Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@12:47:01 GMT

شناسایی پادتنی که در درمان کرونا مؤثر است

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۳۶۶۴

شناسایی پادتنی که در درمان کرونا مؤثر است

تحقیقات جدید، آنتی‌بادی (پادتن) را شناسایی کرده که ممکن است در درمان و پیشگیری از ویروس کرونا موثر باشد.

به گزارش مشرق، در یک مطالعه جدید آنتی بادی توسط دانشمندان کشف شده که ممکن است در پاسخ به بیماری کووید ۱۹ ارزشمند باشد، آنتی بادی توانایی کمک به معالجه بیماری و همچنین کاهش احتمال ابتلا به عفونت ناشی از ویروس کرونا را دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تحقیق در مجله علمی  نیچر منتشر شده است و توسط دانشمندان سه موسسه دانشگاه اوترخت، مرکز پزشکی اراسموس و شرکت دارویی هاربر بیومد در هلند انجام شده است.

آنتی‌بادی‌ها 

از زمان ظهور ویروس کرونا و شیوع سریع این بیماری در سراسر جهان، دانشمندان در حال تحقیق برای کشف درمان این ویروس هستند.

بیشتر بخوانید: اهدای پلاسمای ۶۰ نفر از بهبودیافتگان کرونا در تهران کشف روشی جدید برای مقابله با کووید ۱۹

در حالی که توجه‌ها به ساخت واکسن معطوف شده تا با ساخت آن بدن قادر به ایجاد آنتی‌بادی‌ها در برابر ویروس باشد، محققان نیز در تلاش برای توسعه خود آنتی‌بادی‌ها هستند، از این طریق می‌توانند به افرادی که در حال مبارزه با ویروس هستند، کمک کنند.

تحقیقات قبلی نشان داده که آنتی بادی‌ها می‌توانند به درمان بیماری‌های ناشی از ویروس‌های مشابه کووید ۱۹ کمک کنند، بنابراین یک آنتی بادی ویروس کرونا ممکن است تا زمان تولید واکسن به مهار بیماری کووید ۱۹ کمک کند.

آنتی‌بادی‌ها چگونه عمل می‌کنند؟

به طور کلی، آنتی بادی‌ها با متوقف کردن تکثیر ویروس از آلوده شدن سلول‌های بدن میزبان جلوگیری می‌کند. طبق تحقیقات اخیر، آنتی بادی تازه شناسایی شده که ویروس کرونا را از آلوده کردن سلول‌ها متوقف می‌کند با قرار دادن پروتئین بر روی سطح ویروس باعث می‌شود که دسترسی به سلول‌های میزبان امکان پذیر نباشد.

آنتی بادی‌ها معمولاً در گونه‌های غیر انسانی تولید می‌شوند و پس از تولید آن‌ها محققان اقدامات لازم را برای اثربخشی آن‌ها در انسان انجام می‌دهند. با این حال، این گروه تحقیقاتی آنتی بادی‌های جدید را به گونه‌ای توسعه داده‌اند که نیاز به انجام آزمایشات انسانی ندارند.

درمانی برای ویروس کرونا کشف شده است؟

به گفته پروفسور فرانک گراسولد، نویسنده مطالعه همکار، کشف این پادتن (آنتی‌بادی) یک پایه قوی برای پیدا کردن درمان ویروس کرونا را ایجاد می‌کند.

او ادامه داد: آنتی بادی که در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت کاملا انسانی بوده و اجازه می‌دهد تا پیشرفت در این مسیر سریع‌تر اتفاق بیفتد و عوارض جانبی را کاهش می‌دهد.

پیش از این، محققان به مطالعه سندرم حاد تنفسی (SARS) که در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۳ شیوع پیدا کرده بود، پرداختند، از آنجایی که این بیماری شباهت زیادی با کووید ۱۹ دارد، بنابراین دانشمندان توانستند تحقیقات قبلی خود را در شناسایی آنتی بادی ویروس کرونا به کار ببرند.

برند جان بوش استادیار و رهبر این مطالعه از دانشگاه اوترخت، گفت: با استفاده از مجموعه‌ای از آنتی بادی‌های ویروس سارس، یک آنتی‌بادی را شناسایی کردیم که باعث خنثی شدن عفونت ناشی از ویروس کرونا در سلول‌های بدن فرد میزبان شد.

او ادامه داد: چنین آنتی بادی خنثی کننده‌ای می‌تواند مسیر عفونت را در بدن فرد آلوده تغییر دهد، موجب متوقف شدن تکثیر عفونت ناشی از ویروس شود و از شخصی که در معرض ویروس است، محافظت کند.

کشف آنتی بادی کمک کننده به درمان کرونا

دکتر جینگسونگ وانگ، بنیان‌گذار و مدیرعامل هاربر بیومد، گفت: این تحقیق پیشگامانه به ما کمک می‌کند تا بفهمیم که آیا این آنتی بادی می‌تواند باعث کاهش شدت بیماری در انسان شود یا خیر.

