Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@06:20:47 GMT

عطر قرآن با بهار رمضانی شیراز آمیخت

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۸۹۷۹۵

عطر قرآن با بهار رمضانی شیراز آمیخت

مرتضی جعفری، شنبه بیان داشت: پیوند ماه پُر برکت و معنوی رمضان با اردیبهشت سبزفام شیراز و گرامیداشت هفته‌ای به نام کلان‌شهری که با عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) شناخته می‌شود، برکت و فضایی آکنده از معنویت همراه داشته است، چنانکه آمیختگی عطر بهارنارنج با صدای دلنشین اذان، روزه‌داران را از آرامشی بهارگون سرشار می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شیراز افزون بر بهره‌مندی از صبغه تاریخی و هنری، شهر امامزاده‌ها، گنبدها و مناره‌هایی بی‌نظیر است که یادگار دوران حیات این شهر، در ادوار مختلف تاریخ به‌شمار می‌رود و نشان‌ از آمیختگی و ذوق شیرازیان با عرفان و معنویت دارد، از همین رو بی‌راه نیست که شیراز با نام شهر اولیا نامبردار است.

معاون فرهنگی شهردار شیراز افزود: مردم روزه دار و نمازگزاران شیراز این روزها به سبب شیوع بیماری کرونا از حضور در مساجد بی‌بهره‌اند اما به همت شهرداری شیراز، محراب و ستون‌های باشکوه این بناهای معنوی و تاریخی همچون همیشه میزبانی شایسته برای کلام وحی به‌شمار می‌روند.

 مناره‌های ملکوت، پیوند زیبایی و نوای ملکوتی

جعفری با بیان اینکه در این ایام، شهرداری شیراز با برگزاری آیین‌هایی رمضانی، نوای ملکوتی قرآن را در گلدسته‌های مساجد سراسر شهر برافراشته است، گفت: در برنامه ای با عنوان "مناره‌های ملکوت"،که با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه ناحیه سه شیراز و هیات امنای مساجد تاریخی شیراز تهیه شده، در فضای مجازی، هر شب یکی از مساجد تاریخی شیراز را به شهروندان و دوستداران معرفی و همزمان، آنان را به کلامی از قرآن مجید با تلاوت یکی از قاریان ممتاز و برجسته دعوت می‌کنیم، بدین‌ترتیب در ۳۰ شب، در ۳۰ مسجد، ۳۰ جزء قرآن کریم را در فضای مجازی و در کنار شما ختم می‌کنیم.

وی اضافه کرد: تاکنون مسجد بزرگ مشیر، مسجد تاریخی سیاوشان، مسجد سردُزک یا قدس، مسجد علمدار، مسجد مقیمیه، مسجد آقاباباخان، مسجد حاج باقر شیراز، مسجد بزرگ و تاریخی وکیل، مسجدآقا لَر، مسجد بغدادی‌ها، مسجد زیبا و تاریخی نصیرالملک، مسجد حاج میرزا کریم صراف و مسجد حاج‌علی از دل کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی، شیراز را عطرآگین به بوی کلام وحی کرده‌اند.

۳۰ قرار عاشقانه با کنکاش مفاهیم قرآنی

رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار داشت: به جز آیین مناره‌های ملکوت، ۳۰ قرار عاشقانه با کنکاش در عمق مفاهیم قرآنی، از دیگر برنامه‌های بهار رمضان این سازمان است و بر اساس آن شهروندان آیاتی از سبک زندگی قرآنی را به ‌صورت روزانه دریافت می‌کنند که در آن خداوند متعال به یکی از آیین‌ها و ضرورت‌های شهروندی اشاره می‌کند.

جعفری گفت: این آیات در طرحی گرافیکی با بهره‌گیری از هنر مکتب شیراز، کاشی‌های هفت رنگ و الهام از مساجد تاریخی این شهر، ارائه می‌شود و تا کنون با استقبال بسیار کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

شهر رمضان، حکایاتی از قرآن برای کودکان 

وی همچنین به برگزاری برنامه‌ای با عنوان شهر رمضان اشاره و بیان کرد: این آیین نیز یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی شهرداری سومین حرم اهل بیت (ع) به‌شمار می‌رود که مخصوص کودکان است و آنان را به روایتگری داستان‌ها و حکایاتی دعوت می‌کند که با محوریت قصه‌های قرآنی است و فرزندانمان را به درک عمیق مفاهیم آن حکایت‌ها با استفاده از هنر نقاشی فرا می‌خواند.

 آیه‌های زندگی، پلی به درک مفاهیم قرآنی

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین عنوان کرد: آیه‌های زندگی نیز از دیگر آیین‌های ماه مبارک رمضان امسال است که در آن از شهروندان درخواست شده است پنج آیه با رویکرد آموزه‌های اجتماعی و فردی را برگزینند و برای دبیرخانه جشنواره‌های رمضانی شهرداری شیراز ارسال کنند تا به این بهانه قرائت قرآن را به خوانش قرآن بدل کنیم و از مفاهیم ناپیدای آن بیاموزیم.

وی با بیان اینکه در تمام این برنامه‌های ملکوتی و قرآنی، رویکرد شهرداری شیراز مشارکت همه مردم ایران بوده است، گفت: با این هدف، هموطنان افزون بر الفت‌گیری با کلام وحی، با داشته‌های عرفانی و معنوی شهر شیراز، خاصه در ایامی که به نام آن شهر در تقویم به ثبت رسیده است،‌ آشنا خواهند شد.

جعفری ادامه داد: تاکنون شهروندان از شهرهایی همچون اصفهان، مشهد، ساری، بابل، تهران، و... همپای مردمان نیک‌نهاد شیراز، میزبان این برنامه‌های رمضانی در خانه‌های خود بوده‌اند.

پانزدهم اردیبهشت ماه در سال ۱۳۸۱ به عنوان روز شیراز در تقویم ملی ایران به ثبت رسید که سرآغاز هفته‌ای به همین نام است و تا بیست و یکم اردیبهشت ادامه دارد.

برچسب‌ها شیراز قرآن کریم شهرداری شیراز

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شیراز قرآن کریم شهرداری شیراز شیراز قرآن کریم شهرداری شیراز شهرداری شیراز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۸۹۷۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ مسئول اداره امور قرآنی سازمان تبلیغات خراسان شمالی گفت:آزمون سراسری نوزهمین دوره آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم همزمان با سراسر کشور جمعه چهاردهم اردیبهشت ساعت هشت و نیم صبح در مجتمع شهیدین نرسیده به دانشکده علوم قرآنی برگزار می‌شود.
 سید ناصرحسینی افزود: در این دوره ۸۶ نفر از حافظان (۳۴ آقا و ۵۲ شرکت کننده خانم) در ۳ بخش (حفظ ۱۰ جزء، ۲۰ جزء و حافظ کل) شرکت کردند که ۱۷ نفر از حافظان اهل سنت و مابقی از اهل تشیع هستند.
وی گفت: افراد شرکت کننده در این آزمون ، هشت نفر با مدرک کارشناسی ارشد، هشت نفر دانشجو ۲۳ نفر کارشناسی، ۱۴ نفر دانش آموز، ۱۵ نفز دیپلم و ۱۸ نفر نیز در مقطع زیر دیپلم هستند.

در خراسان شمالی بیش از دو هزار نفر حافظ قرآن کریم وجود دارد.

دیگر خبرها

  • آزمون ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می‌شود
  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • آزمون سراسری ارزیابی اعطای مدرک تخصصی قرآن کریم در خراسان شمالی برگزار می شود
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • قرآن آموزان و روزه اولی‌های استان بوشهر تجلیل شدند