Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@02:20:23 GMT

برخورد حضرت موسی با مفسدان فرهنگی نقشه راه مسئولان باشد

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۵۳۷۸

برخورد حضرت موسی با مفسدان فرهنگی نقشه راه مسئولان باشد

حجت الاسلام محمد حاجی ابوالقاسم دولابی با اشاره به مقاومت حضرت موسی در برابر خیانت فرهنگی و نمادهای شیطانی در قوم بنی اسراییل به خبرنگار معارف ایرنا گفت: در آیات ۸۳ تا ۹۸ سوره طاها ماجرای رفتن حضرت موسی به میقات و گمراه شدن بنی اسراییل توسط سامری بیان شده که اقدامات حضرت موسی در این زمینه می تواند نقشه راهی برای مسئولان نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با مفسدان فرهنگی و خیانت پیشگان عرصه فرهنگ باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ماجرا از آنجا آغاز شد که حضرت موسی برای مناجات با پروردگار و دریافت کتاب آسمانی راهی میقات شد و قرار بود عده ای از بنی اسراییل به همراه موسی برای مناجات به کوه طور بروند ولی شوق مناجات باعث شد موسی زودتر از قوم خود به کوه طور برود.

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان افزود: خدا به موسی خبر داد قوم تو بعد از تو گرفتار فتنه ها شدند و شخصی به نام سامری آنها را گمراه کرده است. از طرف دیگر قرار بود مناجات موسی یک ماه باشد ولی این مناجات ۱۰ روز تمدید شد و موسی ۴۰ روز در کوه طور ماند.

وی اضافه کرد: این مساله باعث شد شایعاتی درباره از دنیا رفتن موسی مطرح شود و شخصی به نام سامری به عنوان هنرمند غیرمتعهد و مجسمه ساز از این فرصت سوء استفاده کرد و با طلا و جواهرات قوم بنی اسراییل که از فرعونیان به یادگار مانده بود، مجسمه ای ساخت و لوله هایی را در این مجسمه به کار برد تا هنگام وزیدن باد، صدایی شبیه صدای گاو از این مجسمه به گوش برسد.

این حافظ قرآن افزود: سامری به بنی اسراییل گفت که خدای شما و موسی همین گوساله است ولی موسی خدای خود را فراموش کرده و به میقات رفته است. طبق نقل برخی مفسران ۷۰ هزار نفر از بنی اسراییل تحت تاثیر فعالیت هنری مخرب این هنرمند غیرمتعهد قرار گرفتند و بت پرست شدند.

حاجی ابوالقاسم ادامه داد: این مساله برای حضرت موسی گران آمد و پس از بازگشت به سوی بنی اسراییل چندین اقدام در برابر این جنایت فرهنگی انجام داد. اولین اقدام این بود که حضرت هارون به عنوان برادر و جانشین موسی برای آگاهی بخشی عمومی با مردم سخن گفت و آنان را به خدای یکتا دعوت کرد.

وی افزود: هارون خواستار پیروی مردم از حاکم دینی جامعه شد و به آنان سفارش کرد خدا را با جاذبه های ظاهری دنیای مادی عوض نکنند. البته این داستان بسیاری از ملت هاست. چون بعد از این که قدرت خدا را مشاهده می کند، مستکبران به زیر کشیده می شوند و  انقلابشان پیروز می شود، بعد از مدتی به فکر مادی گرایان و قدرت های مادی می افتند و جاذبه های مادی آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.

حضرت موسی مردم را بازخواست کرد و به گوساله پرستان که بعد از دیدن آیات الهی دل به دنیا دادند و بنده گوساله شدند، تذکر داد که چرا نسبت به وعده های الهی کم تحمل هستند و به آنها فهماند که این کار خشم الهی را در پی دارد.

وی افزود: حضرت موسی همچنین به بازخواست مسئولان امر پرداخت و برادر خود، هارون را مورد بازخواست قرار داد که  چرا در زمان مسئولیت او چنین اتفاقی افتاده است. هارون نیز  مشکلات و اقدامات خود را بیان کرد و بی گناهی او ثابت شد ولی زمینه برای برخورد با گنهکاران فراهم شد. مسولان جمهوری اسلامی نیز باید نسبت به کسانی که در عرصه فرهنگ مسولیتی داشتند، حساس باشند و آنان را بازخواست کنند.

حاجی ابوالقاسم تاکید کرد: امروز در کشور ما فضای مجازی به قتلگاه جوانان و نوجوانان تبدیل شده است و کسانی که در این زمینه مسئولیت دارند، باید مودر بازخواست قرار بگیرند. البته ممکن است پاسخ های قانع کننده ای داشته باشند ولی باید این مطالبه عمومی نسبت به مسئولانی که در عرصه فرهنگ کوتاهی کردند و یا به طور کلی مسئولیتی به دوش آنان بوده، وجود داشته باشد .

رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: اقدام بعدی حضرت موسی از بین بردن آثار هنری مخرب و گمراه کننده و برخورد با فعال فرهنگی فاسد بود. هنرمند غیر متعهد باید محدود شود و باید با او برخورد قاطعی صورت گیرد. حضرت موسی به سامری گفت که به وضعیتی گرفتار خواهد شد که امکان برقراری ارتباط با کسی نخواهد داشت و در تفاسیر بیان شده که وی به یک بیماری واگیردار دچار شد به گونه ای که  گرفتار حصر خانگی شد و همه از او فراری بودند.

حضرت موسی درمورد گوساله به عنوان یک اثر فرهنگی مخرب و گمراه کننده فرمود که این گوساله را به آتش می کشیم و خاکسترش را در دریا می ریزیم که هیچ بقایایی از آن باقی نماند و این اقدام نیز باید نقشه راه مسئولان نظام اسلامی در مقابل هنرمند مفسد و اثر هنری مضر باشد.

حاجی ابوالقاسم با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب از شیوه های دشمنان برای انتقال یک پیام باطل به عنوان پیام حق در قالب آثار هنری گفت: رهبر انقلاب در یکی از سخنرانی های خود فرمود این که ببینیم کسانی با استفاده از هنر و ابزارهای گوناگون ایمان مردم را مورد تهاجم قرار دهند و در فرهنگ اسلامی و انقلابی مردم رخنه ایجاد کنند؛ ما بنشینیم و تماشا کنیم و بگوییم آزادی است. این گونه آزادی در هیچ جای دنیا نیست همان کشورهایی که ادعای آزادی می کنند در آن خطوط قرمزی که دارند به شدت سخت گیرند.

برچسب‌ها ویروس کرونا هنرهای تجسمی هنرمند تئاتر مقاومت محمد حاجی ابوالقاسم دولابی قرآن کریم میراث فرهنگی فضای مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی اکران فیلم شورای عالی فضای مجازی کشور پروندهٔ خبری ماه مبارک رمضان؛ روزگار کرونایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا هنرهای تجسمی هنرمند تئاتر مقاومت قرآن کریم میراث فرهنگی فضای مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی اکران فیلم شورای عالی فضای مجازی کشور ویروس کرونا هنرهای تجسمی هنرمند تئاتر مقاومت قرآن کریم میراث فرهنگی فضای مجازی شورای عالی انقلاب فرهنگی اکران فیلم شورای عالی فضای مجازی کشور بنی اسراییل حضرت موسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۵۳۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب سند اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه با بیان اینکه در جلسه شورای عالی سه مصوبه مهم داشتیم، بیان کرد: حسین بهاروند و خانم اشرف معینی به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری جایزه کاظمی آشتیانی در جلسه امروز انتخاب شدند.

وی اعلام کرد: 5 نفر از اعضای حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای عضویت در بنیاد سعدی برگزیده شدند که اسامی ایشان شامل علی‌اشرف صادقی، محمد دبیر مقدم،  موسی اسوار، محمدجعفر یاحقی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مصوبه سوم جلسه امروز تصویب نقشه راه اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش بود، با اینکه سند تحول؛ قوی، مبنایی و اصولی نوشته شده، اما نقشه راه آن نوشته نشده بود این نقشه راه در شش ماه اخیر در وزارت آموزش‌وپرورش و ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین و کلیات این نقشه راه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مسئولان عملیات فرهنگی و جهاد تبیین را جدی بگیرند
  • ۵ نکته مهم درباره برخورد دستگاه قضایی به دانه درشت ها
  • بیشتر صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستند
  • ترس نتانیاهو از بازداشت؛ بی بی دست به دامان خانواده اسرا شد
  • تصویب سند اجرایی تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • نشست هم افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • موضع آمریکا درباره دادگاه لاهه، نشانه رویکرد دوگانه واشنگتن است
  • نشست هم‌افزایی مسئولان کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین 
  • وحشت سران صهیونیسم از حکم احتمالی دادگاه لاهه
  • نور محبوسی که خاموش نشد