Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران گفت: هیچ منبع رسمی تاکنون اعلام نکرده که ویروس کرونا با اهدای خون منتقل می‌شود. استاندارد‌های اهدای خون جهانی و سخت گیرانه است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، پیمان عشقی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در نشست خبری اینترنتی که با حضور تعدادی از خبرنگاران برگزار شد اظهار داشت: سازمان انتقال خون در راستای وظایف خود همواره در خدمت جامعه تالاسمی ایران بوده است و تولد نوزادان تالاسمی با اجرای برنامه‌های پیشگیری به صورت سالانه به زیر ۱۵۰ نوزاد رسیده است و این افراد بیست درصد خون کشور را مصرف می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته عشقی سازمان انتقال خون در دوران کرونا برای تأمین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی تلاش کرد و کیفیت خون اهدایی مناسب و امن است. سلامت خونی مصرفی این بیماران از لحاظ بیماری‌های ویروسی سالم است و مردم ایران هم در دوران کرونا بیماران تالاسمی را فراموش نکرده‌اند، از مردم می‌خواهم حجم اهدای خون در شب‌های قدر کنترل شده باشد و فاصله فیزیکی رعایت شود، شب‌های قدر مراکز باز هستند ارائه خدمت انجام می‌دهند.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت ذخایر خونی کشور خوب است و از بیماران بهبود یافته کرونا درخواست داریم که برای اهدای پلاسما اقدام کنند تا در این زمینه از کشور‌هایی که پروژه پلاسما درمانی را پس از ما شروع کردند عقب نیفتیم.

عشقی گفت: تالاسمی یکی از مشکلات کشور‌هایی است که روی کمربند تالاسمی قرار دارد و ایران جزو این کشور‌ها است، خون مورد نیاز این بیماران از دهنده‌های مستمر دریافت می‌شود و گروه‌ةای خونی فرعی هم اقدامات لازم صورت می‌گیرد به طوری که خونی که در اختیار بیماران تالاسمی قرار می‌گیرد یکی از خون‌های استاندارد است، با تامین منابع ایجاد بانک اطلاعاتی اهدا کنندگان مستمر در درستور کار قرار دارد.

وی افزود: در حوزه تامین کیت و ملزومات تلاش می‌کنیم که تحریم‌ها مشکلی برای ما ایجاد نکند، در بحران کرونا نیز سطح ذخایر خونی ما با کمک مردم قالب قبول بود.

به گفته مدیرعامل سازمان انتقال خون، پرژه ملی جمع آوری پلاسما در حال انجام است و ۱۷ مرکز ما درحال فعالیت هستند و پایگاه‌های آن‌ها در خدمت بهبودیافتگان کرونا است و بر اساس سختگیرانه‌ترین استاندارد‌ها اهدای پلاسما از افرادی صورت می‌گیرد که احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا بسیار پایین باشد در همین راستا ما ۲۸ روز پس از بهبودی پلاسما دریافت می‌کنیم. اهدای پلاسما باعث کم‌خونی نمی‌شود.

وی ادامه داد: هدف اصلی سازمان انتقال خون اهدای خون به بیماران و درمان بیماران است. منتظریم که در ایران و دنیا نتایج کارآزمایی بالینی منتشر شود تا بتوانیم با دقت و حدت بیشتری به این کار ادامه دهیم، برای من جای افسیو است که اهدای پلاسما در ایران شروع شد و برخی کشور‌ها که پس از ما در حال این کار هستند از ما جلوتر افتادند. باید ابهامات انجام این کار رفع شود تا مردم مثل همیشه اقدام به اهدای پلاسما کنند.

عشقی عنوان کرد: نتایج خوبی داشته است و به دلیل همین نتایج خوب کشور‌های دیگر وارد کارآزمایی و درمان با پلاسما شده‌اند، این روش ساده است و ما سالانه هشتصد هزار واحد پلاسما به بیماران ارائه می‌دهیم. امیدواریم نتیجه طوری باشد که همه امیدوار باشند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون، در پاسخ به سوالی درباره علت استقبال نشدن از اهدای پلاسما بهبود یافتگان مبتلا به کرونا گفت: اهدای خون پروسه شناخته شده است و مردم با این موضوع آشنا هستند و حتی برخی از افراد به طور مستمر به اهدای خون اقدام می‌کنند، اهدای پلاسما خبر جدیدی بوده است، جمع آوری پلاسما توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و سالانه ۲۰۰ هزار لیتر پلاسما نیز توسط سازمان انتقال خون تامین می‌شود.

عشقی توضیح داد: در نیویورک در عرض چند روز هزار اهدا صورت گرفت و ما ظرف دو هفته ۲۵۰ اهدای پلاسما انجام دادیم که لازم است مردم به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند، اهدای خون باید داوطلبانه باشد و هزینه‌ای که از سوی سازمان پرداخت می‌شود هزینه ناچیزی در راستای ایاب و ذهاب است. اگر تبلیغات از یک ماه دیگر آغاز می‌شد که نتایج کارآزمایی بالینی این پروه اعلام می‌شد وضعیت بهتر بود. در بیمارستان‌هایی که بیمارستان معین کرونا هستند تراکت تبلیغاتی را برای بیمارستان‌ها ارسال کردیم و بهبودیافتگان اقدام به پلاسما کنند تا در دروان پاییز به مشکل بر نخوریم.

وی عنوان کرد: مراجعه آقایان برای اهدای خون بیشتر از بانوان بوده است، و ما باید به شعار هر خانه یک پایگاه انتقال خون توجه داشته باشیم، خانم‌هایی که سابقه بارداری و زایمان دارند نمی‌توان از پلاسمای آن‌ها به صورت مستقیم استاقده کرد و پلاسمای آن‌ها ذخیره می‌شود و بعدا برای تولید داروی ضد کرونا استفاده می‌شود.

عشقی بیان کرد: میانگین سنی این افراد نیز از ۳۵ تا ۴۵ سال بوده است. از طرفی مراجعه بانوان برای اهدای پلاسما بیشتر از مراجعه برای اهدای خون بوده است. البته از پلاسمای خانم‌هایی که سابقه زایمان دارند نمی‌توانیم به طور مستقیم برای درمان استفاده کنیم. پلاسمای اهدا شده توسط خانم‌هایی که سابقه بارداری دارند نگهداری می‌شود و اگر تهیه دارو از پلاسما مقدور شد، از آن پلاسما برای تهیه داروی کرونا استفاده می‌شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون گفت: پلاسما درمانی سابقه صد ساله دارد و در مورد بیماری‌های مختلفی استفاده می‌شود. از آبله مرغان تا آنفلوآنزا‌ها و بیماری‌های تنفسی و سارس و مرس از این روش استفاده شده و نتیجه‌های خوبی کسب شده است.

وی افزود: وقتی ویروس کرونا جدید آمد، ابتدا چین از این روش استفاده کرد و سپس ایران. مطالعه در کشور ما در این زمینه تمام شده و به زودی منتشر می‌شود. هرچه پلاسما زودتر به بیماران رسیده، نتیجه بهتری کسب شده و از مرگ و میر و ورود بیمار به آی سی یو جلوگیری شده است. در جهان نیز هنوز کارآزمایی بالینی منتشر شده مشاهده نمی‌شود. البته گزارش‌های موردی در این زمینه منتشر شده که امیدوارکننده بوده است. به دلیل همین نتایج خوب بوده که کشور‌های مختلفی از جمله آمریکا و کانادا وارد کارآزمایی بالینی پلاسما درمانی شده‌اند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون در پاسخ به سوالی درباره کیسه‌ها و تجهیزات مصرفی انتقال خون گفت: کیسه‌ها و تجهیزات مصرفی اصلی در انتقال خون شامل کیسه‌های فیلتردار، کیت‌های آزمایش غربالگری بیماری‌های عفونی و دستگاه‌های مربوطه عمدتا خارجی هستند.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته چند شرکت برای تولید کیسه خون وارد شدند، اما کیفیت تولید بالا نبود. یک شرکت هم در زمان برجام، تعاملی برای تولید کیسه خون با یک شرکت اروپایی انجام داده بود که آن هم با شیطنت آمریکایی‌ها و همراهی کشور‌های اروپایی، معوق ماند.

