Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، شب گذشته احسان علیخانی ارتباط زنده تصویری با مردم داشت و درباره  ضبط و پخش برنامه عصر جدید صحبت کرد.

بیشتر بخوانید:زمان ضبط «عصر جدید» اعلام شد/ پخش در عید فطر

البته در بخشی علیخانی با علیرضا وهاب زاده مشاور رسانه ای وزیر بهداشت ارتباط گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وهاب زاده عنوان کرد که هنوز در محل کار هستند و وزیر در اتاق خود مشغول به کار است، به همین دلیل با اصرار علیخانی وهاب زاده به اتاق کار وزیر بهداشت رفت و علیخانی گفتگویی با سعید نمکی وزیر پرتلاش این روزها انجام داد.

این مدت شب و روز نداشتیم

علیخانی گفت: من با آقای وهاب زاده کل کل می‌کردم، گفتم من خیلی سخت باور کنم ساعت ۱۲ شب وزیران و مدیران سرکار باشند و به اتاق شما آمدند.

نمکی وزیر بهداشت گفت: در این مدت شب و روز نداشتیم و همین الان با رییس دانشگاه علوم پزشکی خورستان صحبت می‌کردم همچنین نامه‌ای به وزیر کشور نوشتم تا یکسری محدویت‌هایی را اعمال کنیم.

تکلیف مردم با کرونا چیست؟

علیخانی ضمن تشکر از فعالیت‌های وزیر بهداتشت و کادر درمان گفت: دغدغه من جنس گفتگوی سیاسی نیست و کاری شما این روز‌ها انجام می‌دهید به سلامت مردم ارتباط دارد و زندگی مردم درگیر آن شده است. من می‌خواهم سوال مردم را بپرسم که تکلیف مردم چیست و عاقبت این ویروس اطلاع دقیقی از آن نداریم.

عاقلانه‌ترین حرف این است که ما ۴ الی ۶ ماه صبر کنیم

وزیر بهداشت توضیح داد: من به عنوان یک معلم ۳۰ ساله دانشکده پزشکی عرض می‌کنم که نه من و نه هیچ کس در دنیا نمی‌تواند پاسخ این سوال را بدهد که این ویروس چه خواهد کرد و ما هر روز شرایط جدیدی از این ویروس را می‌بینیم.واقعیت نمی‌دانیم که این ویروس به چه سمت و سویی خواهد رفت من هیچ وقت واژه ترسناک را برای مردم عنوان نمی‌کنم چراکه وحشت زایی روحیه مردم را خراب می‌کند و سیستم ایمنی آن‌ها تضعیف می‌کند، مردم باید مراقب باشند. این ویروس رفتار اجدادی خود را ندارد چراکه در خوزستان که گرمسیر است، شاهد افزایش بیماری هستیم.

وی افزود: عاقلانه‌ترین حرف این است که ما ۴ الی ۶ ماه صبر کنیم تا رفتار این ویروس را واقع بینانه‌تر ببینیم، به همین دلیل آنچیزی که برای ما مشخص شده است، واکسن و دارو ندارد و بهترین نوع مبارزه با ویروس کاری که ما انجام داده ایم، فاصله گذاری، رعایت اصول بهداشتی و از طرف مسئولان نظام سلامت پیدا کردن هر چه زودتر بیماران و جدا کردن بیماران بسیار تاثیر گذار است.

پاسخ صریح وزیر بهداشت به امار مرگ و میر بیماران کرونایی

در بخشی از این گفتگو علیخاتی درباره شبهات آمار دقیق کرونایی سوال کرد و وزیر پاسخ داد: می‌توانم به جرات به شنا بگویم آماری که ما اعلام کردیم دقیق‌ترین و منضبط‌ترین نوع آماری است که در دنیا ارائه شده است. هفته گذشته انجمن آمار انگلیس اعلام کرد که آمار کشته‌ها انگلیس از کرونا حداقل ۵۴ درصد بیشتر از چیزی است که اعلام کرده اند. حتی امریکا فقط در یک روز در چند خانه سالنمندان خود ۷ هزار پانصد نفر قوت کردند که اصلا در آمار خود اعلان نکرد.

وی ادامه داد: برخی از کشور‌ها در اطراف خودمان سیستم ثبت اطلاعات آمار ندارند، آماری که ما اعلام کردیم چه در رابطه با ابتلا و مرگ میر دقیق‌ترین و منضبط‌ترین آماری است که می‌توان در دنیا دنبال کرد، اما این به این معنی نیست که شاید چندنفر جابه جا شده باشد، چراکه در سازمان آمار بهشت زهرا که می‌بینیم خیلی از افراد که فوت کردند ایست قلبی نوشته شده است، در حالی که هیچ کدام سکته قلبی نبوده بلکه برخی از مریض‌های سرطانی هم با ایست قلبی فوت می‌کنند.

