Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@01:26:24 GMT

خراسان شمالی شب قدر را با نوای الغوث‌الغوث به سحر رساند

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۳۱۷۹

خراسان شمالی شب قدر را با نوای الغوث‌الغوث به سحر رساند

مردم این استان از ترک، کرد، فارس و ترکمن، در نخستین شب از شب های قدر، با حضور در برخی مساجد، مصلاها و بقاع متبرکه تعیین شده، آیین شب قدر را به جای آوردند، اما شب های قدر امسال، حال و روز دیگری برای مردم این خطه دارد.

دیشب ناله های العفو،  العفو و الغوث، الغوث مردم، نه از مساجد، بلکه از خانه ها و خلوت های منازل بر آسمان بلند شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 کرونا، امسال همه قواعد را برهم زده است، از شب های اعتکاف، حذف شدن آیین های افطاری، و این هم از دل تنگی های شب های قدر.  

مادر می گوید، شب های قدر، دلتان که شکست، اول از همه از خدا سلامتی بخواهید، بعد چیزهای دیگر.  این را می گوید و اشک هایش جاری می شود و قطرات اشکش بر سجاده اش می چکد.

پدر هم پای تلویزیون نشسته است و همنوا با صدای الهی العفو، لبهایش از گریه لرزان می شود. مدام درخواست سلامتی می کند.

اسم سلامتی در این روزها، با نام هولناک کرونا، گره خورده است. امشب،  هر که قرآن بر سرگرفت و ناله الغوث از دل سر داد، دعا کرد تا این بیماری همه گیر، پایان یابد. امشب هر که خدا را به هزاران نامش خواند، او را قسم داد که نفس های مردم، بیش از این آماج حمله و جولان این ویروس قرار نگیرد.

امسال کرونا، سایه خود را بر جمع مردم، گستراند و لذت های هم صدا و هم نوا شدن با جمع در شب های قدر را گرفت، هر چند تعداد اندکی از مساجد، برای شب قدر مهیای حضور مردم شد، اما بسیاری از مردم این آیین را در خانه برگزار کردند.

امشب بسیاری از مردم، آیین شب قدر را متفاوت از سال های گذشته، در خانه های خود برگزار کردند، برخی به یاد خلوت های شب های اعتکاف با خود خلوت کردند و برخی به صورت خانوادگی، با هم هم نوا شدند تا جوشنی از اطمینان بر تن کنند.

روزه داران، امشب در منازل خود، نماز شب قدر را به جای آوردند و کلام وحی را در مقابل خود گشوده و خداوند را به نام های مقدسش قسم دادند تا درک شب قدر را نصیبشان سازد.

آیین شب های قدر امسال در چهار شهر شامل گرمخان، فاروج، زیارت و غلامان و همچنین در دهستان آذری شهرستان اسفراین، به علت کرونا تجمعی برگزار نمی شود.

مراسم شب قدر، در ۸ نقطه بجنورد

امام جمعه بجنورد گفت: آیین شب های قدر، در هشت مکان، شهر بجنورد و البته با رعایت تمام نکات و ملاحظات بهداشتی برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی اظهار داشت: امسال، در بجنورد، مصلای حضرت امام خمینی (ره)، حرم مطهر حضرت سیدعباس بن موسی بن جعفر (ع)، گلزار شهدای گمنام، مسجد شهرک شاهد، مسجد انقلاب، مسجد امام رضا (ع) و مسجد گلستان شهر پذیرای مردم برای برگزاری آیین شب های قدر است.

۵ نقطه قرمز خراسان شمالی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی هم گفت: علاوه بر مصلاها، یک مسجد در مرکز هر شهرستان به ‌عنوان مکان برگزاری مراسم شب‌های احیا در نظر گرفته‌ شده است.

ولی الله حیاتی اظهار داشت: آیین شب قدر، در چهار نقطه قرمز استان برگزار نمی شود که این نقاط شامل شهر فاروج، شهر گرمخان بجنورد، شهر زیارت شیروان و شهر غلامان در شهرستان راز و جرگلان است.

