Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@20:11:14 GMT

ارتش حملات تهاجمی علیه تروریست‌ها را از سر بگیرد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۶۶۲۶

ارتش حملات تهاجمی علیه تروریست‌ها را از سر بگیرد

رئیس‌جمهور افغانستان در واکنش به حملات تروریستی روز گذشته، به ارتش دستور داد از حالت دفاعی خارج‌شده و حملات تهاجمی خود را از سر بگیرند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا، رئیس‌جمهور افغانستان پس از حملات مرگبار تروریستی به بیمارستانی در کابل و مراسم تشییع‌جنازه در شرق این کشور، طالبان و داعش را مسئول این رویداد دانست و گفت که آن‌ها به اشاره بیگانگان به کشتار مردم ادامه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه طالبان اراده‌ای برای کاهش خشونت و جنگ ندارند، گفت به همین دلیل نیروهای ارتش باید از حالت دفاعی خارج‌شده و حملات تهاجمی خود را از سر بگیرند.

دولت افغانستان پس از امضای توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان در دهم اسفندماه سال گذشته، نیروهای دولتی را از حالت تهاجمی خارج کرده و دستور دفاعی داده بود.

شماری از مقامات خارجی و سفارت‌های مقیم کابل نیز در واکنش به حملات خونین این کشور، اطلاعیه صادر کرده و با دولت و مردم افغانستان ابراز همدردی کرده‌اند.

سفارت جمهوری اسلامی ایران، وقوع حوادث تروریستی در کابل، ننگرهار و لغمان افغانستان را که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها تن از مردم بی‌گناه این کشور منجر شد را به‌شدت محکوم کرده، همدردی و همبستگی خود را با ملت و دولت افغانستان اعلام کرد.

دبیر کل سازمان ملل متحد هم حمله تروریستی روز سه‌شنبه به بیمارستانی در کابل را محکوم کرد و خواستار پاسخگو کردن عاملان این جنایت شده است.

استفان دوجاریک سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزوده است که آنتونیو گوترش حمله شدید وحشتناک به بیمارستانی در کابل را به‌شدت محکوم می‌کند.

وی تأکید کرده است که «مرتکبان چنین جنایاتی باید پاسخگو شوند» و سازمان ملل متحد با مردم و دولت افغانستان همبستگی دارد و برای پایان یافتن این مناقشه، به پشتیبانی از روند صلح به رهبری افغانستان متعهد است.

«راس ویلسن» کاردار سفارت آمریکا در کابل نیز این حمله را نکوهش و آن را وحشیانه توصیف کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم در توئیتی حملات کابل و ننگرهار را جنایت جنگی خوانده و آن را بشدت محکوم کرده است.

این سازمان گفته است که جنایات جنگی بی‌رحمانه به یک بیمارستان و زایشگاه و مراسم تشییع‌جنازه باید وجدان جهان را در رابطه با وحشتی که در برابر غیرنظامیان در افغانستان جریان دارد، بیدار کند.

این حادثه در داخل افغانستان نیز واکنش مردم و مقامات دولتی را برانگیخت.

«عبدالله عبدالله رئیس اجرایی سابق دولت وحدت ملی افغانستان این حمله‌ها را محکوم و تأکید کرده است که حمله به مردم جنایت جنگی و مغایر ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اسلامی است.

«وحید عمر» مشاور رئیس‌جمهوری افغانستان در فیس‌بوک خود نوشته است، وحشتی که در دشت برچی کابل، لغمان و «ښیوه» ننگرهار رخ داد، نابخشودنی و فراموش ناشدنی است.

وی گفته است: برای کسانی که طالبان را غیر از یک گروه وحشی، آدمکش و قراردادی می‌شناسند و تلاش دارند از آن‌ها چهره‌ای نو نشان دهند، متأسف هستم. عمر گفته است که طالبان و داعش برادر و برابر هستند.

«ناهید فرید» نماینده استان هرات در مجلس نمایندگان نیز در توئیتی نوشته است که کشتار غرب کابل جانکاه است.

خانم فرید اضافه کرده است که خشونت در این سرزمین پایان خواهد یافت، درصورتی‌که رهبران سیاسی اراده کنند رهایی زندانیان، حاشیه‌نشینی‌های صلح، نگریستن به خشونت از دریچه تباری و برتری منافع کوچک بر منافع کلان را پایان دهند، خشونت نیز از بین خواهد رفت.

حامد کرزی رئیس‌جمهوری سابق افغانستان اما واکنش متفاوت‌تری داشته است. وی این حمله را دسیسه بیگانگان علیه مردم این کشور خوانده است.

