Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@20:45:24 GMT

زراعت چوب در ۱۸۰۰۰ هکتار از اراضی گیلان اجرا می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۶۶۴۳

زراعت چوب در ۱۸۰۰۰ هکتار از اراضی گیلان اجرا می‌شود

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: طرح توسعه زراعت چوب در ۱۸ هزار هکتار از زمین‌های جلگه‌ای گیلان اجرا می‌شود. ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱ استانها گیلان نظرات - اخبار استانها -

محسن یوسف‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با بیان اینکه اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان برای تحقق شعار رونق تولید برنامه‌ریزی کرده است اظهار داشت: در همین راستا طرح توسعه زراعت چوب در 18 هزار هکتار از زمین‌های جلگه‌ای مستعد غیرجنگلی گیلان، با حفظ مالکیت دولت و در قالب طرح اجراء می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با تأکید بر اینکه طرح توسعه زراعت چوب در راستای افزایش تولیدات استان و با هدف برآورده کردن نیاز کارخانجات صنعتی انجام می‌شود عنوان کرد: تأمین چوب و مواد اولیه مورد نیاز صنایع سلولزی که در گیلان جایگاه بسیار خوبی دارند با اجرای طرح توسعه زراعت چوب تحقق پیدا می‌کند.

یوسف‌پور در تشریح بیشتر اجرای طرح توسعه زراعت چوب با بیان اینکه طرح‌های صنوبرکاری با حفظ مالکیت دولت و با هدف کاهش فشار بر جنگل‌های طبیعی به مرحله اجراء در می‌آید تصریح کرد: اجرای طرح‌های زراعت چوب در گیلان به طور معمول از طریق مزایده به متقاضیان، بهره‌برداران و صاحبان صنایع سلولزی واگذار می‌شود.

افزایش تولید چوب در سال «جهش تولید»؛ اراضی ملی گیلان برای زراعت چوب واگذار می‌شودکاهش قاچاق با اجرای طرح زراعت چوب در گیلان؛ عرصه‌های صنوبرکاری ملی واگذار می‌شودطرحی جدید برای تقویت اقتصاد‌ در گیلان؛ توسعه زراعت چوب عملیاتی می‌شود

وی مراجعه متقاضیان و بهره‌برداران به سامانه ستاد الکترونیکی دولت برای اطلاع از نحوه اجرای طرح‌های توسعه زراعت چوب را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت : 18 هزار هکتاری که برای این کار در گیلان در نظر گرفته شده در مالکیت دولت هستند از طرفی مدت اجرای طرح‌های زراعت چوب هم در آن 7 تا 10 سال است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان از جایگاه سوم استان به لحاظ زراعت چوب در کشور خبر داد و با اشاره به اینکه با اجرای طرح‌های صنوبرکاری در سال‌های آینده جهش خوبی در تولید چوب استان ایجاد می‌شود افزود: تاکنون طرح زراعت چوب در سطح 4 هزار هکتار از زمین‌های جلگه‌ای گیلان به اجرا در آمده است.

وی رفع نیاز چوبی صنایع وابسته گیلان را به واردات، کاهش بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید از جمله اولویت‌های منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان ذکر کرد و ابراز داشت: در کنار این برنامه‌ها بحث نجات گونه درخت شمشاد نیز از دیگر پروژه‌های حساس گیلان در سال 98 بود که برای طبیعت دوستان بسیار حائز اهمیت است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با بیان اینکه این دستگاه مناطق رویشی درخت شمشاد را در بخش‌های مختلف استان از جمله میانرود، رضوانشهر و نقاط دیگر نجات داده است اظهار داشت: مشکلات اعتباری و کمبود منابع مالی مشکلی است که وجود دارد اما برنامه‌های منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان متوقف نمی‌شود.

یوسف‌پور حفاظت از جنگل در مقابل سودجویان، قاچاق چوب و تصرف اراضی ملی را به عنوان بخشی از رسالت ذاتی منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان مأموریتی خطیر و مهم تلقی کرد و بیان داشت: در آتش‌سوزی‌هایی که در سال 98 اتفاق افتاد توانستیم با کمترین آسیب جنگل‌های استان گیلان را از این خطر نجات دهیم.

