Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@14:57:40 GMT

طرح های آبخیزداری در بالادست سد کرج اجرایی شده است

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۴۷۳۲

طرح های آبخیزداری در بالادست سد کرج اجرایی شده است

حامد فرضی روز شنبه در بازدید از پروژه های آبخیزداری حوضه های آبخیز نشترود ورزن و واریان (روستای مورود)، ضمن اثربخش بودن بودن عملیات آبخیزداری در مهار سیلاب و کنترل فرسایش و رسوب، به تقویت منابع آب موجود، همچنین ایجاد اشتغال در بخش کشاورزی و تولید در سال جهش تولید اشاره کرد.

وی با اشاره به اجرای طرح های مختلف آبخیزداری در مناطق مختلف استان گفت: این طرح ها در کاهش بلایای طبیعی مانند سیل و امنیت جوامع محلی محدوده حوضه های آبریز استان تاثیر گذار بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرضی اظهار داشت: با توجه به بارندگی های اخیر اثر بخشی سازه های اجرا شده در کنترل سیل و رسوب و استحصال آب به طورکامل مشهود است و خوشبختانه نتایج رضایت بخشی به دنبال داشته است.

وی گفت: عملکرد عملیات اجرا شده با افزایش زمان تمرکز و تله اندازی رسوب در پشت سازه ها و همچنین کنترل جریان رودخانه با استحصال آب در مخازن سازه ها نقش بسیار موثری در کاهش مخاطرات سیلاب در حوضه های آبخیز از جمله محدوده تکیه سپهسالار بخش آسارا داشته است .

وی ادامه داد: در سال جهش تولید آبخیزداری می تواند ضمن کاهش مخاطرات سیلاب و تولید آب ، امنیت حیاتی را برای ساکنان و ذینفعان حوضه های آبخیز به دنبال داشته باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز افزود: سازه های ایجاد شده با عملکرد مناسب و تجمیع آب و رسوب در مخازن می تواند به کاهش پیک سیلاب کمک کرده و خسارت در پایین دست حوضه آبخیز را کاهش دهد.

فرضی یادآور شد که آب های ذخیره شده در مخازن سازه ها می تواند در حل مشکل آبخوان ها نیز کمک کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته از محل صندوق توسعه ملی ۶۸ سازه جدید ایجاد شده، گفت: ایجاد سازه ها از محل اعتبار سال گذشته تا تیرماه سال جاری ادامه دارد.

وی افزود: در سال گذشته اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۴۷ هزار هکتار از مناطق بحرانی استان مصوب شده که ۳۳ هزار هکتار آن از محل اعتبارات ملی و مابقی از محل اعتبارات استانی اجرا شد.

در این بازدید که با حضور بهره برداران انجام گردید دهیار روستای مورود ضمن تقدیر از عملکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در اجرای طرح های آبخیزداری، اثربخش بودن این طرحها با مهار سیلاب و کنترل فرسایش و رسوب در حفاظت از منابع آب و خاک، پیشنهادات در خصوص این ظرح ها ارائه داد.

استان البرز دارای ۴۳۰ هزار هکتار اراضی ملی و دولتی است که ۳۷۰ هزار هکتار آن را اراضی مرتعی تشکیل می دهد.

برچسب‌ها منابع طبیعی و آبخیزداری سد کرج استان البرز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منابع طبیعی و آبخیزداری سد کرج استان البرز منابع طبیعی و آبخیزداری سد کرج استان البرز هزار هکتار سازه ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، جواد محجوبی در مورد تلاش این شرکت جهت نگهداری ازبند‌های تغذیه مصنوعی استان، ابراز کرد: عملیات لایروبی و رسوب برداری از چندین بند در سطح استان از ابتدای سال تاکنون، آغاز شده است.
وی ادامه داد: تاکنون عملیات لایروبی و رسوب برداری بند‌های صادق آباد تفت، مروست، بهاباد ۲ و بهادران ۲ به میزان ۲۸۰ هزار متر مکعب انجام شده است.

دیگر خبرها

  • آبگیری ۳ میلیون و ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری ۳ میلیون ۹۵۰هزار متر مکعب در حوزه‌های منابع آبخیزداری طبس
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری در پی بارندگی‌های بهاری
  • آبخیزداری در مناطق سیل زده آخر فروردین ۱۴۰۳
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • لایروبی و رسوب برداری ۲۸۰ هزار مترمکعب از بند‌های تغذیه مصنوعی استان یزد
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • تزریق ۲۰۷ میلیون مترمکعب آب به سفره زیر زمینی
  • این سد از بروز فاجعه انسانی در سیستان و بلوچستان جلوگیری کرد