Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@03:00:01 GMT

اجرای طرح گل و مرغ روی نمد در فارس

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۲۵۸۳

اجرای طرح گل و مرغ روی نمد در فارس

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدرعلی زاهدیان‌نژاد گفت: فاطمه باقری‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فرش، برای اولین بار در کشور موفق شده است که طرح گل و مرغ ایرانی را با استفاده از الیاف پشمی بر روی نمد اجرا کند.

او افزود: این هنرمند، سال ۹۸ موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی از وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شده بود و یک اثر او نیز (نشان گل و مرغ) به جشنواره فجر راه پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 زاهدیان‌نژاد ادامه داد: هنرمند در اثر نقش گل و مرغ ایرانی روی نمد، از موتیف و نقش‌مایه دست بافته‌های فارس و هنر رودوزی و دوخت سنتی بر روی نمد استفاده کرده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان فارس گفت: در این اثر ابتدا طرح گل و مرغ بر روی نمد و سپس با روش نمد سوزنی (کچه) طرح بر زمینه نمد اجرا شده است.

او با بیان اینکه در این کار بالغ ‌بر ۴۰ رنگ از پشم‌های رنگی حلاجی شدهٔ مرینوس استفاده شده است، گفت: اجرای این طرح با سایه‌پردازی‌های دقیق و ظریف برای اولین بار در کشور با ابزار کار سوزن مخصوص کچه که دارای حفره و برآمدگی‌هایی است، با ایجاد ضربه‌های مداوم بر روی الیاف پشمی که باعث فشرده شدن آن می‌شود، انجام شده است.

زاهدیان‌نژاد گفت: با توجه به اینکه خلاقیت و نوآوری طرح، نقش و رنگ در نمدمالی چندان قابل‌توجه و چشمگیر نیست، خلاقیت و نوآوری این بانوی هنرمند در طراحی هنر نمدمالی می‌تواند طراوت و جذابیت خاصی به این رشته هنری بخشیده و سبب احیا و رونق این هنر سنتی و جذب علاقه‌مندان بیشتری شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی و گردشگری الیاف پشمی گل و مرغ بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۲۵۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماراتن کنکور در آبادۀ فارس

دیگر خبرها

  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت
  • هوای فارس، بارانی می‌شود
  • همایش علمی خلیج فارس هویت ملی و تاریخی
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۸ اردیبهشت
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • پیشخوان روزنامه‌های فارس ۸ اردیبهشت
  • اجرای طرح پایش هوشمند سوخت ماشین‌های کشاورزی در فارس
  • ماراتن کنکور در آبادۀ فارس
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفر‌های شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند
  • دستگاه‌ها در اجرای مصوبات روستایی سفرهای شهرستانی استاندار فارس کوتاهی نکنند