دعایی به استجابت نزدیک تر است که از زبان ائمه اطهار باشد
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۷۶۰۵
به گزارش خبرگزاری مهر، حجج الاسلام محمد پویا مفرد و حسین میرعماد که هر دو از کارشناسان مذهبی کشورمان هستند با حضور در ویژه برنامه «جرعه ای از ماه» درباره آداب ظاهریِ شروع و اتمام دعا گفتگو کردند.
حجت الاسلام پویا مفرد درباره آداب ظاهری دعا گفت: در روایات داریم که با وضو و طهارت و رو به قبله دعا کنیم چراکه طهارت و نور وضو موجب باز شدن درهای رحمت الهی می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این کارشناس مذهبی با اشاره به دیگر آداب ظاهری دعا بیان کرد: حمد و ثنای خدا قبل از دعا و گفتن «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» و «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای هر کار و به ویژه در دعا کردن احتمال استجابت دعا را بیشتر می کند.دعای دسته جمعی نیز از دیگر آداب دعاست که می تواند در استجابت دعا موثر باشد چون ممکن است فرد دل شکسته و یا کودکی میان جمع باشد و خدا به خاطر این فرد دعای بقیه را هم مستجاب کند.
حجت الاسلام پویا مفرد تذکر داد: سعی کنیم دعای مشروع و معقول داشته باشیم یعنی برای هیچ کسی در دنیا بد نخواهیم چون اگر در حق دیگران دعای بدی کنیم دعای خودمان مستجاب نخواهد شد.
در ادامه این ویژه برنامه رادیویی، حجت الاسلام میرعماد با اشاره به روایتی از امام صادق (علیه السلام) گفت: حضرت فرمودند: ما راهنمایان به سوی خدا هستیم، اگر ما نبودیم خدا عبادت نمی شد و شما راه عبادت کردن را یاد نمی گرفتید.
وی افزود: با وجود گنجینه های دعایی بی نظیر و ارزشمند ائمه اطهار (علیهم السلام) مانند دعای ابوحمزه ثمالی، جوشن کبیر، مجیر، افتتاح و کمیل دیگر نیازی به گرفتن ذکر و دعای خاص از پیر و مرشد نداریم. ائمه اطهار (ع) دعا کردن را به ما تعلیم داده اند و ما هم باید پا به پای آنها با خدا سخن بگوییم. دعایی به استجابت نزدیک تر است که از زبان نورانی ائمه اطهار (علیهم السلام) باشد چراکه جنس کلام حضرات، از نور است ضمن اینکه ما نمی دانیم چه دعا و خواسته ای برایمان مفید و مضر است لذا بهتر است که دعاهای اهل بیت را بخوانیم.
حجت الاسلام میرعماد ادامه داد: ما به عنوان شیعه باید کاری کنیم که همه عالم از دعا و مناجات های ائمه اطهار (علیهم السلام) استفاده کنند نه اینکه خودمان هم از سرچشمه زلال دعاهای آنها غافل شویم و به سراغ گنداب های دور از اهل بیت (ع) برویم.
این کارشناس مذهبی بیان کرد: ما در این عصر و به ویژه ماه مبارک رمضان به شدت نیازمند دعای فرج و سلامتی امام زمان (عج الله تعالی فرجه الشریف) هستیم و نه تنها ما بلکه همه دنیا محتاج تشریف فرمایی آخرین حجت خداست. کد خبر 4921626
منبع: مهر
کلیدواژه: دعا و نیایش رادیو گفتگو خداوند ماه مبارك رمضان ویروس کرونا ماه رمضان ۹۹ شهید مطهری کنفرانس بین المللی دعا و نیایش معرفی کتاب شبکه چهار سیما قرآن دعای روزهای ماه رمضان رادیو گفتگو امام حسن مجتبی ع تفسیر قرآن کاظم صدیقی علیهم السلام حجت الاسلام ائمه اطهار
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۷۶۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چند آموزه مهدوی در دعای عهد و ندبه ی امام صادق (ع)
، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دعای ندبه و دعای عهد در شرایطی از امام صادق علیهالسلام نقل شد که جامعه مسلمین نیاز شدیدی نسبت به شناخت امام عصر عجل الله تعالی فرجه و معارف مهدوی داشتند؛ چرا که مردم آن دوران متأثر از افراد و جریاناتی بودند که با جعل کردن احادیث نبوی، خود را به دروغ همان منجیِ وعده داده شده میدانستند و سعی میکردند از رهگذر این جعل عنوان، برای خود جایگاه و یا حکومتی دست و پا کنند که اتفاقاً در فتنه خود به موفقیتهایی دست یافتند؛ مهمترین این جریانات هم عباسیان بودند که با جعل احادیث پیامبر، مهدی موعود را از نسل جدشان عباس عموی پیامبر معرفی کردند و به این ترتیب، صدها سال بر مسند قدرت نشستند. جالب اسامی که برای حکام خود انتخاب میکردند، کاملاً هدفمند بود که نمونههای آن را در اسامیای همچون منصور، مهدی، هادی، منتصر و مهتدیِ عباسی میبینیم.
دعای ندبه و مبازره امام صادق(ع) با مهدویت دروغین عباسیان و واقفیهاما دعای عهد را سید بن طاووس در مصباح الزائر، ابن مشهدی در المزار الکبیر، کفعمی در المصباح و البلد الامین و همچنین مجلسی در بحارالانوار و زاد المعاد نقل کردهاند. این امر سبب شده تا این دعا همواره بین شیعیان از اعتبار فراوانی برخوردار باشد. با نگاهی کلی به این دعای شریف در مییابیم امام صادق علیهالسلام آن را ذیل چند مقطع از دوران غیبت دستهبندی کردهاند که شامل 1. عصر غیبت 2. وقت رجعت 3. دوران قیام امام 4. عصر ظهور است.
آنچه مربوط به تبیین رفتاری در عصر غیبت است عبارتند از رساندن سلام به امام، تجدید عهد روزانه با امام، درخواست پیوستن درجرگه یاوران مهدی (عج)، سبقت گرفتن در تحقق اوامر ایشان، درخواست دیدار امام در عصر ظهور و درخواست گشایش امر ظهور است.
درباره مقطع رجعت، در فرازی از این دعا میخوانیم: «اللّٰهُمَّ إِنْ حالَ بَیْنِی وَبَیْنَهُ الْمَوْتُ الَّذِی جَعَلْتَهُ عَلَىٰ عِبادِکَ حَتْماً مَقْضِیّاً فَأَخْرِجْنِی مِنْ قَبْرِی مُؤْتَزِراً کَفَنِی، شاهِراً سَیْفِی، مُجَرِّداً قَناتِی، مُلَبِّیاً دَعْوَةَ الدَّاعِی فِی الْحاضِرِ وَالْبادِی»؛ یعنی خدایا اگر بین من و او مرگی که بر بندگانت حتم و قطعی کردی حائل شد، کفن پوشیده از قبر مرا بیرون آور، با شمشیر از نیام برکشیده و نیزه برهنه، پاسخگو به دعوت آن دعوتکننده، در میان شهرنشین و بادیهنشین.»
درباره آنچه مربوط به قیام امام در بخش اول ظهور ایشان میخوانیم: «وَ اجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مَفْزَعاً لِمَظْلُومِ عِبادِکَ، وَناصِراً لِمَنْ لَایَجِدُ لَهُ ناصِراً غَیْرَکَ، وَمُجَدِّداً لِمَا عُطِّلَ مِنْ أَحْکامِ کِتابِکَ، وَمُشَیِّداً لِمَا وَرَدَ مِنْ أَعْلامِ دِینِکَ وَسُنَنِ نَبِیِّکَ صَلَّى اللّٰهُ عَلَیْهِ وآلِهِ، وَاجْعَلْهُ اللّٰهُمَّ مِمَّنْ حَصَّنْتَهُ مِنْ بَأْسِ الْمُعْتَدِینَ»؛ یعنی خدایا او را پناهگاهی قرار بده برای ستمدیدگان از بندگانت و یاور برای کسی که یاری برای خود جز تو نمییابد و تجدیدکننده آنچه از احکام کتابت تعطیل شده و محکمکننده آنچه از نشانههای دینت و روشهای پیامبرت (درود خدا بر او و خاندانش) رسیده است و او را قرار بده، خدایا، از آنان که از حمله متجاوزان، نگاهش داری.» در این فراز، پناهگاه بودن امام، نصرت ایشان نسبت به مؤمنان، تجدیدکننده احکام تعطیل شده و تحکیمکننده قلههای دین و سنت پیامبر صلی الله علیه و آله مدنظر است.
اما درباره ویژگی امام در عصر ظهور در این فراز میخوانیم: «وَ اعْمُرِ اللّٰهُمَّ بِهِ بِلادَکَ، وَأَحْیِ بِهِ عِبادَکَ، فَإِنَّکَ قُلْتَ وَقَوْلُکَ الْحَقُّ: ﴿ظَهَرَ الْفَسٰادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمٰا کَسَبَتْ أَیْدِی النّٰاسِ﴾، فَأَظْهِرِ اللّٰهُمَّ لَنا وَلِیَّکَ وَابْنَ بِنْتِ نَبِیِّکَ الْمُسَمَّىٰ بِاسْمِ رَسُولِکَ، حَتَّىٰ لَایَظْفَرَ بِشَیْءٍ مِنَ الْباطِلِ إِلّا مَزَّقَهُ، وَیُحِقَّ الْحَقَّ وَیُحَقِّقَهُ»؛ خدایا به دست او سرزمینهایت را آباد کن و بندگانت را به وسیله او زنده فرما، به درستی که تو فرمودی و گفتهات حق است که: «در خشکی و دریا به سبب آنچه [از اعمال زشت] که مردم به دست خود مرتکب شدند تباهی و فتنه آشکار شده است»، خدایا ولیات و فرزند دختر پیامبرت که به نام رسولت نامیده شده، برای ما آشکار کن تا به چیزی از باطل دست نیابد، مگر آن را از هم بپاشد و حق را پابرجا و ثابت کند.»
عمران و آبادانی پهنه عالم در عصر ظهور و احیای بندگان از جهل و ضلالت توسط امام، دو نکته مهمی است که در این دعا دیده میشود و در سایر احادیث به آن اشاره شده است.
آبادانی زمین و احیای انسانها در عصر ظهوردر دعای ندبه، محوریت مهدویت با خوبان درگاه الهی است؛ به این صورت که امر مهدویت از انبیاء و اولیاء آغاز میشود، به ماجرا ائمه علیهمالسلام میرسد و از آنجا ختم به امام زمان عجلالله تعالی فرجه و ندبه و زاری به درگاه خداوند درباره غیبت ایشان و شوق دیدار امام میشود. بعد در انتهای این دعا از خداوند درخواست میکنیم اعمالمان را به واسطه امام عصر عجل الله تعالی فرجه مقبول کند.
انتهایپیام/