Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از ایجاد خانه‌های حمایت برای صیانت و پایداری درمان معتادان پس از ترک اجباری در مراکز ماده ۱۶ خبر داد.

محمد حسین صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، اظهار کرد: تصمیم داشتیم طرح جمع‌آوری نوروزی را از اول اسفند با حجم گسترده‌ای قرار بود اعمال کنیم، اما با شیوع کرونا براساس دستورالعمل ابلاغی از ستاد ملی مبارزه با کرونا طرح ساماندهی معتادان متجاهر از اوایل اسفند ماه در خراسان رضوی به حالت تعطیل در آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: اواخر فروردین ماه دستورالعمل از سرگیری جمع آوری معتادان متجاهر با رعایت پروتکل ابلاغی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به ما ابلاغ شد. بنابراین با برگزاری چند جلسه با حضور استاندار و دستگاه‌های مرتبط موضوع را بررسی و مقدمات کار را فراهم کردیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با بیان اینکه دستگاه‌های مرتبط مانند مانند سپاه، شهرداری، ارتش و هلال احمر برای تامین زیرساخت‌های لازم پای کار آمدند، یادآور شد: در طرح جدید حتما باید افراد در مرکز قرنطینه اولیه به مدت 14 روز نگهداری شوند و بعد به مراکز اقامتی ماده 16 ترک اعتیاد منتقل شوند.

صالحی گفت: بعد از آماده سازی مراکز قرنطینه با دستور استاندار خراسان رضوی از نهم اردیبهشت طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر مجدد شروع شد و در حال حاضر مجموع افرادی را که با توجه به ظرفیت مراکز توانستیم قرنطینه کنیم حدودا 950 نفر هستند.

طبق گفته وی پایان هفته جاری دوره 14 روزه قرنطینه اولین گروه به پایان می‌رسد و جهت درمان و ترک اعتیاد به مراکز اقامتی ماده 16 منقل و سری دوم معتادان متجاهر به مراکز قرنطینه منتقل می‌شوند.

افزایش دوره درمان معتادان متجاهر تا یک سال

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی از افزایش ۶ ماهه مدت اقامت معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ خبر داد و گفت: اقامت افراد در مراکز ماده 16 اقامت بلند مدت تا یک سال است، قبلا دوره 6 ماهه بود اما اکنون به خاطر شرایط خاصی که به وجود آمده ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز نگهداری تا یک سال را به ما داده است.

حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد معتادان متجاهر خراسان رضوی در مشهد هستند

صالحی افزود: تعداد کل معتادان متجاهر خراسان رضوی براساس اماری که ما داریم 9 هزار نفر است که حدود 50 تا 60 درصد آنها در مشهد هستند.

وی با اشاره به اینکه در مراکز ماده 16 ترک اعتیاد، ظرفیت کافی برای ساماندهی و درمان همه این 9 هزار معتاد متجاهر فراهم نیست، خاطرنشان کرد: مجموع ظرفیت موجود ما در حال حاضر 2 هزار و 500 نفر است.

ظرفیت مراکز ماده ۱۶ برای درمان معتادان متجاهر کافی نیست

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با اشاره به اینکه یک مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ ویژه زنان و ۹ مرکز هم ویژه مردان در این استان فعال است، گفت: هم اکنون یک مرکز هزار نفره در منطقه برزش آباد و یک اردوگاه 3 هزار نفره در منطقه حسن آباد مشهد در حال تکمیل است و پنج مرکز منطقه‌ای ۲۰۰ نفره هم در پنج شهرستان خراسان رضوی راه‌اندازی می‌شود که تا پایان سال جاری 5 هزار نفر به ظرفیت موجود نگهداری معتادان افزوده می‌شود.

وی تعداد معتادان متجاهر زن را در خراسان رضوی ‌حدود ۹۰۰ نفر عنوان کرد و گفت: ۱۰ درصد مجموع کل معتادان را زنان تشکیل می‌دهند.

