Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-27@17:12:07 GMT

«اکرام ایتام» به رسم کریم اهل بیت(ع)

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۵۸۲۲

«اکرام ایتام» به رسم کریم اهل بیت(ع)

«اکرام ایتام» درس بزرگی است که امام حسن (ع) سفارش کرده اند و چه خوب است که این درس را فراموش نکنیم و به بهانه سالروز ولادت ایشان در ۱۵ رمضان روز«تکریم نیازمندان» به سمت حمایت از ۳۷۱ یتیم بدون حامی خراسان جنوبی برویم و دلی را شاد کنیم.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ در نیمه راه برکت خیز رمضان دروازه‏‌های آسمان گشوده شد و زمین در ستاره‏ باران میلادی بزرگ به هلهله نشست و رایحه شکوفه‌‏های یاس کوچه‏‌های مدینه را آکنده کرد و امام حسن (علیه‏ السلام) با چشمانی علوی به دنیا آمد و افق رسیدن ارجمندش را دف کوبید و با نگاهی از جنس باران آمد تا آب‏ های آزاد جهان ماهیان تشنه دلش را میزبان شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

یا امام حسن(علیه السلام) هنگامی که آمدی ستاره ‏ها تکثیر شدند و آفتاب در شب ‏های تاریک رخنه کردند و همه پیراهن‏ ها بوی یوسف گرفتند و کبوتران از سقف خانه ‏ها لبریز شدند وآسمان آن‏ قدر آبی شد که آب‏ ها از یاد رفتند و زندگی از لبخند شما آغاز می ‏شود و بهارها در حاشیه سبز نام مبارکتان جان گرفتند.

 

15 رمضان سال سوم هجرت تاریخ چشم به جهان گشودن امام حسن مجتبی کریم اهل بیت (علیهم السلام) است که جزء بهترین ماه های خدا محسوب می شود. در این ماه امیرالمؤمنین امام علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه (س) صاحب فرزندی شدند که با قدوم مبارک خود شادی و سرافرازی را با خود به خانه وحی آورد.

 

زمانی که امام حسن (علیه السلام) متولد شدند رسول اکرم (ص) در سفر بودند و امام علی(علیه السلام) و حضرت فاطمه (س)چشم به راه بازگشت ایشان بودند و زمانی که پیامبر گرامی اسلام(ص) از سفر بازگشتند طبق معمول همیشه ابتدا وارد خانه فاطمه (س) شدند و وقتی خبر متولد شدن امام حسن مجتبی (علیه السلام) را شنیدند شادمانی تمام وجودشان را فرا گرفت.

 

هنگامی که کودک را نزد پیامبر اکرم(ص) آوردند حضرت رو به امام علی (علیه السلام) کردند و فرمودند: «آیا او را نام گذاری کرده ای؟» عرض کردند: «من در نام گذاری وی بر شما پیشی نمی گیرم»؛ رسول خدا(ص) فرمودند: «من هم در نام گذاری بر خداوند سبقت نمی جویم» و در این هنگام جبرئیل از آسمان فرود آمد و از سوی خدای متعال به وی تهنیت گفت و سپس اظهار داشت: «خداوند تو را فرمان داده که نام پسر هارون، «شبر» را بر او بگذاری». حضرت فرمودند: «زبان من عربی است»؛ جبرئیل عرض کرد: نامش را «حسن» بگذار و پیامبر گرامی اسلام او را «حسن» نامید.

 

 

شأن و مقام امام حسن (علیه السلام) در کودکی

امام حسن مجتبی (علیه السلام) اولین مولودی است که از نظر شرافت نسب هیچ کسی به پای ایشان نمی رسد وجد بزرگوارشان پیامبر گرامی اسلام(ص)، پدر گرامی اش اولین امام و سیدالاوصیا، و مادر مکرمش نیز صدیقه اطهر سیدة النسا(س) است؛ هیچ کس قبل از امام حسن(علیه السلام) دارای چنین شرافت نسب و خاندانی نبوده است و ایشان در مکتب پیامبر اکرم (ص) و امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) رشد یافتند و در دامان برترین زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا (علیهاالسلام) بزرگ شدند.

 

بهترین و شادترین دوران زندگانی امام حسن (علیه السلام) همان دورانی است که با رسول گرامی اسلام (ص) گذشت؛ امام حسن (علیه السلام) حدود هفت سال و شش ماه از عمر شریفشان را در کنار جد بزرگوارشان سپری نمودند و از محبت های بی دریغ و بسیار ایشان بهره بردند و علاقه و محبت پیامبر (ص) به حسن و حسین (علیهم السلام) به جایی رسیده بود که آن دو کودک را «ریحانه» می خواند و در جواب یکی از صحابه که عرض کرد: «ای رسول خدا، آیا ایشان را دوست داری؟»، فرمود: «چگونه ایشان را دوست ندارم این دو تن گل های خوش بوی من از دنیا هستند و من آن دو را می بویم»، و همین مضمون را درباره امام حسن (علیه السلام) فرمودند: «به راستی که او گل خوش بوی من در دنیاست و به راستی که این پسر من سیّد و آقاست».

 

بزرگی منش و سترگی روح امام حسن مجتبی(علیه السلام) چندان بود که پیامبر ارجمند اسلام (ص) ایشان را با کمی سن در برخی از عهدنامه ها گواه می گرفتند و آن گاه که پیامبر(ص) به امر خدا با اهل نجران به مباهله برخاست امام حسن و امام حسین(علیهم السلام) و حضرت علی(علیه السلام) و فاطمه (علیهاالسلام) را نیز به فرمان خداوند متعال همراه خویش بردند و آیه تطهیر در پاک دامنی آن گرامیان فرود آمد.

 

آقای جوانان اهل بهشت

در روایات بسیاری نقل شده است که پیامبر اکرم (ص) به امام حسن و امام حسین (علیهم السلام) محبت فراوان داشتند و می فرمودند که آن دو سید جوانان اهل بهشت هستند؛ همچنین در روایتی آمده است که رسول خدا (ص) فرمودند: «هرکس دوست دارد به آقای جوانان اهل بهشت بنگرد، به حسن(ع) بنگرد» و این گفتار پیامبر (ص) نیز مشهور است که فرمود: «اهل بهشت همگی جوان هستند» و این تذکر پیامبر گرامی اسلام(ص) به این دلیل است که عده ای فکر نکنند که برای پیران اهل بهشت نیز سیّد و آقایی خواهد بود چنان که امام جواد (علیه السلام) فرمود: «به خدا سوگند، در بهشت پیری وجود ندارد؛ بلکه همگی جوان هستند».

 

امام سجاد (علیه السلام) می فرمایند: «حسن بن علی بن ابی طالب (علیه السلام) در زمان خود از همه عابدتر، زاهدتر و با فضیلت تر بود و هنگام حج پیاده و چه بسا پابرهنه می رفت و هرگاه مرگ را به خاطر می آورد می گریست و هرگاه رستاخیز و زنده شدن را از نظر می گذراند اشک از دیده می ریخت و هرگاه گذر از صراط را در اندیشه می آورد گریان می شد و هرگاه به نماز بر می خاست تنش در برابر خداوند عز و جل به لرزه می افتاد و هرگاه بهشت و دوزخ را به یاد می آورد چونان مار گزیده بی تابی می کرد و از خداوند بهشت را طلب می کرد و از آتش دوزخ به او پناه می برد. او هرگاه عبارت «یا ایّهاالذین امنوا» را از قرآن می خواند، می گفت: «لبیک اللهم لبیک».

 

جایگاه احسان و نیکوکاری در اسلام

احسان و نیکوکاری که گاه از آن به انفاق و صدقه تعبیر شده در شرع مقدس اسلام از جایگاهی بسیار والایی برخوردار است و آیات و روایات زیادی درباره اهمیت و آثار نیک آن و در مواردی پیامدهای منفی ترک آن وجود دارد و در قرآن هر جا که از نماز به عنوان نماد عبادت ها سخن گفته شده از انفاق نیز به عنوان نماد وظایف اجتماعی یاد شده است و درباره اهمیت و ضرورت کمک به نیازمندان، توجه به امور آنان و برآورده ساختن نیازهایشان روایت ها بسیار زیادی وجود دارد.

 

آیه 103 سوره توبه به فایده های اساسی صدقه و انفاق و کمک به نیازمندان اشاره دارد؛ فایده اول آن طاهر شدن انسان از طریق صدقه است و خداوند به حکمت خود این اکسیر سعادت را معیّن و مقرّر فرموده که با او آن مَضِرَّت ها و کثافت ها را از مال انسان بردارد و آن را پاکیزه و حلال و طیّب کند.

 

انفاق و نیکوکاری به عنوان یکی از اصلی ترین وظایف مسلمان در زندگی با سختی هایی همراه است که بدون تحمل آن ها عمل به آن وظیفه امکان پذیر نیست و در دین اسلام به اکرام یتیمان و دست گیری از آنان توجه ویژه ای شده است.

 

 

الگو گرفتن از کریم اهل بیت(ع) برای دست گیری از ایتام

امام حسن مجتبی (علیه السلام) هم چون دیگر ائمه اطهار(علیهم السلام) اهل جود و سخاوت هستند و در سیره خود کرامت و بخشندگی را پیشه گرفته بودند و هیچ گاه دست رد به سینه ایتام، فقرا و مظلومان نزدند و شاید به همین دلیل است که ایشان را کریم اهل بیت(علیهم السلام) می نامند.

 

یکی از خصوصیات اخلاقی زیبای امام حسن مجتبی(علیه السلام) توجه به ایتام است کاری که پدر بزرگوارش نیز انجام می داده است بدون اینکه کسی متوجه بشود و چه خوب است ما نیز سیره این بزرگواران بخشنده را پیشی بگیریم و دست نوازش را بر سر یتیمی بکشانیم تا شاید کمی از دردهای و رنج های او کم کنیم.

 

در ایران اسلامی همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) در 15 رمضان هر سال طرحی به نام اکرام ایتام برگزار می شود تا خیرینی که دلی بزرگ دارند برای کمک به یتیمان به میدان آیند و دنیا و آخرت خود را آباد کنند اما امسال طرح «اکرام ایتام» به خاطر شیوع ویروس منحوس کرونا در ایران اسلامی برگزار نمی شود اما این طرح تعطیل نیست و کمیته امداد امام خمینی(ره) امسال این طرح را به صورت مجازی برگزار می کند.

 

تاکید اهل بیت(ع) بر روی رسیدگی به مشکلات ایتام

به مناسبت فرارسیدن میلاد با سعادت امام حسن مجتبی(علیه السلام) و جشن «اکرام ایتام» به سراغ کارشناس مذهبی رفتیم. حجت الاسلام «محمدرضا بابایی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: روز ولادت امام حسن مجتبی (علیه السلام) به نام روز تکریم نیازمندان نامگذاری شده است و امیدواریم که بتوانیم در این موقعیت خدمات ارزشمندی را به این قشر ارائه کنیم.

 

امام جمعه فردوس با بیان اینکه هیچ فرقی بین امام حسن علیه السلام و امام حسین علیهم السلام نیست، ادامه داد: امام حسن علیه السلام حدود 10 سال با امام حسین (علیه السلام) محشور بودند و در این مدت امام حسین (علیه السلام) کوچکترین اعتراضی به برادر بزرگوار خود نکردند.

 

وی با اشاره به اینکه در تاریخ آمده که امام حسن مجتبی(علیه السلام) در طول زندگی خود اخلاقی بسیار خوش و کریمانه ای داشتند، افزود: امام حسن مجتبی(علیه السلام) در دوران حکومت خود کریمانه به اداره حکومت اسلامی پرداختند و زمینه قیام عاشورا را فراهم کردند.

