Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@22:17:16 GMT

کرونای بیکاری بلای جان پرستاران بیمارستان‌های خصوصی

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۰۸۶۵۸

کرونای بیکاری بلای جان پرستاران بیمارستان‌های خصوصی

در این روزها که شیوع کرونا باعث فعالیت مضاعف کادر پرستاری در بیمارستان‌های کشور شده است، برخی بیمارستان‌های خصوصی با توجیه بروز مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد خود، اقدام به تعدیل نیروهای پرستاری کرده‌اند و این افراد حالا در بیکاری بسر می‌برند.

گروه سلامت خبرگزاری فارس: این روزها همه دنیا و به تبع آن کشورمان در بحران کرونا قرار دارد،کادر بهداشتی و درمانی کشور به عنوان خط مقدم مبارزه با این بیماری به مقابله با آن می‌پردازند و فداکاری و از خودگذشتگی آنها امری است که همگان شاهد آن بوده و این اقدامات را تحسین می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مدت زمانی که از ورود ویروس کرونا به ایران می‌گذرد، بیش از 100 هزار پرستار در مراکز درمانی دولتی و بخش خصوصی سطح کشور به ارائه خدمات لازم به بیماران مبتلا به کرونا پرداخته‌اند و در این میان تعدادی از آنها مبتلا شده یا جان خود را از دست داده‌اند و در کنار آن 3 هزار نیروی پرستاری داوطلب نیز مشارکت داشته‌اند.

در چنین شرایطی برخی بیمارستان‌های بخش خصوصی در کشور با طرح موضوع کاهش درآمدهای خود در اثر عدم مراجعه مردم به این بیمارستانها، به تعدیل نیروهای پرستاری شاغل در خود پرداخته و این پرستاران کار خود را از دست داده‌اند.

دریافتی پرستاران، پیرا پزشکان و سایر کادر درمان در بیمارستان‌های خصوصی حدود 40 درصد و در مواردی تا 55 درصد نسبت به بیمارستان‌های دولتی کمتر است

تعدیل پرستاران توسط مدیریت برخی بیمارستان‌های بخش خصوصی در حالی است که در روزهای ابتدایی شیوع کروناویروس در ایران  و با توجه به نیاز شدید سیستم بهداشتی درمانی کشور وزارت بهداشت  فراخوان جذب پرستار و نیروهای داوطلب پرستاری را صادر کرد و الویت استخدام را نیز به پرستارانی داد که در مراکز درمانی مبارزه با کرونا فعالیت می‌کنند.

در این میان، معوقات و مطالبات جامعه پرستاری نیز از قبل از شیوع کرونا به عنوان دل نگرانی این بخش از سیستم سلامت کشور همواره مطرح بوده است و این روند همچنان ادامه دارد؛ البته وزارت بهداشت نیز در زمان‌هایی با تزریق منابع لازم سعی در کاهش آن داشته و قول پیگیری آن را داه است.

ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت نیز چندی قبل در واکنش به تعدیل نیروهای درمانی در بیمارستان‌های خصوصی، خاطر نشان کرد: جنبه‌های فنی و بهداشتی و درمانی فعالیت نیروهای شاغل در بخش خصوصی برعهده وزارت بهداشت است و جنبه‌های اشتغال و روابط کار آنها بر عهده وزارت کار و رفاه است.

*دریافتی پرستاران و پیراپزشکان بخش خصوصی 50 درصد کمتر از بخش دولتی

معاون کل وزیر بهداشت با بیان اینکه دریافتی پرستاران، پیرا پزشکان و سایر کادر درمان در بیمارستان‌های خصوصی حدود 40 درصد و در مواردی تا 55 درصد نسبت به بیمارستان‌های دولتی کمتر است، تصریح کرد: توصیه می‌کنیم از محل وام ها و کمک‌های دولت  به سایر خدمات که انجام می‌شود، به بخش خصوصی در بیمارستانها نیز پرداخت شود و ما نیز پیگیر آن هستیم.