وی افزود: مردم دهستان آذری در شهرستان اسفراین هم به علت کرونا، تجمعی برای شب قدر نخواهند داشت.

برچسب‌ها بجنورد ویروس کرونا خراسان شمالی بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری ماه مبارک رمضان؛ روزگار کرونایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بجنورد ویروس کرونا خراسان شمالی بهداشت و سلامت بجنورد ویروس کرونا خراسان شمالی بهداشت و سلامت خراسان شمالی شب های قدر شب قدر آیین شب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۳۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی

دادستان بجنورد در خصوص روند تاخیر نامتعارف در تکمیل و بهره‌برداری از پل کنارگذر شمالی به مسئولان هشدار داد و گفت: در صورت عملیاتی نشدن وعده‌ها پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان شمالی، سید جواد ایلالی امروز _ یک شنبه نهم اردیبهشت_ در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال اظهار کرد: ادامه مصادیق تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغات استان نگران کننده است.

و با اشاره به مبانی قانونی و وصف مجرمانه این نوع اقدامات، افزود: عملکرد دستگاه‌های مسئول در خصوص اجرای مقررات به منظور جلوگیری از ایجاد و تکمیل مستحدثات غیرقانونی در مراحل اولیه کار جای انتقاد دارد.

دادستان بجنورد خاطرنشان کرد: قلع و قمع مستحدثات غیرقانونی باید بلافاصله و قبل از تکمیل و استقرار کامل ابنیه در دستور کار نهادهای مسئول باشد تا از توسعه فرایند اقدامات مجرمانه و اتلاف وقت و تحمیل هزینه‌های گزاف بعدی پیشگیری شود.

ایلالی اضافه کرد: اجرای دقیق مقررات «قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغات» از سوی جهاد کشاورزی به ویژه پیشگیری از ساز و کار آغازین در ابتدای عملیات مجرمانه می‌تواند کم هزینه تر از تشکیل پرونده و رسیدگی‌های قضائی باشد.

وی با اشاره به بروز تأخیر نامتعارف چندین ساله در خصوص بهره‌برداری از پل واقع در ورودی کنارگذر شمالی به مسئولان اجرایی و مدیران دستگاه‌های نظارتی ذی ربط و دیگر اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با ماجرا از حیث قصور، تقصیر، تساهل و تسامح و هر گونه فعل و ترک فعل مجرمانه هشدار داد.

دادستان بجنورد با اشاره به آخرین وعده‌ای که در این راستا مطرح شده است، گفت: این اطاله وقت، بعضی امکانات، تجهیزات و منصوبات مستقر در بخش‌های مختلف این پل، مورد سرقت و دستبرد سارقان واقع و از این منظر به بیت‌المال خسارت‌هایی وارد شده است.

ایلالی افزود: چنانچه مسئولان ذی ربط همچنان به وعده‌های خود عمل نکنند، مدعی العموم در مقام پیگیری مطالبات مردمی در این حوزه ورود کند و پس از اعلام جرم و تشکیل پرونده قضائی، بدون اغماض و مماشات با فرد یا افراد خاطی برخورد خواهد کرد.

کد خبر 748787

دیگر خبرها

  • ۷۰۰ میلیارد تومان به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • ۷۰۰ میلیارد به خراسان شمالی تخصیص یافت
  • نوای موسیقی مقامی خراسان در سواحل خلیج فارس
  • هشدار دادستان بجنورد در خصوص تکمیل پل ورودی کنارگذر شمالی
  • جایابی بیمارستان مادر و کودک خراسان شمالی اشتباه است
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • اقدامات دولت سیزدهم بر اساس نیاز خراسان شمالی بوده است
  • ۴.۵ میلیون زوج نابارور تحت پوشش بیمه قرار گرفتند
  • بجنورد میزبان جشنواره ملی نوا‌های رضوی
  • آیین افتتاح طرح‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار می‌شود