Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، بسیاری از چاه‌ها و قنات‌های این منطقه که در دشت یزد - اردکان قرار دارد، در گذر زمان خشک شده و منابع آب آن هم به علت خشکسالی در حال حاضر کیفیت مناسبی ندارد.

در این میان با شیوع کرونا از اوایل اسفند ۹۸ و توصیه کارشناسان به رعایت بهداشت فردی، مصرف این ماده کمیاب در منطقه افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از نگرانی‌ها، احتمال آلودگی محل‌های برداشت آب به کروناست؛ موضوعی که موجب شد تعدادی از خانواده‌ها ترجیح دهند آب مورد نیاز خود را از آب شرب شهری که کیفیت چندان مناسبی ندارد با استفاده از دستگاه‌های تصفیه خانگی تامین کنند.

اما کارشناسان معتقدند برای استحصال یک لیتر آب از این دستگاه، سه لیتر آب به هدر می‌رود. این مقدار آب در منطقه‌ای مانند اردکان که با مشکل کمبود آب روبروست، میزان بالایی است.

با توجه به مشکلات یادشده، اعضای مدیریت بحران آب شهرستان برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، طرح‌هایی را اجرا کرده‌اند تا از تجمع در محل‌های برداشت آب جلوگیری و آب سالم برای مردم تامین کنند .

تجهیز جایگاه‌های برداشت آب

فرماندار اردکان گفت: این شهرستان همه ساله در فصل بهار و تابستان با افزایش مصرف آب روبروست، امسال هم در این زمینه اقداماتی برای تأمین آب در فصل گرم سال و جلوگیری از شیوع کووید- ۱۹ در محل ایستگاه‌های برداشت آب اتخاذ شده است. ‌

بهروز شهابی‌زاد افزود: به دلیل شیوع کرونا، امسال مصرف آب ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت. ‌به ‌دلیل شرایط جغرافیایی منطقه، کیفیت آب پایین است و از اواخر اردیبهشت شوری آب کاملا مشهود است.
‌وی اضافه کرد: امسال پیش از آغاز فصل گرما، جلساتی برای تأمین آب و نیز رعایت موارد بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا برگزار شد.

شهابی‌زاد اظهار کرد:‌ برای جلوگیری از انتقال بیماری از طریق شیر برداشت آب، جایگاه‌ها از جمله میدان آزادی و شرکت آب و فاضلاب به‌ترتیب به‌ پدال و چشم الکترونیکی تجهیز شدند. ‌
رییس شورای تامین اردکان گفت:  لوله‌های جایگاه‌های برداشت آب نیز برای امکان رعایت فاصله فیزیکی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: با وجود مدیریت بیماری در شهرستان، همچنان با چالش روبرو هستیم و مردم باید موارد بهداشت فردی و همگانی را رعایت کنند.

کاهش کیفیت آب    

همچنین رئیس مرکز بهداشت اردکان اظهارکرد: هم‌اکنون کیفیت آب شرب شهر و نقاط متصل به  شبکه مطلوب است، اما با گرم شدن هوا و استفاده از کولرهای آبی و مصرف بی‌رویه  آب در امور کشاورزی و بهداشتی، کیفیت آن به تدریج کاهش می‌یابد.

دکتر محمدرضا اعلایی اضافه کرد: به علت افزایش تقاضای آب در روزهای گرمی که در پیش رو داریم، چاره‌ای نیست که کمبود آب را از طریق چاه‌های برداشت آب تأمین کنیم که طبیعتا کیفیت آب به شدت کاهش پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: از این رو طبق روال سال‌های گذشته مقرر شد محل‌های برداشت آب شرب انتقالی با تدابیر خاص بهداشتی مانند نصب شیرهای پدالی و الکترونیکی و فاصله‌گذاری بین شیرها و حذف شیلنگ‌های متصل به آن با هدف تأمین آب باکیفیت و بهداشتی راه‌اندازی شود.

اعلایی ادامه داد: طرح جداسازی آب شرب و با کیفیت به تازگی آغاز شده و امیدواریم این طرح بتواند بخشی از مشکلات کمی و کیفی آب شرب را رفع کند. از مردم هم  می‌خواهیم در مصرف آب شرب صرفه‌جویی کنند.

نامناسب بودن آب آب‌انبارها  

رئیس مرکز بهداشت اردکان گفت: استفاده از آب‌های موجود در آب‌انبارهای منطقه با توجه به آلودگی بیشتر این سازه‌های کهن و قرار داشتن مخازن آن در زمین‌های کشاورزی، خطرناک است.

اعلایی افزود:‌ ظرفیت آب‌انبارها فقط در مواقع بحرانی و حوادث غیرمترقبه آن هم با انجام اقدامات بهداشتی قابل بهره‌برداری است. بنابراین درحال حاضر نیازی به برداشت از آن‌ها نیست.

شبکه دوم آب شیرین

رئیس اداره آب و فاضلاب  اردکان نیز گفت: طرح پایلوت شیرهای پدالی و چشم الکترونیکی در ایستگاه‌های برداشت امور آب و فاضلاب و میدان آزادی توسط امور فاضلاب عملیاتی شد.

داود مخلصی از اجرای ۵ هزار متر شبکه دوم آب شیرین در شش ماهه دوم سال ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ خبر داد و افزود: با اجرای این شبکه، علاوه بر افزایش ایستگاه‌های برداشت موجود، تعداد ۱۱ ایستگاه نیز به طور مستقیم از آب انتقالی (زاینده رود اصفهان به یزد) تغذیه می‌شود.

وی با تاکید بر رعایت الزامات بهداشتی در تامین و توزیع آب شرب، اضافه کرد: از اوایل اسفند ۹۸ با شیوع کرونا، راه‌اندازی و بهره‌برداری از ایستگاه‌های برداشت آب در تابستان در دستور کار قرار گرفت. با برگزاری جلساتی با محوریت فرمانداری و آب و فاضلاب و با حضور رییس شورای شهر، شهردار و کارشناسان مرکز بهداشت و درمان، راهکارهای پیشنهادی بررسی شد.

۳۵ ایستگاه برداشت آب

مخلصی، هدف از تجهیز ایستگاه‌های برداشت آب به شیرهای پدالی را رعایت اصول بهداشتی، جلوگیری از تماس مستقیم افراد با شیر و شیلنگ، کاهش تجمع افراد در ایستگاه‌های پرتردد و کاهش هدررفت آب عنوان کرد.

مدیر امور آبفا اردکان بیان کرد: این شهرستان ۳۵ ایستگاه برداشت آب شیرین دارد که برای رعایت اصول بهداشتی و تجهیز به شیرهای پدالی نیاز به ۲  میلیارد ریال بودجه است. شورای شهر و شهرداری، قول مساعد تامین این بودجه را از محل بدهی‌های خود به آبفا اعلام کرده‌اند که در این صورت، اجرای آن در دستور کار آب و فاضلاب اردکان قرار می گیرد.

شهرستان‌های اردکان، میبد، خاتم و ابرکوه استان یزد همچنان درگیر بیماری کرونا هستند و در وضعیت بهداشتی قرمز دارد.

کد خبر 510348 برچسب‌ها استان یزد آب كرونا در ايران

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان یزد آب كرونا در ايران ایستگاه های برداشت برداشت آب آب و فاضلاب شیوع کرونا کیفیت آب آب شرب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۰۹۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلانشهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۶۲ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه رباط‌کریم با شاخص ۱۴۴ و قرچک با شاخص ۱۰۷، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های اسلام‌شهر با شاخص ۹۶، باغستان شهریار با شاخص ۶۸، پارک رازی با شاخص ۵۷، پاسداران با شاخص ۹۱، پاکدشت با شاخص ۹۴، پردیس با شاخص ۵۸، پونک با شاخص ۶۰، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۶۹، پیشوا با شاخص ۷۳، تهران پارک شکوفه با شاخص ۶۷، چشمه با شاخص ۵۳، دانشگاه تهران با شاخص ۶، دماوند با شاخص ۶۷، ستاد بحران منطقه هفت با شاخص ۶۱، سلامت با شاخص ۹۸، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۷۷، در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

همچنین ایستگاه‌های شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۶۴، شهرداری منطقه چهار با شاخص ۵۵، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۷۵، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۸۱، شهرداری منطقه ۲۱ با شاخص ۵۴، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۵۶، شهریار با شاخص ۵۷، فرمانداری شهرری با شاخص ۸۶، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۶۵، ملارد با شاخص ۶۸، منطقه ۱۵ با شاخص ۷۴، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۶۷، ورامین با شاخص ۷۱ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۱ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

به این ترتیب ایستگاه‌های آتی ساز با شاخص ۳۴، اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۳۷، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۴۶، ژئوفیزیک با شاخص ۴۷، سرخه‌حصار با شاخص ۲۹، شهرداری منطقه دو با شاخص ۳۹، علم و صنعت با شاخص ۳۲، گلبرگ منطقه هشت با شاخص ۴۴، لواسانات با شاخص ۲۶، در وضعیت هوای پاک (سبز) قرار دارد.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 750692

دیگر خبرها

  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • پیگیری یک دغدغه/تجهیز زمین ورزشی روستای گوروی بشاگرد در ایستگاه آخر + فیلم
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • هوای شهر ری بسیار ناسالم شد
  • بررسی مطالبات مردم احمد آباد اردکان
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • وضعیت هوای تهران در یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • تامین اعتبار برای خرید واگن های جدید قطار شهری کرج
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت