Web Analytics Made Easy - Statcounter

با ورود ویروس کرونا به کشور به توصیه مسئولان بیشتر مردم ایران برای نخستین بار خانه‌نشینی را تجربه کردند، به دنبال آن اکثر کسب و کارها نیز زنجیره‌وار تحت تاثیراین خانه نشینی اجباری قرارگرفته و تعطیل شدند.

در این میان کسب و کارهای فرهنگ، هنرو رسانه نیز از این تعطیلی ها بی نصیب نماندند طوریکه اوضاع معیشتی آن دسته از اهالی فرهنگ و هنر که حقوق ثابت نداشته و از طریق فروش آثار یا روی صحنه بردن اجرایشان امرار معاش می‌کردند با بحران شدید مالی مواجه شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بحرانی که هر روز با ادامه‌دار شدن قرنطینه سایه تاریکی بر زندگی این قشر مظلوم افکنده و تیره ترهم شد.هرچند دراین مدت بیشتر اهالی هنر به فضای مجازی روی آوردند و آثارشان را یا به صورت مستقل یا از طریق برخی سازمان‌ها به صورت آنلاین اجرا کردند؛ اما همچنان نیازمند حمایت و پشتیبانی در این ایام کرونایی هستند.

این بحران تا جایی در بخش فرهنگ، هنر و رسانه خسارات فراوانی ایجاد کرده است؛ به گونه‏‌ای که اکنون صاحبان کسب و کارهای این بخش، قادر به پرداخت حقوق شاغلان، حقوق بیمه درمان و سلامت و دیگر هزینه‏‌هایشان، نظیر اجاره‏‌بها و عوارض شهرداری و قبوض آب و برق نبودند؛ زیرا مراکز فرهنگی و هنری به عنوان کانون‏‌های تجمع و مراجعه همگانی در اولین روزهای بحران، فعالیت‏شان متوقف ‏شد و مضاف بر آن، فعالان این بخش، با هزینه‏‌های زیاد به امید فروش در اسفند و بهار با ایجاد تعهدات مالی متحمل شده بودند در این شرایط، قادر به انجام تعهداتشان نیستند. از آغاز بحران تاکنون، صنوف و تشکل‏‌ها با اعلام میزان زیان‏‌های وارده بر کسب و کارهای‏‏شان خواهان حمایت برای برون رفت از وضعیت پیش آمده‏‌اند.

معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، میزان خسارت‌های مالی به حوزه مختلف فرهنگ، هنر و رسانه را ۹۰۰ میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: طی برآورد اولیه‏‌ خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ، هنر و رسانه کشور تا نیمه فروردین ماه، بالغ بر۹۰۰ میلیارد تومان است.

لادن حیدری، افزود: دراین میان خسارت کسب و کارهای فرهنگی نظیر کتابفروشی‏‌ها، ناشران و مراکز انتشاراتی، مجتمع‏‌های فرهنگی و هنری و دفاتر خدمات زیارتی تا نیمه فروردین، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

وی ادامه داد: کسب و کارهای هنری مانند تماشاخانه‏‌ها، سالن‏‌ها، گروه‏‌های تئاتری، سینماها، موسسات سینمایی، نگارخانه‏‌ها، آموزشگاه‌‏های هنری نزدیک به ۴۰۰میلیارد تومان برآورد خسارت داشتند و خسارت کسب و کارهای رسانه‏‌ای و تولید محتوای دیجیتال همچون روزنامه‏‌ها، بازی‏‌گاه‌‏ها (گیم‌نت‌ها)، ناشران دیجیتال، تولیدکنندگان محتوا، کیوسک‏‌های فروش مطبوعات نیز قریب به ۳۰۰میلیارد تومان برآورد شد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: این ارقام با توجه به تداوم محدودیت‏‌ها و دیگر تبعات اجتماعی و اقتصادی بحران کرونا که همچنان ادامه دارد، قطعی خسارت نیست.

به گفته حیدری از آنجاکه اهالی فرهنگ و هنر درآمد مستمر ندارند، در دوران قرنطینه خانگی، حمایت از این‌ قشر جدی در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته طوریکه در نخستین گام موفق شدیم فرهنگ را در فهرست ۱۳ گانه کسب‌وکارها گنجانده و در ادامه ضمن پیگیری‌های متعدد از نهادهای اقتصادی کشور، وارد عمل شدیم.

معاون توسعه‌ مدیریت ومنابع وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی همچنین بیمه تامین اجتماعی یا سهم‌دهی به هنرمندان در این‌بیمه را از دیگر دستاوردهای این وزارتخانه برشمرد و اظهار داشت: طی نشست های مستمر، وعده های خوبی از سازمان برنامه و تامین اجتماعی گرفته شد که اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی، مصادیق فعالیت‌ها به تشخیص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد و ما تمام این‌مصادیق را احصا کرده و به سازمان و نهادهای متولی منعکس کرده‌ایم.

مسئول بهبود محیط کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر ابراز امیدواری کرد براساس برنامه‌ریزی‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بخش اعظم خسارت ناشی از توقف فعالیت ناشران و اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در پی شیوع بیماری کرونا جبران شود.

