Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-26@10:12:39 GMT

دماوند همچنان می‌لرزد

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۲۳۰۸

دماوند همچنان می‌لرزد

شهرستان دماوند پس از وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در ساعت ۴۵ دقیقه بامداد روز جمعه ۱۹ اردیبهشت ماه تاکنون همچنان می لرزد.

به گزارش ایمنا، از دماوند، زمین‌لرزه ای به بزرگی ۳.۱ ریشتری ساعت ۱۶:۴۱ عصر امروز (شنبه) به مرکزیت منطقه مشاء از توابع شهرستان دماوند در مرز استان‌های تهران و مازندران را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین بوده که به صورت خفیف مناطق مختلف شهرستان را به لرزه درآورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این زمین لرزه در ۱۱ کیلومتری دماوند، ۱۲ کیلومتری رودهن و ۱۵ کیلومتری بومهن رخ داد.

شهرستان دماوند از روز ۱۸ اردیبهشت ساعت ۲۳:۳۰ دقیقه که نخستین زمین لرزه خود را به بزرگی ۲.۹ ریشتری در عمق ۱۰ کیلومتری زمین احساس کرد و بعد از آن زلزله‌ای به بزرگی ۵.۱ ریشتری در ساعت ۴۵ دقیقه بامداد روز جمعه ۱۹ اردیبهشت رخ داد تاکنون در حال لرزش است به طوری دماوند تا این لحظه ۱۲ بار لرزیده است.

این میزان زمین لرزه‌ها بیش از ۲.۵ ریشتری بوده و در ساعات مختلف روز اتفاق افتاده که به صورت خفیف احساس می‌شود. مردم شهرستان با توجه به پس لرزه‌های اخیر نسبت به گذشته ترس کمتری دارند اما همچنان احتیاط می‌کنند.

ستاد بحران شهرستان دماوند از زمان وقوع زلزله ۵.۱ ریشتری در آماده باش کامل قرار گرفته و تمامی امکانات خودرویی، نیروی انسانی و … را فراهم نموده است. درب ورزشگاه‌ها، مدارس و بوستان‌های شهرستان که به دلیل ویروس کرونا چند ماهی بسته بود، باز شد و در اختیار شهروندانی که به واسطه ترس از زلزله به خیابان‌ها می آیند، قرار گرفت.

شب گذشته نیز با وقوع دو پس لرزه در ساعت ۲۳:۲۸ شب گذشته و ۵:۰۰ بامداد، برخی از مردم شهرستان شب را در خودروهای خود به صبح رساندند.

البته در این میان بازار داغ شایعات هم در فضای مجازی و بین مردم مشاهده می‌شود بطوری که خبری منتسب به سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در خصوص هوشیاری مردم مبنی بر فعال شدن گسل مشاء به چشم می‌خورد که البته این خبر از سوی روابط عمومی فرمانداری شهرستان دماوند تکذیب شده است.

روابط عمومی فرمانداری شهرستان اعلام نموده که مصاحبه‌ای منتسب به سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در شبکه اجتماعی اینستاگرام و همچنین دیگر شبکه‌های مجازی با مضمون فعال شدن گسل مشاء و هوشیاری مردم منتشر شده که این مصاحبه کاملاً جعلی بوده و هیچ گونه مصاحبه‌ای از طرف سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند با نشریات و جراید شهرستان در این خصوص صورت نگرفته است.

آنچه در اینگونه شرایط باید مورد توجه قرار گیرد، عدم توجه به این قبیل شایعات است چراکه اخبار موثق در خصوص این موضوع و همچنین موضوعات دیگر از طریق رسانه‌های رسمی و واحد روابط عمومی فرمانداری اطلاع رسانی می‌شود.

وضعیت دماوند نارنجی است

مهدی حیدری، سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط ستاد مدیریت بحران شهرستان از زمان وقوع زلزله تاکنون، اظهار داشت: از زمان وقوع زلزله ۲.۹ ریشتری پنجشنبه شب و بعد از آن ۵.۱ ریشتری بامداد جمعه، بلافاصله جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان با حضور کلیه اعضا همچون هلال احمر استان، نماینده اورژانس کشور، شهرداران، دهیاران و دیگر دستگاه‌های خدماتی در فرمانداری برگزار شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد تمامی ماشین آلات سبک و سنگین دستگاه‌های خدماتی همچون شهرداری و دهیاری‌ها با توجه به وسعت جغرافیایی شهرستان، در مناطق مختلف شهری و روستایی به ویژه مناطق آسیب پذیر مستقر شوند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بعد از وقوع زلزله شاهد خروج شهروندان از منازل بودیم، مقرر شد شهرداری‌ها و دیگر نهادها جهت اسکان موقت شهروندان، بوستان‌ها، ورزشگاه‌ها و محوطه مدارس را در اختیار مردم قرار دهند.

حیدری گفت: همچنین امکانات لازم همچون چادر، پتو، پک های مواد غذایی و دیگر امکانات در دو پایگاه چناران و شهر آبسرد پیش بینی شده تا در صورت لزوم مورد استفاده قرار گیرد.

سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند همچنین به حضور نیروهای واکنش سریع تهران و نیروهای ارزیاب هلال احمر در قالب ۷ تیم در زمان وقع زلزله به مناطق روستایی و آسیب پذیر اشاره کرد و افزود: این بررسی‌ها با تلاش نیروهای بنیاد مسکن شهرستان تا روز گذشته در تمامی روستاها ادامه داشت که خوشبختانه با بررسی‌های صورت گرفته خسارت مالی نداشتیم و این زلزله تنها تعدادی مصدوم و یک فوتی به همراه داشت.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: امروز نیروهای ارزیاب بنیاد مسکن شهرستان نیز با حضور به داخل منازل و بررسی دقیق خسارات احتمالی که ممکن است پس لرزه‌ها موجب آسیب بیشتر شوند، فعالیت خود را آغاز کردند و همچنین سدهای خاکی روستاهای زیارت و وادان توسط تیم ارزیابی و کارشناسان فنی امور آب نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی با تاکید براینکه تمامی امکانات در شهرستان به صورت بسیار منسجم و هماهنگ با تمامی دستگاه‌های خدماتی، درمانی، امدادی و … تقسیم شده است و این آماده باش همچنان ادامه دارد، گفت: ادارات با تمامی امکانات پای کار هستند و حتی ایستگاه‌های پمپاژ آب و گاز نیز مورد ارزیابی قرار گرفته تا در صورت وقوع حادثه مشکل قطعی نداشته باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد: هم اکنون شهرستان دماوند در شرایط نارنجی قرار دارد و امیدواریم در روز آینده به وضعیت بهتری دست یابیم؛ لازم است مردم نیز آرامش خود را حفظ و نکات ایمنی را رعایت کنند.

منبع: ایرنا کد خبر 422939

منبع: ایمنا

کلیدواژه: زلزله زلزله دماوند تهران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سرپرست فرمانداری شهرستان دماوند شهرستان دماوند وقوع زلزله ۵ ۱ ریشتری زمین لرزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۲۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان

منصور شیشه فروش بعد از ظهر چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به بارش‌های ۲ روز گذشته در استان اصفهان اظهار کرد: این بارش‌ها به صورت رگباری و باران بوده است.

وی افزود: عمده بارش‌های مطلوب در شمال و شرق استان اصفهان گزارش شد، افزود: به همین تناسب نیز شاهد حوادث مرتبط با سیل در شهرستان‌های این مناطق بودیم.

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به جریان آب در رودخانه‌های فصلی در اکثر مناطق استان اصفهان ابراز کرد: حجم سیلاب در برخز از رودخانه‌ها به اندازه‌ای بود که منجر به آبگرفتگی جاده‌ها نیز شد.

وی افزود: در این زمینه باید به خروش رودخانه فصلی در شهرضا و مسدود شدن مسیر شهرضا – اصفهان در منطقه مهیار اشاره کرد که در ساعات صبح امروز منجر به کندی تردد در این محور شد.

شیشه فروش با بیان اینکه کنترل سیل در شهرستان شهرضا همچنان ادامه دارد، افزود: سیل مهیار کنترل شده و آب‌ها به کانال پمپاژ شده است.

وی با بیان اینکه در اردستان نیز در روستاهای مهراندو و ظفرقند و روستاهای تلک آباد شاهد آسیب سیل به قنات‌ها بودیم، افزود: همچنین ۴۰ رأس گوسفند نیز در این شهرستان از بین رفته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به آسیب دیدن چند باب منزل مسکونی قدیمی در اردستان نیز گفت: زیرگذر مقار - زواره و زیرگذر راه آهن نیز درگیر سیل شد که با ورود راه آهن یزد زیرگذر آهن آهن اصلاح و به مدار تردد بازگشت؛ همچنین عوامل مدیریت بحران اردستان تخلیه آب را از زیرگذر مقار – زواره انجام دادند.

وی با اشاره به ریزش کوه در جاده انارک و گردنه زنجیرگاه نیز گفت: این حادثه نیز منجر به تعریف محدودیت تردد شد و در حال حاضر مسیر باز شده و امکان تردد وجود دارد.

شیشه فروش همچنین به قطعی برق در روستاهای حسن رباط، لوشاب و موته و همچنین قطعی خطوط مخابراتی در شهر لای بید بر اثر بارش‌های شب گذشته اشاره کرد و افزود: این مشکلات نیز برطرف شده است.

وی با اشاره به بارش خوب باران در خور و همچنین وقوع سیلاب در کاشان ابراز کرد: در کاشان سیلاب فروکش کرد و همچنان آبگرفتکی و گل و لای وجود دارد چرا که در این شهر شاهد شدت بارش و فعال شدن حوضه‌های آبریز بودیم که بسیاری از خیابان‌های این شهر نیز دچار آبگرفتگی شدند وامدادرسانی به صورت مستمر تا ظهر ادامه داشت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: جریان رودخانه در کاشان وارد شهر شد و باند فرودگاه و جاده‌های این شهرستان را تحت تأثیر قرار داد و تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اعزام ۴ تیم مدیریت بحران از مرکز استان به شهرستان‌های نطنز، اردستان، شهرضا و کاشان گفت: همچنین تیم‌های ارزیابی به مناطق تحت تأثیر سیل اعزام شدند.

شیشه فروش گفت: ادارات راهداری راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و جهاد کشاورزی برای بررسی اعزام شدند و در این بین بانک کشاورزی در دفاتر خدمات بیمه‌ای خسارات کشاورزی را ارزیابی می‌کتد و صندوق حوادث طبیعی ساختمان نیز تشکیل شده است.

وی ادامه داد: تا فردا بارش‌های رگباری با شدت کمتری ادامه خواهد داشت.

کد خبر 6087956

دیگر خبرها

  • بررسی روند بازسازی زیرساختهای آب وفاضلاب مناطق زلزله زده خوی
  • بهره برداری از خانه بهداشت کارگری در دماوند
  • تن «سنگلج» می‌لرزد!
  • اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده اند؟ /دولت رئیسی همچنان مدافع رویکردهای تند و سلبی در موضوع حجاب
  • تخلیه آب در کاشان همچنان ادامه دارد/آسیب به قنوات اردستان
  • امدادرسانی همچنان ادامه دارد
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • افتتاح خانه محیط زیست دماوند همزمان با هفته زمین پاک 
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • مراسم معارفه سرپرست فرمانداری کاشان برگزار شد