مریم حضرتی، معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به خدمات کادر پرستاری در مبارزه با کرونا، بیان داشت: بیش از 65 درصد از پرستاران کشور در حوزه بیماران کرونا فعالیت داشته‌اند.

معاون پرستاری وزیر بهداشت با اشاره به تعدیل پرستاران در برخی بیمارستان‌های خصوصی، بیان داشت: ما به هیچ وجه موافق تعدیل نیستیم. پرستارانی که از اسفند 98 تعدیل یا اخراج شده‌اند به سازمان نظام پرستاری و یا معاون پرستاری وزارتخانه مراجعه کنند.پرستاران تعدیلی به نظام پرستاری مراجعه کنند

حضرتی درباره موضوع تعدیل و اخراج برخی از پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی در زمان شیوع کرونا، گفت: پرستارانی که در زمان بحران کار کردند باید به نحو شایسته‌ای از آنها قدردانی شود و من این اخراج را تایید نمی‌کنم؛ ما در نامه‌ای از سازمان نظام پرستاری خواستیم که لیست افرادی که تعدیل شدند را به ما بدهند تا این مسئله را پیگیری کنیم.

جنبه‌های فنی و بهداشتی و درمانی فعالیت نیروهای شاغل در بخش خصوصی برعهده وزارت بهداشت  و جنبه‌های اشتغال و روابط کار آنها بر عهده وزارت کار و رفاه است

کمبود پرستار در کشور

حضرتی با اشاره به اینکه کمبود پرستار داریم، افزود: مشکل کمبود پرستار و در مقابل بیکار بودن برخی دیگر از پرستاران مختص ایران نیست و در همه کشورها وجود دارد.

وی با اشاره به نداشتن آماری از نیروهای تعدیلی پرستاری در بیمارستان‌های خصوصی، بیان داشت: برخی بیمارستان‌های خصوصی اعلام کردند که از این پرستاران حمایت می‌کنند.

سازمان نظام پرستاری به عنوان سازمان صنفی جامعه پرستاری، نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار رسیدگی به آن شده است.

همچنین در  میان برخی بیمارستان‌های بخش خصوصی که نیروهای کادر پرستاری خود را تعدیل کرده‌اند، بیمارستانی است که دلیل تعدیل خود را کاهش درآمد و ناتوانی در پرداخت حقوق به این افراد عنوان کرده اما سرمایه گذاری و ساخت بیمارستانی مجزا در کنار بیمارستان فعلی خود، حکایت دیگری است که به نوعی ادعای ناتوانی در پرداخت حقوق کادر پرستاری و تعدیل آنها را به کلی مردود می‌سازد.

*تعدیل پرستاران رفتاری غیر اخلاقی

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری درباره وضعیت فعالیت پرستاران تعدیلی در برخی بیمارستان‌های خصوصی، اظهار داشت: ظاهراً در 10 تا 12 بیمارستان خصوصی در تهران و در چند بیمارستان در شهرستان‌ها اقدامی در جهت تعدیل پرستاران انجام شده است که تعجب‌برانگیز بوده و به گمان بنده این رفتار در این موقعیت، رفتاری مطلقاً ناصحیح و غیراخلاقی است؛ امیدوارم با راهکارهایی که ما آن را دنبال می‌کنیم در این خصوص تجدیدنظر شود.

رئیس سازمان نظام پرستاری با بیان اینکه به گمان بنده این یک رفتار کاملاً عجولانه و برای رسیدن به اهداف دیگر بود، خاطر نشان کرد: موضوعی که مطرح بوده این است که اگر اینگونه بیمارستان‌ها که نیروهای پرستاری خود را تعدیل کرده‌‌اند در تصمیم خود تجدیدنظر کنند و نیروهای تعدیلی را به کار بازگردانند؛ تمام توان خود را صرف می‌کنیم و با دولت نیز رایزنی‌ها شروع شده تا تسهیلات ارزان‌قیمت برای آنها البته با بررسی کارگروه کارشناسی در نظر گرفته شود.

