Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیش از 40 نماینده مجلس و کارشناس سیاسی در پی پذیرش سفیر آلمان توسط وزارت خارجه خواستار آن شدند که این وزارتخانه با توجه به جاسوس بودن میشائیل کلور برشتولد وی را هر چه سریعتر از ایران اخراج کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ کارشناسان مسائل سیاسی و روابط بین الملل سراسر کشور با توجه به پذیرش سفیر آلمان توسط وزارت خارجه و وزارت اطلاعات و بی توجهی به سابقه جاسوسانه وی  معتقدند که  با توجه به اینکه میشائیل کلور برشتولد در سیستم امنیتی آلمان از افراد شاخص و مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بوده در این صورت قبول استوارنامه این سفیر در ایران برای انقلاب اسلامی و ملت انقلابی ایران غیرقابل قبول است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تاکنون بیش از 80 نفر از کارشناسان سیاسی و بین الملل کشورمان در این خصوص موضع گیری کرده و عملکرد وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات را نقد کرده اند که در گزارش قبلی به نیمی از آنها پرداختیم و در زیر نیز قصد داریم دیگر مواضع این کارشناسان را بررسی کنیم.

اصفهان

استخوان لای زخم گذاشتن وزارت خارجه در مورد وضعیت سفیر آلمان قابل قبول نیست/ وزارتخانه به خواست نخبگان برای اخراج «کلور برشتولد» پاسخ دهد

حسین مطیع در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینک «مایکل کلور برشتولد» یک افسر ارشد اطلاعاتی است و سوابق اطلاعاتی کرده است، اظهار کرد: وی در ایران کارهای عجیب زیادی داشته است، برای مثال بدون پروتکل های دیپلماتیک مشغول جمع آوری اطلاعات در سطح شهر بوده است و حتی برای رفت و آمد از موتورسیکت به جای اتومبیل های سفارت استفاده می کرده است.

استاد دانشگاه با بیان اینکه مشخص نیست چرا سفیر یک کشور در آن سطح دیپلماتیک از موتورسیکت برای رفت و آمد استفاده می کند، عنوان کرد: یک سری سوالات و ابهاماتی در مورد وی وجود دارد که لازم است وزارت اطلاعات در مورد وی و هر سفیر دیگری که قرار است به ایران معرفی شود، به بررسی بیشتری بپردازد.

وی ادامه داد: در برخی موارد وزارت خارجه سهل انگاری هایی می کند که این سهل انگاری ها به ضرر مردم ایران تمام می شود.

مطیع با اشاره به تایید بیش از اندازه سفیر آلمان بر روی اینتسکس، عنوان کرد: این نکات این را نشان می دهد که احتمال جاسوسی در مورد آن ها وجود دارد و روزنامه  وطن امروز در یک مطلبی به این قضیه اشاره کرده است، به نظر می رسد باید با حساسیت بیشتری به این موضوع پرداخته شود.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیا اینکه وزارت خارجه باید به میدان بیاید و مسئله را برای مردم شفاف کند، گفت: جاسوس بودن یا نبودن آقای کلور را باید وزارت امور خارجه روشن کند و این استخوان لای زخم گذاشتن در این مسئله اقدام مناسبی از سوی این وزارت خارجه نیست و همکاری و همراهی بیشتر وزارت خارجه را می طلبد.

مطیع با بیان اینکه وزارت خارجه موظف است، پیسش از پذیرش یک وزیر در مورد وی تحقیق کرده و او را به طور کامل شناسایی کند، گفت: نمی توان یک مورد مجهول و مبهم را پذیرفت و در مورد سفیر آلمان سهل انگاری هایی شده است که اگر هم در مورد ایشان گامنه زنی هایی صورت گرفته استف وزارت خارجه باید جوابگو باشد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه ایران باید برخوردی با آلمان حتی در مورد تروریستی خواندن حزب الله لبنان داشته باشد، تاکید کرد: 40 نفر از نمایندگان مجلس و کارشناسان سیاسی هم خواستار این شده اند که در مورد این سفیر تحقیقات شود و اگر جاسوس بودن وی محرز شود، باید از کشور اخراج شود.

وی بیان کرد: این خواست، گروهی از نخبگان جامعه است و وزارت خارجه باید به این خواسته پاسخگو باشد و به شبهاتی که در سطح افکار عمومی و رسانه ها وجود دارد جواب دهد.

مطیع در پایان گفت: اگر این اتفاق صورت گرفت، هم وضعیت شفاف تر می شود و هم حساب کار دست دیگر کشورها می آید تا از افراد مجهول الهویه و نیروهای جاسوسی برای منصب سفارت خود در کشورمان استفاده نکنند.

ایلام

انفعال وزارت خارجه در پذیرش سفیر جاسوس آلمان پذیرفتنی نیست

"احسان عباسی "،تحلیلگر سیاسی در گفتگوباخبرنگار ایلام بیدار بابیان اینکه در آشوب ها و فتنه هایی که در چهل سال بعد انقلاب برای کشور ایران بوجود آمده نقش اروپایی ها بسیار پررنگ بوده است گفت:نقش کلیدی در آشوب ها سفارتخانه ها داشتند و آخرین مورد هم در سال 98، سفیر انگلیس مستقیم وارد می شود و در اکثر این آشوب ها مثل فتنه سال 88، انقلاب مخملی سفارتخانه های غربی نقش تعیین کننده را داشتند.

 وی با اشاره به اینکه بعضی از سفرای کشورهای غربی خارج از عرف تعریف شده و قانون نوشته شده در دیپلمات خارجی رفتار کردند اظهار کرد: سفرای کشورهای دیگر نباید از وظایف و حوزه کاری خود فراتر روند ولی آنچه که مشاهده شد برخلاف عرف دیپلمات خارجی انجام دادند.در هر شرایط و هر مکانی که عزت نظام و مردم مطرح است باید محکم بایستیم و با قاطعیت پاسخ دهیم.

 عباسی افزود:به عقیده بنده ابهاماتی در این قضیه وجود دارد که نباید به همین راحتی و سادگی منفعلانه برخورد کنیم و سیاست عزت و اقتداری که باید رعایت شود نمی شود و این باعث زمینه ساز نفوذ است و خودمان این زمینه را فراهم می کنیم.
 این مدرس دانشگاه ادامه داد:از مجلس یازدهم انتظار می ورد که درخصوص این مسائل خیلی جدی تر ورود پیدا کند و واکنش نشان دهد و نگاه انقلابی و دفاع از منافع ملی را دنبال کند.
 
این کارشناس خاطرنشان کرد: آنچه که درحال رخ دادن است و سکوت مجریان و دستگاه های سیاست خارجه معنادار است هرچندم ما توقع آنچنانی از دیپلماسی نداریم،

این کارشناس سیاسی در پایان تاکید کرد :نهادهای امنیتی کشور  ضمن رصد هوشمندانه سفیر آلمان در تهران و دیگر دیپلماتهایی که سوابق مخدوشی در تقابل با ملت ایران داشته اند،   واکنش قاطعانه‌ای را در قبال وی اتخاذ کنند.   سفیرآلمان باید محاکمه واز کشور اخراج شود/ دولتمردان مراقب رفتار سفرا باشند    "قدرت اله نیاصادق" استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار  ایلام بیدار گفت:کشورهای اروپایی وغربی هم پیمان آمریکا هستند وهمیشه در پی ضربه زدن به ایران اسلامی با استفاده از هر موقعیتی هستند.

وی اظهار کرد:در انتخابات کسانی که سفیر کشورها هستند باید دقت کرد وبه دقت رفتار آن ها را زیرنظر داشت تا رفتار خصمانه ای از خود نشان ندهند.

نیاصادق در ادامه گفت:نباید کسی که سابقه کار اطلاعاتی دارد به عنوان سفیر آلمان مورد قبول واقع شود و دولتمردان  چنین سفیری را از هیچ کشوری نباید قبول کنند چرا که امکان کار جاسوسی وجود دارد.

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت:سفیر انگلیسی با رفتاری که سال گذشته از خود نشان داد باید از کشور اخراج می شد واکنون که سفیر آلمان جاسوس شناخته شده است کمترین کار مجازات واخراج از کشور است همچنین باید دقت داشت که سفرای اینگونه کشورها چه رفتاری از خود نشان می دهند.

وی یادآورشد:نباید به راحتی اجازه داد چنین افرادی وارد کشور شوند چرا که ایران کشوری است که دارای دشمنان داخلی وخارجی زیادی است وبرخی از این کشورها در پی فروپاشی نظام اسلامی هستند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: امنیت کشور مساله اتفاقی نیست ودراین راه شهدای زیادی تقدیم انقلاب اسلامی شده است وکسانی که با امنیت مردم بازی می کنند از هر طیفی که باشند باید محاکمه شوند.

نیاصادق خاطرنشان کرد: بازی دولتمردان با امنیت مردم در خصوص اجازه دادن به چنین افرادی جای بسی سئوال دارد که همانند عملکرد آن ها در طول سال های گذشته باید از آن ها پرسیده شود.

تهران

کوتاهی وزارت امور خارجه در پذیرش سفیر آلمان در کشور

 جعفر قنادباشی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز در راستای موضوع جاسوس بودن میشائیل کلور برشتولد سفیر آلمان در کشور اظهار داشت: برای اخراج یا پذیرش یک وزیر و یا سفیر در کشور اطلاعات کاملی لازم است و ممکن اطلاعات دستکاری شده باشد.

وی گفت: ممکن وزارت خارجه اعمال بندی‌هایی برای پذیرش سفیر آلمان در کشور در نظر داشته باشد، زیرا وزارت امور خارجه مسئول بررسی سفرا و اجرای پروتکل‌های مربوط به چنین مسائلی هستند.   سفیر سابق ایران در لیبی افزود: یعنی امکان دارد وزارت امور خارجه در پذیرش سفیر آلمان در کشور و اجرای پروتکل‌ها کوتاهی کرده باشند و متاسفانه در مواردی دیگر این چنین مسائلی را شاهد بودیم.   وی با اشاره به سوابق امنیتی سفیر آلمان عنوان کرد: در حال حاضر سوابق امنیتی این فرد روشن است. در کشور برای پذیرفتن یک سفیر مقررات خاصی وضع شده است و بعضاً پروتکل‌هایی مربوط به دیپلماسی و فعالیت‌های دیپلماتیک وجود دارد.   مجلس یازدهم در برابر انفعال دستگاه دیپلماسی مقابل سفرای نفوذی سکوت نمی‌کند این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان داشت: در فعالیت‌های دیپلماتیک روشن است که در چنین مواردی چه کاری باید کرد. قاعدتاً در اینجا بحث احساسات و شعار نیست. آنچه وجود دارد واقعیات است و چارچوب‌هایی که قانون معین کرده است.   قنادباشی تصریح کرد: اگر این سفیر فراتر از قانون حرکت کرده باشد، که حتماً چنین کرده طبیعتاً درخواست برای این‌که ایشان از کشور برود اولین اقدامی است که باید صورت بگیرد.
  تشخیص جاسوس بودن افراد برعهده وزارت خارجه است   فریدون مجلسی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس سیاسی شبکه خبری تهران نیوز در ارتباط با جاسوس بودن سفیر آلمان در ایران اظهار داشت: جاسوس یک مفهوم خیلی کلی دارد. کلیه اعضا نهادهای اطلاعاتی به عبارتی در دنیای خارج از کشور خودشان، جاسوس نامیده می‌شوند.

وی گفت: بعضی از افراد سیاسی کشورها ماموریت می گیرند که به جاسوسی بپردازند. تشخیص جاسوس بودن افراد سیاسی بر عهده وزارت خارجه است، اما وزارت امور خارجه هم اشخاص را بدون مدرک قضاوت نمی‌کند مگر این‌که امری ‌علنی باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ارتباط با دلیل بدگمانی رسانه‌ها به میشائیل کلور برشتولد سفیر آلمان عنوان کرد: سفیر آلمان را به علت آن که یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان یا همان BND است و به خاطر سوابق امنیتی و ارتباط با موساد جاسوس می‌دانند.

وی افزود: اگر سفیر آلمان در ایران اقدامی بر علیه کشور انجام دهد بایید سریعاً توسط وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات بررسی شود و اجازه ورود به کشور را به این شخص ندهند.

سفیر آلمان شایستگی حضور در ایران را ندارد   پرویز سروری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی  شبکه خبری تهران نیوز درباره اقدام دولت آلمان در تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان اظهار داشت: پیش از تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان توسط دولت آلمان، روابط این با یکدیگر خوب بوده و همکاری‌های سازنده‌ای با هم داشتند.   وی افزود: همیشه وقتی موضوع حل اختلاف یا موضوع تبادل اسیران مطرح می‌شد، حزب‌الله از میان دولت‌های اروپایی تنها آلمان را برای میانجی‌گری میان حزب‌الله و آمریکا و اروپا انتخاب می‌کرد.   عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: اما دولت آلمان به یکباره دست به تحریم و تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان می‌زند که این نشان می‌دهد، این دولت تحت فشار آمریکا و لابی صهیونیستی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است، ولی آلمانی‌ها باید بدانند چنین تصمیمی پرهزینه است و باید هزینه آن را پرداخت کنند.   سروری ادامه داد: حزب‌الله بزرگترین و مهمترین نقش را در زمین‌گیر کردن و نابودی داعش ایفا کرده و نمی‌توان این جریان را به راحتی تحریم یا تروریستی خواند؛ لذا اقدام دولت آلمان نباید بی‌پاسخ باقی بماند.   وی در ادامه با اشاره به انفعال دستگاه دیپلماسی کشور در برخورد با سفیر آلمان که به ایفای نقش جاسوس برای کشور مبدأ یا کشورهای دشمن می‌پردازد، گفت: یکی از مهمترین وظایف وزارت امور خارجه کشورمان بررسی صلاحیت سفرای کشورهای خارجی است تا پیش از ورود و مشغول به کار شدن او در جمهوری اسلامی ایران، صلاحیتش مورد بررسی قرار بگیرد.   این فعال سیاسی اصولگرا با ابراز تأسف از ضعف وزارت امور خارجه در برخورد با سفرایی که نقش جاسوس را برای دشمنان جمهوری اسلامی بازی می‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه امروز برخی از سفارتخانه‌های کشورهای خارجی به جاسوسخانه‌های فعال تبدیل شده‌اند و علیه منافع و امنیت ملی کشور ایفای نقش می‌کنند.   سروری گفت: از وزارت امور خارجه یک انتظار حداقلی وجود دارد و آن انتظار این است که رصد درست و حداکثری از عملکرد و رفتار سفرای خارجی انجام دهد تا زمینه‌های جاسوسی را شناسایی و واکنش فعال به آن نشان دهد.   وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه سکان‌دار هدایت و حمایت از منافع ملی در خارج از مرزهای جغرافیایی کشورمان است، عنوان کرد: وزارت امور خارجه باید به صورت لحظه‌ای آسیب‌ها و خطرات احتمالی را رصد و شناسایی کند و این خطرات را به دولت و دستگاه‌های اطلاعاتی گزارش دهد تا مانع وقوع اتفاقات در آینده شد؛ لذا در این زمینه هیچ‌گونه انفعالی قابل پذیرش نیست.   به گفته این فعال سیاسی اصولگرا، سفیر آلمان شایستگی حضور در کشورمان را ندارد و شایستگی حضور در کشورمان را ندارد.

چهارمحال و بختیاری

نگاه غلط وزارت خارجه سبب پذیرفتن سفیر آلمان شده است

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار جهانبین نیوز در خصوص جاسوس بودن سفیر آلمان در ایران اظهار کرد: نظر برخی کارشناسان این است که در پذیرفتن استوار نامه ایشان اهمال صورت گرفته و هیچگونه تعمدی وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: ولی با این حال آنچه در عمل اتفاق افتاده این است که همه مراحل شناسایی، دقیق صورت نگرفته و طبق پروتکل ها پیش نرفته است.

قناد باشی با تاکید بر اینکه برای اعزام سفیر به کشوری باید یک سری مقررات رعایت شود، عنوان کرد: باید به این نکته اذعان داشت که اقدامات و کوشش های برای مخفی نگه داشتن سوابق سفیر آلمان صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی و امور بین الملل گفت: متاسفانه سفیر آلمان( میشائیل کلور برشتولد) به راحتی به وزارت خارجه ما راه پیدا کرده است.

وی با بیان این که اگر فرض را بر اهمال ورزی وزارت خارجه و وزارت اطلاعات بدانیم، اظهار نمود: طرف مقابل با پنهان کردن و عمل کردن به پروتکل های دیگر، سابقه تاریکی از خودش نشان داده است و این برای آلمانی ها مناسبات آنها با کشورمان در آینده خوب نخواهد بود.

قنادباشی خاطر نشان کرد: چنانچه اهمال سهوی نباشد و به دلیل حب نسبت به غرب و فرهنگش صورت پذیرفته باشد ممکن است بخشی از سوابق سفیر آلمان را به اطلاع وزارت خارجه نرسانده باشند که بدین ترتیب باید سوابق سفیر و محل های ماموریت او به دقت بررسی و مورد کنکاش قرار گیرد.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه نظریه دوم بر این است که اهمال کاری بوده و این کار تعمدی صورت گرفته است، گفت: در هر صورت این یک مسئله ای است که اتفاق افتاده و ناشی از نگاه غلط وزارت خارجه مبنی بر اینکه حال که ما تحریم شده ایم باید هر پیشنهادی را قبول کنیم، باشد.

وی اظهار کرد: آلمان ها خود در برجام به وظایف متعهد شده خود عمل نکردند بنابراین نباید ما در برابر آنها کوتاه بیایم و هر سفیری را فورا قبول کنیم بنابراین لازم است روی این موضوع حساسیت ویژه ای نشان دهیم.

قناد باشی  با اذعان بر اینکه ما نباید ضعف خود را به مسئولین کشورهای خارجی نشان دهیم، افزود: آلمانها باید اخلاق را در این زمینه رعایت می کردند ولی بهرحال خود را به آن ملزم نشان ندادند بنابراین ما باید نیازهای نظارتی را که مربوط به این امور است مورد بررسی قرار دهیم که  دوباره تکرار نشود چرا که تکرار آنان برای ما زیان آور خواهد بود.

پرستیژ سفارتخانه‌های ایران در تراز انقلاب اسلامی نیست

بهروز مردانی‌نژاد کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار جهانبین‌نیوز در خصوص دیپلماسی منطقه‌ای و بین‌المللی ایران گفت: در هیچ برهه زمانی دیپلماسی ما دیپلماسی تراز انقلاب اسلامی نبوده است.

وی با اشاره به اینکه پرستیژ سفارتخانه‌های ایران در تراز انقلاب اسلامی نیست، توضیح داد: باتوجه به قدرتی که انقلاب اسلامی به این سفارتخانه‌ها داده است توانایی اینکه از مواضع بالاتری برخورد کنند وجود دارد.

مردانی‌نژاد تشریح کرد: معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات وظیفه مراقبت از دیپلمات‌ها و سفارتخانه‌های کشورهای خارجی و پیگیری اطلاعاتی بر اعمال و رفتار آن‌ها را دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در دولت تدبیر و امید با رویگرد غربگرایانه و نگاه مثبت به غرب، فعالیت‌های وزارت اطلاعات نسبت به قبل کمتر و کمرنگ شده است.

مردانی‌نژاد افزود: برخورد، نظارت، کنترل و اشراف نیروهای وزارت اطلاعات بر سفارتخانه‌ها  غربی و نوع عملکرد آن‌ها کمرنگ شده است و اگر قدرتمندتر عمل می‌کردند جاسوسان در قالب سفارتخانه و دیپلمات در ایران جولان نمی‌دادند.

وی ضمن اشاره به اینکه درصورتیکه فعالیت بیشتر بود جاسوسان نمی‌توانستند هراقدامی انجام دهند، اظهار کرد: البته امروز نسبت به زمان گذشته وضعیت بهتری داریم.

مردانی‌نژاد ادامه داد: دلیل این وضعیت مدیریت مقام معظم رهبری در حوزه‌های سیاسی و دفاعی است.

وی بیان کرد: بدون شک حوزه سیاست خارجی و دیپلماسی پرسروصداترین بخش و بازوی دولت یازدهم بوده است.

مردانی‌نژاد در پایان اضافه کرد: بررسی‌ها، آمار و ارقام و موشکافی عملکرد این حوزه نشان می‌دهد  اتفاقا وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی عملکرد خوبی نداشته است و برخلاف تصور عملکرد ضعیفی داشته و خروجی آن نیز موثر و بر مبنای منافع ملی جمهوری اسلامی ایران نبوده است.

