Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@14:10:31 GMT

عجیب‌ترین نرخ «رشد جمعیت» در تاریخ ایران + جدول

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۸۹۸۵۷۰

عجیب‌ترین نرخ «رشد جمعیت» در تاریخ ایران + جدول

مهر نوشت: نتایج تحقیقات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، حکایت از فاجعه‌ای بدتر از تمامی پیش بینی‌ها و پژوهش‌های حوزه جمعیتی کشور دارد. نتایج و آمار و ارقامی که از چندین سال پیش تاکنون، کارشناسان حوزه جمعیت و از میان مسئولین کشور، تنها رهبر معظم انقلاب نسبت به آن هشدار داده بودند اما متأسفانه شاهد عدم توجه نهادهای مسئول و افراد ذی‌ربط بوده‌ایم؛ حال نتیجه عدم اجرای قوانین و سیاست‌های جمعیتی به اتفاقی عجیب یعنی نزول نرخ رشد کشور به کم‌تر از یک درصد آن هم برای اولین بار در تاریخ ایران، منجر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سال ۹۴ تاکنون، با کاهش نرخ موالید، بحران کاهش جمعیت و کاهش جمعیت جوان کشور روبرو شده‌ایم. در کنار این موارد شاخص نرخ رشد کشور که یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های جمعیتی است، در دهه نود روندی نزولی را در پیش گرفته است. نرخ رشد جمعیت سال ۱۳۹۰ معادل ۱.۲۹ درصد بود و سال ۱۳۹۵ به ۱.۲۴ درصد رسید تا اینکه در سال ۹۸ این رقم برخلاف تمامی پیش بینی‌های پژوهشی به کم‌تر یک درصد رسید تا جدی بودن بحران کاهش جمعیت را بار دیگر به همه گوشزد کند.

بر اساس پژوهش‌ها، پیش بینی می‌شد که شمار موالید سال ۹۸، رقم یک میلیون و ۲۰۵ هزار نفر باشد اما دلایل متعدد معادلات را به هم ریخت و این رقم به یک میلیون و ۱۹۶ هزار نفر نزول پیدا کرد. با ادامه روند کنونی و در صورت عدم اجرای قوانین جمعیتی، قوانین مربوط به کمک باروری زوجین و عدم اجرای سیاست‌های کلی جمعیت چندین دهه آینده برای ایران بحران ساز خواهد بود.

عدم اجرای سیاست‌های جمعیتی و سقوط نرخ رشد جمعیت به عدد صفر

در همین خصوص صالح قاسمی کارشناس تحولات جمعیت، گفت: تاریخچه تحولات جمعیت ایران فراز و نشیب‌های زیادی طی کرده است اما ظاهراً بناست سال ۱۳۹۸ سال ثبت رکوردهای تاریخی در پیشینه تحولات جمعیت ایران باشد. سال ۱۳۹۸ تا به اینجا دو رکورد را به نام خود ثبت کرده است. نخست ثبت رکورد کاهش بیش از ۱۷۰.۰۰۰ تولد فقط در یک سال و رسیدن آمار تولدهای کل کشور به رقم ۱.۱۹۶.۰۰۰ تولد و دوم اینکه نرخ رشد جمعیت ایران برای نخستین بار در تاریخ کشورمان در سال ۱۳۹۸ به کمتر از یک درصد کاهش یافت.

قاسمی با بیان اینکه سیر کاهش تعداد تولدهای کل کشور از سال ۱۳۹۴ آغاز گشته و اما هرساله شیب کاهش موالید در حال افزایش است، بیان کرد: ولی همه الگوهای آینده پژوهی اعلام می‌کردند که تعداد موالید کشور در سال ۱۳۹۵ به حدود حداقل ۱.۲۰۵.۰۰۰ تولد کاهش خواهد یافت در حالی که با انتشار آمار تعداد تولدهای کل کشور در سال ۹۸، رکورد کاهش موالید در این سال رقم خورد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۸ کمتر از یک درصد به جمعیت هشتاد و سه و نیم میلیون نفری کشور افزوده شده است، ابراز داشت: این رقم با یک الگوی ساده و قابل فهم و با تفریق تعداد تولدها و تعداد مرگ و میر در کشور به دست می‌آید و حکایت از تنزل نرخ رشد جمعیت کشور به زیر یک درصد آن هم برای اولین بار دارد.

این پژوهشگر حوزه جمعیت تاکید کرد: با تداوم روند کنونی، پیش بینی می‌شود تا حدود ۲۰ تا ۲۵ سال آینده نرخ رشد جمعیت ایران به عدد صفر درصد سقوط کند.

قاسمی با انتقاد از بی توجهی مسئولین به خطر بحران جمعیت، خاطرنشان کرد: این آمارهای هشدارآمیز یعنی زنگ خطر تحولات جمعیت در ایران بسیار بلندتر از گذشته به صدا درآمده است ولی متأسفانه سال‌ها است که علیرغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب هیچ مسئول و نهادی در کشور به این خطر بزرگ توجه نمی‌کند.

وی تصریح کرد: لازم است تا همزمان با سی ام اردیبهشت ماه و در آستانه ششمین سالروز ملی جمعیت، مسئولین قوای سه گانه، مجمع تشخیص مصلحت و به ویژه هیأت وزیران دولت به وظایف مصرح قانونی خویش مندرج در نامه ابلاغ و مفاد سیاست‌های کلی جمعیت عمل کنند و در پیشگاه خداوند و تاریخ ایران پاسخگو باشند.

منبع: الف

کلیدواژه: نرخ رشد جمعیت تحولات جمعیت جمعیت ایران عدم اجرای پیش بینی یک درصد سال ۹۸

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۸۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند

آفتاب‌‌نیوز :

امیر کشانی در سی و پنجمین رویداد تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید استان گفت: اصفهان از جایگاه ویژه‌ای در تولیدات صنعتی، معدنی و کشاورزی کشور برخوردار است که از دلایل آن می‌توان به جایگاه خاص کار و تولید در فرهنگ مردمان این دیار اشاره کرد.

وی ادامه داد: اصفهان در روز‌های گذشته میزبان هیأت‌های تجاری از ۲۲ کشور عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا بود که این تعاملات زمینه‌ساز جهش تولید در سال جاری خواهد بود.

کشانی تاکید کرد: بار اصلی تولید بر عهده کارگران است و بسیاری از مسائل تولید با این گروه پیوند خورده است از این رو بر این باورم که برای بهبود وضعیت معیشتی این قشر همه باید دست به دست هم دهیم و از جامعه کارگری حمایت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مجلس شورای اسلامی پارسال مصوبه‌ای داشت که درآمد بالای ۱۲۰ میلیون ریال را مشمول مالیات کرد، اما گرچه در بسیاری از جوامع سکولار اصل بر مالیات ستانی است، ولی این امر از فردی که زیر خط معیشت درآمد قرار دارد، زیبنده کشور ما که خود را طرفدار کار و تولید می‌داند، نیست و باید در این زمینه بازاندیشی کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان تصریح کرد: شاید رقم مالیاتی که از کارگر دریافت می‌شود برای دولت عدد زیادی نباشد، اما این ارقام برای کارگران گزاف به حساب می‌آید.

کشانی تصریح کرد: رسیدگی به این مساله پیامی را به جامعه می‌دهد که کشور ما برای تولید کارگران ارزش قائل است.

وی در قسمت دیگر سخنان خود با اشاره به موضوع تعطیلی روز‌های پنجشنبه تاکید کرد: آمار نشان می‌دهد که تعطیلی روز‌های پنجشنبه می‌تواند افزون بر هشت میلیارد دلار به تجارت فراملی کشورمان ضرر بزند و این خسارت تنها مختص عده‌ای خاص نیست.

وی ادامه داد: زیان هشت میلیارد دلاری تجارت کشور باعث کاهش درآمد ارزی کشور و افزایش نرخ ارز می‌شود که تاثیر سویی بر زندگی مردم خواهد داشت.

 یک میلیون و ۹۰ هزار نفر کارگر بیمه شده در اصفهان وجود دارد که حدود ۸۰۰ هزار نفر آن‌ها مرد و حدود ۳۰۰ هزار نفر از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

پنجم تا یازدهم اردیبهشت " «فته کار و کارگر» نامگذاری شده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تاریخ روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر ۱۴۰۳ + پیام و متن تبریک
  • خوزستانی‌ها در انتهای جدول؛ اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر ایران افتاد
  • ۸۰ درصد جمعیت اصفهان جزو جامعه کارگری هستند
  • جلوی سقوط آزاد کاهش جمعیت گرفته شد
  • چین صدر جدول نمایشگاه‌ها؛ ۸۵ درصد صادرات ایران برپایه نفت است
  • رشد تأمین آب شرب پایدار در روستاهای کشور+جدول
  • کاهش نرخ باروری در ایران از چه وقت شروع شد؟
  • شروع کاهش نرخ باروری به حدود دهه چهل برمی‌گردد
  • بند قانون جوانی جمعیت به دلیل کمبود ماما اجرا نمی شود
  • دولت ایران کم‌ خرج‌ ترین دولتِ در حال‌ توسعه معرفی شد + جدول