Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها - فاطمه بندری: بوی نم قبل از ورود به حیاط خانه حس می‌شد. هرچه بیشتر به در حیاط نزدیک‌تر می‌شدیم، بوی آزار دهنده نم بیشتر می‌شد به طوری که حس می‌کردیم زیر خروارها گل نم کشیده شده دفن شده‌ایم اما هر طوری که شد وارد حیاط خانه شدیم.

اوضاع حیاط خانه را دیدیم؛ بدون کوچک‌ترین اشاره‌ای از سوی صاحب‌خانه خودمان حدیث مفصل زندگی آنها را تا انتها خواندیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خانواده‌ای چهار نفره که تمام دار و ندارشان یک فرش کهنه و چهار دست رختخواب و یک اجاق‌گاز برای پخت‌وپز بود. کولرشان آب لوله‌کشی خانه بود؛ برای خنک کردن خانه آن‌قدر آب به در و دیوار ریخته بودند که بوی نمش تا آن سر خیابان می‌رفت.

کودک را هم با همین شیوه خنک می‌کردند تا بلکه بتواند ساعتی را در گرمای طاقت‌فرسای اهواز بخوابد. هنگامی که چشمشان به کولر دست دومی که گروه جهادی و با کمک خیران خریداری کرده بودند؛ افتاد انگار کل دنیا را به آنها دادند.

کولر نصب و با یک صلوات محمدی روشن شد، ذوقشان را می‌توانستیم به راحتی لمس کنیم. بوی نم هزار برابر شد و ماندن در اتاق کوچک سخت‌تر اما تنها موضوعی که می‌توانست ماندن ما را در آن اتاق تمدید کند دعاهای خیر صاحب‌خانه بود.

نگاه اشتباه مسئولان

سید عماد موسوی طلبه تازه نفس و مسئول گروه جهادی آتش به اختیار مسجد امام خمینی (ره) منطقه محروم حصیرآباد است که درباره نیازهای مردم کمک برخوردار به خبرنگار مهر می‌گوید: بعد از فرمایش مقام معظم رهبری به لطف خدا همه پای‌کار آمدند ولی به عقیده بنده و برخی از دوستان ما که از نزدیک شاهد این موضوع هستیم طرح «مواسات» به خوبی مسیر خود را طی نمی‌کند و ممکن است در آینده مشکلاتی را ایجاد کند چرا که تمام توجه‌ها به سمت اهدای مواد غذایی، بهداشتی و ضدعفونی معطوف شده است.

وی می‌افزاید: پرداختن به این طرح متأسفانه آثار سوئی دارد چون با نگاهی به بازار می‌بینیم که نه تنها مواد غذایی از جمله برنج، شکر و روغن کمیاب شده است بلکه اجناس با قیمت سرسام‌آوری به فروش می‌رسد به طوری که بسته حبوباتی ۱۰ هزار تومانی به ۲۰ هزار تومان رسید و برنج کیسه‌ای کمتر از ۱۵۰ هزار تومان در بازار پیدا نمی‌شود.

مسئول گروه جهادی آتش به اختیار مسجد امام خمینی (ره) ادامه می‌دهد: چرا تمام مسئولان و گروه‌های جهادی در طرح «مواسات» به سمت بسته‌های غذایی سوق پیدا کرده‌اند؟ آیا مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کرده‌اند که در این طرح فقط از نظر «خوراک» به نیازمندان رسیدگی کنیم و سایر نیازهای آنها با توجه به فصل گرما آن هم در استان خوزستان نادیده گرفته شود؟

وی تصریح می‌کند: آیا در حال حاضر مشکل مردم ما فقط نداشتن سبدهای غذایی ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار تومانی است که ۹۰ میلیارد تومان برای آن در استان هزینه شده است زیرا به گفته مسئولان قرار است ۳۰۰ هزار بسته غذایی به ارزش ۳۰۰ هزار تومان در «رزمایش مواسات» میان نیازمندان توزیع شود.

سیستم سرمایشی مهم‌ترین خواسته

موسوی می‌گوید: با توجه به فصلی که ما در آن هستیم اولویت و مهم‌ترین خواسته نیازمندان تأمین سیستم‌های سرمایشی است. یک سیستم سرمایشی ۶ میلیون تومان است و خرید آن با توجه به اوضاع پیش آمده برای هر خانواده‌ای سخت است زیرا قدرت خرید مردم خیلی کم شده است. چه برسد به خانواده‌هایی که نیازمند هستند.

