Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@02:48:01 GMT

ولایت ائمه(ع) به معنای تصرف آنان در تمامی شئون مومنان است

تاریخ انتشار: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۱۴۳۵

ولایت ائمه(ع) به معنای تصرف آنان در تمامی شئون مومنان است

ایسنا/قم صاحب تفسیر همگام با وحی با بیان اینکه معنای ولایت منحصر به محبت نیست، گفت: در ولایت بحث محبت هم وجود دارد، ولی نباید از آن سوء استفاده کرد، زیرا اصل ولایت به معنای پیوستگی است و ولی در همه شئون مومن حق تصرف دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، صاحب تفسیر همگام با وحی، امروز، در ادامه مباحث تفسیری سوره دخان، گفت: یکی از مباحث تربیتی در این سوره، این است که می‌خواهد سبب غرور را از مجرمان بگیرد «أَهْلَکْنَاهُمْ إِنَّهُمْ کَانُوا مُجْرِمِینَ»؛ چون این افراد احتمالاً به حیات دیگر به صورت مبهم معتقد بوده‌اند، ولی غرور و کبر آنان مانع از پذیرش حق و دستور خدا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به آیه ۴۱ «یَوْمَ لَا یُغْنِی مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَیْئًا وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ»، افزود: خداوند تأکید کرده که مجرمان با تکیه بر مولایشان نمی‌توانند از مشکلاتی که دارند، بی‌نیاز شده یا از جانب آنان یاری شوند.

بهجت‌پور تصریح کرد: «غنی» یعنی به درد خوردن و «لَا یُغْنِی» یعنی به درد نمی‌خورد؛ ولی به معنای قرارگرفتن چیزی کنار چیز دیگری به خاطر قرابت خیلی زیاد است، اگر کسی ولی کسی باشد، یعنی از او حمایت کرده یا عمل او در فرد اثر می‌گذارد و می‌تواند هر نوع تصرفی در مورد این فرد داشته باشد.

مدیر حوزه خواهران تصریح کرد: گاهی این ولایت از جنس دوستی هم هست، مثلاً افراد هم‌رتبه. در مباحث قرآنی و روایی میان شیعه و اهل سنت اختلاف زیادی در بحث ولایت هست، زیرا آنها به معنای دوستی می‌گیرند ولی ما ولی را به معنای کسی که بر دیگران ولایت و حق حکم و دستور دارد می‌گیریم.

بهجت‌پور اظهار کرد: آیه شریفه «النَّبِیُّ أَوْلَی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ...» موید مطلب فوق است؛  یعنی ولی کسی است که او حق تصرف دارد، زیرا در مقام زعامت و سرپرستی است؛ یا طبق آیه شریفه «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ»، مومنانی با ویژگی برشمرده در آیه در کنار خدا و پیامبر بر دیگران ولایت دارند، یعنی رابطه اجتماعی میان ولی مومنان و مومنان شکل می‌گیرد؛ آنها می‌توانند بگویند صلح کنید، بجنگید، سکوت کنید یا سخن بگویید.

وی اضافه کرد: اینکه برخی می‌گویند در اینجا نمی‌دانیم ولی به معنای محبت است یا خیر، درست نیست. البته در ولایت بحث محبت هم وجود دارد، ولی نباید از آن سوء استفاده کرد، زیرا اصل ولایت به معنای پیوستگی است همانند پیوستگی دست چپ و راست.

وی اضافه کرد: در آیه «یَوْمَ لَا یُغْنِی مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَیْئًا وَلَا هُمْ یُنْصَرُونَ»  هم ولایت نور مطرح است و هم ولایت غیر نور. در آیه ۱۲۲ انعام «أَوَمَنْ کَانَ مَیْتًا فَأَحْیَیْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِ فِی النَّاسِ کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُمَاتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا کَذَلِکَ زُیِّنَ لِلْکَافِرِینَ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ» فرموده است که برخی ظالمین را با برخی ظالمین دیگر پیوسته می‌کنیم تا یک جبهه شوند. البته گاهی این پیوستگی، رابطه زن و شوهری و گاهی هم رابطه رهبری و مطیع است. 

ولایت باطل و حق

بهجت‌پور تصریح کرد: در مورد فرعون بیان شده که او ولایت نار دارد و مردم را به جهنم می‌کشاند؛ یعنی فرعون هم ولی است. همچنین خداوند شیطان را ولی کسانی که او را به ولایت بپذیرند، قرار داده است لذا در «لایغنی» اگر همه انواع ولایت مدنظر باشد، آیه به وسیله «إِلَّا مَنْ رَحِمَ اللَّهُ» در آیه بعد تخصیص خورده است؛ یعنی ولایت‌هایی هستند که مورد رحمت الهی قرار دارند؛ بنابراین اگر ما ولایت امام زمان(عج) را پذیرفتیم، به دردمان می‌خورد، چون پذیرش ولایت امام، پذیرش ولایت خداست.

صاحب تفسیر همگام با وحی با تأکید بر اینکه ولایت به دو نوع ولایت خدا و طاغوت تقسیم می‌شود، تصریح کرد: در سوره لیل به عنوان نهمین سوره نازله در آیه هشتم «وَأَمَّا مَنْ بَخِلَ وَاسْتَغْنَی» فرموده کسی که بخل ورزیده و از دارایی‌های خود خرج نکند، این دارایی‌ها مشکل او را در میان شراره‌های آتش قیامت حل نمی‌کند.

مدیر حوزه خواهران اظهار کرد: در مورد گفت‌وگوی ابراهیم(ع) با آذر هم فرموده است که چرا چیزی را می‌پرستی که «لا یغنی عنک شیئا» یعنی هیچ سودی برای شما ندارد؛ خداوند مسئله بت و عبودیت غیرخدا را به شدت رد کرده، ولو اینکه عبودیت عیسی یا ائمه باشد و فرموده که ولایت غیرخدا هیچ کسی را از خدا بی نیاز نمی‌کند. .چه رسد به اینکه برخی گمان می‌کنند که پول و دارایی آنان در قیامت به نفع آنان خواهد بود. 

وی افزود: بت‌پرستان برای بتی هم که می‌پرستیدند، فلسفه درست کرده بودند؛ یعنی آنان را نماد فرشته و پادشاهان می‌دانستند؛ الان هم هندوها اینها را نماد می‌دانند، ولی کم کم نمادها را هم فراموش و خود بت‌ها را می‌پرستیدند و مواجهه ابراهیم هم با نوع حاد بت‌پرستی بوده است.

وی با طرح این پرسش که فرق میان غنا و نصرت چیست؟ تصریح کرد: در غنا، موضوع، موضوعی دوجانبه است، یعنی اراده‌ای کاملا در برابر خداست، مثلاً کسی فکر می‌کند بت و یا پول او را از عذاب نجات می‌دهد؛ ولی در نصرت فرض این است که خداوند فردی را به بهشت می‌برد، ولی او طبقات بالا را می‌خواهد یا موانع جزیی دارد که با شفاعت رفع می‌شود؛ نصرت از جنس بد نیست و فرد مقداری از راه را رفته، ولی ضعیف است و نیاز به حامی دارد.

بهجت‌پور تأکید کرد: نصرت البته می‌تواند در برابر رنج و سختی و عذاب هم باشد، ولی وقتی در کنار غنا قرار گرفت، باید تفکیک معنایی برای آن داشته باشیم، مثلاً اگر فقیر و مسکین در کنار هم آمد، باید تفکیک شود، زیرا مسکین کسی است که توان تأمین کمترین نیازهای زندگی خود را ندارد، ولی فقیر وضعیت بهتری دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری قرآن کريم تفسیر قرآن بهجت پور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۱۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معنای ضرب‌المثل با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه چیست؟ + فیلم

بهروز اتونی، پژوهشگر حوزه ادبیات در برنامه صبحانه ایرانی گفت: ضرب المثل ایرانی با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه، به افراد متظاهری اشاره دارد که شخصیت ثابتی ندارند و گاه در جمع خوبان و گاه در جمع بدکاران می‌نشینند.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی بررسی می شود
  • نشست تبیینی ائمه جمعه و روحانیون شهرستان دماوند
  • رفع تصرف ۲۰ هزار مترمربع از اراضی ملی فرخ شهر
  • معترضان به جنگ غزه ساختمان هامیلتون دانشگاه کلمبیا را تصرف کردند
  • معنای ضرب‌المثل با گرگ دمبه می‌خوره با چوپون گریه می‌کنه چیست؟ + فیلم
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • گردهمایی منطقه ای ائمه جمعه در بهمئی
  • گردهمایی ائمه جمعه استان فارس در سپیدان
  • رفع تصرف ۱۵۰۰ مترمربع از اراضی ملی منطقه حفاظت شده البرز جنوبی