وی با تأکید بر اینکه با کمک دستگاه‌های متولی و سایر نهادهای مرتبط بیش از 98 درصد از آتش‌سوزی‌ جنگل‌های گیلان در سطح مهار شد خاطرنشان کرد: حفظ، صیانت و نگهداری از ذخایر ارزشمند طبیعی و جنگلی در برابر مخاطرات پیش‌رو و افراد فرصت‌طلب به عنوان یک هدف مهم در سرلوحه اقدامات منابع طبیعی گیلان قرار دارد.

انتهای پیام/614/ ع

R7877/P/S6,71/CT1

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان طرح توسعه زراعت چوب اجرای طرح زراعت چوب هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۶۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟

 امروز خبری مبنی بر شکستن یک سد خاکی معیشتی در فضای مجازی منتشر و موجب نگرانی برخی شد که رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و بخشدار بخش نوبران ساوه (استان مرکزی) در خصوص این اتفاق توضیحاتی را ارائه کردند.

به گزارش ایرنا، این سد بین روستاهای سنگگ و مراغه توسط جهاد سازندگی وقت احداث و سال گذشته بهره برداران نسبت به افزایش ظرفیت ذخیره آن اقدام کردند که به گفته رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه، آبگیری بیش از حد مجاز، باعث بروز برخی آسیب ها به پیشانی آن شده است.

کامیار گراوند روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این سد در سال ۱۳۷۰ توسط جهاد سازندگی احداث شده است تا اینکه در سال گذشته نیز با افزایش ارتفاع حدود ۲ متر و ۸۰ سانتی متری موافقت شد.

وی با بیان اینکه اهالی پارسال زیر نظر کارشناسان فنی این اداره نسبت به افزایش ارتفاع اقدام کردند یادآور شد: این سد قبل از افزایش ارتفاع حدود ۴۵ مترمکعب ظرفیت ذخیره داشت که هم اکنون به ۶۰ مترمکعب رسیده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه افزود: ایام عید که بر اثر بارش های بهاری این سد معیشتی سرریز کرد و بررسی های کارشناسی از سوی اداره منابع طبیعی انجام شد اما برخی از بهره برداران پس آن نسبت به مسدود کردن محل سرریز به منظور ذخیره بیشتر آب پست سد اقدام می کنند.

وی با اشاره به اینکه افزایش حجم و ارتفاع آب باعث افزایش تشدید فشار آب به بخش فوقانی سرریز و موجب ریزش پاشنه و شسته شدن خاک بخشی از پشت سد شده است یادآور شد: هرچند در این اتفاق هیچ آسیبی به بدنه اصلی وارد نشده است اما کارشناسان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه به همراه کارشناسان سایر دستگاه ها در محل حاضر و موارد لازم برای ارتقای ایمنی سد را اعلام کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون محل تخلیه آب این سد بازگشایی و مقرر شده روند تخلیه تا رفع آسیب ها، ایمن سازی کامل پاشنه و رسیدن آب به حجم مناسب ادامه خواهد داشت.

بخشدار نوبران ساوه نیز در این ارتباط با بیان اینکه به محض اطلاع از وضعیت سد به همراه کارشناسان منابع طبیعی، اعضای شورای اسلامی روستا، نمایندگان دادگستری در روستای مراغه حاضر و اقدامات اولیه ایمن سازی آن انجام شد.

یوسف حیدری یادآور شد: به اعضای شورای اسلامی روستا و معتمدان تاکید شد نظارت بیشتری داشته باشند تا بهره برداران به سلیقه شخصی دخالتی در این امور نداشته باشند.

روستای سنگک در ۷۹ کیلومتری و روستای مراغه نیز در ۷۲ کیلومتری شهر ساوه واقع شده است.

بخش نوبران ساوه داری ۸۰ روستا با ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده که ۶۷ مورد این آبادی ها بالای ۲۰ خانوار است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • رفع تصرف ۲۸۰۰ مترمربع از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • مهار ۱۷ میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • مهار 17 میلیون مترمکعب رواناب در سازه‌های خراسان جنوبی
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت
  • آبگیری سازه‌های آبخیزداری خراسان جنوبی در پی بارندگی
  • مهار سیلاب‌ با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر + فیلم
  • مهار ۸۰ درصد از سیلاب‌ها با اجرای طرح‌های آبخیزداری در فریدونشهر+ فیلم
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس