Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@06:10:18 GMT

شب قدر، شب ارزش‌ها

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۳۲۶۶

شب قدر، شب ارزش‌ها

شب‌های قدر در ماه رمضان شب ارزش‌گذاری انسان‌هاست. هر قدر در این شب‌ها به خواسته‌های خدا توجه کنیم و آنها را عرضه بداریم، قدر و ارزش بیشتری پیدا خواهیم کرد.

خبرگزاری فارس ـ همدان، پیامبر(ص) در مورد فضیلت ماه رمضان می‌فرماید، «ماهى است که ابتدایش رحمت، میانه‌‏اش مغفرت و پایانش اجابت و آزادى از آتش جهنم است و شب‌های قدر در این ماه شب ارزش‌گذاری انسان‌هاست».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر قدر در این شب‌ها به خواسته‌های خدا توجه کنیم و آنها را عرضه بداریم، قدر و ارزش بیشتری پیدا خواهیم کرد. زمان دقیق شب قدر، روشن نیست و یکی از شب‌های ۱۹، ۲۱ و یا ۲۳ این ماه است و شیعیان در این شب‌ها با الگوگیری از معصومان(ع)، به شب‌زنده‌داری، خواندن قرآن، دعا و دیگر آیین‌ها و اعمال این شب می‌پردازند. ضربت خوردن و شهادت امام علی(ع) در این شب‌ها نیز به اهمیت آن‌ نزد شیعیان افزوده و سوگواری برای آن امام با آیین‌های شب قدر همراه شده است.

این شب‌ها باید به دعا پرداخت به خصوص دعا برای ظهور امام عصر(ع)؛ حتی در روایات داریم که خود امام زمان(عج) برای تعجیل در ظهورشان دعا می‌کنند، این خواسته ایشان یعنی همان خواسته خدا، پس بدانیم که درخواست برپایی امر ظهور ایشان از مهم‌ترین موضوعاتی است که انسان‌ها را در شب قدر ارزشی‌تر می‌کند، اما این بدین معنا نیست که ما غیر از ظهور امام زمان(عج) چیز دیگری نباید بخواهیم، بلکه باید گفت اگر خواسته‌ای غیر از خواسته خدا داشته باشیم، این قدر و قیمت ما را پایین می‌آورد.
 
با توجه به عظمت شب قدر، اعمال و اذکاری بیان شده که سیرى در سیره پیشوایان معصوم علیهم‏السلام در این شب خواهیم داشت:

. عبادت و شب زنده‌دارى در شب قدر

از اعمالى که در طول سال، مخصوصا شب‌هاى مبارک رمضان و على الخصوص در شب قدر بدان سفارش اکید شده است، احییا و شب زنده‏‌دارى است. پیامبر اکرم صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله فرمود: «مَنْ اَحْیا لَیْلَةَ الْقَدْرِ حُوِّلَ عَنْهُ الْعَذابُ اِلَى السَّنَةِ الْقابِلَةِ یعنی  کسى که شب قدر را زنده بدارد، عذاب تا سال آینده از او روى می‌گرداند.»

. مراسم قرآن سرگرفتن در شب قدر

یکى دیگر از اعمال شب قدر که در سیره معصومان دیده مى‏‌شود مراسم قرآن سرگرفتن است. امام صادق علیه‏السلام در این باره فرمود: «براى سه شب قرآن کریم را مقابل خود قرار دهید و آن را بگشایید و بخوانید: «اَللّهُمَّ اِنّى أَسْئَلُکَ... .»

. برپایى نماز جماعت در شب قدر

از عباداتى که سخت در اسلام بر آن سفارش شده، مخصوصا در ماه مبارک رمضان، برپایى نماز جماعت است.

پیامبر اکرم صلی ‏الله‏ علیه‏ و‏آله و یاران او و دیگر معصومان علیهم‏ السلام در سخت‌ترین شرایط نماز جماعت شب قدر را ترک نمی‌کردند. حضرت على(ع) می‌فرماید: «شب ۲۳ در عین حالى که باران شدیدى آمده بود و مسجد مدینه را گل و آب فرا گرفته بود، رسول خدا (ص) ما را به نماز وامى‏‌داشت.» آن گاه فرمود: «فَصَلّى بِنا رَسُولُ اللّهِ صلى‏الله‏علیه‏و‏آله وَ إِنَّ أَرْنَبَةَ اَنْفِهِ لَفِى الطّینِ؛ پس رسول خدا (ص) با ما نماز[جماعت] خواند، در حالى که نوک بینى حضرت در گل فرو رفته بود.»

