«طلا» بافرهنگ ما همخوانی ندارد
تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۱۲۷۰
جبار آذین گفت: قصه «طلا»ی شهبازی طوری بیان میشود که مخاطب با دیدن آن واقعیت ازدواج سفید را تثبیت شده میپندارد. ناطقان: جبار آذین منتقد سینما درباره فیلم سینمایی «طلا» گفت: پرویز شهبازی از جمله سینماگران جوان نواندیش کشور است. این فیلمساز با ذوق و سلیقه خود، نگاه متفاوت اجتماعی و خانوادگی را به انسان، زندگی و موقعیت آدمها در شرایط مختلف معطوف و از زاویه آسیب شناسی انسانی با مسائل برخورد میکند؛ اما اینجا آنچه مهم است، داشتن دانش اجتماعی در کنار احترام و شناخت نسبت به فرهنگ مخاطب و همسو کردن سلیقه فیلمساز با سلیقه اجتماعی است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: شهبازی در فیلمهای متفاوت خود کوشیده افزون بر نگرش متفاوت در عرصه فرم به محتوا هم نگاه مناسب داشته باشد؛ اما این مناسبتها بیش از هرچیز ناشی از نگاه و سلیقه فیلمساز است که گاه با نگاه اجتماعی در یک جهت و یک سو قرار نمیگیرد.
آذین با اشاره به مضمون این فیلم سینمایی تصریح کرد: مضمون اساسی فیلم «طلا» که به نوعی در گونه اجتماعی و شاید خانوادگی قرار میگیرد، مسئله نوعی ازدواج است که از منظر شرع و عرف ما مورد بحث و گفتگوست. ازدواجی که چندان مورد پذیرش اجتماع و به کل شرعی نیست. گرچه شهباری فیلمنامه نویس متبحر و در حوزه فیلمسازی هم صاحب تشخیص و دانش سینمایی است، اما این تبحر و تشخیص در خدمت مضمون قرار گرفته که این مضمون میتواند فرهنگ، مناسبات خانوادگی و اجتماعی جامعه را خدشه دار کند.
این منتقد سینمایی ادامه داد: ازدواج سفید در سالهای اخیر با ورود فرهنگ نامناسب غیر ایرانی وارد روابط اجتماعی کشور ما شده و اساس زندگی ایرانی اسلامی جامعه را تحت الشعاع قرار داده است. این سبک زندگی بخشی از روش معاش و روابط نسل جوان و حتی نوجوان را متاثر کرده است.
وی تاکید کرد: با آنکه که «طلا» از منظر پردازش مضامین چندان عمیق و تحلیلی نیست و توجه فیلمساز بیش از مضمون به فرم معطوف شده است، سوال اینجاست که آیا فیلمساز به دفاع از ازدواج سفید و ثمره آن پرداخته یا کوشیده این نوع مناسبات را به نقد بکشد؟! به نظر فیلمساز در فیلم به طور واضح این مناسبات را نقد نمیکند، بلکه به صورت سطحی در قالب یک داستان بازگو می کند. اما همین بازگو کردن صرف و نگاه محدود، نه همه جانبه و علمی و اجتماعی و روانشناختی به این نوع سبک زندگی، سبب میشود تا مخاطب واقعیت ازدواج سفید را تثبیت شده بپندارد و فکر کند با ثمره چنین ازدواجهایی چه باید بکند. به نظر فیلم تلاشی غیرمستقیم است برای تثبیت این نوع مناسبات ناپسند اخلاقی، انسانی و اجتماعی.
آذین در پایان گفت: «طلا» کوشیده ضمن توجه به بخشی از شخصیت پردازی و داستان سازی و همچنین ساختار هنری، حرف مخاطب را بازگو کند. فیلم از منظر ساختار هنری و داشتن چفت و بست دراماتیک فیلمنامه، کمی تا قسمتی از آثار متوسط سینمایی بالاتر قرار میگیرد، اما این به معنای آن نیست که به لحاظ محتوا مناسب جامعه ماست و از نظر ساختار هنری بهتر از دیگر ساختهها و آثار سینمایی فیلمسازش است.
