Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-01@22:47:53 GMT

مشکل ما در مدیریت زلزله چیست؟

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۰۹۳۲

مشکل ما در مدیریت زلزله چیست؟

تین نیوز فریبرز ناطقی‌الهی*

بعد از هر زلزله ای در کشور هر کس از زاویه ایی نسبت به مسایل مربوط به ان اظهار نظر می کند.

همه نظرات هم کما بیش بخصوص زمانیکه از سوی متخصصان مطرح می شود درست است.  چون عموما جامعه علمی در هر رشته، اول به مشکلات و نیازهای رفع مسایل مرتبط اگاهی پیدا می کند ولیکن برخی هم در این میان بدون توجه به اولویت های کشور از هر دری می گویند و مشکلات را به گردن این و آن و یا نبود ادوات لازم می اندازند ! 

عموما نبود انگیزه، درک صحیح از مسله، نبود برنامه و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. باعث می شود که با بیان این مسایل از اصل کار دوری کرده و مشکل را سر این و ان و نبود این دستگاه یا آن حسگر بیاندازیم و به اینگونه خودمان را پاسخگویی ها در راستای بی تدبیری هایمان پنهان کنیم. 

به ضرس قاطع عرض می کنم آنقدر داده، اطلاعات، رکورد، نقشه، روشهای طراحی، روش های مقاوم سازی، دستورالعمل  و ،،، در رابطه با زلزله و مدیریت آن در کشور داریم که بشود کشور را تا صد سال دیگر ایمن کرد، فقط کننده کار نداریم یا حرف آنها را گوش نمی خواهیم بدهیم و یا به نفعمان نیست، این قسمت موضوع را البته بنده نمی فهمم!  در خبرها میبینم که برخی از نبود دستگاه در این امر شکایت می کنند و برخی از اینکه این تعداد از افراد روی گسل زندگی می کنند ؟ بخصوص اعضای شورای شهر تهران این روزها زیاد در رابطه با این مسایل بحث می کنند؟

باید عرض کنم اول یک برنامه مدیریت جامع بحران برای تهران تعریف کنید بعد حرف از نقصان ها بزنید ! تفاوتی نمی کند کجای تهران زندگی می کنید بلاخره یا روی گسلید یا در نزدیکی آن، خوب که چی! همانطور که گفتم در حد لازم اطلاعات برای ایمن سازی کشور داریم حتی می توانیم تعدادی از آنها را هم صادر کنیم، این روزها حرف از صادرات زیاد است!

مشکل دستگاه نیست اگر تا ٣٠ سال دیگر هم یک دستگاه نخریم می توانیم با اطلاعات و مدیریت مدبرانه، شهرها و روستاهای کشور را ایمن کنیم. نباشد که حالا این شود مستمسکی برای به روز نشدن در اطلاعات دستگاهی و برای مدتی پشت آن پنهان شویم. اجازه بفرمایید رک تر از همیشه عرض کنم در حال حاضر برای تهران و کشور، مهم نیست عموم مردم بدانند زلزله چیست و تعریف علمی آن چیست، مهم نیست که کدام گسل در حال نامتعادل است، مهم نیست دستگاه باید بخریم یا نخریم و ... این کارها سیر خود را توسط همکاران علمی دنبال و انجام میگیرد، یک قدم جلوتر باید رفت تبعات زلزله و راه کارهای مقابله و مدیریت آن ! سالهاست در تعریف زلزله درجا زده ایم و مشغول جستجو برای پیدا کردن گسل مسبب برای تنبیه گفتاری ان گسل هستیم ! هیهات.


* استاد نمونه کشور، در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: زلزله مدیریت زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۰۹۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما،احمد وحیدی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت، گفت: برنامه تقسیمات کشوری طبق نیاز‌های هر منطقه طراحی می‌شود و تقسیم استان تهران به تهان شرقی و غربی در دست بررسی است.
وزیر کشور در مورد طرح ایمن سازی مرزها، گفت: انسداد مرز یک پروژه قدیمی است و چند بار شروع و رها شده بود؛ با دستور جمهور و تخصیص منابع، در شرق کشور دنبال می‌شود و در حال اجراست.
وزیر کشور در مورد طرح نور، گفت: «طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است که فراجا به عنوان مقام ضابط قوه قضائیه انجام می‌دهد البته دستگاه‌های دیگر هم مسئولیت‌هایی دارند.
وحیدی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها باید به مسئولیت خود عمل کنند و باید از ناهنجاری‌های تحمیلی جلوگیری شود. طرح نور تا الان مورد تشویق و استقبال مردم، نمایندگان مجلس، دستگاه‌های مرتبط و قوای سه گانه قرار گرفته است.
قرارداد شهرداری تهران با چین کار خیلی خوبی بود
وی افزود: هدف شهرداری از عقد قرارداد با چینی‌ها نوسازی ناوگان بوده است. امیدواریم در مرحله اجرا نیز طبق برنامه‌ها محقق شود. هیچ نقاط منفی در رابطه با این قرارداد وجود ندارد و کار خیلی خوبی است.
وزیر کشور تاکید کرد: توضیح شده که اصل برای ما حمایت از تولید داخل است و هر مقدار در داخل تولید شود اولویت با آن است و هر چقدر هم لازم باشد می‌توان وارد کرد؛ بحث هوای پاک در تهران بسیار مهم است.

دیگر خبرها

  • علت تخلیه نشدن آب و نشتی ماشین لباسشویی
  • «طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است
  • بارش های تهران چقدر کاهش داشته است؟ | برنامه های آبفا برای جلوگیری از هدررفت آب
  • وحیدی: طرح تقسیم استان تهران در دست بررسی است
  • پویش هر کارمند یک سفیر و حامی آب راه‌اندازی شود
  • سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد/کارمندان دولت حق دریافت هدیه را ندارند/ برخورد قضایی با متخلفان
  • مناطق حاشیه‌نشین️، بزرگترین مشکل شهر ارومیه است
  • «بمب‌های شهری» را برای کاهش ریسک زلزله شناسایی کنیم
  • شوراهای فرادستی مشکل ساختاری دارند
  • نوسازی ۷ برابری اتوبوس های پایتخت نسبت به دوره قبل مدیریت شهری