. افطارى دادن و اطعام نمودن

از اعمالى که در ماه مبارک رمضان مورد تأکید قرار گرفته، افطارى دادن به دیگران است. پیامبر اکرم(ص) در خطبه معروف شعبانیه می‌فرماید:«مردم بیدار باشید! کسى که از شما به روزه‏‌دار مؤمن در این ماه افطارى دهد، پاداش آزاد نمودن یک برده و بخشش گناهان گذشته را همراه دارد. عرض شد: اى رسول خدا! ما توان افطارى دادن نداریم. حضرت فرمود: بترسید از آتش! ولو با دادن نصف دانه خرما و از آتش بپرهیزید! گر چه با دادن شربت آب باشد.»

 و امام زین العابدین(ع) نیز در طول ماه مبارک رمضان در راه خدا انفاق می‌کرد و صدقه می‌داد و آنگاه مى‏‌فرمود: شاید [با این کار صدقه] شب قدر را دریابم.»

 و همچنین امام صادق علیه‏السلام نیز شب در خانه فقرا مى‏‌رفت و به آنها نان و خرما مى‌‏داد و سفارش می‌کرد: «در ماه رمضان به مردم افطارى بدهید.»

امام على علیه‏السلام نیز در شب‌هاى مبارک رمضان و شب‌هاى قدر به مردم اطعام می‌کرد و آنها را موعظه می‌نمود؛ چنان که در روایتى می ‏خوانیم:همیشه على بن ابى طالب (ع) شام [و افطارى تهیه شده] از گوشت را به مردم در ماه رمضان مى‌‏داد، ولى خود از آن [گوشت] استفاده نمی‌کرد. پس هنگامى که [از خوردن شام] فارغ مى‌‏شدند، براى آنها خطبه مى‌‏خواند و آنها را موعظه مى‏‌کرد... و در خطبه‌ه‏اش می‌فرمود: بدانید ملاک امر [و کارهاى] شما دین است و نگه‏دارنده شما تقوا، و زینت شما ادب، و دژهاى [نگه‏دارنده] آبروى شما حلم است.»

در کتاب شریف مفاتیح‌الجنان درباره اعمال شب‌های قدر آمده است: این شب با عظمت آغاز شب‌هاى قدر است، و شب قدر آن شبى است که در طول سال، شبى به خوبی و فضلیت آن یافت نمى‌شود، و عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است، و تقدیر امور سال در این شب صورت می‌گیرد، و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهى است، در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود می‌آیند، و به محضر امام زمان(عج) مى‌رسند و آنچه را که براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می‌دارند. اعمال شب‌هاى قدر بر دو نوع است: یکى از آن دو نوع اعمالى که در هر سه شب باید انجام داد، و دیگر اعمالى که مخصوص به هر یک از شب‌هاى قدر است.

اعمالى که در هر سه شب قدر باید انجام داد

اول: غسل که علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل این شب‌ها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد که نماز شام را با غسل بخواند.

دوم: دو رکعت نماز که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحید» خوانده و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگوید، أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَیْهِ . در روایت نبوى است: که از جاى برنخیزد تا خدا او و پدر و مادرش را بیامرزد.

سوم: قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید:اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ.

خدایا از تو درخواست می‌کنم به حق کتاب نازل شده‌ات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگترت، و نام‌هاى نیکوترت و آنچه بیم‌انگیز است و امیدبخش، اینکه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى. سپس هر حاجتی که دارد بخواهد.

اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ

خدایا به حق این قرآن، و به حق کسی که آن را بر او فرستادى و به حق هر مؤمنى که او را در قرآن ستودى و به حق خود بر آنان، پس احدى شناساتر از تو به حق تو نیست

چهارم: قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به ۱۴ معصوم سوگند دادن.

پنجم: خواندن زیارت امام حسین علیه السلام در شب قدر.

ششم: این شب‌ها را احیا بدارد، روایت شده هرکه شب قدر را احیا بدارد، گناهانش آمرزیده مى شود. هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینى کوه‌ها و پیمانه دریاها باشد.

هفتم: ۱۰۰ رکعت نماز بجا آورد که فضلیت بسیار دارد و بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ۱۰ مرتبه «توحید» بخواند.

هشتم: این دعا را بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ

خدایا شام کردم درحالی که براى تو تنها بنده کوچک و خوارى هستم که براى خویش سود و زیانى را به دست ندارم و نمى توانم از خود پیش آمد بدى را بازگردانم، به این امر بر خویش گواهى مى دهم، و در پیشگاهت به ناتوانى و کمى چاره‌ام اعتراف مى‌کنم، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آنچه را به من و همه مردان و زنان مؤمن، از آمرزش در این شب وعده دادى وفا کن، و آنچه را به من عنایت فرموده اى کامل ساز، که من بنده بیچاره، درمانده، ناتوان، تهیدست خوار توام.

خدایا مرا فراموش کننده ذکرت قرار مده در آنچه سزاوار آنم فرمودى، و نه فراموش کننده احسانت در آنچه عطایم نمودى، و نه ناامید از اجابتت، گرچه مدّت زمانى طولانى گردد، چه در خوشى یا ناخوشى، یا سختى، یا آسانى، یا عافیت، یا بلا، یا تنگدستى، یا در نعمت همانا تو شنونده دعایى.

این دعا را کفعمى از امام زین العابدین علیه السّلام روایت کرده که در این شب ها، در حال قیام و قعود و رکوع و سجود مى‌خواندند.

علاّمه مجلسى فرموده: بهترین اعمال در این شبها، درخواست آمرزش و دعا است برای حوائج دنیا و آخرت خود، و پدر و مادر و خویشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زنده اند، و چه آنان که از دنیا رفته اند، و خواندن اذکار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام به هر اندازه که بتواند و در بعضى از روایات وارد شده: دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخواند.

نهم:‌قرائت ادعیه:
الف.دعای افتتاح
ب.دعای ابوحمزه ثمالی
ج.دعای جوشن کبیر

و اما اعمال مخصوص  شب نوزدهم رمضان

در اعمال این شب آمده است؛

اول: ۱۰۰ مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

دوم: ۱۰۰ مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ

سوم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند.

انتهای پیام/89001/

منبع: فارس

کلیدواژه: شب قدر نزول قرآن شب 19 رمضان امام عصر عج دعا برای ظهور مبارک رمضان علیه السلام نماز جماعت شب هاى قدر ماه رمضان شب قدر شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۳۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم

آیت‌الله محمدرضا ناصری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس روحانیت یزد اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که ما در فعالیت‌های خود داریم، مربوط به حوزه رسانه‌ای و انتشار ارزش‌های دینی و انقلابی است.

وی با بیان اینکه ما مطالب، خاطرات، ارزش‌ها و مسائل بسیار زیادی داریم که می‌تواند تاثیرگذاری بسیار زیادی برای جوامع مختلف داشته باشد افزود: متاسفانه ما برای اینکه این ارزش‌ها و مطالب را به دنیا معرفی کنیم راهکاری نداریم و نتوانستیم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که کلمات اهل بیت (ع) و منطق شیعه برای همه واضح باشد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد بیان کرد: حتی امروز ما در ارتباط با انقلاب اسلامی هم آنگونه که باید و شاید برنامه‌ریزی برای معرفی انقلاب به مردم جهان نداریم و رسانه‌های خوبی برای اینکه بتوانیم انقلاب و ارز‌ش‌های آن را به جهان معرفی کنیم نداریم.

آیت‌الله ناصری با بیان اینکه انقلاب را رسانه‌های صهیونیستی آنگونه که می‌خواهند به جهانیان معرفی می‌کنند، خاطرنشان کرد: این ضعف به حدی است که ما حتی در جهان اسلام هم نتوانستیم خودمان را معرفی کنیم به گونه‌ای که بسیاری از علمای اهل تسنن فکر می‌کنند در شیعه هیچ کتاب فقهی و تفسیری وجود ندارد.

امام جمعه یزد برنامه‌ریزی برای انتشار ارزش‌ها در بعد بین‌المللی را بسیار مهم دانست و ادامه داد: همین الان در کشور خودمان هم خاطرات بسیاری از رزمندگان و علمای خودمان و حتی امام داریم که در ارتباط با آن حرف زده نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه یک جریانی به دنبال فراموش شدن امام و سیره آن حضرت است، گفت: ما حتی برنامه‌ای که بتوانیم به دانش‌آموزان و دانشجویان و دیگر افراد این ارزش‌ها، خاطرات و مطالب را منتقل کنیم را نداریم و این یک ضعف بسیار بزرگی است که ما در جامعه داریم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان یزد با بیان اینکه در حدیثی از امام صادق (ع) داریم که ایشان فرمودند شما تنها حقایق ما را به مردم اعلام کنید، آنها به سمت ما می‌آیند عنوان کرد: ما در همین کار انتقال حقایق و ارزش‌ها به جوانان و عموم مردم داخل و خارج از کشور ضعف داریم و باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کنیم.

آیت‌الله ناصری با بیان اینکه در مقابل این ضعف دشمن تمام تلاش خود را برای ضربه زدن به انقلاب و ارزش‌های آن انجام می‌دهد اضافه کرد: یکی از اقداماتی که دشمن با تمام توان رسانه‌ای خود در حال انجام دادن آن است، ربط دادن معیشت به انقلاب است، به گونه‌ای که مردم به دلیل ناراضی بودن از گرانی، با انقلاب مشکل دارند.

امام جمعه یزد تصریح کرد: این در حالی است که بحث ضعف و مشکل برخی مدیران و یا گران‌فروشی برخی از تولیدکنندگان و فروشندگان با وجودی که ایراد بسیار بزرگی است، اما با اصل انقلاب در تضاد است و نباید این دو با یکدیگر گره زده شوند.

وی به بیان خاطره‌ای از عملیات والفجر مقدماتی و اقداماتی که برای اطلاع‌رسانی این عملیات انجام شد اشاره کرد و افزود: دنیا به خوبی این موضوع را فهمیده که هر کاری می‌خواهد انجام دهد را از ابتدای کار و آنطور که می‌خواهند اطلاع رسانی کنند تا مردم را به خود جلب کنند؛ حتی داعش هم برای جذب گسترده نیرو‌های خود از تبلیغات رسانه‌ای استفاده کرد و تعداد زیادی افراد را از سراسر نقاط جهان به خود جذب کرد.

نماینده ولی فقیه در استان یزد ادامه داد: ما کتاب‌های بسیار زیادی داریم که در حوزه‌های مختلف منتشر شده و الان زمان آن است که برای جهانی شدن این کتاب‌ها و خاطرات برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم.

آیت‌الله ناصری به ظرفیت فضای مجازی و ضرورت استفاده از آن در تبلیغ دین و انقلاب اشاره کرد و گفت: باید ارزش‌های انقلاب را در فضای مجازی معرفی کنیم، اما باید توجه داشت که فعالیت در هر عرصه‌ای باید متناسب با تکنیک‌های همان عرصه باشد به عنوان مثال در فضای مجازی باید با تولید محتوا‌های کوتاه و مختصر اقدام به انتشار مطالب و تولیدات هنری خود کرد تا بتواند تاثیرگذاری داشته باشد.

امام جمعه یزد بیان کرد: امروز لازم است که اقشار مختلف مردم یک دوره فرمایشات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را بازخوانی کرده و نسبت به تولید محتوا از این مطالب متناسب با سلایق جوانان و نوجوانان انجام دهند.

در پایان این جلسه از ۴ جلد کتاب با موضوع دفاع مقدس رونمایی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • برگزاری نماز جمعه در همه شهر‌های گیلان
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • 7 میز خدمت در حاشیه نماز جمعه ارومیه برپا می‌شود
  • در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم
  • در معرفی انقلاب به جهانیان ضعیف عمل کردیم
  • تجمع مردم خرم آباد در حمایت از اجرای طرح نور
  • ائمه جمعه عامل اتحاد و همدلی در شهرها باشند
  • اتفاق جدید در پویش‌ و جشن های نوروز و رمضان امسال | وقتی جشن‌های شهری با محوریت کودکان و نوجوانان برگزار می شود
  • جزییات پویش های شهرداری تهران در نوروز و ماه رمضان | وقتی جشن‌های بزرگ برای کودکان و نوجوانان برگزار شد