منبع: باشگاه خبرنگاران برچسب ها: طلا ، فیلم ، فرهنگ ، همخوانی
منبع: ناطقان
کلیدواژه: طلا فیلم فرهنگ همخوانی ازدواج سفید
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۱۲۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
«تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیکتر میشود
برنامه «تهران ۲۰» ساختار و تعریف مشخصی برای مخاطب دارد و تلاش بر این است که مطالبات شهروندان تهرانی در آن بررسی، تشریح و پیگیری شود. مجتبی احمدی تهیه کننده تهران ۲۰ درباره این برنامه گفت: اینکه توانستیم بعد از سالها تلاش در چهار سال اخیر بیش از همیشه اعتماد مخاطب را به دست بیاوریم بسیار خوب است.
او ادامه داد: در حفظ ماموریت برنامه با تلاش همه همکارانم در سالهای اخیر به روندی رو به جلو در پیگیری خواستههای ساکنان استان تهران دست پیدا کردیم که به نظر اتفاق مهمی است.
وی ادامه داد: از اواخر سال گذشته بخش هشتگ تهران ۲۰ را فعال کردیم که محصول آن ارتباط تصویری با مخاطب بود و عملاً با باور اینکه برنامه میتواند در نمایش خواستههای مردم سهمی داشته باشد و آن را از طریق مسئولین مرتبط پیگیری کند هم استانیها را بر آن داشت که با امیدواری نسبت به ارسال ویدیویی از خواستههایشان در بخش هشتگ تهران ۲۰ با ما همراه شوند و تلاش برنامه هم بر این بود که با پخش ویدیوهای ارسالی مردم و روی خط آوردن و یا حتی در میز گفتگوی تهران ۲۰ به نقد و بررسی نشاندن آن موضوع، نسبت به نتیجه خواسته مخاطب اقدامی موثر داشته باشد.
احمدی درباره تغییرات فصل جدید توضیح داد: در فصل جدید تیم خبری برنامه تهران ۲۰ فعالتر از گذشته عمل میکند و با افتتاح روزنامه تهران ۲۰ که در حقیقت انعکاس تمام اخبار روز تهران و تحلیل و بررسی نقل قولهای مرتبط با موضوع روز است فرصتی را ایجاد کردهایم که در درباره موضوع هر شب جدا از نظر مهمان حاضر، نقل قولهای مرتبط و البته موافقین و مخالفین را از طریق روزنامه به مخاطب منعکس کنیم تا ضمن پربارتر ساختن میز تحلیل، از یک طرفه به قاضی رفتن در هر موضوعی خودداری کرده و فرصت را برای افراد مختلف مرتبط با سوژه و سناریوی موضوع اتاق فکر پیش ببریم.
وی فزود: در واقع اتاق فکر برنامه تهران ۲۰ در فصل جدید جدا از تامین محتوای مورد نیاز برنامه به دنبال رصد اخبار و انعکاس آن در کنار میز اصلی برنامه است و عملاً این اتفاق فرصت را ایجاد کرده است که مخاطب از زوایای مختلف در خصوص یک موضوع مطلع باشد و البته تا حدودی با دیدن برنامه تهران ۲۰ از اخبار و اتفاقات روز جامعه به ویژه اتفاقات استان تهران آگاه شود.
احمدی درخصوص دیگر ابعاد برنامه تهران ۲۰ عنوان کرد: همانطور که در گفتگوهای قبلی عرض کردم برنامه تهران ۲۰ جدا از ماموریتهایش در خصوص اتفاقات روز شهر تهران و استان تهران و واکنش به موقع در خصوص اتفاقات روز اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به دنبال این است که بتواند پروندههای ثابت روی میز را مدام پیگیری کند و محصول آن را به شکل مستمر در اختیار مردم و مسئولین قرار دهد.
این تهیه کننده ادامه داد: پروندههای مرتبط با ترافیک تهران، آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی، ساختمانهای نا ایمن، هزینههای مسکن، دلار و طلا، قیمت کالاهای اساسی و ... در کنداکتور ثابت محتوای برنامه جای دارند و با توجه به درخواست مخاطبان مدام تلاش داریم با اطلاع رسانی و تحلیل به موقع شهروندان و هم استانیهای عزیز را از وضعیت موجود و پیشرفتهای پیش رو مطلع کنیم.
او در پایان تصریح کرد: در فصل پیش روی تهران ۲۰ به دنبال تغییراتی اساسیتر با تغییر دکور و فرم و محتوای برنامه هستیم که به موقع در این خصوص نیز توضیح میدهیم.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون