Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:49:52 GMT

مردم با همیاری و همدلی دربرابر کرونا ایستادگی کردند

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۰۹۵۴

مردم با همیاری و همدلی دربرابر کرونا ایستادگی کردند

آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی روز شنبه در درس خارج فقه به‌صورت زنده از فضای مجازی، اضافه کرد: درجایی مانند غرب که دین الهی در آن جریان ندارد در زمان بروز بحران مانند بیماری کرونا، آن‌ها را به توحش خودشان بازگرداند درحالی‌که این کشورها مدعی‌ترین و پر ادعاترین ملت‌ها در رابطه با مفاهیم حقوق بشر هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی درادامه با اشاره به نظر اسلام در رابطه با حکمرانی گفت: انسان بر پایه  هوا و هوس حق ندارد هیچ‌کس را حاکم و مسلط بر مال، جان و ناموس و دیگر امور خودش قرار بدهد.

وی با اشاره به یکی از خطبه‌های امام حسن مجتبی(ع) درباره حکمرانی در اسلام، اضافه کرد: در دیدگاه اسلامی دو نوع حکومت مشروع و نامشروع در بین جوامع و ملت‌ها ممکن است تشکیل شود.

فاضل لنکرانی گفت: هر خلافت و حکومتی که به خداوند متعال منتهی شود، واجب و مشروع است و خلافتی که به غیر خدا منتهی شود غیر مشروع است.

وی ادامه داد: بااین‌وجود نقش مردم در تشکیل حکومت محفوظ است و در قالب موازین و چهارچوب‌های دینی مطرح می‌شود.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به اهمیت نقش مردم در تشکیل حکومت، گفت: پیامبر گرامی اسلام به امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که بعد از رحلت من اگر مردم برای تشکیل حکومت به‌سوی تو آمدند، خلافت را بپذیر و اگر به‌سوی تو نیامدند، تو برای تشکیل حکومت به‌سوی آن‌ها نرو.

بدون حضور مردم هیچ حکومتی تحقق پیدا نخواهد کرد

فاضل لنکرانی ادامه داد: اسلام با تشکیل حکومت با استفاده از زور، اکراه، قوه قهریه و غلبه بر مردم مخالف است و ازنظر اسلام تا مردم حکومتی را نپذیرند هیچ حکومتی تحقق پیدا نخواهد کرد.

وی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های اسلام در این است که تکلیف حکومت در آن روشن‌شده و به اصل وجود حکومت صحه گذاشته می‌شود درحالی‌که در ادیان دیگر به اصل مساله حکمرانی اشاره دقیقی نشده‌است.

وی با اشاره به اینکه وجود حکومت در جامعه اسلامی در تمام دوره‌ها و ایام غیب کبری ضروری است، تاکید کرد: تلاش عده‌ای برای دلالت برخی روایات مبنی بر حرام بودن تشکیل حکومت در دوران غیبت باروح، جوهر و حقیقت اسلام سر ناسازگاری دارد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان داشت: شهادت تمام ائمه شیعه به خاطر احساس خطری بود که خلفای وقت از تشکیل حکومت از جانب آن‌ها می‌کردند، اتفاق افتاده‌است.

وی افزود: بر مبنای دیدگاه اسلام در زمان غیب کبری برای تشکیل حکومت نباید دست بر روی دست گذاشت بلکه باید در هرزمانی از فقیه جامع‌الشرایط زنده تبعیت کرد.

ضعف دینی مردم علت اصلی صلح امام حسن بود(ع)

فاضل لنکرانی بابیان روی‌گردانی مردم از بیعت با امام حسن(ع) بیان کرد: با رویگردانی مردم ،مقام امامت که از جانب خداوند متعال به وی اعطا شد بود تغییر نکرد اما مردم از برکات هدایت‌های الهی امام و تشکیل حکومت اسلامی محروم شدند.

وی عوامل صلح امام حسن(ع) را موردتوجه قرار داد و گفت: ضعف دینی مردمی که بیشتر آن‌ها پیامبر گرامی اسلام را نیز درک بودند سبب شد تا امام مجتبی(ع)چاره‌ای جز صلح با معاویه نداشته باشد.

