Web Analytics Made Easy - Statcounter

«سیدرضا صدرالحسینی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح نقش اسرائیل در سناریوی جدید ناامن‌سازی منطقه توسط ایالات متحده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: شرایطی که امروز در منطقه با آن روبه‌رو هستیم شرایطی است که آمریکا احساس می‌کند رژیم صهیونیستی از جهت امنیتی وضعیت نامناسبی ندارد و بدین ترتیب برای حفظ امنیت تل‌آویو دست به یک سری اقدامات به‌هم پیوسته زده است که بخشی از آن را طی روزهای اخیر در سوریه و عراق مشاهده کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به موازات این وضعیت شاهد هستیم که اسراییل با فواصل و زمان‌های مختلف اقدام به حملات هوایی علیه مراکز حیاتی و حساس نظامی سوریه می‌کند که به نوعی نشان می‌دهد اسراییل ماموریت ناامن کردن کشورهای منطقه از جمله سوریه را به عهده دارد و متاسفانه ایالات متحده هم از این وضعیت حمایت می‌کند. در این میان باید متوجه بود که آمریکا اخیراً کشورهایی که با اسرائیل مخالف هستند را تحریم می‌کند و تلاش دارد همانند لبنان و عراق محیط سیاسی امنیتی آنها را به هم بریزد.

وی ادامه داد: یعنی آمریکا می‌خواهد مخالفان اسرائیل را به جایی برساند که علاوه بر خلاء سیاسی - امنیتی دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی شوند و در نتیجه این اقدام تا جایی ادامه پیدا کند که فشار بر اسراییل از ناحیه کشورهای مذکور کم شود. در این میان تکثیر تروریسم یکی دیگر از سناریوهایی است که به عنوان یک راهبرد نظامی در دستور کار قرار دارد و به همین جهت شاهد هستیم که اخیراً عناصر داعش در عراق از سوی ایالات متحده تحریک شدند و در سویی دیگر شاهد جنب و جوش تروریست‌های القاعده در ادلب هستیم. باید متوجه باشیم که تحریک و خیزش مجدد این جریان‌های تروریستی عملاً و اساساً به نوعی برای تامین امنیت اسراییل انجام می‌شود؛ به گونه‌ای که آمریکایی‌ها سعی می‌کنند با تحریک عناصر تروریستی محیط داخلی دو کشور عراق و سوریه را به هم بریزند و قوای مسلح به علاوه نیروهای امنیتی را مشغول خود کنند تا از یک سو فشار بر اسراییل کم شود و از سوی دیگر مساله فلسطین به حاشیه برود. این درحالی است که اسراییلی‌ها با حاشیه‌سازی، ایجاد تضاد و اغتشاش فکری در فضای سیاسی، رسانه‌ای و امنیتی به دنبال آن است تا تمرکز را از روی خود و مساله فلسطین کم کنند و حتی ظهور مجدد داعش یکی از راهبردهای مکمل همسو با این سناریو به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: در فاز دیگر ایالات متحده برای اینکه در غرب آسیا حضور داشته باشد دست به یک سری از اقدامات تخریبی زده است. به عنوان مثال در عراق با مساله داعش سعی می‌کند حضور خود را مهم جلوه دهد و در سوریه هم مرتباً اعلام می‌کند که تنها به دنبال نفت این کشور است و هیچ قصد دیگری ندارد. این در حالی است که داده‌های بسیار مهم و کاملاً موثق نشان می‌دهد ایالات متحده برای حفظ امنیت اسراییل در سوریه مانده است و علاوه بر آن کنشگری‌های سیاسی خود را به نفع رژیم صهیونیستی جهت‌گیری کرده است. به عنوان نمونه سفیر فعلی آ‌مریکا در اسراییل اعلام کرده که این رژیم از الخلیل کوتاه نمی‌آید و به همین دلیل ما شاهد آن هستیم که تیم ترامپ هر چه به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نزدیک می‌شود گستره و عمق حمایت خود از اسراییل را سرعت می‌بخشد. به همین جهت است که تمام اقدامات تروریستی و ضد امنیتی که جدیداً اتفاق افتاده در رابطه مستقیم با تامین امنیت اسراییل است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم تا زمان اجرای معامله قرن یا حداقل الحاق کرانه باختری این روند به نحوه‌های مختلف ادامه خواهد داشت. تا جایی که ما شاهد هستیم اخیراً ایهود باراک (نخست‌وزیر پیشین اسرائیل) در مورد مرزهای ۱۹۶۷ و کمپ دیوید، دست به افشاگری زده است و در سوی دیگر ماموریت تشکیل دولت ائتلافی به عهده نتانیاهو گذاشته شده است. در امتداد این موضوع خبر خروج سامانه‌های پدافندی پاتریوت از عربستان هم یک فریبِ محض است؛ چراکه تیم ترامپ برای اغنای روانیِ شهروندانش این خبر را مهندسی کرده تا بتواند حجم بالای انتقادهای داخلی را کاهش دهد اما دلیل اصلی این است که اساساً سامانه‌ پدافندی پاتریوت در عربستان به عنوان حلقه محافظت از خارجِ نزدیکِ اسرائیل به حساب می‌آید. به همین دلیل تمام مسائلی که در منطقه طی روزهای و هفته‌های اخیر رخ داده، با محوریت امنیت اسرائیل است و حالا که نتانیاهو زمام امور را در دست گرفته این قبیل اتفاق‌ها بیشتر خواهد شد و ترامپ هم از آن حمایت خواهد کرد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: القاعده بنیامین نتانیاهو عراق فلسطین داعش اسرائیل ادلب دونالد ترامپ معامله قرن ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۳۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در پانزدهمین اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی (OIC) در گامبیا اعلام کرد که آنکارا پذیرش و حمایت فزاینده از فلسطین از طرف کشورهای دیگر را برای اسراییل مضر می داند و آمادگی خود را برای به کارگیری تمام امکانات ممکن به منظور اعمال فشار به اسراییل را اعلام می‌کند.