در این شرایط بحرانی و با توجه به وضعیت اقتصادی و توان و اولویت‌‏های دولت، تلاش داریم ازهر طریق ممکن، مشکلات موجود دراین مسیر را از میان برداشته و بتوانیم با دریافت حمایت‏‌های حداکثری، تخصیص ‌های لازم برای تأمین خسارت بیکاری و مستمری‏ هنرمندان و فرهیختگان فرهنگی را تصویب کنیم. همانگونه که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  اعلام کرده، با تلاش‌های مستمر وی در این رکود بحرانی خبرهای خوشی دریافت و چراغ بخت اهل فرهنگ، هنر و رسانه هم سبز شود.

آنچه در این میان حائز اهمیت است اینکه معیشت و روزگار اهالی فرهنگ وهنر از دیرباز حدیثی پرآوازه بوده بژطوریکه تعداد پرشماری از این قشر فرهیخته در زمره افرادی هستند که با درآمد فصلی و اتفاقی گذران زندگی می‌‏کنند و درآمد ثابتی ندارند، از این رو مشمول سرانه‏‌های بیکاری و خدمات تأمین اجتماعی هم نیستند. با این همه تعدادی از هنرمندان و فعالان فرهنگی و هنری که به صورت «آزاد» فعالیت دارند، امروز و در این ایام کرونایی که علاوه بر تعطیلی کسب و کارهایشان تاکید بر در خانه ماندن هم به آنها شده باید به نوعی از حمایت و پشتیبانی دولت بهره مند تا بتوانند ادامه مسیر هنری را با انگیزه مضاعف طی کنند.

این قشر اکنون نیازمند حمایت مسئولان هستند تا بتوانند بروز و ظهور هنر خود را با خیالی آسوده و بدون دغدغه در اختیار جامعه و علاقه مندان قرار داده و از این طریق علاوه بر ارائه خدمت، بتوانند به صورت مستمر امرار معاش کنند./ایرنا

اخبار مربوط به ویروس کرونا در ایران و جهان را اینجا بخوانید

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی فرهنگی و هنری کسب و کارهای وزیر فرهنگ اهالی فرهنگ هنر و رسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۱۷۸۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، سیدعباس دهقان در نشستی با مدیرمسئولان آموزشگاه‌های آزاد هنری استان یزد، افزود: مطابق بند"ل" ماده ۱۳۹ قانون مالیات‌های مستقیم بر آموزشگاهها، این صنف از پرداخت مالیات معاف هستند. 
وی تاکید کرد: آموزشگاه‌ها برای معاف از مالیات می‌بایست فرم اظهارنامه مالیاتی و دفتر اسناد مالی داشته باشند و فعالیت اقتصادی نیز در آموزشگاه آزاد هنری نداشته باشند. 
وی در ادامه با اشاره به حمایت از آموزشگاه‌های آزاد هنری استان اظهار داشت:در راستای تداوم فعالیت هنری و همچنین تجهیز نمودن آموزشگا‌ها پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه شهریه بر مبنای تعرفه سه ماهه آخر سال گذشته به دفتر بر نامه ریزی و آموزش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شد. 
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، ادامه داد: همچنین معرفی نامه برای اخذ تسهیلات بانکی طبق درخواست تسهیلات تبصره ۱۶ توسط واحد اشتغال اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد به آموزشگاه‌های آزاد هنری انجام می‌شود. 
معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، بر اخذ کارت صلاحیت تدریس توسط هنرآموزان آموزشگاه‌ها تاکید کرد و گفت:هنرآموزان مشغول در آموزشگاه‌ها موظف به داشتن کارت صلاحیت تدریس می‌باشند. 
وی تاکید کرد: آموزشگاه‌هایی که دارای مجوز قدیمی هستند پیگیری لازم برای دریافت مجوز دائمی از سامانه sso.farhang.gov.ir را انجام دهند. 
دهقان در بخش دیگری از سخنانش رعایت شئونات اسلامی، نصب نرخنامه و مجوز فعالیت، ارائه گزارش‌های سه ماهه آموزشگاه را در سامانه مربوطه را مورد تاکید قرارداد. 
لازم به ذکر است ۱۰۶ آموزشگاه آزاد هنری در رشته‌های تخصصی نمایش، تجسمی، موسیقی، خوشنویسی و هنر‌های سنتی با مجوز دائمی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در سطح استان فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • ظرفیت‌ها و فرصت‌های عظیم موجود در استان فارس معرفی شود
  • همه کارهای انجام شده باید پیوست رسانه‌ای داشته باشند
  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • مسجد مهمترین پایگاه انقلاب و مردم/ مسلمانان از انتقام سخت فرزندان امام به وجد آمده‌اند
  • استفاده از روش‌های نوین برای به نتیجه رسیدن کارهای فرهنگی
  • تجلیل از نامداران فرهنگ و هنر چهارمحال و بختیاری
  • آموزشگاه‌های آزادهنری معاف از مالیات می‌باشند
  • استعدادهای برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان حمایت شوند
  • زیرساخت‌های فرهنگی در مناطق ساحلی استان بوشهر تقویت شود
  • همه پروژه‌های فرهنگی-هنری دارای شناسنامه ملی می‌شوند