Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-05-01@03:42:04 GMT

تب بالای بازار مسکن و عدم توجه مسئولین به اجاره نشین ها

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۲۵۶۴۵

تب بالای بازار مسکن و عدم توجه مسئولین به اجاره نشین ها

این روزها شاهد حال بد و نابسامانی عجیبی در بازار مسکن هستیم و در مقابل، مستاجرانی که در این فضا دچار سردرگمی و مشکلات عدیده ای شده اند و سکوت دولتمردانی که تاکنون نتوانسته در این مورد قدمی بردارند و راهکاری برای قیمت های سر به فلک کشیده و اجاره بهاهای افسار گسیخته پیدا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کردتودی،این روزها با توجه به رکود حاکم بر بازار مسکن متاسفانه شاهد جهش قیمت های عجیبی در این باره هستیم، قیمتهای سر به فلک کشیده ای که شنیدن آن عقل و هوش را از سر هر کسی خواهد برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بازار داغ گرانی مسکن باعث شده است تا افراد زیادی این روزها مغازه های خود را به بنگاه مشاور املاک تبدیل کنند، به طوری که در هر خیابان در هر ۱۰ الی ۱۵ متری می‌توان یک مغازه بنگاه مشاور املاک مشاهده کرد.

از یک سو قیمت اجاره و خرید مسکن به شدت افزایش داشته و از سوی دیگر مالکین در این روزها کرونایی تمایلی برای اجاره خانه‌هایشان به دلیل شرایط حاکم ندارند و همین مساله باعث افزایش بی‌دلیل اجاره مسکن شده است.

حضور در اولین بنگاه و نگاه کردن به قیمت رهن خانه‌ها و فروش ملک در قاب تابلو هر بنگاه دار بدون شک خواب یاران اصحاب کهف را یاداور می شود گویی سیصد سال گذشته که این چنین قیمت‌ها سر به فلک کشیده‌اند وگرنه مگر می‌شود در طی کمتر از یک‌سال قیمت خرید یک خانه تبدیل به قیمت رهن همان مسکن شود.

آقای فاتح احمدی یکی از مستاجرانی است که در یکی از بنگاه‌های مشاور املاک شهر  در پی خانه‌ای با قیمت مناسب بنگاه ها را یکی پس از دیگری پشت سر می گذارد آقای احمدی می گوید امروز این بیستمین بنگاهی است که برای پیدا کردن خانه به آن سر زده است.

وی از وضعیت نابسامان اجاره خانه‌های مسکن و بی انصافی برخی مالکان و حمایت مشاوران املاک از صاحبان ملک دل پر خونی داشت.

اقای احمدی در ادامه می گوید: نزدیک به 4 ماه است که  به دنبال یک واحد آپارتمان با اجاره بهای مناسب هستم اما آنقدر اجاره ‌بها نسبت به ارزش واقعی خانه‌ها بالا است که در نهایت مجبور می‌شوم هر چه صاحب خانه می‌گوید، قبول کنم و این امر به دور از انصاف و توان مالی من است.

آقای محمودی دیگر مستاجری بود که او نیز این روزها به دنبال خانه می گردد.

وی به خبرنگار ما می گوید: اگر به خانه هایی که مالک به قصد اجاره دادن آن را می سازد سری بزنید خواهید دید که نقشه اکثر  این واحد های مسکونی چقدر بد ساخته شده است و صاحب ملک تنها به دنبال ساختن چهار دیواریست که بتواند به اسم خانه به مستاجر بدهد و بالاترین قیمت را برای اجاره بها تعیین کند.

عدم نظارت مسولین بر بازار مسکن

سعیدی یکی از بنگاه‌داران شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار کردتودی، می گوید: صاحبخانه ها افراد بدی نیستند و به دلیل شرایط بد اقتصادی جامعه اجاره بهای مسکن را گران می کنند.

وی عنوان کرد: این افراد کسانی هستند که وقتی اتفاقی برای هم‌وطنشان  میفتد همان طوری که در روزهای کرونایی شاهد آن بودیم در کنار هموطنانشان ایستادند  و حتی از  اجاره بهای چند ماه خود گذشتند اما در این روزهای بد اقتصادی انصافا از صاحبان ملک انتظار می رود که نسبت به اجاره بهای خانه گذشت داشته باشند تا همگی از این بحران اقتصادی بدون ضرر عبور کنیم.

این بنگاه دار در خصوص وضعیت  نابسامان مسکن عنوان کرد: این روزها بازار مسکن به معنای واقعی رها شده و هیچ نظارت و سختگیری در این مورد  وجود ندارد و همین دلیل باعث شده بسیاری از کسانی که خانه‌هایشان را برای فروش یا اجاره گذاشته‌اند قیمت‌هایی بسیار بالاتر از ارزش واقعی ملک به مشتری را بگویند.

وی با اشاره به مراجعه بسیاری از مستاجران  برای پیدا کردن ملکی  که هم در منطقه خوبی باشد و هم اجاره بهای مناسبی داشته باشد، گفت: مستاجر این را باید بداند که نه تنها چنین مواردی پیدا نمی‌کنیم بلکه حتی در مناطق پایین‌ شهر هم چنین خانه‌هایی وجود ندارد.

این بنگاه‌دار  در ادامه  می گوید: به عنوان مثال اگر کسی تا همین امسال در منطقه‌ای مانند بهاران با پول پیش 15 میلیون و اجاره ماهانه یک میلیون زندگی می‌کرد اگر حالا بخواهد به منطقه پایین‌تر برود باید حداقل پول پیش 35 میلیونی و اجاره مثلا 800  هزار تومانی پرداخت کند؛ و این به معنای وجود نداشتن کاهش است.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در این روزها و تاثیر آن بر اجاره بها و قیمت ملک گفت: شیوع این ویروس  از دلایل عدم تمایل صاحبان ملک برای اجاره دادن خانه‌هایشان می باشد چرا که بسیاری از صاحب خانه‌های که زمان مستاجرشان تمام شده و به توافق نرسیده‌اند یا از قبل خانه‌هایشان خالی بوده در حال حاضر تمایلی به اجاره ملکشان ندارند و همین دلیل باعث شده که عده ای قیمت‌ اجاره را بالاتر از حد واقعی خود در بازار مسکن اعلام کنند.

این بنگاه‌داراز نبود نظارت بر مسکن گلایه  دارد و می گوید:  اگر وضعیت به  همین شکل پیش برود رکود کامل همراه با افزایش عجیب و غریب قیمت در خرید و فروش املاک و افزایش قیمت بی‌دلیل در اجاره خانه پیش خواهد آمد.

رویای خانه دار شدن اقشار ضعیف برای داشتن یک سقف

در شرایط پیش آمده و با توجه به وضعیت فعلی قیمتها در بازار مسکن در یک سال گذشته، آرزوی خانه‌دار شدن برای اقشار ضعیف و حتی متوسط به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

وی با اشاره به نظر کارشناسان در این باره افزود: رکود چند ساله بر بازار مسکن از یک طرف و از سوی دیگر عدم نظارت بر جهش‌های قیمتها باعث به وجود آمدن چنین آشفتگی در بازار مسکن شده است.

روزگاری اجاره نشینی به خوش نشینی معروف بود اما این روزها با افزایش قیمت اجاره بها و  متاسفانه به دلیل عدم وجود قانون خاصی بر قیمت مسکن اجاره نشینی به معضلی دردناک تبدیل شده است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بازار مسکن خانه هایشان اجاره بهای بنگاه دار اجاره بها قیمت ها خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۲۵۶۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست

زمان اوج نقل و انتقالات مردم در حوزه مسکن در حال فرا رسیدن است، از همین رو بازار عقد قرارداد اجاره نیز قطعا داغ خواهد شد اما امسال تفاوتی اساسی با سال‌های قبل دارد و دیگر برخی نمی‌توانند با انحصارشان جیب مالک و مستاجر را خالی کنند. با رونمایی از سامانه خودنویس، امسال مستاجران به جای مجبور شدن به استفاده از بنگاه های املاک یا واسطه گران، اکنون می توانند عقد قرارداد اجاره ملک را مستقیماً با احراز هویت مستاجر و مالک از طریق پلت فرم خودنویس به سرانجام برسانند.

معرفی سامانه خودنویس این پتانسیل را دارد که با افزایش تعداد معاملات اجاره مسکن و کاهش نفوذ واسطه ها، بر بازار اجاره بها تأثیر چشمگیری داشته باشد. این سیستم با ارائه روشی مقرون به صرفه تر و کارآمدتر برای اجاره ملک، افراد بیشتری را تشویق می کند تا وارد بازار اجاره شوند و مکانی برای زندگی پیدا کنند. علاوه بر این، سامانه خودنویس این پتانسیل را دارد که با کنترل بیشتر بر روند اجاره، زمین بازی را برای مستاجرین یکسان کند. مستاجرین به جای اتکا به کارگزاران املاک و واسطه گران برای یافتن ملک، اکنون می توانند امور را به دست خود بگیرند و قرارداد اجاره را نیز به صورت رایگان ثبت کنند.

اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار قدس درمورد سامانه خودنویس، گفت: با سامانه خودنویس دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان و ‌دفاتر نیست. اگر طرفین به قرارداد نهایی دست یابند؛ با احراز هویت به ثبت قرارداد خواهد خواهند پرداخت و دیگر نیازی به واسطه‌گران برای عقد قرارداد اجاره نیست و به همین ترتیب مراجعه به دفاتر اسناد به حداقل می رسد.

وی اظهار کرد: قیمت سازی که دفاتر ‌و مشاورین املاک، سایت هاو آگهی ها انجام می دهند با این سامانه از بین می رود.  قیمتی که از این طریق  بیرون‌می آید حالت روانی مثبتی برای طرفین ایجاد می کنند چون احتمال دارد  مالکی خودش راضی باشد که با قیمت کمتری ملکش را اجاره بدهد ولی وقتی که ملک را در مشاورین املاک‌ اگهی می کند آنها قیمت بالا پیشنهاد می دهند و مالک هم می پذیرد.

وی بیان کرد: چون در این سامانه همه چیز ثبت می شود در داداگاه اثبات همه موارد راحت است زمان و اطلاعات است و آن طرفی که مقصر است نمی تواند ادعای دیگری کند.

وی خاطر نشان کرد:  ما تکمیل تر این سامانه را در قانون ساماندهی بازار مسکن و اجاره آوردیم. 

شاکری خاطر نشان کرد: باید این سامانه به تمام معاملات مسکن توسعه یابد و حتی برای خرید و فروش باشد. ابراز هویت متعاملین و  رضایت و سوابق متعاملین را باید بیاوریم و قدرتمندش کنیم.

دیگر خبرها

  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • دست باز مستاجران در عقد قرارداد اجاره / با سامانه خودنویس، دیگر نیازی به مراجعه به مشاورین امکان نیست
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • رد پای رشد قیمت اجاره خانه در پرند/ انتظارات تورمی قیمت مسکن در شهرهای حاشیه تهران را افزایش داد
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • چرا هیچ دستگاه نظارتی به داد مستاجران نمی‌رسد | اختیار آینده زندگی ما دست صاحبخانه هاست! | مستاجران به ناچار اجازه می‌دهند بر سرشان کلاه برود
  • رویای خرید برای تهرانی‌ها / ۵ میلیارد بدهید، صاحب خانه شوید
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • زیر پوست بازار «رحم اجاره‌ای» در ایران
  • یک میلیون و۶۰۰ هزار متقاضی در صف انتظار برای دریافت وام ودیعه مسکن