وی ادامه می‌دهد: به جای اینکه ۹۰ میلیارد تومان فقط به موضوع سبد غذایی اختصاص دهیم باید بدانیم این عملکرد نه تنها درمان نیست بلکه مسکنی بسیار جزئی برای یک درد بسیار سنگینی است زیرا اگر بخواهیم درمان کنیم باید به خواسته‌های نیازمندان به صورت ریشه‌ای نگاه و آنها را حل کنیم.

مسئول گروه جهادی آتش به اختیار مسجد امام خمینی (ره) تصریح می‌کند: بهتر است بخشی از این هزینه را به خرید کولر اختصاص بدهیم زیرا ما در کشوری زندگی می‌کنیم که همه شیعه امام علی (ع) هستیم و کمتر فردی را داریم که به همسایه‌اش از نظر خوراک کمک نکند و تاکنون آماری نداریم که کسی به خاطر فقر و گرسنگی از دنیا رفته باشد.

حس نشدن درد نیازمندان

وی می‌گوید: بنابراین همسایه هم می‌تواند بسته غذایی را به همسایه نیازمند بدهد اما خرید یک کولر آن هم به مبلغ ۶ میلیون تومان از عهده همسایه خارج است بنابراین باید با توجه به نیازها به اهم و مهم بپردازیم.

موسوی تصریح کرد: متأسفانه برخی از مسئولان متوجه این موضوع نیستند چون درد را احساس نکردند زیرا هوای استان خوزستان در روزهای آینده گرم‌تر از امروز می‌شود. وقتی درد احساس شود فرد به دنبال درمان می‌رود اما این رفتار برخی از مسئولان نشان می‌دهد که درد را احساس نکردند تا که آن را درمان کنند.

حجت‌الاسلام سید امیرحسین عابدین مطلق مسئول قرارگاه شهید غلام پور نیز در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حضرت رهبری در طرح «مواسات» خواستار کمک و همدلی با اقشار ضعیف جامعه شدند بنابراین در این راستا می‌توان هر کمکی را برای جامعه محروم انجام داد. حال این کمک می‌تواند در زمینه اقلام خوراکی، تهیه وسایل سرمایشی، ساخت‌وساز و یا تأمین جهیزیه باشد.

وی افزود: قرار بود که افراد و سازمان‌هایی که تأمین‌کننده منابع هستند مواد غذایی را از تاجر خریداری کنند اما متأسفانه به این وعده عمل نشد و از سطح بازار و بنکداران خرید کردند و این اقدام سبب صعودی شدن قیمت اجناس شد.

اقدامی اشتباه و جهش صعودی قیمت‌ها

مسئول قرارگاه شهید غلام پور افزود: در دیداری که با حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی‌فقیه در خوزستان داشتیم دیدیم که وی با استانداری ارتباطی برقرار کردند و خواستار نظارت بر این موضوع شدند تا خریدها سبب تغییر قیمت اجناس برای سایر اقشار جامعه نشود.

وی تصریح کرد: از زمانی که حجت‌الاسلام و المسلمین موسوی فرد نماینده ولی‌فقیه در خوزستان این موضوع را متوجه شدند نظارت بسیاری را برای این موضوع به کار گرفتند و گفتند که سعی شود که خریدها از تاجر و تولید داخلی باشد.

حجت‌الاسلام عابدین مطلق گفت: این رزمایش در قالب هر اقدامی می‌توانست انجام شود؛ یکی از سیاست‌های امام جمعه اهواز این بود که به علت آغاز ماه رمضان و پهن بودن سفره افطار در ۳ مرحله «رزمایش مواسات» در قالب تهیه ارزاق انجام شود اما با همفکری گروه‌های جهادی قرار است ایده‌های تازه‌تری مانند تهیه کولر، تهیه جهیزیه، ساخت‌وسازها و غذای گرم برای مناطق محروم در این طرح صورت بگیرد.

طرح «مواسات» فقط توزیع ارزاق نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی شکرانی امام جماعت و مسئول گروه جهادی مسجد آیت‌الله اشرفی اصفهانی نیز در این باره به خبرنگار مهر گفت: طرح مواساتی که راه‌اندازی شد به دنبال سخنرانی حضرت آقا بود. پیام مقام معظم رهبری مبنی بر این است که با اقشار آسیب‌دیده در ایام کرونا کمک و همدلی صورت گیرد و این شد که ذهن‌ها به سمت تهیه ارزاق سوق داده شد.

وی افزود: مقام معظم رهبری یک خط و راهی را نشان ما دادند بنابراین این گروه‌های جهادی هستند که باید با یک هم‌اندیشی به رفع مشکلات اقشار محروم بپردازند و هر کدام از گروه‌ها یک بخشی را از مشکلات افراد محروم و افرادی که شیوع کرونا سبب تعطیلی کار و کاسبی آن‌ها شده است، بپردازد.

امام جماعت و مسئول گروه جهادی مسجد آیت‌الله اشرفی اصفهانی گفت: در یک منطقه ۳ الی ۴ مسجد در حال جمع‌آوری ارزاق است در حالی که اگر یک هم‌اندیشی صورت بگیرد هر گروه و مسئولی می‌تواند با یک کار متفاوت به توسعه طرح «مواسات» بپردازد.

وی تصریح کرد: در همین راستا گروه جهادی مسجد اشرفی اصفهانی قرار است به جای جمع‌آوری ارزاق به توزیع غذای پخته به همراه ماسک، دستکش، لباس، مواد ضدعفونی میان پارکبانان و در کنار این اقدام به تعمیر وسایل زندگی و خانه افراد نیازمند بپردازیم.

مدیریت غیراصولی

حجت‌الاسلام علی هوشمندزاده طلبه جهادگر و مسئول قرارگاه امام مهربانی‌ها در این باره به خبرنگار مهر گفت: بزرگ‌ترین مشکل این است که همچنان برخی از مسئولان و مردم معنای مواسات را متوجه نشدند. مواسات در اصل یعنی کم کردن از چیزی که داریم و اهدای همان مقدار به همنوع نیازمند خودمان است.

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین مشکل مردم بعد از شیوع بیماری کرونا تأمین خوراک بوده و توزیع ارزاق میراثی از امیرالمؤمنین (ع) است، افزود: شوک قیمت در بازار را مربوط به طرح مواسات نمی دانم زیرا اگر مشکلی در این طرح بود در سایر استان‌ها هم رخ می‌داد بنابراین به عقیده بنده مسئولان استان مدیریت مناسبی را برای اجرای این طرح نداشتند.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح سراسری «مواسات» از توصیه‌ها و سفارش‌های مقام معظم رهبری برای کمک به اقشار ضعیف جامعه در آستانه ورود به ماه رمضان است اما آنچه که در این طرح دیده شد تنها تهیه و توزیع ارزاق میان اقشار کم‌درآمد و ضعیف بود که این اقدام سبب روی زمین ماندن سایر مشکلات محرومان شد. همچنین در این طرح به دلیل اقدام غیراصولی برخی از دستگاه‌های متولی سبب وارد شدن یک شوک در بازار خوراکی و وارد شدن آسیب به سایر اقشار جامعه شد.

انتظار می‌رود با حضور و درایت نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان و استاندارد خوزستان در مراحل بعدی این طرح تجدیدنظر شود و از وارد شدن شوک به بازار خوراک همچنین یک‌سویه طی کردن این طرح سراسری جلوگیری شود.

کد خبر 4919278

منبع: مهر

کلیدواژه: مواسات کمک به نیازمندان گروههای جهادی ویروس کرونا ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا شهرکرد ایلام گرگان ماه مبارك رمضان مواسات زلزله کمک به نیازمندان بیرجند استانداری قزوین مسئول گروه جهادی مقام معظم رهبری خبرنگار مهر حجت الاسلام هزار تومان گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۵۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام های بسیج سازندگی خراسان جنوبی برای مردمی کردن اقتصاد

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی هنری ظهر پنج شنبه در نشست خبری که در یکی از کارگاه‌های اشتغالزایی بسیج سازندگی در حاجی آباد بیرجند برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال را به نام جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری کردند و بسیج سازندگی نیز بر اساس وظایف خود در راستای مردمی کردن اقتصاد قدم برداشته که نمونه آن صندوق‌های قرض‌الحسنه مردم پایه است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاکنون ۵۳۰ صندوق قرض‌الحسنه و ۲۸ تعاونی اشتغالزایی در روستاهای خراسان جنوبی راه اندازی شده است، گفت: در مجموع حدود ۴۰ هزار نفر عضو صندوق‌های بسیج سازندگی خراسان جنوبی هستند.

اشتغالزایی صندوق‌های قرض‌الحسنه

هنری ادامه داد: سرمایه این صندوق‌های قرض‌الحسنه ۴۱ میلیارد تومان است و نکته قابل تأمل اینکه بالغ بر ۷ هزار و ۱۰۰ اشتغال توسط این صندوق‌ها ایجاد شده است.

وی با تأکید بر اینکه دو هزار و و ۷۶۰ نفر اشتغال به صورت مستقیم در قالب یک هزار و ۹۰ کارگاه خرد توسط بسیج سازندگی ایجاد شده است، یادآور شد: ۱۶۷ نمایشگاه اقتصاد به توان مردم طی یکسال گذشته در خراسان جنوبی برگزار شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی با بیان اینکه رویداد مردمی طلایه داران اقتصاد مردمی در سال جاری با هدف شناسایی ظرفیت‌ها و رویش‌ها در اقتصاد مقاومتی برگزار می‌شود، بیان کرد: طرح جامعه اقتصاد به توان مردم را نوشته‌ایم که در سال جاری اجرایی خواهیم کرد.

هنری اظهار کرد: بحث ایجاد نمایشگاه‌های دائمی را در شهرستان‌هایی که محل عبور مسافر هستند با هماهنگی شهرداری‌ها پیگیری می‌کنیم.

ثبت دو هزار و ۴۲ گروه جهادی

وی افزود: تاکنون در خراسان جنوبی در سامانه اطلس جهادی ۲ هزار و ۴۲ گروه جهادی ثبت شده است که پالایش یک هزار و ۱۰۰ گروه انجام و فعالیت‌های آنان در سال گذشته نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: ۹۴۶ مجوز فعالیت برای گروه‌های جهادی صادر شده است و ۴۲۴ گروه جهادی خراسان جنوبی نیز موفق به دریافت شماره حساب حقوقی برای جذب کمک‌های مردمی و خیرین شده‌اند.

مسؤول سازمان بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته ۲۶ هزار و ۸۰۰ جهادگر در قالب ۲ هزار و ۷۳۲ اردوی جهادی در مناطق محروم استان فعالیت داشته‌اند که ارزش خدمات انجام شده به طور تقریبی و حدودی ۲۹۰ میلیارد ریال است.

هنری با اشاره به اینکه همچنین نخستین اجلاسیه ملی شهدای جهادگر ۱۳ شهریورماه (روز حرکت‌های جهادی و امداد مردمی) امسال در فردوس برگزار می‌شود، یادآور شد: بالغ بر ۶۰ خانواده شهدای جهادگر در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی بیان کرد: در سیل اخیر سیستان و بلوچستان گروه‌های جهادی خراسان جنوبی در یک مرحله اعزام شدند و البته بیشتر از نیروهای انسانی به کمک مالی در منطقه نیاز بود.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی گفت: بالغ بر ۷ هزار میلیارد ریال کمک‌های نقدی و غیر نقدی توسط جهادگران استان جمع آوری و به سیستان و بلوچستان ارسال شد و در سیل شهرستان زیرکوه نیز گروه‌های جهادی جز اولین گروه‌های امدادگر در منطقه بودند.

افتتاح ۶۰ پروژه محرومیت زدایی و اشتغالزایی در خراسان جنوبی

هنری گفت: طی یک سال گذشته ۴۱۶ پروژه عمرانی با اعتبار ۲۸۰ میلیارد تومان با دستگاه‌های اجرایی مختلف تفاهم نامه داشتیم که از این تعداد تاکنون ۳۲۳ پروژه با اعتبار ۱۹۶ میلیارد تومان به اتمام رسیده است.

وی افزود: در هفته بسیج سازندگی ۶۰ پروژه عمرانی و محرومیت زدایی در خراسان جنوبی با اعتبار ۳۳ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسد.

رئیس بسیج سازندگی خراسان جنوبی یادآور شد: همچنین در هفته بسیج سازندگی تعداد ۴۰۶ کارگاه خرد روستایی در حوزه اشتغالزایی با اعتبار ۴۸ میلیارد تومان و اشتغال مستقیم ۵۰۵ نفر افتتاح خواهد شد.

کد خبر 6095100

دیگر خبرها

  • پرداخت ۱۴۵ میلیارد وام اشتغالزایی توسط بسیج سازندگی
  • گروه مقاومت بحرینی: شرکت مسئول حمل‌ونقل صهیونیستی را با پهپاد هدف قرار دادیم
  • ساماندهی ۵۲۰۰ گروه جهادی در فارس
  • غذا‌های ورزشکاران در بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس؛ ۶۰ درصد خوراکی‌ها بدون گوشت خواهد بود
  • بسیج سازندگی پای کار مسکن محرومین
  • آمادگی برای ساماندهی ۵۸۰۰ گروه‌ جهادی در خراسان رضوی
  • گام های بسیج سازندگی خراسان جنوبی برای مردمی کردن اقتصاد
  • بسیج سازندگی پارسال ۴ هزار و ۵۰۰ شغل ایجاد کرد
  • افتتاح ۶۰ پروژه عمرانی و محرومیت‌زدایی در خراسان جنوبی
  • رفع مشکلات ثبتی ۳۰ ساله به همت ۲۰ گروه جهادی در استان یزد