Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات فرزان روز چاپ دوم کتاب «پژوهشی در یکی از امپراتوری‌های اسلامی: تاریخ فاطمیان و منابع آن» نوشته پل ای. واکر و ترجمه فریدون بدره‌ای را با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۳۷۲ صفحه و بهای ۱۰۰ هزار تومان منتشر کرد. چاپ نخست این کتاب به سال ۱۳۸۳ با شمارگان سه هزار و ۳۰۰ نسخه و بهای چهار هزار و ۵۰۰ تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده در این کتاب شکل و درون مایه تاریخ فاطمیان را طی سه مرحله بررسی می‌کند. این سه مرحله عبارت‌اند از: نخست، دوره‌ای که فاطمیان از ۳۶۲ تا ۳۹۶ هجری در شمال افریقا و مغرب استقرار پیدا می‌کنند. دوم از ۳۹۶ تا ۴۶۷ هجری که قرن امپراتوری آنهاست؛ و سرانجام ۴۶۷ تا ۵۶۷ هجری که سده وزیران نظامی است.

در این کتاب، همچنین انواع منابعی که برای بازسازی و تجزیه و تحلیل تاریخ فاطمیان اطلاعاتی را در اختیار مخاطب می‌گذارند، بررسی شده است. این منابع عبارت‌اند از: سکه‌ها و مصنوعات دیگر طرازها، اهدا نامه ساختمان‌ها، اشیای هنری، یافته‌های باستان شناسی، اسناد، نامه‌ها، تاریخ‌ها، تذکره‌ها و آثار محققان و پژوهندگان. این کتاب که برای دانشجویان و محققان تاریخ اسلام تدوین شده با کتاب شناسی مشروح و نمایه به پایان می‌رسد.

به طور کل کتاب شامل دو قسمت کلی با این عناوین است: «شکل و محتوای تاریخ فاطمیان» و «منابع و بررسی‌ها». قسمت نخست سه فصل دارد با این عناوین: «مغرب»، «قرن امپراطوری» و «قرن وزیران نظامی». قسمت دوم نیز شامل ۶ فصل به ترتیب با این عناوین است: «سکه‌ها، کتیبه‌های بناهای امپراطوری و باستان شناسی»، «نامه‌ها و اسناد»، «خاطرات، شاهدان عینی و هم‌عصران»، «تاریخ‌ها، مکان‌شناسی‌ها و کتب رجال و تراجم احوال»، «ادبیات و علوم» و «مطالعات جدید».

گفتنی است فاطمیان، پس از یک دوره طولانی مبارزه پنهانی در نقاط مختلف جهان اسلام، در سال ۲۹۶ هجری قمری در شمال آفریقا سلطه سیاسی پیدا کردند و در سال ۲۹۷ رسماً خلافت خود را اعلام کردند. فاطمیان پس از آنکه تقریباً در تمام شمال افریقا و سرزمین‌های جنوب مدیترانه را مطیع خویش کردند، سرانجام سال ۳۵۸ مصر و بخش بزرگی از شام و شهرهای مقدس عربستان را بر امپراتوری رو به توسعه خود افزودند. آنها در مصر شهر قاهره را به عنوان پایگاه جدید خود بنیان گذاشتند و با فتوحات بیشتر به سوی نیل به هدفی که از مدت‌ها پیش در پی رسیدن به آن بودند، یعنی برافکندن خلافت عباسیان، پیش رفتند.

کد خبر 4922865 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: تازه های نشر بازار نشر تاریخ اسلام بازار کتاب ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ترجمه ادبیات تازه های نشر کتابفروشی رایزنی فرهنگی خبرگزاری مهر شیوع کرونا ادبیات جهان گردشگری میراث فرهنگی معرفی کتاب موزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۴۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقص فنی در ترمز مینی بوس در هوره حادثه آفرید

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی عباسیان اظهار کرد: ظهر امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ماه یک خوردو مینی بوس در مسیر بن- اصفهان در حال حرکت بود است که به دلیل بریده شدن ترمز در شهر هوره واژگون شد.

وی تصریح کرد: این خودرو در مسیر حرکت با چندین خودرو نیز برخورد داشته و به دیواره حسینیه این شهر برخورد کرده است.

عباسیان ادامه داد: در این حادثه ۵ نفر مصدوم شدند و توسط نیروهای امدادی اورژانس و هلال‌احمر به بیمارستان آیت‌الله کاشانی شهرکرد منتقل شدند.

کد خبر 6096670

دیگر خبرها

  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • حمامی که کافه کتاب شد
  • مجتهدی فلسفه غرب را در بستر تاریخ غربی و ایران آموزش می‌داد
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • کتاب «اسلام و مبانی حقوق بشر» نقد و بررسی می شود
  • جذاب‌ترین موستانگ‌های شلبی تاریخ، از 1967 تا 2022 (+عکس)
  • نقص فنی در ترمز مینی بوس در هوره حادثه آفرید
  • «سیزیف» به مردم ایران چه می آموزد؟ / ورود ایرانیان به دالان باریک آزادی / مهمترین پروژه توسعه ایران توانمندسازی جامعه
  • تلنگری جامعه‌شناختی به بحران آب