Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- اردوگاه‌های پناهجویی در یونان در پی شیوع بیماری کرونا در آستانه فاجعه‌ای انسانی قرار گرفته اند؛ این در حالیست که سکوت رسانه‌ای به موازات عدم تمایل کشور‌های ثروتمند به کمک ادامه دارد. تاریخ انتشار: 22:00 - 21 ارديبهشت 1399 - کد خبر: ۶۱۹۵۴۰ خبرگزاری میزان – حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پناهجو و مهاجر در بیش از ۱۰۰ اردوگاه پناهجویی در سراسر جهان زندگی می‌کنند؛ اگرچه این رقم، تنها بخش کوچکی از جمعیت ۲۶ میلیونی پناهجویان جهان است، اما شیوع اپیدمی «کرونا» در اردوگاه‌های پناهجویی که غالبا فاقد زیرساخت‌های بهداشتی اولیه هستند، زندگی این افراد را بیش از دیگر مواقع تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


فقدان زیرساخت‌های بهداشتی، کمبود تجهیزات حفاظتی، عدم دسترسی به آب سالم، ناممکن بودن رعایت فاصله اجتماعی، نبود مراقبت‌های پزشکی و موضوعاتی از این دست سبب شده تا اردوگاه‌های پناهجویان به دیگ جوشان بحران کرونا مبدل شود.
«یونان»، کشور اروپایی که سال هاست با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، اکنون میزبان بیش از ۱۲۰ هزار پناهجو است که با بحران روزافزون شیوع بیماری کرونا در اردوگاه‌های پناهندگی مواجه است؛ از این میزان ۳۸ هزار و ۷۰۰ پناهجو در اردوگاه‌های مخوف پناهجویی جزایر یونان به سر می‌برند.    
این کشور که تاکنون ۲ هزار و ۷۱۰ مورد ابتلا به کرونا و ۱۵۱ مورد مرگ و ناشی از کرونا را ثبت کرده است، اکنون با هشدار‌های متعددی در مورد بروز فاجعه بهداشتی و انسانی در اردوگاه‌های پناهجویان مواجه شده است.   وضعیت این اردوگاه‌ها اگرچه همواره مورد انتقاد بوده و یونان به دلیل بی توجهی به شرایط انسانی در آن‌ها مورد انتقاد قرار گرفته، اما اکنون و در میانه شیوع کرونا در آستانه تجربه فاجعه‌ای تراژیک قرار دارد.
به گزارش پایگاه‎های «ووگ، اینفو میگرنت و رویترز»، وضعیت در اردوگاه‌های پناهجویی یونان در بحران شیوع کرونا به حدی جدی است که سازمان بین المللی مهاجرت جمعه گذشته در مورد افزایش شمار مبتلایان به کرونا در این مراکز هشدار داد.
یک مقام این سازمان با اشاره به این که بحران بهداشتی محدود به اردوگاه‌های یونان نیست، گفت «در مناطق مرزی بسیاری از کشور‌های جهان، مهاجران و پناهجویان در شرایطی ناسالم و فضا‌هایی پر ازدحام، بدون دسترسی به غذا و مراقبت‌های پزشکی محصور شده‎اند.»  بیشتر بخوانید:  شیوع کرونا و نقض حقوق بشر در اروپا  
اما این وضعیت در یونان که با سیل مهاجران و پناهجویان مواجه است، وخیم‌تر به نظر می‌رسد؛ چرا که در بعضی از اردوگاه‌های این کشور که با ظرفیت ۶ هزار نفری ساخته شده‎اند، تا ۴۰ هزار نفر زندگی می‌کنند.   رعایت فاصله اجتماعی به عنوان ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین راه مقابله با شیوع کرونا نیز در این اردوگاه‌ها عمدتا به دلیل ازدحام جمعیت ناممکن است.
این پناهجویان که در مسیر حرکت خود به سوی یونان با دشواری‌های زیادی مانند شکنجه توسط غیرنظامیان، سرقت اموال، تجاوز و ... روبرو شده، قشر آسیب پذیری در برابر ویروس کرونا به حساب می‌آیند.
اردوگاه پناهندگان «موریا» در جزیره «لسبوس» یکی از بدترین اردوگاه‌های پناهجویی روی زمین توصیف شده است.   این اردوگاه که با ظرفیت ۳ هزار و ۱۰۰ نفر ساخته شده، در حال حاضر ۲۰ هزار پناهجوی عمدتا افغانستانی، سوری و سومالیایی در خود جای داده است؛ آنها در این اردوگاه همچنان با کابوس خشونت، تیراندازی و مرگ بر اثر درگیری مواجه هستند؛ بی توجهی پلیس به خشونت‌های شبانه در این اردوگاه‌ها بحرانی مضاعف بر بحران شیوع کروناست.  
به ازای هر یک هزار و ۳۰۰ پناهجو تنها یک شیر آب در این اردوگاه وجود دارد و پناهجویان برای دریافت غذا باید ساعت‌ها در صف بمانند.
یک پزشک مستقر در این اردوگاه می‌گوید «شاهد موج ترس در چشمان پناهجویان است.»   وی می‌افزاید «مشکل زبان پناهجویان با پزشکانی که از کشور‌های مختلف در این اردوگاه حضور دارند و فقدان تجهیزات تنها به درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی ساده می‌انجامد.»
باید توجه داشت که از جمعیت ۱۲۰ هزار نفری مهاجران و پناهجویان اردوگاه‌های یونان، ۵ هزار و ۲۰۰ نفر کودک بی همراه هستند؛ تنها اقدام دولت یونان در مورد پناهجویان انتقال ۳۹۵ نفر از آسیب پذیرترین مهاجر‌ها به سرزمین اصلی یونان بوده است.
عدم اراده سیاسی و بی میلی کشور‌های ثروتمند جهان برای تامین بودجه «کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان» که در تلاش است تا واحد‌های قرنطینه و ایزوله بیشتری در اردوگاه‌ها بسازد، از جمله دلایل عمده تشدید بحران کرونا در این مراکز است.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کرونا حوادث بین الملل کرونا در اروپا اردوگاه های پناهجویی اردوگاه ها شیوع کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۵۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان، از احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان خبر داد.

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی و وقوع بارش‌های رگباری طی روز پنجشنبه در تمام مناطق استان و اعلام آماده باش مدیریت بحران استان اصفهان به دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان اظهار کرد: با فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری‌های همرفتی و محلی از روز چهارشنبه تا جمعه هفته جاری، بر لغو مرخصی ها و حضور عوامل امدادی در محل ماموریت های مربوطه تاکید شد.

وی افزود: با توجه به بارش‌های هفته گذشته در مناطق شمال و شرق استان که منجر به وقوع سیلاب‌های محلی و جمع شدن رسوبات در مسیر رودخانه ها و دهانه پل‌ها شد و با توجه به مستعد بودن شرایط سیلاب‌های محلی در مناطق مذکور به علت رطوبت خاک، مدیریت بحران استان اصفهان با ابلاغ به اداره راهداری شهرداری‌ها، آب منطقه‌ای، بخشداری‌ها و دهیاران و سایر دستگاه‌های مرتبط، خواستار بازگشایی مسیل‌ها و رودخانه های فصلی، تخلیه رسوب از دهانه پل‌ها، تقویت و باسازی سیل بندها، آزادسازی هر گونه تصرف در مسیل‌ها، جمع آوری و هدایت آب های سطحی در معابر و زیرگذرها شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: با تقویت نیروهای عملیاتی و تجهیزات دستگاه‌های امدادی برای پیشگیری و کنترل حوادث محتمل ناشی از سیلاب، طوفان و آب‌گرفتگی معابر شهری و روستایی و جاده ها و آمادگی اداره راهداری، شهرداری‌ها، پلیس راه، جمعیت هلال احمر، شرکت‌های آزادراهی، شرکت‌های امداد خودرو، اورژانس، شرکت‌های گاز، آب، برق، آب منطقه‌ای و فاضلاب و دهیاران و ستاد مدیریت بحران فرمانداری‌ها نیز باید مد نظر قرار گیرد.

شیشه فروش با اشاره به تقویت تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر در جاده ها با تامین اقلام ضروری و پیش بینی ظرفیت‌های اسکان اضطراری ادامه داد: پرهیز از انجام سفرهای غیرضروری در محورهای مذکور، پرهیز از صعود به ارتفاعات رعایت الزامات ایمنی و توجه به توصیه های پلیس در جاده ها، حفاظت محصولات و سازه های کشاورزی گلخانه ها واحدهای دام و طیور و شبکه های آب و گاز در برابر سیل، تندباد و گرد و خاک و بارش رگبار باران از جمله موارد ایمنی است که باید رعایت شود.

وی خاطرنشان کرد: پرهیز از استقرار، توقف و تردد در مسیل‌ها و رودخانه های فصلی، پیشگیری و کنترل آب‌گرفتگی در معابر شهری، دهانه پل‌ها و زیرگذرها، تخلیه رسوبات و نخاله از دهانه پل‌ها و بازگشایی مسیر رودخانه ها، تخلیه اضطراری سکونتگاه‌های روستاهای در معرض خطر سیل نیز باید مد نظر قرار گیرد.

کد خبر 749275

دیگر خبرها

  • تراژدی جدید برای پناهندگان در نزدیکی جزایر قناری اسپانیا
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری در اصفهان / احتمال وقوع آب‌گرفتگی و سیلاب در مناطق مختلف استان
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی / احتمال رخداد تگرگ در کرمان
  • عدالت آموزشی در مناطق شهری و روستایی گلستان مستقر شده است
  • مقابله اتحادیه اروپا با بحران مهاجران با ابزار اخراج
  • چهار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله‌زده و حل برخی از مشکلات کلانشهر کرمانشاه
  • برای اتمام واقعی بازسازی زلزله کرمانشاه و ایمن سازی استان ۴ همت اعتبار نیاز است
  • کرمانشاه وارث‌دار پروژه‌های نیمه تمام افتتاح شده دولت قبل است
  • مزایای بیمارستان سیار در موقعیت های بحرانی و اضطراری
  • مبلغ مسئولان کرمانشاه برای تکمیل مناطق زلزله‌زده دقیق نیست