Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-02@14:06:36 GMT

شرایط آب و هوایی مناسب شهرستان گناباد برای پرورش گل‌محمدی

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۴۵۹۰

محمدعلی اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در گناباد گفت: ایرانیان از نخستین کسانی هستند که از گذشته‌های دور به ویژگی‌های خوراکی و درمانی گل محمدی پی برده اند و طبق اسناد بین المللی، مبداء تولید گلاب،  ایران و مبداء تولید اسانس گل محمدی و عصاره گل برگ های تازه، یونان ذکر شده است.

وی افزود: گل‌های محمدی بر روی شاخه‌های یک ‌ساله تشکیل‌ شده و در اوایل صبح شروع به باز شدن می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این گیاه دوره گلدهی کوتاهی داشته و معمولاً یک‌ بار در سال گل می‌دهد.

اسکندری ادامه داد: از سال 1397 در بخش کشت گل محمدی وارد شده ام که از 9 هکتار اراضی کشاورزی به علت کمبود آب 2 هکتار زیر کشت گل محمدی است .

وی با اشاره به آغاز برداشت گل محمدی در این شهرستان گفت: پیش بینی می شود که از دو هکتار اراضی زیرکشت گل محمدی حدود هزار کیلو گل محمدی برداشت شود و برداشت گل حدود یک ماه طول می کشد که در این یک ماه روزانه 10 نفر مشغول بکار هستند و هزینه هر کارگر روزانه 70 هزار تومان است.

وی افزود: از تسهیلات دولتی به هیچ عنوان استفاده نکرده ام و مبلغ 3 میلیارد ریال به صورت شخصی برای کاشت گل محمدی هزینه کردم.

کار آفرین بیدختی گفت: از هر ده کیلوگرم گل حدود 17 لیتر گلاب تولید می شود که در بازار فعلی قیمت هر لیتر گلاب 300 هزار ریال است که گل‌های برداشت شده مزرعه ما به خارج از گناباد ارسال نمی شود و بخش اعظمی از گل‌های برداشت شده به مشتریان در داخل شهرستان فروخته شده و در حال حاضر قیمت هر کیلو گل 250 هزار ریال در بازار است ولی ما هر کیلو گرم گل را به قیمت 150هزار ریال تا 170 هزار ریال به فروش رسانده ایم و بخش دیگری از گل‌ها توسط خودمان بصورت محلی در منزل اسانس گیری شده است.

وی گفت: گل‌های کاشته شده ما از نژاد اصلی گل‌های کاشان هستند و از عطر و بوی بالایی برخوردار است و به همین علت هر شخصی چند کیلو را خریداری کرده مجدد سفارش داده است.

وی گفت : شرایط آب و هوایی شهرستان متناسب با رویش گل محمدی است و باید از این ظرفیت برای توسعه کشت گل محمدی استفاده کرد و اشتغال بخش کشاورزی را در این شهرستان افزایش داد.

وی افزود: هر چند کاشت گل محمدی از آب کمی برخودار است اما آب چاه موتور اراضی ما کفاف کاشت 9 هکتار ندارد و روز به روز از میزان آب کاسته می شود و به همین علت 2 هکتار بیشتر نتوانستیم زیر کشت ببریم و اگر مسئولان ما را همیاری کنند و زمینه ای بسازند تا بتوانیم برای توسعه آب چاه موتور اراضی، از تسهیلات دولتی استفاده کنیم قطعا 9 هکتار را زیر کشت خواهیم برد و چنانچه از همکاری بیشتری بر خوردار شویم قطعا کارگاه گلاب گیری احداث می کنیم و 10 تا 15 نفر را بصورت مستقیم  مورد اشتغال قرار داده و این توانایی را داریم تا گناباد را یکی از قطب های مهم گلاب گیری در خراسان رضوی کنیم.

کارآفرین بیدختی گفت : نبود کارخانه فرآوری در منطقه شهرستان گناباد و کم توجهی مسئولان شهرستان به کار آفرینان از مهمترین مشکلات ما در شهرستان است و نیازمند تدبیری برای رفع آن است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: اشتغال کشاورزی گل محمدی مشکلات گفتگو با ایلنا کشت گل محمدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۴۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ورزشی گناباد تخصیص یافت

علی اصغر اکبری رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ۱۲۰ میلیارد ریال از مجموع این اعتبار برای ساخت و تکمیل هشت زمین چمن ورزشی در شهر‌های کاخک و روشناوند، محله نوغاب و استادیوم ورزشی ملت شهر گناباد و روستا‌های سقی، کلات، باغ آسیا و ریاب از توابع این شهرستان تخصیص پیدا کرد.

وی ادامه داد: ۱۰ میلیارد ریال از این اعتبار نیز برای تکمیل گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند و پنج میلیارد ریال هم به خانه جوان گناباد تخصیص یافت.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ساخت گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند از توابع بخش مرکزی این شهرستان به عنوان بزرگترین گود باستانی شرق کشور از سال ۱۳۹۵ آغاز شد و تا سال ۱۴۰۱ مبلغ ۲۵ میلیارد ریال توسط خیران برای ساخت آن تخصیص پیدا کرد.

اکبری افزود: از محل اعتبارات دولتی هم طی یک سال گذشته ۲۵ میلیارد ریال و امسال هم ۱۰ میلیارد ریال برای تکمیل گود ورزش‌های باستانی روستای بیلند تخصیص یافت و این طرح با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال اجراست و نیمه نخست امسال به بهره برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: با وجود این که ساختمان خانه جوان شهرستان گناباد در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ به عنوان نخستین خانه جوان استان خراسان رضوی افتتاح شد ولی به دلیل تکمیل نبودن امکانات هنوز به بهره برداری نرسیده است.

رئیس اداره ورزش و جوانان گناباد گفت: ساخت خانه جوان گناباد در زمینی به وسعت ۶۶۰ متر مربع و با اعتباری افزون بر ۱۰ میلیارد ریال از سال ۱۳۹۷ آغاز شد و این طرح هم اکنون ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، اما هنوز زیرساخت‌های آب، برق، گاز، تلفن و سایر تجهیزات مورد نیاز آن تامین نشده است.

اکبری افزود: ۲۵ میلیارد ریال طی یک سال و نیم گذشته برای تکمیل خانه جوان گناباد تخصیص یافت و برای بهره برداری نهایی آن ۱۵ میلیارد ریال نیاز است.

وی با اشاره به بهره برداری از ۱۴ طرح ورزشی با صرف اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال طی سال گذشته در این شهرستان اظهار کرد: از جمله این طرح‌ها زمین چمن مصنوعی و خانه ورزش روستا‌های رهن، مند، ریاب، گوهردشت، نوده، روچی، نوده میرمحراب، فودنجان و نجم آباد و آماده سازی مرحله نخست گود باستانی روستای بیلند و سه سالن و باشگاه ورزشی در گناباد و بیدخت است.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • کشت گل محمدی در ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی کاشان
  • راه اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد
  •  میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های ورزشی گناباد تخصیص یافت
  • ۳۰درصد ساختمان‌های آموزشی گناباد فرسوده است
  • جزئیات راه‌اندازی تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد
  • فرسودگی ۳۰ درصد مدارس گناباد
  • تاکسی هوایی بین گناباد-مشهد راه‌اندازی می‌شود
  • کمک ۲۳۰ میلیارد ریالی خیرین برای مدرسه سازی در گناباد
  • حدود ۳۰ درصد مدارس گناباد نیازمند بازسازی است
  • بازدید امیر الهامی از سایت پدافند هوایی شهید علایی گناباد