Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@11:01:02 GMT

ترجمه‌ «تاریخ فلسفه» ویلیام ساهاکیان بدون‌لهجه انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۷۹۶۰

ترجمه‌ «تاریخ فلسفه» ویلیام ساهاکیان بدون‌لهجه انجام شد

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ: کتاب «تاریخ فلسفه از آغاز تا امروز» نوشته ویلیام ساهاکیان چندی پیش از عید نوروز امسال با ترجمه حمیدرضا بُسحاق، توسط نشر چشمه چاپ شد و شب عید هم به چاپ دوم رسید. این‌کتاب یکی از کتاب‌های درسی فلسفه در کشورهای انگلیسی‌زبان به‌ویژه آمریکاست و علت استقبال از آن، زبان ساده و بدون غرض نویسنده آن عنوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ویلیام ساهاکیان در این‌کتاب، تاریخ فلسفه را از ابتدا یعنی از زمان طالس فیلسوف یونانی تا زمان معاصر خودش یعنی فلسفه ژان پل سارتر فیلسوف و نویسنده فرانسوی، ثبت کرده است.

مطالعه کتاب و مشاهده ویژگی‌هایش باعث شد با مترجم آن به گفتگو بنشینیم و در فرصتی کوتاه، درباره کلیات و جوانب اصلی این‌اثر گپ و گفتی داشته باشیم. این‌کتاب ۲۲ فصل اصلی دارد که عناوین‌شان به‌ترتیب عبارت است از:

«مساله ماده: فیلسوفان میلتوس»، «مساله اینهمانی و تغییر: فلسفه‌های متضاد هراکلیتوس و الئاییان»، «مساله انسان: از سوفیست‌ها تا افلاطون»، «فلسفه نظام‌مند: افلاطون و ارسطو»، «مساله دین»، «مکتب مدرسی»، «فلسفه رنسانس»، «عقل‌گرایان قاره‌ای»، «تجربه‌گرایان انگلیسی»، «ایده‌آلیسم آلمانی»، «فایده‌گرایی انگلیسی»، «ناتورالیسم تکاملی»، «پوزیتویسم کلاسیک»، «ماتریالیسم دیالکتیک»، «پراگماتیسم»، «ایده‌آلیسم و پرسونالیسم»، «نورئالیسم و رئالیسم انتقادی»، «پوزیتیویسم منطقی»، «فلسفه تحلیلی»، «مکتب نومدرسی و نوتومیسم»، «پدیدارشناسی» و «اگزیستانسیالیسم».

حمیدرضا بسحاق، مترجم و پژوهشگر، عموماً با ترجمه‌هایش از کتاب‌ها و منابع دانشگاهی در حوزه فلسفه شناخته می‌شود و بازگردانی «تاریخ فلسفه» ‌ای که ویلیام ساهاکیان نوشته، تا حدودی او را برای مخاطبان عام حوزه کتاب و نشر و فلسفه بیشتر معرفی خواهد کرد.

در ادامه مشروح گفتگو با این‌مترجم را می‌خوانیم؛

* جناب بسحاق، چه شد این‌کتاب را ترجمه کردید؟ خودتان پیدایش کردید یا برای ترجمه به شما معرفی شد؟

این‌کتاب را حدود ۲۰ سال پیش، یکی از اساتید دانشگاه از آمریکا آورد. من آن‌زمان دانشجوی مقطع کارشناسی بودم و همان‌موقع دیدم کتاب بسیار جالبی است. چندسال بعد بود که شروع به ترجمه، و بخش‌هایی از آن را بازگردانی کردم. به‌یاد دارم که استادم آقای اعوانی در دانشگاه شهید بهشتی هم این‌کتاب را خوانده بود و به من گفت برای ترجمه، اثر خوبی است. بنابراین کار را ادامه دادم و یک‌سوم کتاب را ترجمه کردم. اما از همان‌جا به بعد، کار متوقف شد و سال‌ها به‌همان‌شکل باقی ماند. تا حدود سه‌چهار سال پیش. همان یک‌سوم از ترجمه را به نشر چشمه دادم و آن‌ها هم از کار خوششان آمد. مرتب هم پیگیری می‌کرد که چه شد و باقی ترجمه را کی تحویل می‌دهی؟

* کتاب را که می‌خواندم، نثر روان و ساده‌اش جلب توجه می‌کرد. یعنی تاریخ فلسفه غرب را با زبانی ساده بدون اضافات و حاشیه توضیح داده است؛ طوری‌که برای مخاطب عام هم قابل فهم است.

