Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@12:53:25 GMT

باغ‌های هرمزگان در معرض هجوم ملخ‌های جدید قرار دارند

تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۱۷۱۵۳

باغ‌های هرمزگان در معرض هجوم ملخ‌های جدید قرار دارند

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان روز دوشنبه در نشست استانی ستاد بحران گفت: هجوم ملخ‌ها در باغ‌های بندرعباس، حاجی آباد و رودان به عنوان یک تهدید جدی برای این باغ‌ها پیش‌بینی می‌شود.

علی باقرزاده همایی اظهارداشت: پس از ۴۲ سال ریزش ملخ صحرایی در حجمی گسترده از عربستان به منطقه نخیلو در شهرستان بندرلنگه از هفتم بهمن ۹۷ شروع شد و تاکنون مبارزه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی استان هرمزگان را خط مقدم ورود ملخ صحرایی به کشور دانست و افزود: تاکنون در یک میلیون و ۴۰۷ هزار و ۵۹ هکتار اراضی ردیابی این آفت انجام گرفته و ۴۷ هزار و۸۹۳ هکتار بر علیه ملخ صحرایی مبارزه صورت گرفته است.

به گفته رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در خصوص حجم و تراکم این آفت نیز ابرازداشت: به طور متوسط حدود ۵۰ میلیارد عدد ملخ در سطوح مبارزه شده وجود داشته است.

باقرزاده همایی هم‌چنین پیش‌بینی کرد: در سال زراعی امسال بخش زیادی از ملخ صحرایی از شبه جزیره عربستان به نواحی جنوبی کشور وارد شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در ادامه وجود دسته‌های پرتراکم در استان‌های هم‌جوار غربی و غرب استان را نیز از دلایل افزایش خطر حمله ملخ به بخش مرکزی و شرقی استان هرمزگان اعلام کرد.

وی گفت: در صورت تلاقی این دو وضعیت از جنوب و غرب تهدید جدی برای باغ‌های استراتژیک استان به ویژه در شهرستان‌های بندرعباس، حاجی آباد و رودان پیش‌بینی می‌شود.

به گفته این مسوول، تاکنون ۶۷ تن سم جهت مبارزه، ۴ دستگاه سمپاش یوال وی پاش پشت وانتی، ۴ دستگاه سمپاش توربینی، ۱۷ دستگاه سمپاش‌های پشتی ، ۶ دستگاه سمپاش زنبه‌ای، ۶ دستگاه سمپاش اتومایزر پشتی، ۱۲۵ دست لوازم و تجهیزات ایمنی، بنزین هواپیما به میزان ۲۰ بشکه و روغن هواپیما به میزان ۸ بشکه تامین شده است.

باقرزاده، تعمیر سرویس و راه اندازی سمپاش‌ها، تعمیر و راه اندازی خودرو های صحرایی موجود، ورود یک فروند هواپیما سمپاش به استان، آموزش ۱۱ نفر از پرسنل در دوره های آموزشی بوشهر و شیراز، آزمایش سموم تولید داخل جهت مبارزه با این آفت، عدم خسارت به مزارع، باغ‌ها، مراتع و منابع طبیعی را از دیگر اقدامات شاخص سازمان جهادکشاورزی هرمزگان در راستای مبارزه با آفت ملخ صحرایی اعلام کرد.

وی افزود: ستاد ملخ باید به صورت مستمر به ریاست فرماندار هر شهرستان در راستای همکاری در مبارزه با ملخ‌ها به دبیری جهاد کشاورزی استان هرمزگان برگزار شود.

گرما دلیلی برای کاهش تخم‌ریزی ملخ‌ها نیست

معاون عمرانی استاندار هرمزگان نیز گفت: در شهرستان‌های بستک، بندرلنگه، سیریک، جاسک و بخشی از پارسیان میزان ریزش دسته‌ها به صورت وسیع گزارش شده است.

رضا مدرس افزود: باتوجه به درپیش بودن گرمای هوا هنوز مستندی وجود ندارد که گرما و شرایط اقلیمی میزان تخم‌ریزی آن ها را به حداقل رسانده و خسارت ملخ‌ها را  کاهش دهد.

وی ادامه داد: با همکاری فرمانداران و سازمان جهاد کشاورزی باید ۳ سطح برای مبارزه با ملخ، طراحی و ایجاد شود؛ سطح یک که ریزش میدانی زیاد و حتما باید مبارزه میدانی انجام شود و سطح دو ریزش میدانی کم تر اما مبارزه میدانی خواهد داشت و معین سطح یک باید باشد.

معاون عمرانی استاندار هرمزگان گفت: سطح سه نیز باید پشتوانه‌ای برای سطح یک و دو در زمینه لجستیک، دستگاه‌های سم‌پاشی و مبارزه میدانی باشد که هماهنگی‌های لازم بین سطح یک و دو از طریق سطح سه صورت گیرد.

مدرس افزود: برای مبارزه و پاکسازی کامل ملخ‌ها باید کشاورزان،دهیارها، شوراها و نیروهای داوطلب بسیج همه به صحنه بیایند.

