Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@03:07:05 GMT

روزهای اوج محبوبیت پادکست، ۱۵ سال پس از ظهور

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۳۲۲۷

روزهای اوج محبوبیت پادکست، ۱۵ سال پس از ظهور

پادکست یا رادیوی اینترنتی به مجموعه فایل‌های صوتی اطلاق می‌شود که در فضای آنلاین آپلود شده و کاربران می‌توانند با استفاده از برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مخصوص به آن‌ها گوش کنند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۰ اولین سیستم برای انتخاب، دانلود و ذخیره مجموعه محتوای صوتی بر روی کامپیوترهای شخصی و دستگاه‌های پخش صوتی قابل حمل عرضه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سال ۲۰۰۴ بود که با فراهم شدن دسترسی به سرویس اینترنت پهن باند و دستگاه‌های الکترونیکی چون آیپاد، تهیه و پخش این فایل‌های صوتی برای اولین بار در بین مردم رواج پیدا کرد. در همان سال روزنامه نگار انگلیسی به نام باب همرزلی در مقاله‌ای با عنوان انقلاب شنیداری در روزنامه گاردین، برای اشاره به فعالیت این نوع رسانه صدامحور واژه پادکستینگ را به کار برد.

محبوبیت سرویس رادیو اینترنتی به حدی رسید که واژه پادکست در سال ۲۰۰۵ از طرف لغتنامه آکسفورد به عنوان واژه سال انتخاب شد. در همین سال بود که توجه غول‌های فناوری به فرصت استثنایی که محبوبیت پادکست‌ها فراهم کرده بود، جلب شد. نسخه ۴.۹ سرویس آی تیونز اپل با قابلیت پشتیبانی از پادکست، در همین سال منتشر شد و از آن زمان، سخنرانی‌های هفتگی جرج دبلیو بوش در فرمت پادکست در اختیار علاقمندان قرار گرفت.  

پادکست و افزایش مخاطب در سطح جهانی

بازار پادکست‌ها امروز بیش از همیشه داغ است. به گزارش روزنامه گاردین، در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار پادکست در مضامین مختلف از قبیل سیاست، تبلیغات، آموزش، ادبیات، علم و هنر در اینترنت وجود دارد. ۲۲ درصد از مردم آمریکا در هفته دستکم به یک پادکست گوش می‌کنند و ۵۱ درصد از آن‌ها یعنی چیزی حدود ۱۶۸ میلیون نفر، دستکم یک بار در عمرشان استفاده از این رادیو اینترنتی را تجربه کرده اند. علاقمندان پروپاقرص این پدیده در انگلستان نیز در هفته دستکم به ۷ پادکست گوش می‌دهند. 

در این روزهای قرنطینه که شیوع کرونا جلوی دیگر انواع تولیدات هنری را گرفته است، رشد صنعت پادکستینگ ادامه دارد. محبوبیت این رسانه صدامحور به جای جای جهان رسیده است. بنابر آمار، در یک ماه گذشته ۵۸ درصد از مردم کره جنوبی یعنی بیش از ۳۰ میلیون نفر و ۴۰ درصد از مردم اسپانیا یعنی بیش از ۱۸ و نیم میلیون نفر پادکست گوش داده‌اند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد علاقه و اشتیاقی که افراد این روزها به این نوع رسانه صوتی نشان می‌دهند بخشی از یک تمایل گسترده به محتوای صوتی است. یک تحلیلگر رسانه به تازگی با اشاره به محبوبیت رادیوهای دیجیتال در خودروها، هدفون‌های داخل گوشی و دستیارهای صوتی چون الکسا و گوگل هوم خاطرنشان کرد که ما این روزها نسبت به گذشته اطلاعات بیشتری را از طریق شنیدن دریافت می‌کنیم زیرا می‌توانیم همزمان با گوش دادن به کارهای دیگر نیز برسیم.

به گفته وی، در آینده هرچه هدفون‌ها هوشمندتر شوند، به جای چشم ها، گوش‌هایمان به مسیر اصلی برای برقراری ارتباط با اینترنت تبدیل خواهند شد.