ایجاد خانه‌های حمایت برای صیانت از درمان معتادان پس از ترک اجباری

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در خصوص تغییر شیوه درمان و ساماندهی معتادان متجاهر در سال ۹۹، بیان کرد: معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ با اراده خود برای ترک اعتیاد مراجعه نمی‌کنند و به همین سبب ترک اعتیاد آنها نیز سخت‌تر است، بنابراین در شیوه درمان معتادان بازنگری می‌شود، چراکه با اجبار نمیتوان وابستگی روانی این افراد را به مواد مخدر از بین برد و افراد بعد از ترک اجباری در مراکز ماده 16 مجدد مصرف مواد را از سر می‌گیرند.

صالحی ادامه داد: بنابراین در سال جاری ما به دنبال جلب مشارکت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد برای ایجاد خانه‌های حمایت برای تکمیل فرآیند ترک هستیم، در واقع این مراکز، مراکز اختیاری ترک اعتیاد هستند که معتادان متجاهر پس از ترک در مراکز ماده 16 با اختیار خودشان به آنجا می‌روند.

وی مبنای کار خانه‌های حمایت را صیانت و پایداری پس از بهبودی شامل مسائلی مانند اشتغال، تامین سرپناه، بازگرداندن افراد به کانون خانواده ها و مددکاری اجتماعی توصیف کرد.

امکانات دولتی برای ساماندهی معتادان متجاهر کافی نیست

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی با تاکید بر نقش مردم و سازمان‌های غیردولتی بر ساماندهی معتادان متجاهر و تحقق شعار شهر بدون معتاد متجاهر اظهار کرد: اعتبارات دولتی محدود است و ما این انتظار را داریم خیرین به این بحث ورود پیدا کنند، چراکه در سال 98 به ازای نگهداری هر معتاد متجاهر روزانه 20 هزار تومان هزینه پرداخت کردیم که در کل 11 میلیارد تومان هزینه کردیم که 3 میلیارد تومان از این مبلغ را شهرداری تامین کرد.

صالحی افزود: براساس آمارها 2.7 درصد از شهروندان خراسان رضوی درگیر اعتیاد و مابقی افراد سالم هستند که رسانه باید با اطلاع‌رسانی درست از عواقب این موضوع نسبت به پیشگیری از اعتیاد افراد سالم به این معضل توجه داشته باشند.

آستان قدس رضوی برای ساماندهی معتادان متجاهر پای کار بیاید

وی با بیان اینکه به خاطر هم افزایی دستگاه‌های مرتبط ما پس از تهران اولین استانی هستیم که ساماندهی معتادان را در شرایط کرونا از سر گرفته‌ایم، تصریح کرد: در بحث نگهداری، درمان و صیانت پس از درمان به کمک آستان قدس رضوی هم نیاز داریم و این مطالبه را داریم که این نهاد هم در کنار همه دستگاه‌ها برای حل این معضل پای کار بیاید تا شهری در خور شأن امام رضا(ع) داشته باشیم.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸

منبع: فارس

کلیدواژه: خراسان رضوی مواد مخدر معتادان صالحی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی ایجاد خانه های حمایت ساماندهی معتادان متجاهر مراکز ماده 16 خراسان رضوی درمان معتادان ترک اجباری مراکز ماده ۱۶ ترک اعتیاد پس از ترک هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص

محمد ناصحی مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در برنامه روز جهانی تالاسمی در خصوص اقدامات صندوق بیماران خاص گفت: درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان بوده و هزینه آنها در بخش های غیر دولتی بر اساس بودجه صندوق بیماران خاص کاهش پیدا کرده است. 

ناصحی ادامه داد: بسته خدمتی جدید در بیمه سلامت از جمله بسته های جدید اوتیسم و کاشت حلزون تحت پوشش صندوق بیماران خاص قرار گرفته است. همچنین خدمات بیماران تالاسمی تحت پوشش صندوق بیماران خاص است. 