از آنجایی که این آنتی بادی قادر به خنثی کردن ویروس‌های سارس و کووید ۱۹ است، ممکن است در آینده برای درمان ویروس‌های مشابه نیز مؤثر باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا ماهواره نور زلزله تهران اخبار بورس سلامت ویروس کرونا اخبار کرونا آنتی بادی مشرق هلند ناشی از ویروس آنتی بادی ها ویروس کرونا کووید ۱۹ سلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۳۶۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کبد چرب و دردسرهایش

آفتاب‌‌نیوز :

«امروزه در جهان کبد چرب به یک بیماری اپیدمی و همه‌گیر تبدیل شده به طوری که از هر ۱۰ نفر در جهان یک نفربه آن بیماری مبتلاست. در ادامه به بررسی این بیماری خواهیم پرداخت.

کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلیل تجمع چربی مازاد در کبد ایجاد و اغلب در افرادی دیده می‌شود که اضافه وزن دارند یا چاق هستند. کبد چرب معمولاً در مراحل اولیه آسیبی ایجاد نمی‌کند و علایمی ندارد، اما در صورت بدتر شدن می‌تواند منجر به آسیب جدی به کبد شود.

علت بیماری کبد چرب

کبد چرب می‌تواند ناشی از مصرف زیاد الکل باشد، اما بیشتر افراد مبتلا به این بیماری دچار بیماری نوع غیرالکلی هستند که ناشی از مصرف الکل نیست. عواملی که در ایجاد این بیماری نقش دارد، عبارت‌اند از:

فشار خون بالا

افزایش کلسترول و تری گلیسیرید خون

ابتلا به دیابت نوع ۲

اضافه وزن و چاقی به‌خصوص در اطراف شکم

برخی افراد به دلایل دیگری مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، هپاتیت B مزمن، هپاتیت C مزمن، بیماری هموکروماتوز و عوارض جانبی برخی دارو‌ها به کبد چرب مبتلا می‌شوند.

انواع کبد چرب غیر الکلی

کبد چرب ساده یا استئاتوز (کبد چرب گرید یک): در این مرحله سلول‌های چربی شروع به رسوب در کبد می‌کنند. در کبد چرب گرید یک هیچ التهاب یا زخمی وجود ندارد.

استئاتوهپاتیت غیر الکلی (کبد چرب گرید۲): این مرحله زمانی رخ می‌دهد که تجمع چربی در سلول‌های کبد با التهاب همراه باشد.

فیبروز (کبد چرب گرید۳): این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار پایدار در کبد و در رگ‌های خونی اطراف کبد وجود داشته باشد. در کبد چرب گرید ۳ کبد می‌تواند به درستی عمل کند.

سیروز کبدی (کبد چرب گرید۴): در این مرحله کبد به درستی کار نمی‌کند و علایمی مانند زرد شدن پوست و سفیدی چشم‌ها و درد مبهم در سمت راست پایین دنده‌ها شروع می‌شود.

علایم کبد چرب

کبد چرب دارای این علایم است:

درد شکم

از دست دادن اشتها

کاهش وزن

ضعف یا خستگی

حالت تهوع

خارش پوست

زردی پوست و چشم

کبودی پوست و خون ریزی آسان

ادرار تیره‌رنگ

تغییر رنگ مدفوع

تجمع مایع در شکم (آسیت)

تورم پا‌ها

خوشه‌های قابل مشاهده از رگ‌های خونی زیر پوست

بزرگ شدن سینه در مردان

سرگیجه

درمان و پیشگیری

درمان کبد چرب بستگی به علت آن دارد، بعضی از انواع آن ممکن است نیازی به درمان نداشته باشد. اصلاح سبک زندگی علاوه بر درمان می‌تواند باعث پیشگیری از این بیماری شود.

اجتناب از مصرف الکل و دیگر مواد سمی: پرهیز از مصرف الکل، ضروری‌ترین بخش کنترل کبد چرب الکلی است. همچنین بیماران باید از مصرف دارو‌هایی مثل کورتیکواستروئید‌ها که باعث آسیب به کبد می‌شود، اجتناب کنند.

رژیم غذایی: رژیمی با چربی تعدیل شده برای پیشگیری از کبد چرب توصیه می‌شود.

کاهش وزن: کاهش وزن می‌تواند باعث کاهش مقدار چربی جمع شده در کبد شود.

ورزش: ورزش منظم برای بهبود این بیماری، مفید و روشی مناسب برای کاهش کلسترول و تری گلیسیرید خون است.

دارودرمانی تحت نظر پزشک: دارو‌هایی که برای درمان مقاومت انسولین استفاده می‌شود، می‌تواند مفید باشد.

گیاه خار مریم (Milk Thistle): خار مریم گیاهی است که برای درمان بیماری‌های کبدی استفاده و باعث افزایش تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانت می‌شود که به کبد برای شکستن و دفع مواد سمی کمک می‌کند. همچنین این گیاه ممکن است باعث افزایش تولید سلول‌های کبدی جدید شود. البته مصرف آن باید تحت نظر پزشک باشد.

برای بیمارانی به بیماری کبد چرب گرید ۲ مبتلا هستند، بهترین راه درمان، تغییر سبک زندگی است. با خوردن غذا‌های کم چرب و افزایش فعالیت بدنی می‌توانید بیماری خود را درمان و هر چند وقت یک بار با پزشک متخصص مشورت کنید.»

منبع: روزنامه خراسان

دیگر خبرها

  • کبد چرب و دردسرهایش
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • درمان گیاهی ریزش مو
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد