Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با بیان اینکه متأسفانه امروز فرهنگ هژمونی غرب در همه دنیا گسترش پیدا کرده است، گفت: ما باید برای معرفی مفاهیم دینی و سبک‌های اسلامی به دنیا تلاش کنیم و منتظر نسخه‌های غرب در ارائه سبک‌های زندگی نباشیم.

به گزارش خبرگزاری شبستان از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین «یحیی جهانگیری سهروردی» در نخستین جلسه کارگاه آموزشی «زن در اندیشه غرب» که به همت ناحیه بسیج دانشجویی مرکز مطالعات زن و خانواده برگزار شد، عنوان کرد: مطالبی که مطرح خواهند شد هم علم الیقین و هم عین الیقین هستند، یعنی حاصل مطالعات گسترده و تجربه زندگی در غرب است که به طور واقعی لمس شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: امروز جایگاه زن در غرب در واقع جایگاه زن در کل جهان است و متأسفانه فرهنگ هژمونی غرب در همه دنیا گسترش پیدا کرده و فقط محدود به غرب نیست.

 

وی یادآور شد: وقتی می‌گوییم باید غرب را بشناسیم منظور غرب فیزیکی نیست، بلکه سرزمین تاریک‌نایی است که وجود دارد؛ به عنوان مثال در داستان حی بن یقظان که یک داستان دراماتیک و اسطوره ای در ادبیات ماست وقتی عنوان می‌شود که وی از غرب به شرق می‌رود منظور غرب و شرق فیزیکی نیست، بلکه منظور این است که وی از تاریکی‌ها نقل مکان می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی تصریح کرد: غرب به معنای فرهنگ غربی «West Culture» است که می‌تواند در خیابان شانزه لیزه فرانسه نباشد، اما در جوار حرم مطهر حضرت معصومه(س) باشد، بنابراین زن غربی زنی است که ممکن است در هر نقطه از جهان با فرهنگ غربی زیست کند و محدود به مکان نیست.

 

پژوهشگر مطالعات بین الملل اسلامی با اشاره به ویژگی‌های فرهنگ غرب، گفت: فرهنگ غرب محدود به سرزمین نیست، یعنی زمین محور نیست بلکه فرهنگ محور است، همچنین فرهنگ غرب، جهان شمول است یعنی اگر می‌خواهیم تصویر زن در دنیا را بشناسیم باید زن در غرب را بشناسیم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی ادامه داد: زن در غرب نه تنها فرهنگ هژمونی است، بلکه داری پشتوانه (نظری، دراماتیک، روانشناسی و غیره) است، همچنین پیشران است، یعنی هر روز مرزهای خود را گسترش داده و پیشران عمل می‌کند، پس این فرهنگ باید را شناخته و جایگاه خود را نسبت به آن تعیین کنیم.

 

وی به واژه «استشراق» به معنای شناخت شرق که برای اولین بار توسط «ادوارد سعید»، فیلسوف غربی- شرقی مطرح شد اشاره کرد و افزود: این منتقد فرهنگی معتقد بود که اگر می‌خواهیم فرهنگ غربی را در دنیا گسترش دهیم، باید ابتدا شرق را بشناسیم، شرق نه به معنای سرزمین بلکه به معنای یک فرهنگ است و تمدن آنها را باید شناخت. ادوارد سعید از مفهوم اورینتالیسم «Orientalism» استفاده کرد و نظریه «شرق شناسی» را ارائه کرد

 

این مبلغ بین المللی حوزه عنوان کرد: اگر ما می‌خواهیم جایگاه زن در اسلام را به دنیا معرفی کنیم، ابتدا باید جایگاه زن در فرهنگ غرب و همچنین جایگاه زن در فرهنگ اسلام را بشناسیم، نگاه غرب به انسان مادی و معطوف به این دنیا است، اما در فرهنگ ما، انسان پیش از تولد نیز مورد توجه و مطالعه قرار می‌گیرد.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی با بیان اینکه امروز غرب، تولد را آغاز و مرگ را پایان زندگی انسان نمی‌داند، تصریح کرد: امروز غرب در مطالعات خود، زندگی انسان را از زمان تولد به زمان جنینی به عقب برده‌ است و شاید به زودی به عالم ذر هم برسد، امروز غرب علیه خود نبرد می‌کند و در آینده، دیدگاه‌های اسلام را تحت عنوان دیدگاه‌های جدید خود معرفی خواهد کرد.

 

وی بیان داشت: بنا به فرمایش پیامبر گرامی اسلام صلّی‌الله‌علیه‌وآله، خوشبختی یا بدبختی هر انسانی در شکم مادر او رقم می‌خورد، البته فعالیت‌های او هم در طول زندگی مؤثر خواهد بود، بنابراین ما باید این دیدگاه را که حاصل فرهنگ و تمدن و باورهای دینی ما است، به دنیا معرفی کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه ما غرب را به درستی نشناختیم و خود را مدهور غرب می‌دانیم، تصریح کرد: اولین وظیفه ما در این راستا، شناخت غرب است که گستره جهان را در بر گرفته است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی همچنین به لزوم شناخت زن از دیدگاه اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: ما می‌توانیم دیدگاه اسلامی زن را در فرهنگ غربی پیاده کنیم. اما متأسفانه ما تمام مفاهیم را حاصل جبر و تقدیر می‌دانیم، اما غرب آنها را راهبرد و تدبیر می‌فهمد.

 

وی یادآور شد: امروز بسیاری از مفاهیم و موضوعات مورد بحث در غرب نظیر خداشناسی و معرفت‌شناسی از مبانی اسلام گرفته شده است و سخن خود ماست، پس مراقب باشیم بعدها مفاهیم و آموزه‌های اسلام را با برندهای غربی به خورد ما و فرزندان ما ندهند.

 

پژوهشگر مطالعات بین الملل اسلامی تصریح کرد: ما باید برای معرفی مفاهیم دینی به دنیا تلاش کنیم، ما باید سبک‌های اسلامی را به دنیا معرفی کنیم، همان سبک زندگی که رهبر معظم انقلاب مدظله العالی بر لزوم فرهنگ سازی آن تأکید دارند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین جهانگیری سهروردی اظهار داشت: در مسکو به جهت افزایش تعداد مسلمانان در چند سال گذشته نزدیک 30 شرکت وارد عمل شده و مدل‌های متنوع حجاب را طراحی می‌کنند، حال آنکه ما سال‌هاست فقط چادر مشکی داریم وآیا این چادر برای کشور‌های دیگر هم جذابیت دارد.

 

وی در پایان با اشاره به لزوم شناخت اشکالات و کاستی‌های فرهنگ غربی، گفت: ما باید غرب را به معنای فرهنگ هژمون در دنیا بدانیم نه فقط محدود به غرب، همچنین منتظر نسخه‌های غرب در ارائه سبک‌های زندگی نباشیم و سبک زندگی اسلامی و نظایر این مدل‌ها را به دنیا معرفی و پیاده سازی کنیم.

 

پایان پیام/414

منبع: شبستان

کلیدواژه: سبک زندگی اسلامی جایگاه زن در اسلام دنیا معرفی فرهنگ هژمونی جایگاه زن فرهنگ غربی فرهنگ غرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۳۸۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 

‏⁧ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین -این برنامه گفتگومحور به سردبیری سیدعرفان حسینی قصد دارد به بررسی اندیشه‌ای و فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه نظیر فیلم و سریال، تکنولوژی، فضای مجازی و موسیقی در گفتگو با مهمانان بپردازد.

هدف کلی از ساخت «امتداد»، علاوه بر به تصویر کشیدن طرح‌ها و اندیشه‌هایی که جهان امروز را ساخته‌اند، انتقال این گزاره به مخاطب است که «مولفه‌های زندگی و سبک زندگی به شکل باری به هر جهت و خود به خودی به وجود نمی‌آیند و منشا آن‌ها، وادی فکر و اندیشه است.»

برنامه تلویزیونی «امتداد» به میزبانی رامین پورمند در ۲۶ قسمت ۵۵ دقیقه‌ای و در مرکز سیمرغ تولید شده است و به زودی مهمان مخاطبان خود در شبکه چهار می‌شود.

۲۲۰۵۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903061

دیگر خبرها

  • برنامه «امتداد» آماده نمایش شد/ بررسی فلسفی حوزه‌های مختلف فرهنگ عامه 
  • قصه زندگی با بودنش آغاز می‌شود + فیلم
  • عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی امکانپذیر نیست +فیلم
  • امکان عرضه کتاب‌های غیرمجاز در نمایشگاه مجازی وجود ندارد +فیلم
  • بیش از ۱۷ هزار سالمند نیازمند، تحت پوشش مراکز نیکوکاری
  • دنیا باید منتظر کسی که پول دارد بماند!/ کشتن انسان‌ها بدون ترس
  • فال حافظ امروز : یک غزل ناب و یک تفسیر گویا (16 اردیبهشت)
  • سلاح رعب‌آور روسی که استحکامات غیرقابل نفوذ را درهم می‌کوبد
  • راه اندازی نخستین مدرسه فریلنسری ایران
  • مبارزه با استکبار در دنیا، صدور فرهنگ انقلاب ایران است