وی ابراز داشت: از دو هفته پیش اعلام کردیم که این پرستاران می‌توانند به سازمان نظام پرستاری مراجعه کنند و ما رفتارهای حمایتی و راهکارهای حقوقی تا جایی که حق این پرستاران تأمین شود را دنبال می‌کنیم.

به گزارش فارس، با توجه به شرایط ویژه این روزهای کشور که در اثر شیوع کرونا به وجود آمده و بالا رفتن میزان ارائه خدمات کادر پرستاری به ویژه در مراکز درمانی که به صورت مستقیم با بیماران مبتلا به کرونا درگیر هستند، ضرورت دخالت مستقیم دولت و رسیدگی  عاجل به  این موضوع  و رفع موانع در مسیر فعالیت مجدد نیروهای پرستاری تعدیل شده در مراکز و بیمارستان‌های خصوصی به خوبی احساس می‌شود و دولت باید با در نظر گرفتن تمهیدات ویژه حمایتی برای پرستاران و همچنین تسهیلات لازم برای برخی بیمارستان‌های خصوصی که به دلائل بروز مشکلات اقتصادی و کاهش درآمدهای خود این نیروها را تعدیل کرده اند، مشکل به وجود آمده در مسیر ارائه خدمات این قشر زحمتکش را مرتفع کرده و راه ادامه فعالیت آنها را در مراکز درمانی هموار کنند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

کلیدواژه: پرستاری بیکاری بیمارستان بخش خصوصی برخی بیمارستان های خصوصی بیمارستان های خصوصی سازمان نظام پرستاری نیروهای پرستاری مراکز درمانی تعدیل پرستاران کادر پرستاری وزارت بهداشت وزیر بهداشت شیوع کرونا بخش خصوصی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۸۶۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!

اخیرا محققان هلندی خبر فوت مردی که ۶۱۳ روز به بیماری کرونا مبتلا بود گزارش کردند. این مرد به‌دلیل ابتلا به نقص ایمنی نتوانست بیماری کرونا را شکست دهد.

این مرد ۷۲ ساله هلندی، که نام او فاش نشده است، به نقص ایمنی شدیدی مبتلا بود و سال ۲۰۲۲ گرفتار یکی از گونه‌های ویروس کرونای اُ-میکرون شد. او پیش از ابتلا چند بار واکسن کوید۱۹ هم زده بود. از همان زمان او هر بار که آزمایش کرونا می‌داد، مثبت می‌شد و این بیماری آنقدر ادامه یافت تا سرانجام مرد نگون‌بخت اکتبر سال گذشته فوت کرد.

بیماری کرونای این مرد ۲۰ ماه طول کشید که طولانی‌ترین مورد در نوع خود بوده است. پزشکان برای کمک به او درمان‌های گوناگونی را پیشنهاد داده بودند که متاسفانه هیچ‌کدام فایده نداشت.

سیستم ایمنی بدن او آنقدر قوی نبود تا بتواند با ویروس کرونا مبارزه کند. حتی داروهای پادتن هم به‌کارش نیامدند.

بیماران مبتلا به کرونا معمولا پس از گذشت چند روز یا نهایت چند هفته درمان می‌شوند اما این مرد ۷۲ ساله، ۶۱۳ روز گرفتار این بیماری بود.

محققان در بررسی‌های این بیمار متوجه وجود حدود ۵۰ جهش ویروس کرونا در بدن شده بودند. این جهش‌ها توانسته بودند در سیستم ایمنی بدن این مرد اختلال ایجاد کنند که در نهایت جان او را گرفتند.

دیگر خبرها

  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • جزئیات لایحه حمایت مادی و معنوی از پرستاران/ از استخدام تا معیشت
  • پیگیری لایحه حمایت از حقوق مادی و معنوی پرستاران
  • ارتباط مشکل مسکن با کمبود پرستار در شهر‌ها/ تعرفه ترجیحی پاسخگوی نیاز پرستاران نیست
  • بلای جان پرسپولیس پس از 120 (عکس)
  • تعویض‌هایی که بلای جان پرسپولیس شد
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • اسرائیل تبدیل به بلای جان آمریکا شده است