این‌کتاب، در کشورهای انگلیسی‌زبان، کتاب درسی بوده است. ناشرش هم «بارنْز و نوبل» یک‌ناشر خیلی معروف در آمریکاست. این‌ناشر کتاب‌های درسی چاپ می‌کند و اگر نخواهم به‌نوعی از لفظ ناشرانی چون قلمچی در ایران، به‌عنوان معادلش استفاده کنم؛ باید بگویم از این‌ناشرهاست که کتاب‌های درسی و دانشگاهی را در ابعاد گسترده چاپ می‌کند.

کتاب، با همه «تاریخ فلسفه‌» هایی که تا به حال دیده‌ام، تفاوت دارد. علتش هم این است که نویسنده در آن، نظر شخصی‌اش را با تاریخ فلسفه مخلوط نکرده و بدون زوائد و حرف اضافه، فلسفه هر فیلسوف را توضیح داده است. آن‌چنان هم وارد زندگی و خاطرات افراد نشده است.

* در صورتی که...

بله. مثلاً تاریخ فلسفه ویل‌دورانت، همه‌اش تاریخ است. یا تاریخ فلسفه راسل همه‌اش، تحلیلی است. یعنی با رویکرد تحلیلی انگلیسی‌ها نوشته شده است. یا مثلاً مشکلی که تاریخ فلسفه کاپلستون دارد و در دانشگاه‌های ما هم تدریس می‌شود، این است که نویسنده‌اش یک کشیش و فیلسوف کاتولیک بوده است.

* کشیش بودنش مشکل‌زاست؟

ببینید، او تاریخ فلسفه‌اش را برای مسیحی‌ها نوشته است. همان‌طور که می‌دانید، مسیحی‌ها هم مثل ما حوزه علمیه دارند. یعنی این‌تاریخ فلسفه را برای حوزه علمیه خودشان و کسانی که اعتقادات مسیحی دارند، نوشته‌اند؛ کسانی که با کلام و الهیات مسیحی مانوس هستند. خب، هفت‌هشت نفر مترجم هم در ایران، هرکدام به سلیقه خودشان این‌مجموعه را ترجمه کرده‌اند. در نتیجه شمای مخاطب، یک‌جلدش را با ترجمه آشوری می‌خوانید، یک‌جلدش را با ترجمه خرمشاهی. نمی‌گویم این‌تاریخ فلسفه دارای ارزش نیست. حرف اصلی‌ام این است که شما به‌راحتی و به‌طور محسوس رویکرد کاتولیکی نویسنده را در آن می‌بینید. یعنی نویسنده‌اش بی‌طرف نبوده است.

* این‌مساله بی‌طرفی تاریخ فلسفه ظاهراً برای شما خیلی اهمیت داشته است. چون در مقدمه مترجم هم به آن اشاره کرده‌اید.

بله. همین‌طور است.

* یک‌نکته مهم در متن فارسی این‌کتاب که جلب توجه می‌کند، این است که مترجم خودش، فلسفه می‌داند. ممکن است کار را به مترجمی بدهند که فلسفه نمی‌داند یا مترجمی باشد که فلسفه بداند ولی با ادبیات آشنا نباشد. اما ترجمه شما از این‌کتاب نشان می‌داد هم ادبیات را می‌شناسید هم فلسفه. تحصیل‌تان شما در چه زمینه‌ای بوده؟

کارشناسی و کارشناسی ارشد فلسفه را در دانشگاه شهید بهشتی خوانده‌ام و دکترای این‌رشته را هم در انجمن حکمت و فلسفه گرفته‌ام. اما نکته‌ای که ناظر به حرف شماست، این است که سعی می‌کنم در ترجمه بفهمم و جلو بروم. در این‌کار با کلمات بازی نکردم و حالا در این‌مقطع می‌توانم بگویم بیشتر ادبیات خوانده‌ام تا فلسفه.

* در کار ترجمه این‌مجموعه، چه کرده‌اید؟

می‌شد جاهایی از ترجمه، واژه‌هایی آورد شبیه اصطلاحاتی که در آثار عطار یا سعدی وجود دارند اما این‌کارها را نکردم. ولی خیلی از دوستان، چنین کارهایی می‌کنند. به زبان ساده می‌توانم بگویم که ترجمه‌ام، لهجه ندارد.

* و ساده و سلیس است!

بله. با خودم قرار گذاشته بودم خواننده‌ای که دارد کتاب را می‌خواند، نباید با ابهام و پیچیدگی زبانی روبرو شود. منتهی سادگی بیش از حد هم در کلام، به ابتذال می‌کشد و باید جانب احتیاط را درباره‌اش رعایت کرد.

* یک‌نکته جالب، برخی از پانویس‌های تکمیلی شماست که حتی در صفحاتی، اشتباه نویسنده کتاب را هم تذکر داده‌اید. مثلاً در صفحه ۹۹، تفاوت واژه‌های sensual و sensuous را تذکر داده‌اید که چنین‌تذکرهایی نمونه‌های زیادی در کتاب دارد و یا در صفحه ۱۶۰ نوشته‌اید «به‌خلاف نظر نویسنده، شواهد نشان می‌دهد که فیلسوفان مدرسی آموزه مفهوم‌گرایی را از فیلسوفان مسلمان اخذ کرده‌اند. ابن‌سینا حدود یک‌قرن قبل از آبلار، کلی را به سه قسم تقسیم کرده بود.»

بله. این‌پانویس مربوط به فصل ۶ و مکتب مدرسی است. از این‌نمونه‌ها در کتاب هست. ریشه یونانی واژه‌ها را هم آورده‌ام. در فرازهایی اصطلاحات، به‌اشتباه ترجمه شده بودند و در فرازهایی هم نویسنده، حرف اشتباهی زده بود که یک‌نمونه‌اش، همین‌موردی است که شما اشاره می‌کنید. من با سند و مدرک گفته‌ام که ابن‌سینا و فلسفه اسلامی، پیش از فلسفه غرب این‌مساله را مطرح کرده بود. یا مثلاً در جای دیگر که ارسطو را شعری ترجمه می‌کنند، توضیح داده‌ام که مفهوم موردنظر، توحید بوده است. چون تاحدودی با زبان یونانی هم آشنایی دارم.

* ترجمه این‌کتاب در مجموع، چه‌قدر از شما وقت گرفت؟

پس از آن یک‌سومی که سال‌ها پیش ترجمه کردم، فکر می‌کنم دوسه‌سال برایش وقت گذاشتم اما خب، همان‌طور که اشاره شد، این‌کار در ابتدا به‌صورت مرتب و منسجم انجام نشد و پراکندگی‌هایی داشت تا به چندسال پیش رسید.

* کتاب، نسخه به‌روزشده ندارد؟

نه. فلسفه است دیگر! فلسفه زمان ندارد. یک‌عده می‌گویند کاش ابن‌سینا سراغ فلسفه نمی‌رفت و همان پزشکی و علوم دیگر را دنبال می‌کرد. در حالی‌که دیگر علومی که او روی آن‌ها کار کرده، الان جلوه چندانی ندارند و فلسفه ابن‌سینا هنوز دارد در کمبریج و هاروارد تدریس می‌شود. بنابراین فلسفه زمان ندارد و این‌کتاب هم نسخه به‌روزشده‌ای ندارد. هنوز خیلی از دانشجویان فلسفه در کشورهای انگلیسی‌زبان، آن را به یکدیگر توصیه می‌کنند.

کد خبر 4921681 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه ترجمه نشر چشمه چاپ دوم تجدید چاپ تاریخ فلسفه ویروس کرونا کتاب و کتابخوانی ترجمه کتابفروشی تازه های نشر ادبیات ادبیات جهان گردشگری رایزنی فرهنگی خبرگزاری مهر شیوع کرونا میراث فرهنگی انتشارات سروش موزه تاریخ فلسفه ابن سینا کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۷۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پل آستر»‌ درگذشت

«پل آستر»، نویسنده آمریکایی سه‌گانه «نیویورک»‌ درگذشت.

به گزارش ایسنا، «پل آستر» نویسنده‌ ۳۴ کتاب از جمله سه‌گانه مشهور «نیویورک» در سن ۷۷ سالگی درگذشت.

«گاردین» نوشت، «جکی لیدن»، دوست و همکار این نویسنده اعلام کرد که «آستر» در روز سه‌شنبه در پی عوارض ناشی از سرطان ریه درگذشت.

داستان‌های او مملو از مضامین اتفاقات تصادفی، شانس و سرنوشت نوشته شده‌اند. بسیاری از قهرمانان داستان‌ها، خود نویسنده هستند و مجموعه آثار او خودارجاعی است و شخصیت‌هایی از رمان‌های اولیه دوباره در رمان‌های بعدی ظاهر می‌شوند.

«آستر» در سال ۱۹۴۷ میلادی در «نیوجرسی»‌ متولد شد. به گفته خود این نویسنده، او روند نگارش را از سن هشت سالگی و زمانی آغاز کرد که امضا گرفتن از یک بازیکن بیسبال را به این دلیل از دست داده بود که نه او و نه والدینش با خود مداد همراه نداشتند. از آن زمان به بعد «آستر» همه جا با خود مداد می‌برد. «آستر»‌ در مقاله‌ای در سال ۱۹۹۵ نوشته بود: «اگر یک مداد با خود در جیبتان داشته باشد، احتمال زیادی وجود دارد که یک روز وسوسه‌ شوید که از آن استفاده کنید.»

«آستر» در «دانشگاه کلمبیا»‌ تحصیل کرد و در اوایل دهه ۷۰ میلادی به پاریس مهاجرت کرد و به فعالیت‌های مختلفی از جمله ترجمه کردن پرداخت. او در سال ۱۹۷۴ میلادی به ایالات متحده آمریکا بازگشت و ازدواج کرد.

در ژانویه سال ۱۹۷۹ میلادی پدر «آستر» درگذشت و این رویداد به دلیلی برای نگارش نخستین کتاب خاطرات این نویسنده تبدیل شد. «اختراع انزواء» در سال ۱۹۸۲ میلادی منتشر شد.

«آستر» با انتشار «شهر شیشه» در سال ۱۹۸۵ که نخستین جلد از سه‌گانه «نیویورک» بود به موفقیت چشمگیری دست یافت.

این نویسنده به طور مرتب در دهه ۸۰، ۹۰ و ۲۰۰۰ میلادی بیش از ده‌ها رمان از جمله «قصر ماه»(۱۹۸۹)،‌ «موسیقی شانس»(۱۹۹۰)، «کتاب توهم»‌(۲۰۰۲) و «شب پیشگویی»(۲۰۰۳) منتشر کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فرمان امام علی (ع) به مالک اشتر با ترجمه سید مهدی شجاعی به چاپ ششم رسید
  • رونمایی از ترجمه کتاب جنبش علوی، هجرت رضوی به زبان پشتو
  • «پل آستر»‌ درگذشت
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • بحران ادبیات داریم
  • فراخوان سی‌ودومین جایزه جهانی کتاب سال منتشر شد
  • رونمایی از کتاب «جنبش علوی، هجرت رضوی» در مشهد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • چگونه نوجوانان امروز را به خواندن کتاب‌های ایرانی علاقه‌مند کنیم؟/ ادبیات نوجوان در سایه غلبه ترجمه
  • رسیدن به فلسفه زندگی از راه خودشناسی