 

حجت الاسلام بابایی بیان کرد: امام حسن مجتبی(علیه السلام) چندین مرتبه اموال خود را بین فقرا و نیازمندان تقسیم کردند و در زمینه های مختلفی از جمله کرامت، اخلاق، سیاست و دیانت الگوی بسیار خوبی هستند و امیدواریم مردم با معارف اهل بیت (علیهم السلام) بیش از گذشته آشنا شوند و در این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا با الگوگیری از امام حسن مجتبی(علیه السلام) به یاری نیازمندان بیایند.

 

امام جمعه فردوس با بیان اینکه اهل بیت (علیهم السلام) سفارش کرده اند که به کارهای یتیمان رسیدگی کنیم، ادامه داد: در روایات و آیات بر روی صدقه دادن بسیار سفارش شده است و امیدواریم مردم در این ماه مبارک به اکرام ایتام روی بیاورند و خیرین بسیاری هستند که دین خود را نسبت به یتیمان ادا کرده اند.

 

وی گفت: هر زمان که کمیته امداد اعلام کند نیازمند تعدادی حامی برای حمایت از یتیمان هستیم امیدواریم که افراد متمدن به میدان بیایند و کمک کنند تا ایتام نیز به وضع معیشتی مناسبی برسند.

 

371 یتیم چشم انتظار دست های مهربان مردم خراسان جنوبی

«رضا سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: طرح محسنین و اکرام ایتام با هدف جذب هرچه بیشتر کمک‌های نقدی و غیر نقدی و حمایت‌های معنوی برای کودکان نیازمند مشمول حمایت کمیته امداد استان خراسان جنوبی برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه 7هزار و ۹۰۵ فرزند یتیم و محسنین در این استان از خدمات مختلف کمیته امداد بهره‌مند هستند، افزود: هم اکنون ۲۸ هزار و ۹۴۴ حامی خیر و نوع دوست کشورمان از یتیمان و فرزندان محسنین تحت حمایت کمیته امداد حمایت مادی و معنوی می کنند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه اکرام و احسان مهم‌ترین مسئولیت جامعه در برابر ایتام است تا جای خالی والدین را احساس نکند، ادامه داد: میانگین ماهانه کمک حامیان به فرزندان ایتام در خراسان جنوبی ۲۰۰ هزار تومان است.

 

سلم آبادی با اشاره به اینکه در ایام ماه رمضان سال جاری تاکنون ۲۴۲ نیکوکار با عضویت در طرح اکرام ایتام و محسنین به جمع حامیان نیکوکار پیوستند، گفت: این تعداد حامی حمایت از ۳۱۲ فرزند یتیم و محسنین را بر عهده گرفته اند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه ۳۷۱ فرزند یتیم و محسنین استان بدون حامی هستند، بیان کرد: حامیان سال گذشته ۱۸ میلیارد تومان به صورت نقدی و نقدی به  فرزندان معنوی خود کمک کرده‌اند که نسبت به سال قبل از آن افزایش ۱۵ درصدی داشته است.

 

سلم آبادی افزود: هدف گذاری به منظور جذب ۱۰ هزار حامی در سال جاری از برنامه های کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی است.

 

وی رمضان را ماه دستگیری از نیازمندان و رسیدگی به ایتام و فرزندان نیازمند دانست و گفت: نیکوکاران خراسان جنوبی می توانند برای مشارکت در طرح اکرام ایتام و فرزندان محسنین عدد یک را به سامانه ۳۰۰۰۳۳۳۳ ارسال کنند.

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین نیکوکاران می توانند از طریق مراجعه به پایگاه اینترنتی ekram.emdad.ir در شرایط شیوع ویروس کرونا و یا مراجعه حضوری به تمامی دفاتر کمیته امداد استان در این طرح شرکت کنند.