عشقی اظهار کرد: هیچ منبع رسمی تاکنون اعلام نکرده که ویروس کرونا با اهدای خون منتقل می‌شود. استاندارد‌های اهدای خون جهانی و سخت گیرانه است. افراد با ۲۸ روز فاصله داشتن با بیمار کرونایی و گذشت این زمان پس از بهبودی، می‌توانند خون یا پلاسما اهدا کنند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره هزینه پالایش خون‌های اهدایی افزود: پالایش قراردادی یکی از دستاورد‌های سازمان انتقال خون بود، در گذشته پلاسما‌هایی که مصرف نمی‌شد باید امحا می‌شد، سازمان انتقال خون با بالابردن سطح استاندارد خود سبب شد که کشور‌های اروپایی پلاسمای ایران را تایید کنند، این درحالی است که خیلی از کشور‌های دیگر پلاسمای خود را امحا می‌کنند، به ازای هر کیسه پلاسما که از مراکز اهدای خون ایران تحویل پالایشگاه‌ها قرار داده می‌شود ۱۵۰ هزار تومان دریاف می‌کنیم و هزینه‌ای برای ما ندارد و اگر آن را به پایگاه مرکزی تحویل دهیم ۱۸۰ هزار تومان خواهد بود، مابه‌التفاوت هزینه پالایش توسط سازمان غذا و دارو پرداخت می‌شود.

عشقی گفت: تالاسمی بیماری مسری نیست، اما سیستان و بلوچستان منطقه داغ تالاسمی است و دو سوم تالاسمی کشور در این استان متولد می‌شوند. با راه‌اندازی آزمایشگاه تشخیص قبل از تول تالاسمی در این استان موج سنگینی از بیماران متولد نمی‌شوند، با برنامه‌ریزی انجام شده جلوی تولد ۲ هزار بیمار تالاسمی گرفته شد. آمار روزانه تمام استان‌ها در سازمان انتقال خون موجود است و میزات توزیع خون برای همه مراکز درمانی تالاسمی در سیستان و بلوچستان بالای ۹۷ درصد بوده است. این که اعلام می‌شود این استان کمبود خون دارد را شنیدیم، اما انجمن تالاسمی دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند مشکلات را اعلام کنند و من مشکلات را پیگیری می‌کنم. اگر در سیستان و بلوچستان خون نباشد و بیماران خون نیاز داشته باشند ۲۴ ساعت بعد خون مورد نیاز از اردبیل برای آن‌ها می‌رسد. ذخایر خون استان‌ها ۷ الی ۱۰ روز است وضعیت ذخیره تهران شش و نیم روز است و شبکه خون رسانی ما قطعا توانایی پوشش سیستان و بلوچستان را دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: کرونا پلاسما کیسه خون خون کرونایی مدیرعامل سازمان انتقال خون سیستان و بلوچستان کارآزمایی بالینی اهدای پلاسما برای اهدای اهدای خون کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۸۹۹۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انجام ۲۷۲ عملیات امداد و نجات توسط آتش نشانی شیراز

ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز از انجام ۲۷۲ عملیات امداد و نجات طی یک هفته گذشته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از فارس، ستاد فرماندهی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در گزارش عملکرد هفتگی این سازمان که _ شنبه هشتم اردیبهشت _ منتشر شد، اعلام کرد در بازه زمانی یکم تا هفتم اردیبهشت تعداد ۵ هزار و ۲۵۶ تماس با سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی صورت گرفت که بیش از ۲ هزار و ۱۳۹ تماس مزاحمت تلفنی بوده است.

بر اساس این گزارش طی یک هفته گذشته ۱۵۲۱ آتش‌نشان به عملیات‌ها اعزام شدند که مجموع عملیات‌های انجام شده ۴۰۲ مورد بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است از مجموع عملیات‌های انجام شده، ۵۰ عملیات مربوط به حریق، ۲۷۲ عملیات امداد و نجات، ۴۲ بازدید پیشگیرانه و ۴۳۵ مورد مربوط به اعزام ناوگان بوده است.

کد خبر 748471

دیگر خبرها

  • انجام ۲۷۲ عملیات امداد و نجات توسط آتش نشانی شیراز
  • برقراری ۶۴ هزار تماس با اورژانس تهران در هفته گذشته/ انجام ۴۲۴۲ تماس مزاحمت آمیز
  • ۵۳ درصد از داوطلبان اهدای خون خراسان رضوی «مستمر» هستند
  • انجام ۶ عملیات مردم‌یاری پایگاه هوانیروز کرمانشاه طی هفته گذشته
  • وزیر تندرو صهیونیستی پس از واژگونی خودرویش به بیمارستان انتقال یافت
  • تجلیل از خانواده شهدای مدافع سلامت در هفته سلامت
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون