Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-05-01@03:59:58 GMT

لزوم مصرف منظم ویتامین D در ایام کرونا

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۳۸۳۱۵

ویتامین D3 (کوله کلسی فرول) (chole calciferol)

ویتامین D3 با نام علمی آن کوله کلسی فرول در حقیقت به عنوان یک مکمل غذایی در نظر گرفته می‌شود و درصورتی‌که فرد این ویتامین را کم داشته باشد دکتر آن را تجویز می‌نماید. اگر این ویتامین به همراه کلسیم مورد استفاده قرار بگیرد باعث‌ ‌استحکام استخوان‌ها می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در افرادی که مبتلا به بیماری خود ایمنی ‌ام اس هستند، مصرف این ویتامین باعث می‌شود که سرعت پیشرفت بیماری‌شان کم شود و بتوانند مدیریت درمان خود را تحت کنترل داشته باشند.

تحقیقات نشان داده‌اند که کمبود ویتامین D در بدن نه‌ تنها باعث کاهش تراکم استخوانی می‌شود، بلکه احتمال شکستگی و پوکی استخوان بالا می‌رود که این امر بر سیستم ایمنی فرد تأثیر می‌گذارد و احتمال بروز‌‌برخی بیماری‌ها مانند ام‌اس بالا می‌رود.

‌ازاین‌رو، ویتامین D3 به تنظیم سیستم ایمنی کمک می‌کند و ‌از سلول‌های عصبی‌ در برابر هر گونه آسیب محافظت می‌نماید و از این رو باعث کاهش سرعت پیشرفت بیماری  ‌ام‌اس می‌شود.

همچنین با جذب کردن کلسیم به استخوان‌ها کمک می‌نماید.

این دارو را بدون نسخه می‌توان تهیه کرد و همچنین برای دوزهای بالا با تجویز پزشک می‌توان آن را به صورت تزریقی مصرف نمود.

جالب است بدانید که به ویتامین D3، ویتامین آفتاب نیز گفته می‌شود. زیرا نور آفتاب به ساخت فرم فعال آن در بدن کمک قابل توجهی می‌کند. همچنین با خوردن مواد غذایی همچون زرده‌ی تخم مرغ، روغن ماهی، شیرها و مواد غذایی غنی شده با این ویتامین نیز می‌توانید ویتامین D3 مورد نیاز بدنتان را تأمین نمایید. 

نکاتی قبل از مصرف ویتامین D3 (کوله کلسی فرول)

اگر فرد بدون نسخه پزشک از این دارو استفاده می‌کند حتماً قبل از مصرف بروشور آن را مطالعه کنید. مصرف بیش از حد این دارو می‌تواند منجر به مسمومیت شود و عوارض مهمی را به همراه داشته باشد، بنابراین بهتر است که میزان مصرف آن بر اساس آزمایش‌های بالینی و با تشخیص پزشک باشد. همچنین می‌توانید از طریق اپلیکیشن "راحت دارو" در بخش اطلاعات دارویی، موارد مصرف و نحوه‌ی مصرف ویتامین D را مطالعه کنید.

در صورتی که بدنتان به ویتامین D3 حساسیت نشان داد حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین اگر به طور همزمان از چند مکمل استفاده می‌کنید قبل از مصرف ویتامین D3 با یک داروساز یا پزشک مشورت کنید.

در سالمندان و کودکان مصرف ویتامین D3 (کوله کلسی فرول) الزاماً باید تحت نظر پزشک صورت بگیرد. 

در صورتی که پرکاری تیروئید دارید قبل از مصرف این ویتامین با پزشک خود مشورت نمایید.

نحوه‌ی صحیح مصرف ویتامین D3

 

مصرف صحیح داروها همواره مهم است. شما می‌توانید قرص خوراکی ویتامین D3را همراه با غذا مصرف کنید. اما اگر این قرص را با غذای چرب مصرف کنید میزان جذب آن بالا می‌رود.

مقدار مصرف ویتامین D3 با توجه به آزمایش‌های بالینی فرد در هر شخصی متفاوت است. با توجه به آزمایش بالینی هر شخص، پزشک دوز معینی را برای هر فرد تجویز می‌نماید.

به طور کلی، در دوزهای پایین (400 تا 5000 واحد) به‌صورت روزانه و در دوز های بالاتر (5000 واحد) به صورت هفتگی و گاها در برخی از افراد به صورت ماهانه است.

توصیه‌هایی در خصوص ویتامین D3

بهتر است در زمان مصرف ویتامین D3از رژیم غذایی مناسب و دستورالعمل‌های پزشک استفاده نمایید. برای استفاده صحیح طبق نسخه پزشک و عدم فراموشی دارو، اپلیکیشن راحت دارو به شما کمک می‌کند.

همچنین در صورتی که میزان ویتامین D3 در بدن شما کم باشد دوره درمان با این فرآورده چند ماه طول می کشد و پس از چند ماه با آزمایش مجدد مشخص می شود که آیا نیاز به دوره ی درمانی جدید هست یا خیر.

در صورتی که قصد بارداری دارید قبل از مصرف این دارو حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگر یک دوز را فراموش کردید در اولین فرصتی که یادتان آمد آن را بخورید.

عوارض جانبی ویتامین D3 (کوله کلسی فرول)

در صورت بروز هر گونه علائم حساسیتی مانند خارش، کهیر، تورم، تب، خس خس سینه و تنگی نفس، تغییر در صدا، ورم لب، پلک‌ها، صورت، زبان یا گلو و لکه‌های پوستی بعد از مصرف ویتامین D3 به پزشک خود مراجعه کنید.

در صورت مصرف بیش از حد این ویتامین D3 ، ممکن است دچار مصمومیت شوید. علائم مسمومیت شامل احساس ضعف و بی حالی، گیجی، احساس خستگی شدید، سردرد، معده درد و سؤهاضمه، یبوست و دردهای استخوانی است. در صورت داشتن هر یک از این علائم مصرف این دارو را قطع کنید و با پزشک مشورت نمایید. 

همچنین در صورت بروز سرفه‌های مزمن، مشکل در بلع، ضربان قلب بالا و هرگونه خستگی غیر عادی حتماً به پزشک خود مراجعه کنید.

لطفاً توجه داشته باشید که این دارو را در دمای اتاق و دور از نور خورشید نگه دارید همچنین دارو را در معرض سرما یا گرمای شدید قرار ندهید.

ویتامین D و بیماری کرونا

 

با شیوع جهانی بیماری کرونا؛ همه به دنبال یافتن راهی برای مبارزه با این بیماری هستند. همچنین بسیاری به دنبال راهی هستند که از این ویروس در امان بمانند. با توجه به اینکه هنوز این بیماری دارو یا واکسن قطعی ندارد بهترین راه مقابله با آن تقویت کردن سیستم ایمنی بدن است. یکی از راه‌های تقویت سیستم ایمنی بدن که امروزه پزشکان بر آن تاکید دارند مصرف ویتامین D می‌باشد. کمبود میزان ویتامین D در بدن می‌تواند ایمنی بدن را به شدت کاهش دهد. بنابراین اگر کمبود ویتامین D داشته باشیم مقابله با ویروس‌کرونا برای بدن سخت‌تر می‌شود.

ویتامین برخلاف اسمش نوعی هورمون است. زیرا، ویتامین‌ها در واقع موادی هستند که بدن نمی‌تواند آنها را  تولید نماید و باید از طریق رژیم غذایی مناسب آنها را به بدنتان برسانید. اما با جذب نور خورشید، ویتامین D در بدن تولید می‌شود. ویتامین D برای محکم کردن و سلامت استخوان‌های بدن و دندان‌ها ضروری می‌باشد. این ویتامین را می‌توانید با کمک نور خورشید و با پوست بدن و یا از طریق رژیم غذایی به بدنتان برسانید تا با کمک به جذب کلسیم، از استخوان‌هایتان محافظت نماید. همه ما خوب می‌دانیم که کلسیم برای سلامت استخوان و دندان‌ها بسیار مهم است، ولی شاید این نکته کمی مورد بی‌توجهی قرار گرفته باشد که بدون وجود ویتامین D کافی در بدن، جذب کلسیم به راحتی صورت نمی‌گیرد. 

به طور کلی، دو نوع مهم از ویتامین D به نام‌های ویتامین D2 و D3 وجود دارند. ویتامین توسط گیاهان تولید می‌شود و ویتامین D3 نوعی از ویتامین است که پوست زمانی که در برابر میزان کافی از نور خورشید قرار گرفته باشد، تولید می‌نماید. مطالعات نشان می‌دهند که ویتامین D3 به طور کلی از D2 راحت‌تر جذب بدن می‌شود و بهتر است به عنوان مکمل از آن استفاده نمود. 

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ویتامین D3 مصرف منظم ویتامین D مصرف ویتامین سیستم ایمنی قبل از مصرف نور خورشید استخوان ها ویتامین D پزشک خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۸۳۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟

آفتاب‌‌نیوز :

دکتر زهرا عبداللهی با اشاره به اینکه احتمال بروز بیماری‌های تنفسی همچون سرماخوردگی در فصل پاییز افزایش می‌یابد، گفت: به لحاظ تغذیه‌ای برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی توصیه می‌کنیم منابع تغذیه‌ای حاوی ویتامین C بیشتر مصرف شود.

وی با بیان اینکه ویتامین C در همه سبزیجات و میوه‌های تازه وجود دارد، اظهار کرد: بعضی از میوه‌ها مانند مرکبات، ویتامین C بیشتری دارند، ولی معنایش این نیست که مابقی میوه‌ها و سبزیجات فاقد ویتامین C هستند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌ها، ویتامین C مورد نیاز بدن تامین می‌شود، تصریح کرد: به دنبال مصرف میوه‌ها و تامین ویتامین C، سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌شود و تاحدودی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند. در صورت ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های تنفسی، مصرف مایعات و بویژه مایعات و غذا‌های گرم به بهبود مبتلایان کمک می‌کند.

عبداللهی ادامه داد: نیازی به خرید قرص ویتامین C نیست، ویتامین C باید به طور طبیعی از رژیم غذایی تامین شود که در همه سبزیجات و میوه‌های تازه و خام وجود دارد. میزان ویتامین C در میوه و سبزی پخته شده کاهش می‌یابد. توجه کنید که رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه، سیستم ایمنی بدن را نسبت به بیماری‌ها مقاوم می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • این مواد غذایی سرشار از ویتامین C هستند
  • مناسب‌ترین میوه‌ها برای بیماران دیابتی
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • روش‌های پیشگیری و قطع ریزش موی سر، ابرو و مژه
  • «نان کامل» چه نانی است؟
  • لزوم تسریع در اجرای آیین نامه توزیع دارو در بستر سکو‌های اینترنتی
  • پایش معادن شهرستان تفت
  • ۵ ویتامین ضروری و مکمل مفید برای سلامت مردان
  • نخودفرنگی وزن را کاهش می‌دهد؟
  • روغن حیوانی و فواید آن برای سلامتی