خراسان رضوی

کوتاهی وزارت خارجه در جریان دیپلمات دستگیر شده ایرانی باید مورد سؤال باشد/ لزوم احضار سفیر آلمان

نعمت احمدی، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون اقدام اخیر دولت آلمان مبنی بر تروریستی خواندن حزب الله لبنان اظهار کرد: روابط سیاسی بین کشورها و افتتاح سفارت خانه باید تابع شرایط و مقررات خاصی باشد که کشورها به آن پایبند هستند.

وی ضمن اشاره به نقش دستگاه امنیتی در بررسی صلاحیت افزود: این اقدامات و سفرای سایر کشورها زیر نظر وزارت امور خارجه هستند تا چالش هایی ایجاد نشود.

عضو هیئت علمی واحد مرکز دانشگاه آزاد با بیان اینکه تروریست شناخته شدن حزب الله در آلمان تصمیم بدی است گفت: حزب الله سازمان انقلابی است و نمی توان این نهاد را به تروریست بودن متهم کرد لذا سفیر دولت آلمان باید احضار شود و مراتب اعتراض و شکایت ایران را به او اعلام کرد.

وی افزود: سفیر باید مأمور سیاسی آن کشور باشد و باید به پروتکل های در جریان کشورها پای بند باشند.

احمدی اظهارنظرات سفیر را منعکس کننده نظریات دولت متبوعش دانست و تصریح کرد: بایستی در خصوص کوتاهی وزارت امور خارجه در قضیه دیپلمات دستگیر شده ایرانی، سؤال شود و حضور سفارت خانه ها برای پیگیری همین موضوعات است.

وی افزود: اگر وزارت امور خارجه در این زمینه کوتاهی کرده باید سریعتر مراتب اعتراض از طریق حوزه اروپایی اعلام کنیم چراکه برخوردها مراتب دارد و تا قطع ارتباط نیز گاهی اوقات پیش می رود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سفیر به عنوان فعالیت امنیتی حضور ندارد خاطرنشان کرد: کشورهای اروپایی و غربی نوع رابطه شان با اسرائیل رابطه ای است که سرویس و خدمات در عرصه های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی می دهند و عمدتا سازمان های بین المللی زیر سیطره صهیونیسم بین‌الملل هستند.

وی افزود: دنیا در مورد فلسطین خودش را خواب زده است، اسرائیل همیشه به لبنان تعرض کرده و از روزی که حزب الله تشکیل شد و توانمند شد لبنان در آرامش به سر می‌برد.

کارشناس حقوق بین‌الملل ضمن تأکید بر اتحاد بیش از پیش جامعه اسلامی گفت: حزب الله در پارلمان لبنان نماینده دارد و نمی تواند تروریست قلمداد شود.

خواست آمریکا برای ضربه به هم‌پیمانان ایران محقق نمی‌شود/ وزارت خارجه باید سوابق سفرا را قاطعانه بررسی کند

عبدالرحیم گواهی، سفیر اسبق نروژ در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون انتصاب فرد امنیتی به عنوان سفیر آلمان اظهار کرد: فیلترهای مختلفی برای پذیرش سفرای سایر کشورها وجود دارد و پیوندهای مختلف بررسی می‌شود و قطعا هوشمندی باید در این قضیه صورت گیرد.

وی ضمن تأکید بر منافع ملی کشورها در بررسی سوابق افراد افزود: گاهی اوقات با توجه به سوابق و شرایط می توان به سفرای سایر کشورها پذیرش نداد و بررسی این موضوع از وظایف دستگاه وزارت خارجه است.

دبیر کل سابق اکو گفت: وزارت خارجه باید سوابق سفرا را با اقدام قاطع بررسی کند و این استعلام ها حق دولت است چراکه کشورهای مختلف در قبال سفرای ایرانی نیز همین حساسیت ها را دارند و حتی برای عدم پذیرش توضیحاتی ارائه نمی دهند.

وی با اشاره به حضور سفیر برای اصلاح روابط دو کشور افزود: باید کشور میزبان با سفیر اعزامی زبان مشترک ایحاد کند و تصمیم آن بر عهده دولت ها است.

گواهی با بیان این مطلب که کار بزرگی با شورای امنیت داریم و چندین ماه آینده قرار است برخی تحریم‌ها برداشته شود تصریح کرد: در این میان آمریکا آلت دست اسرائیل شده است و تصمیمات از این طریق صورت می‌گیرد.

وی در همین رابطه افزود: ترامپ قصد دارد تحریم‌های ناجوانمردانه علیه ایران را تمدید کند و اجازه برطرف شدن آن را ندهد.

این کارشناس بین‌الملل خاطرنشان کرد: باید دستگاه دیپلماسی ایران در این راستا هوشمندانه و با دقت عمل کند چرا که آمریکا در پی ضربه زدن به هم پیمانان ایران از جمله تشکیلات حزب‌الله است که البته باتوجه به شرایط پیش رو خواست آمریکا در شورای امنیت محقق نمی‌شود.

وی با اشاره به اهمیت برخورد دستگاه دیپلماسی و داشتن واکنش مناسب و حساب شده در چنین موضوعات و حداقل اعلام اعتراض به صورت مخفیانه در خصوص سفارت آلمان گفت: مجلس باید پیرامون اقدامات صحیح و به موقع مسئولان سیاست خارجی وارد عمل شود و نظر بدهد.

تردد سفرای خارجی در داخل کشور محدود شود/ انفعال وزارت امور خارجه باعث دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان شد

حمیدرضا ترقی، معاون سابق بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی در گفت‌وگو با صبح توس، اظهار کرد: طبق قانون وزارت امور خارجه، پیش از پذیرش استوارنامه هر سفیری که می‌خواهد از کشور دیگر معرفی شود باید اطلاعات سفیر معرفی شده را در اختیار وزارت اطلاعات قرار دهد.

وی افزود: در ادامه وزارت اطلاعات نیز باید صلاحیت سفیر معرفی شده را بررسی کند اما متأسفانه در مورد پذیرش اشتباه سفیر آلمان، معلوم نیست که کوتاهی از سوی وزارت امور خارجه بوده یا وزارت اطلاعات در خصوص پذیرش این فرد اقدامات مورد نیاز را انجام نداده است؛ با این وجود تا کنون هیچ‌گونه پاسخی از سوی مسئولان دولتی در مقابل این اتهاماتی که به سفیر آلمان وارد است، داده نشده است.

ترقی با اشاره به سکوت وزارت امور خارجه در قبال اتهامات سفیر آلمان، گفت: انتظار می‌رود وزارت امور خارجه مشخص کند که آیا سوابق و ویژگی‌هایی که در خصوص جاسوسی سفیر آلمان مطرح شده است، صحت دارد و آیا وزارت امور خارجه از این سوابق اطلاع داشته یا نه؟ که در صورتی که با اطلاع از این سوابق سفیر آلمان را پذیرفته است، خطایی استراتژیک و غیر قابل بخشش را انجام داده است.

معاون سابق بین‌الملل حزب موتلفه اسلامی تأکید کرد: متأسفانه برای این سفیر هیچ‌گونه محدودیتی اعمال نشده بود و وی می‌تواند به‌صورت آزادانه به هر نقطه از کشور سفر کند و از هر مکانی که بخواهد گزارش تهیه کند، این در حالی است که وزرای ما در دیگر کشورها با محدودیت‌های ترددی مواجه هستند و مجاز به سفر یا رفتن به هر مکانی نیستند لذا باید تردد سفرای خارجی در داخل کشور محدود شود.

وی ضمن محکومیت دستگیری اسدالله اسداللهی، دیپلمات ایرانی به اتهام واهی توسط دولت آلمان، گفت: متأسفانه به دلیل منفعل بودن وزارت امور خارجه و عدم تحرک دیپلماسی دولت هر از چندگاهی شاهد مواردی همچون بی‌احترامی به دیپلمات‌های ایرانی در اقصا نقاط جهان هستیم و در واقع انفعال وزارت امور خارجه باعث دستگیری دیپلمات ایرانی در آلمان شد.

ترقی تصریح کرد: وزارت امور خارجه تمام توان خود را در مسئله برجام به کار گرفت و با شکست برجام دیگر حال و حوصله انجام هیچ‌گونه اقدام دیپلماتیکی را ندارد در واقع امروز وزارت امروز خارجه مانند بازاری ورشکسته‌ای است که مدام در فکر دستاوردهای بر باد رفته‌اش است.

خراسان شمالی

سیاست اقتدار در وزارت خارجه ایران دنبال نمی شود/ عدم برخورد، چراغ سبز به ادامه رفتارهای غربی ها است

علی جدی، منتخب مردم شیروان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با جاسوس بودن سفیر آلمان در ایران اظهار داشت: بزرگترین مشکل وزرات امور خارجه در دولت فعلی این است که با مدنظر قرار دادن، سیاست تعامل به هر قیمتی، در بسیاری از موارد کوتاه آمده و سهوا یا از روی تعامل اعلام پذیرش کرده است.

وی ادامه داد: این در حالی است که کشورهای 5+1 در مقاطع مختلف نشان داده اند، که به دنبال هر فرصتی برای ضربه به ایران هستند و بهترین راهکار این است که از طریق سفیری که وارد ایران می شود، اهدافشان را پیش ببرند.

جدی با بیان اینکه سیاست تعامل به هر قیمتی،  آسیب های زیادی را به کشور وارد کرده است، گفت: در بسیاری از فتنه ها و اغتشاشات اخیر در کشور، بخش زیادی به برنامه ریزی های کشورهای غربی به خصوص کشورهای عضو 5+1  برمی گردد.

منتخب مردم شیروان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: دولت با گام برداشتن در مسیر اقتدار قطعا می تواند خیلی از ضربه ها و زیان ها را از کشور دور کند.

وی با اشاره به اینکه با یک بررسی ساده می توان به این نتیجه رسید که اغلب سفیرانی که از کشورهای اروپایی وارد ایران شده اند، دارای سوابق اطلاعاتی و امنیتی هستند، گفت: قطعا نباید استوارنامه این افراد پذیرفته می شد ،که متاسفانه در این مسیر کوتاهی شده است.

جدی با بیان اینکه ورود سفیری با مسائل امنیتی و اطلاعاتی به کشور به صورت سهوا و یا عمدا هیچ توجیهی ندارد، گفت: علاوه بر سفارت آلمان، سفارت های انگلیس و هلند نیز مسائل زیادی به همراه داشته اند و دشمنی شان را در بخش های مختلفی نشان داده اند.

وی با اشاره به اینکه بعد از روشن شدن سوابق این افراد باید برخورد قاطع صورت گیرد، افزود: عدم برخورد در واقع بازگذاشتن راه برای ادامه رفتارهای این افراد است.

منتخب مردم شیروان تاکید کرد: متاسفانه سیاست اقتدار در وزرات خارجه کشور ایران دنبال نمی شود و این یک اشکال اساسی است که نیاز به یک برخورد جدی دارد.

جدی یادآور شد: وزارت خارجه کشور به صورت تعاملی رفتار می کند و با عادی پنداشتن قضایا در واقع باعث ورود یک سفیر با داشتن مسائل سیاسی و امنیتی به کشور می شود که سفارت خانه را به مرکز تعامل با معاندین نظام تبدیل می کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر وزارت خارجه باید برخورد جدی داشته باشد ، همچنین در سایر سفارت خانه ها نیز سیاست اقتدار را دنبال کند.

منتخب مردم شیروان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: در مجلس یازدهم انشالله کار دنبال خواهد شد، که از اتفاقاتی که ناشی از تعامل به هر قیمتی در وزارت خارجه رقم می خورد جلوگیری شود.

جدی با بیان اینکه با یک رصد ساده می توان اهداف نفوذ از طریق سفارت خانه ها در کشور را جویا شد، گفت: یک سفیر زمانی که با اهداف جاسوسی وارد کشور می شود، تمامی نقطه ضعف های کشور، اطللاعات کامل را به دست می آورد تا در زمان مورد نظر آسیب هایش را وارد کند.

وی گفت: بدترین حالت این است که سفیری با هدف جاسوسی وارد کشور شود، که این ضعف بزرگی در وزارت خارجه است و باید حل شود.

جدی اظهار داشت: در عین حال دولت فعلی باید با حفظ اقتدار جمهوری اسلامی ایران، سیاست تعامل به هر قیمتی را که خسارت های زیادی به کشور وارد کرده است، را از سرلوحه کار وزارت خارجه حذف کند.

فعالیت سفارتهای غربی در ایران بدون هماهنگی آمریکا و اسرائیل ساده انگاری است/ دولت در تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی ندارد

قاسم جعفری، کارشناس مسائل سیاسی در رابطه با جاسوس بودن سفیر آلمان در ایران در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: اروپایی ها معمولا افراد ویژه را جهت انجام ماموریت به ایران اعزام می کنند، که این مختص سفارت انگلیس و آلمان نیست.

وی ادامه داد: سازمان های بین المللی که در ایران نمایندگی و فعالیت دارند، افرادی را برای اعزام به ایران انتخاب می کنند که به صورت چند منظوره در پوشش مسئولیت اصلی، اهداف مدنظرشان را نیز دنبال کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه بی ارتباط دانستن قضایا در معادلات سیاسی بین المللی یک ساده انگاری است، گفت: در عرصه معادلات سیاسی و روابط بین المللی معمولا، لایه های پیچیده ای جریان دارد، لذا منطقی نیست هر قضیه را منفک از قضیه های دیگر تلقی کرد.

جعفری خاطرنشان کرد: از سوی دیگر هیچ کشوری بدون سنجش نبض کنشی در یک کشور دیگر دست به عملیات اثرگذار در روابط فی ما بین نمی گذارد.

وی تاکید کرد: به طور نمونه زمانی که آلمان با آگاهی کامل از اینکه حزب الله یکی از بازوهای اصلی رساننده پیام انقلاب اسلامی به دنیا است، تصمیم می گیرد تحت عنوان مبارزه با تروریسم، حزب الله لبنان را تحت فشار قرار دهد، بیانگر این است که ابتدا کنش ها و واکنش های احتمال را سنجیده است.