 

 

 

 

پایان پیام/573

منبع: شبستان

کلیدواژه: ۱۵ رمضان تکریم نیازمندان ولادت امام حسن مجتبي ع اکرام ایتام مدیرکل کمیته امداد امام خمینی امام حسن مجتبی علیه السلام امام حسن علیه السلام پیامبر گرامی اسلام خراسان جنوبی علیهم السلام کریم اهل بیت اکرام ایتام امام حسن ع امام حسین اهل بیت ع اهل بهشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۵۸۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است

ایسنا/کرمان امام جمعه راین گفت: آن‌چه امروز به‌عنوان ترمیم، توسعه و بازسازی قبور مطهر ائمه مطرح است، ریشه تاریخی دارد و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها اولین کسی بودند که با ترمیم قبر حضرت حمزه سیدالشهدا، بنیان‌گذار این سنت حسنه شدند.

حجت‌الاسلام عباس اسماعیل‌زاده شامگاه پنجم اردیبهشت ماه در جمع خادمان ستاد بازسازی عتبات عالیات کرمان با اشاره به این‌که ترمیم حرم‌های مطهر، تعظیم شعائر اسلامی است، افزود: حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها علاوه بر ترمیم قبر حضرت حمزه سیدالشهدا از تربت قبر آن حضرت تسبیح درست کردند و با آن تسبیح ذکر خدا را می‌گفتند.

وی بیان کرد: کسانی که امروز برای توسعه و بازسازی عتبات تلاش می‌کنند، قدر این فرصت را بدانند.

امام جمعه راین در ادامه با اشاره به سالروز رحلت حضرت عبدالعظیم حسینی گفت: این بزرگوار با چهار واسطه به حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام می‌رسند و سرآمد همه‌ سادات بزرگی است که امام هادی علیه‌السلام زیارت مزار او را مساوی با زیارت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام دانسته‌اند.

حجت‌الاسلام اسماعیل‌زاده، حضرت عبدالعظیم حسنی را الگوی مواسات و خدمت به خلق‌الله دانست که در کنار جهاد علمی به امور نیازمندان هم رسیدگی می‌کرد.

وی افزود: این خصلت حضرت عبدالعظیم در وجود و رفتارهای سردار شهید حاج قاسم سلیمانی موج می‌زد که نمونه‌های فراوانی از آن در خاطرات دوستان و همراهان شهید آمده است.

امام جمعه راین در ادامه به سالروز واقعه طبس اشاره کرد و گفت: واقعه‌ طبس نتیجه‌ تدبیر الهی و شکست مفتضحانه‌ای بود که به واسطه رحمت الهی در قالب طوفان شن اتفاق افتاد که فراتر از برنامه و فکر ما انسان‌ها بود.

وی ضمن تقدیر از تدبیر طراحی عملیات وعده‌ صادق که به منظور تنبیه دشمن متجاوز صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه انجام شد، تصریح کرد: امنیتی که در صحرای نقب توسط امریکا و اسرائیل تدبیر شده بود، از امنیت کاخ سفید هم بیشتر بود، لیکن در عملیات وعده صادق، توسط دلاورمردان سپاه اسلام مورد هدف قرار گرفت و در هم شکست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین
  • ثبت نام ۵۸۰۰ گیلانی در طرح اکرام ایتام و محسنین ماه رمضان
  • سلامتی و طولانی عمر در حکومت امام زمان(عج)
  • کمک بیش از ۱۰ میلیارد تومانی حامیان به ایتام و فرزندان محسنین
  • حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
  • اجتماع بزرگ صادقیون با میزبانی از شهید گمنام برگزار می‌شود
  • چرا زیارت حضرت عبدالعظیم حسنی برابر با زیارت امام حسین (ع) است؟
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • ترمیم حرم‌ مطهر ائمه تعظیم شعائر اسلامی است
  • دلیل عظمت شاه عبدالعظیم حسنی (ع) چه بود؟