وی دراین‌باره گفت: مردم ما از این اجلاس انتظار نتایج ملموسی دارند. به رسمیت شناختن فلسطین از سوی دولت های بیشتری ضربه مهمی به اسرائیل وارد می کند. علاوه بر این، ما باید تمام تلاش خود را برای تضمین عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل انجام دهیم.

فیدان با تاکید بر تصمیم آنکارا در اول ماه مه برای حمایت از اقدام قانونی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دادگاه کیفری بین‌المللی، تاکید کرد که ترکیه از همه کانال‌های دیپلماتیک برای اطمینان از مواجهه اسرائیل با عواقب استفاده خواهد کرد.

در همین زمینه، ییلماز تونچ، وزیر دادگستری ترکیه، روز شنبه از کریم خان دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) خواست تا تحقیقات درباره جنایات «اسرائیل» در غزه را تکمیل کند.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: ناکامی [کریم خان] دادستان دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) در تکمیل تحقیقات و طرح شکایت علیه جنایات علیه بشریت ارتکابی در فلسطین، باعث تشدید فاجعه غزه و تداوم کشتار کودکان می‌شود. تاخیر در این پرونده مهاجمان اسرائیلی را تشویق می‌کند، اعتبار حقوق بین‌الملل را از بین می‌برد و دیوان کیفری بین‌المللی را خنثی می‌کند.

پنج‌شنبه گذشته پس از ادعای تل‌آویو مبنی بر اینکه آنکارا نیز مانع دسترسی کشورهای ثالث به بنادر ترکیه جهت تجارت با اسراییل شده است، ترکیه روابط تجاری خود با رژیم صهیونیستی به طور کامل به حالت تعلیق درآورد.

بلومبرگ به نقل از دو مقام ترکیه‌ای آگاه به امور مدعی شد که تمام صادرات و واردات ترکیه به مقصد و از مبدا اسراییل، تعلیق شده است.

یسرائیل کاتز، وزیر خارجه صهیونیست‌ها به طور جداگانه مدعی شد که آنکارا همچنین اقدام به ممانعت از واردات و صادرات مرتبط با اسراییل در بنادر ترکیه کرده است. وی با متهم کردن آنکارا به نقض توافقات تجاری با تل‌آویو، گفت که به «وزارت خارجه اسراییل دستور داده است تا با تمرکز بر سایر کشورها، به‌دنبال جایگزین باشند.»

وزیر خارجه صهیونیست‌ها درباره اینکه کدام بنادر ترکیه از مراودات تجاری با تل‌آویو ممانعت به عمل آورده‌اند، شفاف‌سازی نکرد. به گفته یک منبع دیپلماتیک به المانیتور، وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در حال حاضر تاثیرات تصمیم ترکیه درباره توقف صادرات را تایید کرده است.

ترکیه در ماه آوریل اعلام کرد این کشور تا زمان اعلام آتش‌بس در نوار غزه، صادرات طیف گسترده‌ای از محصولات خود را به اسراییل محدود خواهد کرد. براساس اعلام وزارت تجارت ترکیه، این محدودیت ۵۴ محصول مختلف شامل آهن، سنگ مرمر، فولاد، سیمان، آلومینیوم، آجر، کود شیمیایی، تجهیزات ساختمانی و همچنین سوخت موشک و هواپیما را شامل می‌شود.

کد خبر 6096800

دیگر خبرها

  • احمدیان: امیدواریم روابط اقلیم کردستان با ایران در بُعد امنیتی گسترش یابد
  • دیدار رئیس حشد شعبی با بشار اسد
  • آمدوشدهای غیرمنتظره دیپلماتیک/ نگاهی به سفر ناگهانی نچیروان بارزانی و هیئت بلندمرتبه همراهش به ایران
  • اسرائیل جرأت نکرد تصاویر آثار حمله ایران را به دنیا نشان دهد | این رژیم بمب اتم هم بخواهد...| بلینکن درباره ارتش اسرائیل به نخست وزیر عراق چه گفت؟
  • دیدار دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر با سفیر ایران در سوریه
  • ترکیه: از تمام ابزارها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • رژیم اسراییل ریشه ناامنی و دشمن مشترک ما است
  • ۳ مساله تاثیر گذار بر تحولات منطقه
  • روایتی کامل از شب حمله ایران به اسراییل