جعفری تصریح کرد: وقتی یک کشور نبض دولت مقابلش را بسنجد و نسبت به واکنشی که دریافت خواهد کرد آگاهی پیدا کند، قطعا اقداماتش را در همان راستا پیگیری و اجرایی می کند.

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: دستگیری اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی که همچنان در بند است و درج حزب الله در لیست تروریست نیز از این قاعده پیروی می کند و آن ها قطعا نبض سنجی را انجام و بعد از آن اقدام به این کار کردند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه دیگر این است که سفارت خانه های غربی در ایران با تقسیم کار در مقاطع مختلف سعی می کنند مدام در ایران مسئله آفرینی داشته باشند.

جعفری با اشاره به اینکه اروپایی ها مدام به دنبال مسئله سازی در ایران هستند، گفت: حضور سفیر انگلیس در بین معترضین اغتشاشات آبان 98، باتوجه به اینکه هیچ ارتباطی به کار دیپلماتیک وی نداشت، به وضوح بیانگر گسترش فتنه بود.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: فعالیت سفارت خانه های کشورهای غربی در ایران قطعا بدون هماهنگی آمریکا و رژیم صهیونیستی در واقع ساده انگاری مسئله خواهد بود.

جعفری با بیان اینکه نکته قابل توجه این است که سابقه آلمان در بدخواهی برای ملت ایران ثابت شده است، ادامه داد: تمام بمب ها و مواد شیمیایی که صدام در جنگ علیه ملت ایران استفاده کرد اهدایی دولت آلمان و شرکت های آلمانی بود، همچنین دستگیری دیپلمات ایرانی، فریب کاری در بحث برجام، تحریم ها و اینستکس نشانگر خباثت این کشور است.

وی مسئولیت دست در اندرکاران امر در پذیرش دیپلمات های خارجی و مراقبت قانونی بعدی، از رفتار و فعالیت آنها را مهم و ضروری خواند و گفت: زمان معرفی یک سفیر، اسناد معرفی فرد موردنظر جهت دریافت اعتبارنامه ارسال می شود.

جعفری گفت: با بررسی اسناد دریافتی از فرد معرفی شده به عنوان سفیر اگر عدم سابقه دوستی با کشور مربوطه دیده شود، استوارنامه صادر نمی شود و در آن کشور پذیرفته نخواهد شد.

وی اضافه کرد: لذا در ایران وظیفه دولت و نهاد های مربوطه مهم است که باید مسئولیت پذیری را در اولویت قرار دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه دولت فعلی تقریبا در خصوص تعامل با غربی ها کارنامه انقلابی مبتنی بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت ندارد، اظهار داشت: برخورد تند با کشورهای شرقی، همسایه یا خاورمیانه در صورت انجام عملی برخلاف قوانین، به خوبی این بیان را تصدیق می کند.

وی یادآور شد: این درحالی است که در مقابل با کشورهای اروپایی رفتارهای ملایمت آمیزی دارند، گاها ملایمتی فراتر از کنش های دیپلماسی، در صورتی که در عرصه دیپلماسی حتما باید روش های خاص مدنظر داشت.

جعفری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی هایشان که فرمودند: " الحمدالله من دیپلمات نیستم من انقلابی هستم" گفت:  بیانات ایشان به این معنا نیست که رهبری به اصول دیپلماسی دنیا آگاهی ندارند، بلکه می خواهند این نکته را بیان کنند که نوعی از دیپلماسی در جمهوری اسلامی جواب می دهد که مبتنی بر مبانی دینی و انقلابی باشد که در حال حاضر کشور در حسرت وجود چنین مسئله ای است.

وی با بیان اینکه رفتارهای فرا دیپلماتیک یک سفیر شاید ناشی از احساس امنیت و عدم برخورد قاطع باشد، گفت: معمولا نمایندگی کشورها وقتی می خواهند فعالیت هایی در یک کشوری داشته باشند جانب احتیاط را مراعات می کنند و عدم رعایت جوانب احتیاط در واقع برگرفته از احساس راحتی است که در آن کشور دارند.

جعفری با بیان اینکه با قاطعیت  نمی توان اعلام کرد که چراغ سبز رسمی به سفیران غربی نشان داده شده است، گفت: اما رفتار برخی از سفرا نشان دهنده این است که از نوع عمل و آنالیز رفتار دولتمردان به این تحلیل دست پیدا کرده اند، که بدون احساس خطر در جهت پیشبرد اهدافشان گام بردارند.

وی یادآور شد: امید است که این قضایا بصورت ریشه ای و اساسی حل شود اما تا زمانی که نوک پیکان انتظارتمان در جهت افق غربی ها تنظیم شده باشد، خیلی نباید حل قضایا را انتظار داشت.

وزارت خارجه باید پاسخگوی افکار عمومی باشد/ اخراج برشتولد از ایران درس عبرتی برای غربی ها خواهد بود

اعظم السادات افشین فر، کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار عصراترک در رابطه با محرز بودن سوابق و فعالیت های سفیر آلمان در ایران اظهار داشت: وزارت اطلاعات باید پاسخگوی افکار عمومی باشد که در رابطه با این موضوع، آیا مانع پذیرش این فرد امنیتی و جاسوس به عنوان سفیر درتهران شده است یا خیر؟

وی ادامه داد: همچنین ممکن است وزارت اطللاعات تذکرات را به وزارت امور خارجه اعلام کرده ولی از سوی این وزارت اعتنایی نشده است که در این صورت آقای ظریف باید پاسخگو باشد.

افشین فر با اشاره به اینکه تایید استوارنامه ها توسط ریاست جمهوری انجام می شود، گفت: این سوال پیش می آید که تایید این سفیر از سمت ریاست جمهوری برچه اساسی صورت گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه وزارت امور خارجه یک کشور از دقیق ترین وزارتخانه های هر کشور است، افزود: براین اساس قطعا این وزارت خانه از سوابق و ماهیت سفیر آلمان در ایران بی اطلاع نیست.

وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که عدم داشتن حساسیت وزارت امور خارجه نسبت به حضور این سفیر در ایران شاید نشات گرفته از روحیه " امضای کری تضمین تعهدات آمریکا است" باشد.

افشین فر عنوان داشت: اعتماد بی دلیل و بی  منطق به کشورهای اروپایی بارها امتحانش را پس داده و نتیجه اش هم آشکار است، همچنین به غیر از خسارت برای ایران هیچ ثمره ای به همراه نداشته است.

وی با بیان اینکه کشورهای اروپایی به کشورهای مسلمان به چشم یک کشور جهان سوم می نگرند، گفت: راه و رسم کشورهای اروپایی از قرن هجدهم در مقابل ایران استثمار و بهره کشی بوده است.

افشین فر گفت: کشور ایران در محاصره ی دشمنان بدخواه بین المللی قرار دارد و قطعا از هر روزنه ای برای نفوذ در ایران استفاده خواهند کرد بنابراین ما نباید بیخیال و خوشبین نباشیم.