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: اکنون تولد بیماران تالاسمی ماژور به حداقل و حتی در مواردی به صفر رسیده است.

او گفت: قیمت های جدید پس از دریافت از سازمان غذا و دارو در سامانه بارگذاری خواهد شذ تا بیماران مابه التفاوت قیمت جدید و افزایش یافته را نپردازند. برخی از بیماران نسبت به داروی تولید داخل حساسیت دارند که بیمه سلامت ۹۵ درصد از هزینه های آن را پرداخت می کند. 

ناصحی گفت: شش میلیون و ۶۰۰ هزار بار مراجعه بیماران خاص و صعب العلاج را داشته ایم. بسته خدمتی دندانپزشکی برای ۱۰ بیماری خاص بارگذاری شده و می توانند از این خدمات استفاده کنند.

وی افزود: ۵۳ بیماری خاص و صعب العلاج در سامانه بیمه سلامت بارگذاری شده و هزینه های دارویی و بستری آنها با پوشش بیمه سلامت در راستای اجرای نسخه الکترونیکی و کاهش پرداختی از جیب مردم ، پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت ادامه داد: بسته های ارائه خدمات حمایتی صندوق بیماران خاص و صعب العلاج شامل تشخیصی، دارویی و توانبخشی غنی بوده و در حال بازبینی هستند و باید خدمات مناسبی برای بیماران ارائه شود و با توجه به اینکه شمار بیماران سه برابر حجم بیماری ها است باید تعداد آنها با ارائه خدمات بهتر و پیشگیری کمتر شود‌.

وی بیان کرد: بیش از ۲ میلیون بیمار نشان دار شده و به دنبال آن هستیم همه بیمه شدگان بتوانند از خدمات صندوق بیماران خاص استفاده کنند و داروهای گران قیمت از جمله سرطانی و اس ام ای تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انواع بیماری مغزی، روانی مزمن، دیابت، قلبی، سرطان، پارکینسون، صرع، تالاسمی، آسیب های شنوایی شدید، پیوند کلیه، نارسایی کلیه و غیره جزو صندوق بیماری های خاص و صعب العلاج هستند و به بیماران خدمات ارائه می شود.

ناصحی اظهار داشت: در بخش دارویی بیماران هموفیلی فقط ۵ درصد فرانشیز دریافت می کنند و خدمات تامین اندام مصنوعی مانند قطع عضو دیابت ۲۵ میلیون تومان پرداخت می شود.

مدیرعامل بیمه سلامت داد: انسولین های تزریقی  پر هزینه ترین داروها برای صندوق های بیمه گر بوده و داروی متفورمبن  دیابت پر مصرف تربن دارو برای بیمه ها است. 

وی بیان کرد: بیمه سلامت داروخانه ها را برای ماه اسفند سال گذشته  پرداخت کرده و در حال برنامه ریزی برای پرداخت فروردین هستیم.  بودجه بیمه سلامت افزایش ۶۹ هزار میلیارد تومان برای سال جدید داشته است. 

ناصحی ادامه داد: در بخش بستری سامانه سپاس به صورت الکترونیکی است و بیمه سلامت پرونده ها را برای ارزبابی به دقت رسیدگی می کند.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • صدور ۱۰ مجوز جدید فعالیت در حوزه گردشگری سلامت در خراسان رضوی
  • هدفگذاری تامین اجتماعی برای ارتقاء سلامت و رضایتمندی کارگران
  • خواص توت خشک در کاهش فشارخون و بهبود عملکرد کلیه‌ها
  • حدود ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • جمع‌آوری نمای کامپوزیت برخی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ناایمن‌بودن
  • مطالعه یک ماده مغذی، مسیری برای درمان اختلالات مغزی!
  • پیش بینی آبگرفتگی و ایجاد سیلاب در خراسان رضوی
  • بدهی میلیاردی تامین اجتماعی به مراکز درمانی قزوین