وزیر بهداشت عنوان کرد:در روز‌های اول به دلیل اینکه دو آزمایش پاستور و آزمایشگاه خانم دکتر مختاری دانشکده بهداشت را داشتیم، نمونه‌های کل کشور به اینجا می‌آمد و به خاطر اینکه حدود سه روز بررسی‌ها طول می‌کشید واز طرفی این اتفاق همزمان با بیماری انفولانزا، بیماری تنفسی شده بود و اطرافیان کسانی که فوت کرده بودند، اصرار به کفن و دفن داشتند. به خاطر پروتکل‌های سخت دفن اعلام کرده بودیم، پزشکان درگواهی فوت مشکوک به کرونا می‌نوشت تا اطرافیان درگیر بیماری نشوند.حدود ۷۰ درصد فوتی‌ها در اسفند اینگونه بود.پزشکان مکلف بودند که مشکوک به کرونا را بنویسند که با پروتکل کرونا دفن شود تا اگر جواب آن کرونا منفی بودما چیزی را از دست نداده بودیم.

یک بیمار بدون تخت نماند

نمکی درباره پذیرش کامل بیماران کرونایی‌ها اظهار کرد: مردم ما می‌بینند که تخت‌های خالی بسیاری داریم و ما یک بیمار بدون سرویس، پزشک و تخت بماند، ما یک کارتن خواب نمی‌توانید پیدا کنید که ما پذیرش نکرده باشیم، حتی ما پیرزن ۱۰۳ و پیرمرد۹۸ ترخیص کرده ایم. همچنین ما به افاغنه بدون کارت هم پذیرش داشتیم. شما می‌توانید از دانشجویان خارجی سوال کنید چرا آمدید، چون متوجه شدند که باز هم سرزمین مادری پذیرا‌ترین است.

وزیر بهداشت توضیح داد: قضیه کرونا یک جنبه آن نظام سلامت است وکرونا ابعاد بسیار متفاوتی و اثرات بسیار متفاوتی را ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، در زندگی مردم دارد، بایدهمه به یکدیگر کمک کنیم.

برای واکسن و دارو کرونا کار می‌کنیم

علیخانی درباره ساخت واکسن کرونا سوال کرد و نمکی وزیر بهداشت پاسخ داد: ما برای واکسن و دارو کرونا کار می‌کنیم، به هر حال واکسن آن خیلی زود در دسترس نیست و هر کسی ادعا می‌کند ادعا گذافی است و برای دارو تیم‌های بسیاری از جمله کار می‌کنیم. متاسفانه تا به امروز دارو و واکسنی برای ویروس کرونا موفقی معرفی نشده است و بهترین عامل تسلط بر این ویروس رعایت فاصله گذاری، رعایت اصول بهداشتی، استفاده از ماسک در فضای شلوغ است.

خبر خوب وزیر بهداشت

علیخانی از وزیر خواست که خبر خوشی اعلام کند و او گفت:خبر خوب این است که ما آمار مرگ زیر ۵۰ نفر رفت و آمار مبتلا هم تست‌هایی است که به دنبال افرادی که علامت ندارند می‌رویم و پیدا می‌کنیم، مسیر ما به سمت مهار و کنترل بیماری است.

وزیر بهداشت درباره بازگشایی اماکن مذهبی بیان کرد: برخی از مساجد را در شهر‌های سفید باز کردیم و نماز‌های جمعه هم شروع شده است، برای بازگشایی اماکن مقدس بعد از ماه مبارک رمضان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که صحن‌ها و نه داخل حرم‌ها را باز کنیم تا فقط برای سلام حضور پیدا کنند. برای ورزشگاه‌ها برنامه‌هایی داریم. البته برای برنامه‌های تلویزیونی هم پروتکل‌هایی را تنظیم می‌کنیم و بعد از ماه مبازک رمضان گشایش‌های خوبی را خواهیم داشت.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عصر جدید احسان علیخانی وزیر بهداشت وهاب زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۵۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت

مورد تاسف‌بار مرد هلندی که بیش از یک سال‌ونیم به کووید-۱۹ مبتلا بود، در گزارش جدیدی مستند شده است. این مورد با ۶۱۳ روز ابتلا، طولانی‌ترین عفونت کووید است که از آن اطلاع داریم. درواقع این عفونت به‌قدری طولانی بود که ویروس فرصت داشت تا در بدن این مرد به واریانت جدیدی تبدیل شود.

به گزارش خبرآنلاین، مرد ۷۲ ساله‌ی هلندی سابقه‌ی سلامتی پیچیده‌ای داشت. او قبلا برای درمان نوعی سرطان خون، پیوند سلول‌های بنیادی انجام داده بود؛ اما بعد‌ها سرطان دیگری به‌نام لنفوم بزرگ سلول بی منتشر (DLBL) در او تشخیص داده شد. این مرد در نتیجه‌ی دارو‌هایی که برای درمان بیماری خود مصرف می‌کرد به‌شدت دچار نقص سیستم ایمنی شد؛ به این معنی که مورد جدی ابتلا به کووید-۱۹ همیشه برای او به عنوان خطری بالقوه به‌شمار می‌رفت.