وی اضافه کرد: زمانی که ماهیت یک سفیر اروپایی واضح است، منافع ملی نباید قربانی هیچ روش دیپلماتیکی شود، بلکه با اخراج سفیر آلمان از ایران درس عبرتی برای اروپایی ها شده و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران  اثبات خواهد شد.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: تنها راه، نشان دادن اقتدار عزتمندانه در مواجه با دیپلماسی، سوء استفاده و ضعیف کشی غربی ها است.

افشین فر گفت: باید محکم باشیم و از حرف حق کوتاه نیایم، قطعا این روش آنها را وادار به عقب نشینی خواهد کرد.

وی اضافه کرد: با تمام نواقصی که در قوانین بین المللی وجود دارد، اما ظرفیت های موجود با یک دفاع حقوقی مقاوم و مستدل می تواند حقوق جمهوری اسلامی را اثبات کند.

زنجان

دولت باید سفیر آلمان را به‌عنوان عنصر نامطلوب از کشور اخراج کند/ لزوم اقدام جدی وزارت اطلاعات و امور خارجه

محمد اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد قابل‌توجهی از سفارت‌خانه‌های اروپایی و غربی مراکز جاسوسی در ایران است، تجربه این را نشان داده که این سفارت‌خانه‌ها به دنبال جاسوسی و اقدامات ضد امنیتی هستند و این امر در ایران سابقه دارد.

وی ابراز کرد: وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات تا آنجایی که ممکن است باید از سفیران اطلاعات کسب و نسبت به حضور آن‌ها عکس‌العمل نشان دهد و نهایتاً بگویند نیاز است این فرد با شخص دیگری جایگزین شود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به اینکه اکثر سفارتخانه‌های اروپایی در کشور به دنبال جاسوسی هستند، تصریح کرد: این دو وزارت خانه باید در داخل کشور مراقب باشند تا سفیران کشورهای اروپایی نتوانند اقدامات جاسوسی و ضد امنیتی انجام دهند.

وی بیان کرد: اگر سفیری عنصر نامطلوب است حال میشائیل کلور برشتولد می‌خواهد باشد یا هر شخص دیگری وزارت اطلاعات و وزارت خارجه قاعدتاً باید عکس‌العمل نشان دهد؛ به خصوص کشور آلمان که حزب‌الله لبان را به‌عنوان تروریست معرفی کرده است.

اسماعیلی با بیان اینکه عملکرد کشور آلمان در مواجهه با کشورهای دیگر کاملاً مشخص است، عنوان کرد: این کشور با صهیونیسم و آمریکا و استکبار جهانی همراه است و تا جایی که ممکن است وزارت اطلاعات و امور خارجه این عنصر را به‌عنوان عنصر نامطلوب اعلام کنند و این شخص از کشور خارج و جایگزین این شخص معرفی شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه سیاست کلان سفارت آلمان در ایران، در این راستا است وزارت امور خارجه و اطلاعت باید بیشتر به عملکرد این سفارتخانه نظارت داشته باشند تا خارج از چارچوب فعالیت یک سفارتخانه اقدامات دیگری علیه نظام و کشور انجام نشود.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اگر دولت بخواهد در این مسئله به‌صورت جدی ورود پیدا کند طبیعی است که سفیر آلمان را باید به‌عنوان یک عنصر نامطلوب معرفی کند، خاطرنشان کرد: در این صورت باید با آلمان برای معرفی نفر جایگزین و رفتن این شخص از کشور هماهنگی انجام شود و در صورت عدم تمکین دولت می‌تواند به‌صورت یک‌طرفه این کار را انجام دهد و این سفیر را قبول نکند‌.

وی با بیان اینکه معرفی سفیر آلمان به‌عنوان یک عنصر نامطلوب وظیفه وزارت امور خارجه و تا حدودی وزارت اطلاعات است، ابراز کرد: اگر دولت بخواهد به وظایف خود درست عمل کند باید این شخص به‌عنوان عنصر نامطلوب معرفی کند مگر اینکه دولت در کار خود سستی و اهمال کند که این سستی و اهمال در برخی از اقدامات این دولت مشاهده‌شده است.

اسماعیلی تصریح کرد: متأسفانه بارها اقداماتی علیه نظام از طرف سفارت انگلیس در کشور رخ‌داده است که متأسفانه دولت‌ها از کنار آن رد شده‌اند.

پذیرش سفیر آلمان با سابقه امنیتی قابل قبول نیست/ آلمان به دنبال دخالت در سیاست‌های ایران است

سید مسعود حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با بیان اینکه کشور آلمان خیلی تلاش کرده است تا در سیاست‌های داخلی ایران دخالت کند، اظهار کرد: بخشی از این دخالت در حمایت از جنبش سبز در کشور شکل گرفت.

وی با اشاره به همایش برلین و برخی از اقدامات آلمان برای دخالت در سیاست‌های داخل ایران، ابراز کرد: آلمان با موج سواری توسط کارهای جنبش سبز در داخل کشور می‌خواست در امور داخلی کشور دخالت کند.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آلمان یک کشور اندیشه‌ورز است، تصریح کرد: آلمان حوزه فکری و نرم افزاری جریان غرب را تأمین می‌کند و به همین دلیل آلمان همیشه تلاش کرده است تا در سیاست‌گذاری‌های داخلی ایران دخالت کند.

وی با بیان اینکه آلمان و انگلستان با پوشش بازرسی‌های انرژی اتمی می‌خواستند از طریق انرژی هسته‌ای در دولت نفوذ کنند تا سیاست‌های خود را در ایران اجرایی کنند، عنوان کرد: رفتارهای نفوذی آلمان بر مبنای جنبش سبز در کشور شکل می‌گیرد.

حسینی با بیان اینکه آلمان در دو دهه اخیر تلاش زیادی برای نفوذ در سیاست‌های داخلی ایران داشته است، افزود: البته این تلاش‌ها در این مدت افت‌وخیز داشته است.

وی با اشاره به مشخص بودن سابقه آلمان در برنامه‌ریزی برای دخالت در امور داخلی ایران و سابقه سفیر جاسوس آلمان، ابراز کرد: سفیر آلمان در صورت انجام رفتارهای غیر دیپلماتیک باید به‌عنوان یک عنصر نامطلوب اخراج شود.

کارشناس سیاسی با اشاره به بازداشت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی و انتخاب معاون اطلاعات آلمان به‌عنوان سفیر آلمان در ایران، تصریح کرد: این‌ها یک سلسله حوادث به‌هم‌پیوسته است که باید کارشناسی شود که ببینند این مسائل چه روندی را طی می‌کند تا با آن مسئله مواجهه اصولی انجام دهند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع برخی از کشورها اقداماتی انجام می‌دهند و آن عمل را طعمه‌ای برای یک هدف بزرگ‌تر قرار می‌دهند، عنوان کرد: یک اقدام کوچک یک کشوری را نمی‌توان مبنای کار درست و یا غلت آن‌ها قرارداد چه‌بسا با این اقدام می‌خواهند با این کار کشور را به مسیری که می‌خواهند بکشند.