البته این مربوط به آینده است و در زمان حاضر شاید بزرگترین نشانه از دوران اوج پادکست‌ها، ورود مهره‌های بزرگی چون برندهای تجاری و سلبریتی‌ها به زمینه تولید و آپلود این فایل های صوتی باشد. اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ با یک سرمایه‌گذاری بیش از ۳۲۰ میلیون پوندی، استارتاپ‌های گیملت مدیا (Gimlet Media) و پارکست (Parcast) که پادکست تولید می‌کنند و اَنکِر (anchor) از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها برای انتشار پادکست ‌را خریداری کرد، کمپانی یونیورسال با شبکه آمریکایی ساخت و انتشار پادکست با نام واندری (Wondery) قرارداد بسته است، شرکت سونی نیز قرارداد مشابهی با شرکت تولید محتوای سامثیتگ الس (Somethin’ Else) منعقد کرده و بی بی سی نیز که از قید محدودیت‌های قبلی در حوزه انتشار پادکست خلاص شده، تمام تلاش خود را بر پلتفرم پادکست و محتوای صوتی بی بی سی ساوندز (BBC Sounds) متمرکز کرده است.

به گفته هلن زالتزمن میزبان مجموعه پادکست‌های The Allusionist یکی از قدیمی‌ترین پادکست‌های مستقل در انگلستان، سرمایه‌گذاری شرکت و برندهای تجاری بزرگ در زمینه پادکستینگ با نشان دادن این که پادکست‌ها همگی توسط کارنابلدهای آماتور در گاراژ خانه‌ها تولید نمی‌شود، باعث جلب اعتماد مخاطبان می‌شود.  

افزون بر این، در کنار بسیاری از سلبریتی‌ها از جمله سو پرکینز نویسنده، بازیگر و کمدین انگلیسی، بردلی ویگینز دوچرخه سوار حرفه‌ای انگلستان و مت لوکاس نویسنده و خواننده اهل انگلستان که این روزها به عرصه تولید و پخش پادکست روی آورده‌اند، باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا و اعضای خانواده‌اش برای تولید پادکست‌های اختصاصی، با اسپاتیفای قرارداد امضا کرده‌اند.

فعالیت این چهره‌های شناخته شده در زمینه پادکستینگ را می‌توان عامل دیگری برای رشد اخیر این رسانه دانست. 

برچسب‌ها روزنامه گاردین تاریخ شفاهی رسانه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روزنامه گاردین روزنامه گاردین پادکست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۳۲۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهران مدیری هنوز برای تولید سریالش مجوز نگرفته است

آفتاب‌‌نیوز :

به تازگی خبر‌هایی مبنی بر ساخت سریال جدید مهران مدیری با عنوان «پدر قهوه» عنوان شده، اما هنوز به تایید رسمی نرسیده است؛ هرچند این کارگردان از آن دسته افرادی است که معمولا ترجیح می‌دهند پروژه‌هایشان را در بی‌خبری و در عین حال با توسل به انتشار اخبار غیررسمی پیش ببرند.

با این حال طبق پیگیری ایسنا از سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، مهران مدیری هنوز برای تولید سریال خاصی اقدام نکرده است.

ساترا اعلام کرد: «مدیری هنوز برای تولید سریال خاصی اقدام نکرده است و اخبار منتشرشده در فضای مجازی با موضوع تولید سریال «پدر قهوه» توسط مهران مدیری صرفاً گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در فضای مجازی است.»

در اخباری که منتشر شده، عنوان شده است که «پدر قهوه» را می‌توان پروژه‌ی جدید مهران مدیری پس از برنامه‌ی «اسکار» دانست؛ رئالیتی‌شویی که اتفاقا استقبال چندانی هم از آن نشد و حالا داستان سریال جدید، در فضا و ساختاری کاملا متفاوت، حول موضوع مافیای قهوه در ایران می‌گذرد.

گویا قرار است ژاله صامتی ـ بازیگر محبوب سریال زیرخاکی ـ بازیگر نقش اول زن این سریال باشد. مهران مدیری نقش رئیس مافیای قهوه را ایفا کند و سام درخشانی هم یکی از نقش‌های محوری پدر قهوه را بر عهده بگیرد. همچنین از ترکیبی که برای بازیگران در نظر گرفته شده، می‌توان از همین حالا فضای کمدی کار و شباهتش با آثاری، چون مرد هزار چهره یا هیولا را متصور شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • پادکست| تحلیل بازار طلا و ارز در هفته دوم اردیبهشت/ روند بازار‌ها در هفته آینده چگونه است؟
  • (عکس) طرح نور باید باشد تا ظهور
  • مهران مدیری هنوز برای تولید سریالش مجوز نگرفته است
  • راز محبوبیت کریستیانو رونالدو
  • بدرود آقای پل استر
  • علت محبوبیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشورمان چیست؟
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • مهران مدیری مجوز «پدر قهوه» را گرفت؟
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت