Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، افزایش قیمت آهن و چدن  در سال های آینده موجب شده است تا دزدی دریچه‌های شهری هر روز شدت بیشتری بگیرد. دریچه‌های فلزی فاضلاب و حوضچه‌های مخابرات پس از سرقت به صورت ضایعات فروخته می‌شوند. بر این اساس دریچه‌هایی که بین ۷۰۰ تا یک میلیون تومان قیمت دارند از طریق این سارقان با قیمت حداکثر ۱۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارتی می‌توان گفت سرقت آسان دریچه‌های فلزی شهر تبدیل به اپیدمی شده است؛ چرا که این دریچه‌ها از یک سو در دسترس قرار دارند و از سوی دیگر دزد‌ها برای سرقت این دریچه‌ها نیاز به ابزاری همچون نردبان، قیچی آهن‌بر و... ندارند و تنها با یک دیلم می‌توانند به خواسته خودشان یعنی ربودن دریچه‌های فلزی برسند.

بیشتر بخوانید: استفاده از نانوسرامیک ایرانی در نیروگاه‌های برق

این سرقت دریچه‌های فلزی به یکی از چالش‌های شرکت آب‌وفاضلاب طی سال‌های گذشته تبدیل شده است و به تازگی یک شرکت نانویی راهکاری برای حل این معضل اختراع کرده است. این شرکت نانویی داخلی دریچه‌های بتنی تقویت شده با نانوذرات ساخته و در اختیار شرکت آب‌وفاضلاب قرار داده است.

مدیرعامل این شرکت می‌گوید: شهرداری تهران مدت‌ها با مشکل سرقت دریچه‌های فلزی آب‌وفاضلاب روبرو بود که این مشکل با دانشگاه صنعتی شریف مطرح شد. پس از طرح مسئله، کار روی ساخت دریچه‌های بتنی در این دانشگاه آغاز شد که در نهایت دریچه‌های بتنی سبک و مقاوم تقویت شده با نانوذرات توسط یک شرکت دانش بنیان تجاری‌سازی شد.

او می‌افزاید: دریچه‌های بتنی قابل سرقت نیست. ما برای توسعه این دریچه‌ها باید چند مورد را درنظر می‌گرفتیم. اول این که دریچه‌ها باید سبک باشند، نسبت به تابش نور خورشید مقاوم بوده و در برابر نفوذ آب و گاز نیز بتوانند مقاومت بالایی داشته باشند. چراکه نفوذ آب و گاز‌ها به دلیل ایجاد یون‌هایی در بتن موجب زوال ساختاری دریچه می‌شود. از این رو از نانوذرات استفاده کردیم به طوری که نفوذپذیری دریچه‌ها نسبت به آب و گاز تقریبا به صفر نزدیک شده است.

مدیرعامل این شرکت درباره عرضه این محصولات به بازار می‌گوید: در یکی از قرارداد‌ها ۵۰۰۰ دریچه در مدت ۵ ماه تولید و در اختیار شرکت فاضلاب تهران قرار داده شد. شرکت مهاب قدس نیز ۴۰۰۰ دریچه را خریداری کرده است. شرکت آب و فاضلاب اهواز نیز که به دلیل سرقت بیش از هزار دریچه سفارش داده بود، به سرعت این سفارش را دریافت کرد و این دریچه‌ها در اهواز نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

او از به کارگیری نانوذرات در تقریبا تمام محصولات تولیدی این شرکت خبر داد و افزود: این امکان وجود دارد که دریچه‌ها را بر اساس سفارش مشتری تولید کنیم. افزودن نانوذرات به دریچه‌ها تغییر چندانی در قیمت محصول به وجود نیاورده، ولی کارایی دریچه‌ها به شکل قابل توجهی بهبود یافته است.

مدیرعامل این شرکت از مذاکره با چند کشور خارجی خبر داد و گفت: با وزارت ساختمان نیجریه و همچنین عراق مذاکراتی انجام شده تا این محصول به این کشور‌ها صادر شود. البته برای صادرات با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. برای مثال برای صادرات باید تاییدیه فنی و مهندسی کشور مقصد را دریافت کنیم و ادارات آن‌ها باید ما را پذیرفته و تایید کنند. در این مسیر نیاز به همکاری مسئولان داریم تا بتوانیم تعامل موفقی با این کشور‌ها داشته باشیم.

براساس اظهارات مدیرعامل این شرکت، ظرفیت تولید فعلی این شرکت ماهانه در حدود ۱۰ هزار دریچه است.

این شرکت فعالیت خود را از سال ۱۳۹۱ آغاز کرده است. تولید محصولات نانوکامپوزیت سیمانی ثمره تلاش‌های چندین ساله متخصصان این شرکت است. نانوکامپوزیت سیمانی تولید شده در این مرکز دارای خواص مشابه فولاد بوده و می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای مصارف مختلف صنعتی باشد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فناوری نانو شرکت های دانش بنیان آب و فاضلاب مدیرعامل این شرکت دریچه ها آب وفاضلاب شرکت آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۶۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز عملیات سمپاشی ١٠ هزار دریچه فاضلاب در نــیــشــابــور

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، مدیر دفتر بهره برداری و توسعه  فاضلاب شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور گفت: وجود حشرات و جانوران موذی در شبکه فاضلاب از معضلات زندگی شهری است و این شرکت برای جلوگیری از تکثیر حشرات، دریچه‌ ها و منهول‌ های فاضلاب را سم‌ پاشی می‌ کند.

 

ابوالفضل رستمی افزود: شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور هرسال در ۲ مرحله نسبت به سمپاشی خطوط اصلی، فرعی و شبکه جمع آوری فاضلاب شهر اقدام می‌ کند، مرحله اول از نیمه فروردین ماه آغاز و تا پایان اردیبهشت ماه به طول می انجامد و نوبت دوم نیز از خرداد ماه تا پایان تیر ماه ادامه دارد.

 

وی اظهار داشت: در شهر نیشابور در حدود ١٠ هزار منهول فاضلاب و حدود ۴۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب وجود دارد که هر ساله در راستای حفظ سلامت و بهداشت شهری در دو نوبت شستشو و در دو نوبت متوالی نیز سمپاشی می شود.

 

منهول (به انگلیسی Manhole به معنی: آدم رو) یک نوع از اتصالات است که برای متصل کردن چند شبکه و خط راه رو به هم مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مثلاً در سیستم فاضلاب برای آنکه چندین خط لوله فاضلاب را به یکدیگر متصل کنند و به یک مسیر هدایت نمایند از منهول استفاده می‌ شود.

دیگر خبرها

  • نخستین گجت 6G با ۲۰ برابر سرعت 5G تولید شد
  • آغاز عملیات سمپاشی ١٠ هزار دریچه فاضلاب در نــیــشــابــور
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفتکش زیست سازگار
  • همه چیز درباره خدمات پرینت سه بعدی فلزی در تهران
  • اختراع ایرانی برای پایش فساد میگو با فناوری نانو
  • تولید نخ‌های آنتی باکتریال با استفاده از نانو ذرات روی در یزد