Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: بررسی، ساماندهی و در صورت نیاز بازنگری در رشته های دانشگاهی موجود در طرح آمایش رشته‌ ها دیده شده است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس من با ثبت سوژه در این سامانه «درخواست توقف جذب دانشجو در رشته‌های اشباع شده» را مطرح کرده اند و خواسته اند که وزارت علوم روند جذب دانشجو در رشته‌های اشباع شده و بدون بازار کار را متوقف کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این باره، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهارداشت: بررسی، ساماندهی و در صورت نیاز بازنگری در رشته های دانشگاهی موجود در طرح آمایش رشته‌ ها دیده شده است.

وی توضیح داد: در این طرح با بررسی مشخص می شود که در هر منطقه از کشور به چه رشته هایی نیاز است و همچنین لازم است که چند نفر در این رشته تحصیل کنند تا بازار کار منطقه اشباع نشود و اگر تشخیص داده شد که در آن منطقه نیاز به رشته جدیدی است، رشته ‌های جدید ایجاد می شوند و ممکن است رشته هایی که نیاز به آنها احساس نمی شود حذف شوند.

*هر رشته ای که بازارش اشباع شد نباید حذف شود

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: البته در بسیاری از مواقع نمی توان به طور یقین گفت که برای مثال امروز دیگر فلان رشته مورد نیاز کشور نیست، پس باید متوقف شود. بلکه گاهی به دلیل ورود زیاد دانشجویان به برخی رشته ها، بازار کار این رشته ها به شرایط اشباع رسیده یا در سال های اخیر، برخی رشته ‌ها کم نیازتر شده اند یا اساسا برخی رشته ها خواستگاه خود را دارند و در منطقه های ویژه ای بازار کار دارند که در این باره برنامه هایی برای ساماندهی وجود دارد.

به گزارش فارس، بنابر بر اعلام قبلی وزارت علوم، اجرایی ‌شدن مصوبات ساماندهی آمایش آموزش عالی و نظام رتبه‌ بندی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین شده، مورد توجه جدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. آمایش آموزش عالی کشور در حال نهایی شدن است تا وارد فاز اجرایی شود و به زودی اجرایی می شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: بازار کار آموزش عالی حسابداری صنعت تحقیقات و فناوری بازار کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۳۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

علت محبوبیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشورمان چیست؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، داریوش جاوید در مراسم گرامیداشت مقام شامخ استاد در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با بیان اینکه اندیشه‌های شهید مطهری باید الگوی اساتید دانشگاه باشد، اظهار کرد: اگر اندیشه‌های این شهید بزرگوار در جوانان ما رسوخ کند، علم با عمل همراه می‌شود.

وی با اشاره به مطلبی از استاد الهی قمشه‌ای عنوان کرد: استاد باید محبوب باشد تا درس محبوب باشد، و استاد زمانی محبوب می‌شود که عاشق باشد و جذبه عشق استاد همان هیبت استاد را نشان میدهد. دانشجو و دانش آموز درس را هرچقدر هم که سخت باشد، اگر به استاد علاقه‌مند باشند فرامی‌گیرند.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به کاهش تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در سال‌های اخیر به ۸۳۰ هزار دانشجو به تبعیت از کاهش هرم جمعیتی و افزایش مراکز علمی افزود: اگر همین میزان به ۶۸۰ هزار دانشجو می‌رسید، امکان کنترل دانشگاه آزاد اسلامی مشکل می‌شد، اما با عنایت خداوند و ایده‌پردازی‌های دکتر طهرانچی، اعتماد مردم به این دانشگاه مجدداً جلب و در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی از انتخاب اول جوانان برای تحصیل است و یک‌میلیون و ۳۶۰ هزار دانشجو در حال تحصیل در این دانشگاه هستند.

جاوید، هدف از صدور بخشنامه‌های مختلف در حوزه‌های متفاوت را تحول عنوان کرد و گفت: تحول در دانشگاه تنها با همدلی و همکاری تمام اعضای هیئت علمی و کارکنان اتفاق می‌افتد و ذکر این نکته ضروری است که برای پیشبرد اهداف دانشگاه، تحول یک نیاز اساسی است.

وی، دلیل محبوبیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشورمان را ارتباط موثر بین علم و عرصه دانست و گفت: متأسفانه در رشته‌های غیرپزشکی به‌دلیل وجود فاصله بین عرصه و علم دچار مشکل هستیم و تأسیس دانشکده‌های تعلیم و تربیت اسلامی و سایر دانشکده‌ها برای رفع همین چالش است که دانشجویان رشته‌هایی مانند روانشناسی، علوم تربیتی و سایر رشته‌ها همزمان با تحصیل، در عرصه عمل نیز حضور داشته باشند.

معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه سرانه هر دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی بین ۱۴ تا ۱۵ میلیون است، افزود: این دانشگاه به دنبال برقراری عدالت آموزشی است تا همه جوانان این کشور امکان استفاده از تحصیلات دانشگاهی را داشته باشند.

جاوید، رفع دغدغه و چالش همکاران و مسائل معیشتی و رفاهی آنان را از مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه برشمرد و افزود: در تحول اداری، کارکنان نیز مانند اعضای هیات علمی، ارتقا پیدا می‌‌کنند.

وی با ارائه یک خبر خوب نیز تصریح کرد: از این پس حق‌التحقیق به جای حق‌التدریس به صورت متمرکز از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت می‌شود و خروجی پژوهشیار در این خصوص مبنای عمل است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • علت محبوبیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشورمان چیست؟
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد و دانشجو یک رسانه باشد 
  • دانشگاهیان پیشرفت‌های کشور را روایت کنند/ هر استاد یک رسانه
  • مصوبات شورای ترافیک شهرستان هرسین لازم الاجرا و الزام آور است
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا در محاصره؛ یورش پلیس نیویورک به دانشگاه و دستگیری ده‌ها دانشجو
  • فراخوان جذب دانشجوی دکتری در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • ضرورت جبران کمبود دانشجو در دانشگاه آزاد
  • درخواست آمریکا : سیستم مشترک دفاع هوایی کشورهای عربی مقابل ایران
  • ۱۱۱ فرصت سرمایه‌گذاری پیش‌بینی و معرفی شده است