وی به فرمانداران توصیه کرد: تمامی تجهیزات لجستیک و دستگاه‌های مرتبط با سم‌پاشی در شهرستان مربوط به خودشان را شناسایی کرده و چنانچه در این زمینه  کمبودی وجود دارد به ستاد مدیریت بحران اعلام کنند.

نخستین دسته ملخ‌های صحرایی چهارم بهمن ماه سال۹۸ در بندرنخیلو از توابع بندرلنگه هرمزگان گزارش و علت مهاجرت آن‌ها نیز نبود بارش و غذای کافی در سواحل دریای سرخ و عربستان اعلام شد که از طریق خلیج‌فارس و دریای‌عمان وارد خاک ایران شده بودند.

 اسفندماه سال ۹۷ نیز شاهد هجوم دومین دسته از این ملخ‌ها در شرق هرمزگان (بخش سندرک از توابع میناب) بودیم که با عبور از کشور عمان و همچنین آب‌های دریای‌عمان به جنگل‌ها و مراتع سواحل مکران حمله کردند.

در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات ایران، با اشاره به حمله ملخ‌ها به ۱۰ استان کشور(مهر۹۷تا شهریور۹۸) از هرمزگان به عنوان موفق‌ترین استان در زمینه مبارزه با این آفت خطرناک نام برده شده است.

هم اکنون دسته‌های ملخ‌های صحرایی وارد روستاهای هیمن و سدیج در بخش لیردف، گروک و نگر، آغوشک، بهمدی، کهنه و گتان در بخش مرکزی جاسک شده‌اند.

در آبان‌ماه سال۹۸ هم ملخ‌های صحرایی به صورت انفرادی در منطقه جمکی(۱۳۰کیلومتری جاسک) هجوم آوردند که با هماهنگی‌های لازم مبارزه صورت گرفت.

ملخ صحرایی قدرت پرواز بسیار بالایی دارد و در یک شبانه‎ روز می‎تواند تا ۱۵۰ کیلومتر پرواز کند و از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر مهاجرت کند.

این ملخ ها سبزی خوارند و در طول مسیر پروازی خود تمام گیاهان زراعی و باغی و حتی علف‌های هرز را درو می‌کنند که باتوجه به قدرت تخریبی که دارند باعث قحطی نیز می‌شوند.

هر ملخ به تنهایی می تواند حدود ۲۰۰ ملخ دیگر تولید کند که این خود اهمیت مبارزه با تخم‌ریزی ملخ‌ها را نشان می دهد.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی میناب هرمزگان جاسک ملخ صحرایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی میناب هرمزگان جاسک ملخ صحرایی وزارت جهاد کشاورزی میناب هرمزگان جاسک ملخ صحرایی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان دستگاه سمپاش ملخ صحرایی ملخ ها سطح یک باغ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۷۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هجوم برای خرید طلا

امتداد - طی ۲۲ جلسه حراج حضوری برگزار شده در مرکز مبادله ایران، حدود ۳ تن شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، بیست و دومین جلسه حراج شمش طلا سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه با حضور فعالان صنعت طلا و صادرکنندگان در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران برگزار شد.

در این جلسه ۲۳۰ کیلو گرم شمش طلا استاندارد با عیار ۹۹۵ در هزار توسط صادرکنندگان عرضه شد که از این مقدار ۷۹ کیلوگرم معامله شد. میانگین قیمت شمش طلای معامله شده در این جلسه، ۴ میلیارد و ۶۴۳ میلیون تومان به ثبت رسید.

لازم به ذکر است، طی ۲۲ جلسه حراج حضوری برگزار شده در مرکز مبادله ایران، حدود ۳ تن شمش طلا مورد معامله قرار گرفته است.

تسنیم در گزارشی نوشت: براساس تازه‌ترین خبری که از مرکز مبادله ایران منتشر شده، با موافقت بانک مرکزی، تولیدکنندگان داخلی شمش طلا و سایر واردکنندگان شمش طلا که مشمول رفع تعهد صادراتی نیستند، امکان عرضه شمش در مرکز مبادله ارز و طلای ایران را دارند.

بنابراین، از هفته آینده عرضه شمش طلای تولید داخل، در کنار عرضه شمش طلای رفع تعهد ارزی در تالار معاملات طلای مرکز مبادله ایران انجام خواهد شد. با این عرضه ها، تولیدکنندگان مصنوعات طلا و سایر خریداران شمش، دسترسی بیشتری به شمش طلا خواهند داشت.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مساله اصلی هرمزگان است
  • هجوم برای خرید طلا
  • ممنوعیت ترددها شناورها در کیش تا ساعت ۱۹ ادامه دارد
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • دستبند پلیس بر دستان فروشندگان مواد مخدر در آبادان
  • به زودی دغدغه خانواده شهدا هرمز با احداث گلزار شهدا رفع خواهد شد
  • تحقیقات و پژوهش نخبگان باید به سمت تولید ثروت برای جامعه برود
  • نخبگان جوان برای افزایش قدرت رقابت محصولات تولیدی استان هرمزگان وارد میدان شوند
  • شهرک‌های صنعتی دانش‌بنیان در هرمزگان راه‌اندازی شود
  • تخصص بدون تعهد و تعهد بدون تخصص زمینه‌های فساد را ایجاد می‌کند