Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@22:06:10 GMT

فناوران اردبیلی سامانه هوشمند پردازش تصاویر پزشکی ساختند

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۰۸۳۱

فناوران اردبیلی سامانه هوشمند پردازش تصاویر پزشکی ساختند

دکتر برومند صلاحی روز سه‌شنبه اظهارداشت: این محصول توسط واحد فناور سداس (SADAS) از واحدهای فناور مستقر در مرکز رشد واحدهای فناوری این دانشگاه طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه‌داد: این سامانه قادر است انواع مختلفی از پردازش­‌ها جهت بهبود تصاویر و تشخیص ۲ بعدی مربوط به عارضه­‌ها و نقاط غیرنرمال ناشی از بیماری‌های عفونی مانند کرونا بر بافت‌­های ریه­‌ها را اعمال کند که این قابلیت، به نوبه خود می‌­تواند در تحلیل و بررسی عوارض مختلف بر روی بافت‌ های آسیب‌دیده توسط اپراتورهای پزشک بسیار سودمند باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صلاحی تشریح‌کرد: سامانه COVIEW به صورت اختصاصی برای پردازش بافت­‌های ریه و بررسی آسیب­‌های ناشی از بیماری کرونا و پردازش بر روی تصاویر و نتایج سی‌­تی‌­اسکن مبتلایان به این بیماری با تکیه بر داده‌ های معتبر اسکنِ ریه­‌های افراد مبتلا به کووید -۱۹ طراحی و ساخته شده است.

به گفته او، پلتفرم طراحی شده در این سامانه، قابلیت انعطاف‌­پذیری بالایی برای بکارگیری در پردازش و آنالیز داده‌ های تصویریِ مربوط به سایر بخش‌های بدن از جمله توموگرافی مغز و ماموگرافی را نیز دارد.
میثم عباسی ،مسوول واحد فناور سداس مرکز رشد واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی و طراح سیستم مذکور هم گفت: سامانه هوشمند پردازش تصاویر (COVIEW) یک آنالایزر پیشرفته سیگنال‌­های ۲ بعدی و دیتاهای تصویری مبتنی بر پلتفرم انعطاف‌­پذیر و الگوریتم‌ های فرا­ابتکاری است و با این هدف طراحی شده تا علاوه بر بهبود کیفیت تصویر، با رابط کاربری ساده، طیف وسیعی از عملگرها را در اختیار کاربر قرار دهد.

وی با بیان اینکه در طراحی این سیستم، از تجربه پردازش داده‌های تصویری هوایی برای طراحی برخی الگوریتم‌ ها استفاده شده، اضافه‌کرد: با توجه به این که پردازش تصاویر پزشکی نیازمند متدها و روش‌­های خاصی است لذا در طراحی این سامانه، سه هدف عمده­­ از جمله Visualization اصولی دیتاهای تصویری علمی بویژه پزشکی مدنظر بوده است.

عباسی افزود: برتری نرم‌افزار COVIEW نسبت به نمونه­‌های مشابه خارجی، رابط کاربری ساده آن جهت اعمال بیشترین عملیات بر روی تصاویر و دریافت نتیجه در بازه زمانی کم بوده و این سامانه، دارای تمامی امکانات نمونه‌­های خارجی نیز می‌­باشد.

او گفت: طبقه­‌بندی داده­‌ها، قابلیت تبدیل فرمت داده­‌های DICOMبه فرمت‌های تصویری عمومی و دریافت خروجی چندگانه از تصویر، از دیگر ویژگی‌­های این سامانه می‌­باشد.

وی همچنین اضافه‌کرد: تلفیق تجربیات میان ­بخشی برای ارائه راه ­حل‌­های نوین در شرایط خاص مانند همه‌گیری بیماری کرونا از جمله اهداف آینده این واحد فناور می‌­باشد.
 

برچسب‌ها دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل اختراع

منبع: ایرنا

کلیدواژه: دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل اختراع دانشگاه محقق اردبیلی اردبیل اختراع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۰۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند

به گزارش صدای ایران از تارنمای «فیز»، محققان با انتشار مقاله ای در نشریه «نیچر» عواملی دخیل در ساخت این ساعت جدید را توصیف و اعلام کردند که این ساعت در جریان آزمایش‌های میدانی روی یک کشتی در اقیانوس آرام به خوبی کار کرده است.

«بونی مارلو» و «جاناتان هرشاوئر» از شرکت «میتر» (MITRE ) نیز با انتشار مقاله‌ای در ستون دیدگاه‌های در نشریه نیچر، نیاز به ساعت‌های اتمی فوق دقیق و همچنین کار انجام شده توسط تیم فنی شرکت وکتور اتمیک را توضیح دادند.

در حالی که ابزارهای مورد استفاده در کشتی‌ها پیچیده‌تر شده‌اند، فناوری پشت آنها نیز بطور فزاینده‌ای بر تعیین دقیق زمان متکی شده است. به عنوان مثال در کار ناوبری از سامانه‌های رادیویی بهره‌برداری می‌شود که از «جی پی اس» استفاده می‌کنند. با چنین سامانه‌هایی، میزان عدم دقت بسیار اندک برای اندازه‌گیری زمان در زمان ارسال سیگنال بین ماهواره‌ها می‌تواند به اشتباهاتی در تعیین موقعیت مکانی به اندازه صدها متر منجر شود و این اختلاف در زمانی که پای شناورهای نظامی در میان است بسیار اهمیت دارد.

کشتی‌ها معمولا به ساعت‌های اتمی وابسته هستند که به اندازه کافی نیرومند و مقاوم هستند که بتوانند در حین استقرار بر روی شناورهای در حال حرکت متلاطم کار کنند اما آنها به اندازه ساعت‌های اتمی مورد استفاده در آزمایشگاه ها دقیق نیستند، اما تیم تحقیقاتی شرکت وکتور اتمیک در این تلاش جدید ساعتی ساخته است که به از میان برداشتن این اختلاف کمک می‌کند.


این ساعت بر مبنای استفاده از مولکول های یُد نوسان دار (oscillating iodine) استوار است و وزن آن تنها 26 کیلوگرم است که به اندازه‌ای است که تقریبا بر روی همه کشتی‌ها قابل استفاده است.

این محققان ادعا کردند که این ساعت تقریبا هزار بار دقیق‌تر از بیشتر ساعت‌هایی است که هم اکنون در بسیاری از کشتی‌ها مورد استفاده هستند.

این محققان برای ساخت این ساعت با نیروی دریایی نیوزیلند همکاری کرده اند و داده‌های آزمایش ها نشان داد که این ساعت روی کشتی تقریبا به همان اندازه شرایط آزمایشگاه دقیق کار می‌کند و زمان را تا حد 300 تریلیونیوم ثانیه در هر روز نگاه می‌دارد.


دیگر خبرها

  • مصوبات شورای شهر تهران قابل ردیابی شد
  • مراجعه ۱۳ هزار اردبیلی با ادعای نزاع به مراکز پزشکی قانونی
  • اجتماع ۱۳۰ هزار نفری فناوران کشور در نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴
  • پردازش انسان‌گونه داده‌ها با استارت‌آپ «هوش فضایی»
  • دانشمندان ساعت اتمی جدید بسیار دقیق و مقاوم ساختند
  • نماد‌های عجیب در انتخابات هند
  • تمدید ثبت کد اعتبار سنجی کارت هوشمند اتباع
  • هفته بارانی پیش روی اردبیلی ها
  • تجهیز صنایع کشور با ربات‌های مجهز به هوش مصنوعی
  • کوهنورد ۲۶ ساله اردبیلی در ارتفاعات سبلان پیدا شد