کرزی گفته است: مردم افغانستان زمانی از دسایس بیگانگان و درد و رنجی که همه‌روزه گریبان گیر ماست، نجات می‌یابند که با اتحاد، اتفاق و هوشیاری کامل سرنوشت خود را به دست گیرند.

آمار تلفات روز گذشته در ننگرهار و کابل پایتخت افغانستان در حال تغییر است و معاون وزارت بهداشت افغانستان صبح امروز چهارشنبه به طلوع نیوز گفت: ۱۵ مادر که برای زایمان به بیمارستان آمده بودند، جان‌باخته‌اند.

همچنین شمار تلفات حمله تروریستی به مراسم تشییع‌جنازه در استان ننگرهار نیز به ۲۴ کشته و ۶۸ زخمی افزایش‌یافته است.

گروهک تروریستی داعش مسئولیت این حملات را پذیرفته است اما شورای امنیت ملی افغانستان طالبان را مسئول این جنایت دانسته و باور دارد که فرصت و زمینه را این گروه برای فعالیت دیگر تروریست‌ها فراهم کرده‌اند و با آن‌ها همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/4106/

منبع: آنا

کلیدواژه: طالبان اشرف غنی کابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۶۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند

شورای علمای شیعه هرات، شخصیت‌ها و برخی نهادها در بیانیه‌ای از حکومت کابل خواستند تا هرچه زودتر عوامل کشتار نمازگزاران در حمله تروریستی شهرستان «گذره» مجازات شوند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، شورای سراسری علمای شیعه هرات در واکنش به حمله تروریستی شب گذشته در مسجد امام زمان(عج) با صدور بیانیه‌ای از حکومت طالبان خواست هرچه زودتر عوامل این جنایات را شناسایی نموده و آنها را به اشد مجازات برساند.

در این بیانیه آمده است: «بار دیگر عوامل جنایت پیشه و مزدور اجانب با اقدام تروریستی در مسجد امام زمان(عج) واقع در شهرک اندیشه شهرستان گذره ولایت هرات عده‌ای از نمازگزاران مظلوم و بی دفاع کشورمان را شهید و مجروح ساختند».

بیانیه می‌افزاید: «این اقدام وحشیانه که قلوب هموطنان عزیز و تمامی آزادگان جهان را جریحه دار کرده است، نشانگر نهایت ددمنشی و پست فطرتی عاملان و آمران پشت پرده این جنایت است که از سر استیصال و عجز، چشم دیدن افغانستانی باثبات، آرام و در حال پیشرفت را ندارند و دست به این قبیل جنایات می‌زنند».

شب گذشته هنگام نماز مغرب و عشا افراد مسلح ناشناس به نمازگزاران در مسجد امام زمان(عج ) حمله کردند که در نتیجه آن 7 نفر شهید و چندین تن دیگر زخمی شدند.

«نثاراحمد الیاس» سخنگوی والی هرات نیز با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله گفت: تلاش‌های نیروهای امارت اسلامی جهت دستگیری عاملین این حمله جریان دارد و هرچه زودتر آنها را پیدا و به دست خواهند سپرد.

«حامد کرزی» رئیس‌جمهور سابق افغانستان نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران در مسجد امام زمان(عج) در شهرستان «گذره» هرات گفت: این عمل تروریستی خلاف تمام موازین دینی و بشری است.

«عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی دولت سابق افغانستان نیز در پیامی ضمن محکومیت این حمله اظهار داشت: «در حالیکه حمله بزدلانه بر هموطنان بی‌دفاع ما را مخالف موازین اسلامی و انسانی می‌دانم، از بارگاه ایزد متعال برای شهدای این حادثه بهشت برین و برای مجروحین شفای عاجل استدعا دارم».

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در افغانستان نیز در شبکه ایکس نوشت: «تحقیقات و پاسخ‌گویی برای عاملان و اقدامات حفاظتی برای جامعه‌ شیعه افغانستان به فوریت مورد نیاز است».

سفارت ایران حمله به نمازگزاران شیعه در هرات را محکوم کردحمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • عوامل حمله تروریستی در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • حمله تروریستی به مسجد شیعیان در هرات و دو نکته مهم
  • هشدار احمد مسعود درباره احتمال حمله تروریستی از خاک افغانستان به آمریکا و اروپا
  • عوامل کشتار نمازگزاران در هرات شناسایی و مجازات شوند
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • حمله تروریستی به مسجدی در هرات/ ۶ نمازگزار کشته شدند
  • ایران حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد
  • حمله مسلحانه به نمازگزاران شیعه در هرات
  • عملیات موفق ارتش سوریه علیه تروریست‌ها+فیلم