مرد هلندی در فوریه‌ی ۲۰۲۲ به کووید مبتلا شد و با ترکیبی از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال و استروئید‌ها تحت درمان قرار گرفت؛ اما متاسفانه دارو‌ها اثر نکردند و عفونت او ماندگار شد. اگرچه این مرد پیش از ابتلا به بیماری چندین دوز واکسن کووید دریافت کرده بود، هیچ شواهدی مبنی‌بر پاسخ آنتی‌بادی در بدن او مشاهده نشد.

بیمار برای بیش‌از ۶۰۰ روز آلوده به ویروس باقی ماند و مجبور شد چندین‌بار در بیمارستان بستری شود؛ اما خیلی زود و تنها ۲۱ روز پس از نخستین درمان، علائم جهش ویروس در او مشاهده شد. در ابتدا تعیین توالی نشان داد که ویروس در بدن مرد جهشی پیدا کرده که با سوتروویماب (یکی از دارو‌هایی که بیمار با آن تحت درمان قرار گرفته بود) مرتبط است.

ویروس در بدن بیمار بیش از ۵۰ بار جهش داشت

تجزیه‌وتحلیل‌های بیشتر ۲۷ سواب بینی جمع‌آوری‌شده بین فوریه‌ی ۲۰۲۲ تا سپتامبر ۲۰۲۳ حکایت از این داشت که ویروس در بدن این مرد بیش از ۵۰ بار جهش داشته است. برخی از این جهش‌ها در پروتئین اسپایک رخ داده بود؛ اتفاقی که نشان می‌دهد ویروس درحال سازگاری برای فرار از سیستم ایمنی بدن انسان است.

مشکلات سلامتی اساسی در مورد مرد هلندی به این معنی بود که سیستم ایمنی بدن او درواقع هرگز فرصتی برای پاکسازی ویروس نداشت. بستری‌شدن طولانی مدت در بیمارستان، همراه با نیاز به انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از آلوده‌شدن دیگران، کیفیت زندگی مرد را تحت‌تاثیر قرار داده بود. به‌گفته‌ی تیم پزشکی، هیچ مدرکی وجود ندارد که واریانت جهش‌یافته در بدن این مرد، افراد دیگری را در جامعه آلوده کرده باشد.

بیمار در ماه اکتبر ۲۰۲۳ و در نتیجه‌ی عود بیماری زمینه‌ای خود از دنیا رفت. تاکنون هیچ موردی مشاهده نشده که تا این حد طولانی‌مدت دوام آورده باشد و از طرفی عفونت‌های پایدار پدیده‌ی شناخته‌شده‌ای هستند که با ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ ارتباط دارند. برخی از تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ عفونت، تنها سه مورد ممکن است بیش از یک ماه باقی بماند.

مشکل این است که هرچه ویروس به‌مدت طولانی‌تری در بدن انسان تکثیر شود و تکامل یابد، شانس بیشتری برای ایجاد جهش‌های فرار ایمنی وجود دارد. این یکی از تئوری‌های مطرح‌شده در مورد چگونگی پیدایش اومیکرون است. باید توجه داشت که هر گونه‌ی جهش‌یافته به واریانتی نگران‌کننده تبدیل نمی‌شود؛ اما همچنان مهم است که عفونت‌های مداوم تحت نظر قرار گیرند و بیمارانی که از قبل با سایر مسایل پزشکی درگیر بوده‌اند، بهترین مراقبت‌های ممکن را دریافت کنند.

نویسندگان مقاله در بیانیه‌ای می‌گویند: «مدت زمان عفونت کووید در مورد مرد هلندی بسیار زیاد بود؛ اما عفونت‌های طولانی‌مدت در بیماران دارای نقص ایمنی در مقایسه با عموم افراد جامعه شایع‌تر است. کار بیشتر تیم ما شامل توصیف گروهی از عفونت‌های طولانی‌مدت بین یک ماه تا دوسال در بیماران نقص ایمنی بستری در بیمارستان بود. بااین‌حال به‌طور کلی عفونت‌های طولانی‌مدت اتفاق نادری است؛ چراکه افراد دارای نقص ایمنی تنها درصد بسیار کمی از کل جمعیت را تشکیل می‌دهند.»

مورد مرد هلندی در کنفرانس جهانی ESCMID ارائه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • اعلام شماره تماس برای دیدار مردمی وزیر بهداشت
  • توسعه ورزش های همگانی با اجرای برنامه آزاد سازی اماکن ورزشی
  • برنامه سازان صدا و سیمای خوزستان در ماه رمضان تجلیل شدند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • چند طرح درمانی در خراسان شمالی افتتاح شد
  • سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت منصوب شد