، توقیف عملیات را از مراجع مذکور درخواست کنند.

رئیس اداره نظام‌مهندسی و نظارت بر مقررات ملی و کنترل ساختمان راه و شهرسازی استان قم، ضمن ابراز امیدواری جهت استفاده بیش‌ازپیش از خدمات سازندگان ذیصلاح در سراسر استان، گفت: حضور سازندگانی که توسط وزارت راه و شهرسازی تعیین صلاحیت شدند، می‌تواند در حفاظت و صیانت از سرمایه‌های ملی کشور و آیندگان موثر واقع شود.

برچسب‌ها قم وزارت راه و شهرسازی پروژه ساختمانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قم وزارت راه و شهرسازی پروژه ساختمانی قم وزارت راه و شهرسازی پروژه ساختمانی کنترل ساختمان راه و شهرسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۴۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی

تامین اجتماعی مجوز بیمه ۱۰ هزار کارگر ساختمانی را صادر کرد این در حالی است که طبق گفته انجمن کارگران ساختمانی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند.

به گزارش مشرق، تامین اجتماعی مجوز بیمه ۱۰ هزار کارگر ساختمانی را صادر کرد این در حالی است که طبق گفته انجمن کارگران ساختمانی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی پشت نوبت بیمه هستند. عضو هیئت مدیره انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی، به خراسان می گوید، سهم بیمه توسط کارگر و کارفرما پرداخت می شود با وجود این، این بیمه خدمات ویژه ای به کارگر ارائه نمی دهد

صادق غفوریانمدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از بیمه شدن ۱۰ هزار کارگر ساختمانی در اردیبهشت ماه خبر داده و این در حالی است که عضو هیئت مدیره کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی ایران در گفت وگو با خراسان نه تنها این تعداد را در برابر کارگران بدون بیمه ناچیز می داند، به این نکته هم اشاره می کند که این بیمه، اساسا بیمه ای کم خاصیت با سطح نازلی از خدمات است.

۱۰ هزار کارگر در اردیبهشت بیمه می شوند

انتهای هفته گذشته، موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: با توجه به منابع جذب شده اردیبهشت امسال ۱۰ هزار نفر از کارگران ساختمانی در سراسر کشور، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می‌گیرند.

قطع بیمه ۳۰۰ هزار کارگر

این در حالی است که نمایندگان انجمن ها و اتحادیه های کارگران ساختمانی معتقدند، طی سه سال گذشته بیمه حدود ۳۰۰ هزار کارگر ساختمانی قطع شده است. مشکلات و اختلاف نظرها درخصوص قوانین موجود در این زمینه باعث شد که جریان بیمه این کارگران متوقف شود.

ماجرا به ماده ۵ قانون بیمه کارگران و میزان عوارض پروانه ساختمان برمی گشت که با پرداخت آن توسط کارفرما، بخشی از آن باید برای بیمه کارگران ساختمانی هزینه شود.

در عین حال، مشکلات موجود و موانع و چالش هایی که در این زمینه وجود داشت، با اصلاحیه ای که به تازگی در مجلس صورت گرفت، سهم پرداختی توسط کارفرمایان کاهش یافت و زمینه انجام بیمه کارگران فراهم شد.

مدیرعامل تامین اجتماعی در این زمینه گفت: «سازمان تامین اجتماعی براساس اصلاحیه ماده پنج قانون بیمه کارگران ساختمانی مکلف است با دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه شده از کارگر و همچنین ۱۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه از مالک نسبت به تداوم پوشش بیمه تمام کارگران ساختمانی اقدام کند.با این اصلاحیه مشکل تامین منابع بیمه کارگران تا حد مشخصی حل شده است و از این پس براساس منابع تامین شده تعدادی از کارگران ساختمانی بیمه خواهند شد.»

۶۷۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه هستند

در عین حال، هم اکنون طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی ۶۷۰ هزار کارگر ساختمانی بیمه هستند و آن طور که رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اعلام کرده است، ۵۰۰ هزار کارگر ساختمانی نیز بیمه نیستند.

حادثه روزانه برای ۲.۵ نفر از کارگران ساختمانی

جدا از سختی ها و مشقت های معیشتی که روز به روز گریبانگیر طبقه کارگر به ویژه کارگران ساختمانی است، آن ها با حوادث سخت کار نیز مواجه هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی در این باره با اشاره به ضرورت بیمه کارگران ساختمانی می گوید: «تعداد حوادث شغلی در این شغل بسیار زیاد است. روزانه دو ونیم نفر فوتی بین کارگران ساختمانی داریم که آمار بسیار بالایی است، تعداد بسیاری از کارگران نیز روزانه قطع نخاع و قطع عضو می‌شوند. بیمه حق اولیه هر فردی است، اما متاسفانه بعید می‌دانیم با این قانون تمام کارگران ساختمانی که چشم انتظار بیمه بودند به حقشان برسند.»

دیگر خبرها

  • ۴۸ محکوم متواری در فلاورجان دستگیر شدند
  • آیا بانوان می‌توانند امام جماعت شوند؟ + نظرات مراجع تقلید
  • کلاهی که بر سر کارگران ساختمانی گذاشته شد
  • شهری عجیب با شهروندانی در یک ساختمان! (+عکس)
  • کلاه بیمه ای بر سر کارگران ساختمانی
  • اسامی ناظران ویژه انضباطی هفته ۲۶ لیگ برتر فوتبال
  • وصول ۸۴ میلیارد ریال از مطالبات شرکت گاز آذربایجان‌غربی با آرای مراجع قضایی
  • هفته بیست و ششم لیگ برتر با حضور ناظران ویژه انضباطی + اسامی
  • اعلام اسامی ناظران ویژه انضباطی در هفته بیست و ششم لیگ برتر
  • روزگاری جامعه مداحی از مراجع تقلید اجازه نقل حدیث می‌گرفت