مشکل اصلی دشمنان انقلاب، حکومت اسلامی است

فاضل لنکرانی بیان کرد: پذیرش حکومت اسلامی توسط مردم ایران باید جز افتخارات این ملت تا ابد ثبت شود، مردم ایران برخلاف مردم کوفه راه را بر حکومت الهی نبستند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ابراز کرد: دشمنان در ۴۰ سال گذشته با ایجاد مشکلات اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی اجازه ندادند که اسلام به‌درستی در متن جامعه حضورداشته باشد و پیاده شود.

وی افزود: مشکلی اصلی دشمنان انقلاب، مساله حکومت اسلامی است و مباحث هسته‌ای و غیره بهانه و دستاویز است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: دشمنان به‌خوبی می‌دانند که اگر حکومت اسلامی تشکیل شود به مانعی برای حکمرانی آن‌ها تبدیل خواهد شد.

فاضل لنکرانی افزود: نقش مردم در تعیین حکومت یکی از نقاط قوتی بود که امام راحل آن را پیاده کرد و امروز در حکومت ما نقش‌آفرین است اما مساله هم باید در راستای حاکمیت و حکمرانی اسلام به کار برود.

برچسب‌ها امام حسن شیعه قم

منبع: ایرنا

کلیدواژه: امام حسن شیعه قم امام حسن شیعه قم حکومت اسلامی فاضل لنکرانی تشکیل حکومت امام حسن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۰۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است

شیخ خلیل افرا عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب با اشاره به جایگاه امام صادق(ع) میان مذاهب اسلامی، اظهار داشت: امام صادق و امام باقر علیهما السلام به درجات مجتهد مطلق رسیده بودند که در نزد اهل سنت دارای جایگاه ویژه ای بوده و هستند؛ ایشان خدمات ارزنده ای به مذاهب اسلامی داشته اند.

شیخ افرا، افزود: یکی از علماء اهل سنت کتابی به نام "العلماء و الحکام" را مرقوم کرده است که در این کتاب اسامی بسیاری از علما را ذکر کرده و در رأس این علما نام امام جعفر صادق علیه السلام ذکر شده است در حالی که عبدالعزیز بدری از علمای اهل سنت هستند.

این عالم اهل سنت، تصریح کرد: امام ابوحنیفه، امام شافعی، امام احمد بن حنبل و امامان دیگر اهل سنت به عنوان مرجع تقلید برای مسلمانان اهل سنت تلاش کرده اند، اما یکی از بزرگوارانی که در اعلمیت و دانش و خدمت به مسلمین و اسلام معروف است، امام جعفر صادق علیه السلام است و همچنین ما باید به پیامبر اسلام صلوات الله علیه و بعد از ایشان به اهل بیت علیهم السلام اقتدا کنیم، زیرا آنان مرجع برای امت اسلام هستند.

نایب رئیس شورای روحانیت اهل سنت بوشهر در پایان تأکید کرد: بزرگان ما می فرمایند، اگر شما به دنبال دین و علم هستید به گذشتگان رجوع کنید، امام جعفر صادق علیه السلام برای تمام مسلمانان مورد احترام خاص هستند.
 
انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • داوطلبان مورد حمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی در زنجان و خدابنده
  • کاندیداهای موردحمایت جبهه ایستادگی ایران اسلامی درزنجان و خدابنده
  • علم الهدی: امامت سیاسی دشمن دارد/ امام فقط شاگردپرور و عالم نیست؛ اصل امامت به تشکیل نظام رهبری و تشکیلات حکومت اجتماعی است
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه و تربیت جامعه اسلامی بود
  • امام صادق(ع) آغازگر جهاد فقه و نهضت علمی اسلامی است
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • مکتب امام صادق مکتب انسان ساز و مسئولیت پذیری است
  • امام صادق(ع)‌ پرچمدار ترویج معارف شیعه و مبارزه با تحریف دین بود
  • امام صادق(ع) مرجع امت اسلامی است
  • پایگاه مسجد باید محور همه فعالیت‌ها قرار بگیرد