قزوین

مقابله با اقدام توهین‌آمیز آلمان به مطالبه عمومی تبدیل شود/ متاسفانه دولت ما اهل مقاومت نیست

علی کوچک خانی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ درباره اقدام اخیر سفیر آلمان علیه جریان مقاومت اظهار کرد: پرداختن به موضوع سفیر آلمان در ایران مسئله‌ای فرعی است و در واقع موضوع اصلی، اقدام آلمان علیه لبنان و تروریست خواندن آن و به طور غیرمستقیم اقدام علیه ایران است.

وی ادامه داد: طبق توافق بین المللی باید تحریم‌های تسلیحاتی برای ایران در دهم مهرماه برداشته شود، برای رفع این تحریم‌ها دو مسیر در حال طی شدن است یکی از آن‌ها بازگشت امریکا به برجام و مانع شدن از رفع تحریم‌هاست که در صورت اجرایی نشدن آن با تروریست خواندن حزب‌الله لبنان، ایران به عنوان حامی تروریسم شناخته شده و به این واسطه تحریمات تسلیحاتی علیه ایران رفع نمی‌شود.

این کارشناس سیاسی ابراز کرد: در سایر زمان‌ها نیز ارتباط این کشورها با دشمنان ما واضح بوده و بر کسی پوشیده نیست، اما پرداختن به موضوع سفیر آلمان در این برهه از زمان اقدامی رسانه‌ای برای مقابله با اقدامات آلمان است، حتی در لبنان نیز سفیر آلمان فراخوانده شده و احتمال اخراج آن وجود دارد.

وی عنوان کرد: ایران تعهدات خود را به طور کامل انجام داد و برای خروج از برجام نیز یک سال مهلت داده و کاهش تعهدات را به صورت مرحله‌ای و در پنج گامِ قابل دفاع اجرایی کرد، اکنون نیز مطرح کرده که مشروط به رفع تحریم‌ها به برجام باز می‌گردد، برای این که حق ایران ضایع نشود باید اقدامات مناسبی صورت گیرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر مانعی برای اجرای قطعنامه وجود داشته و حقی از ایران ضایع شود، باید به صورت سریع و صریح اعلام موضع کرده و مقابله به مثل کنیم، از جمله می‌توان به خروج از ام پی تی اشاره کرد که کارشناسان نیز آن را مطرح کرده‌اند، در واقع مقاومت فعال و متقابل در برابر اقدامات دشمن از ضرورت کامل برخوردار است، در غیر این‌صورت آنان به فعالیت خود ادامه داده و گام به گام جلوتر خواهند آمد.

وی درباره برخورد با این کشورها گفت: باید عکس‌العمل در برابر این اقدامات کشور آلمان و سایر کشورها از طرف رسانه‌ها و افرادی که تریبون در دست دارند مطالبه شود، اما باید توجه داشت که اقدام کننده اصلی دولت و وزارت خارجه است که بر اساس دیدگاه آنان نگاه مثبتی نسبت به اروپا و این کشورهای غربی وجود دارد و حتی توطئه‌های آن‌ها را نیز به فال نیک می‌گیرند و بنای درگیری و مقابله با آنان را ندارند.

کوچک خانی افزود: با حضور دولت فعلی و این سیستم این روند همچنان ادامه پیدا خواهد کرد؛ چراکه این دولت اهل مقاومت نیست و به تعامل باور دارد که به معنای توجیه کردن است، امیدواریم دولت و مجلس آینده راه مقاومت در برابر این کشورها را در پیش گیرند.

وی عنوان کرد: مسئله اخراج سفیر آلمان از کشور موضوعی است که به کارشناسی و بررسی نیاز دارد و ممکن است در برهه‌ای از زمان رها شود، اما در صورت ادامه این فرآیند تا دهم مهرماه که زمان اجرای قطعنامه و رفع تحریم تسلیحاتی‌است، اگر لازم شد و این سفیر فعالیت خاصی داشت نسبت به آن به طور مجدد برخورد خواهد شد.

این کارشناس سیاسی درباره مقابله وزارت خارجه با سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی که در داخل خاک ایران اقدامات مختلف فرهنگی و سیاسی علیه ما انجام می‌دهند، بیان کرد: این دولت، وزارت خارجه و اطلاعات بر مبنای تعامل بنا شده بر تعامل تمرکز دارند و بسیاری از مسائل را نامطلوب نمی‌دانند و در شرایط مختلف به بهانه اینکه حفظ منافع ملی را وظیفه خود می‌دانند امتیازاتی را در اختیار این کشورها قرار می‌دهند.

وی ادامه داد: در واقع دولت فعلی بر این باور است که سیاست خارجه نباید ایدئولوژیک شود و نگاه کاملا غرب گرایانه دارند، در این راستا لازم است مقابله با این واحدها به مطالبه‌ای رسانه‌ای تبدیل شده و پویش‌ها و کمپین‌هایی شکل گیرد تا اقدامات موثری انجام شود.

کوچک خانی در پایان ابراز کرد: عدم مقابله با این اقدامات کشورهای خارجی اقتدار و انسجام ملی را تضعیف می‌کند، همچنین در حوزه بیرونی نیز نگاه انقلابیون به ایران تحت تاثیر قرار می‌گیرد، در همین راستا مطالبه‌گری به ویژه در بخش دانشجویی، رسانه‌ای و مجازی و مطرح کردن صحیح موضوعات می‌تواند به بهتر شدن روند کمک کند.

عملکرد منفعلانه دولت در برابر اهانت غربی‌ها قابل پذیرش نیست/ نباید کم‌کاری‌ و خیانت‌ها را توجیه کرد

علی هوشیار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین؛ با بیان اینکه درباره برخورد دولت و وزارتِ خارجه با سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی در ایران توجه به دو نکته دارای اهمیت است؛ اظهار کرد: موضوع نخست این است که ما دولتی داریم که نسبت به حوادث بین المللی و برخوردهایی که غربی‌ها و برخی از شرقی‌ها با ما دارند دارای رویکرد مکتبی نیست و منفعلانه عمل می‌کند.

وی ادامه داد: نداشتن دیدگاه مکتبی و اسلامی باعث می‌شود برخورد عزت‌مندانه نداشته باشیم، از طرف دیگر اکنون در شرایطی قرار داریم که باید مصلحت جامعه درنظر گرفته شود، گاهی اتفاقاتی به صورت زنجیروار در حال رخ دادن است.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: به نظر می‌رسد برخی از برخوردهای کشورهای خارجی با ما اهدافی را در افق دورتر دنبال می‌کند تا نحوه برخورد ما را تحت تاثیر قرار داده و از ما بهانه داشته باشند، در این موارد اطلاعات پشت پرده مسئولان دارای اهمیت است که باید از به این مسائل آگاهی داشته باشند.

وی ابراز کرد: اکنون اوج درگیری کشورهای اروپایی و نظام‌های حاکم جهان با ایران است و فرعون و طاغوت زمان در حال تلاش و استفاده از همه ابزارها است و حرکاتی را انجام می‌دهد تا ما را با مسائل مختلف درگیر کند، اما ما عاقلانه و با برخورد نظام‌مند از آن‌ها عبور می‌کنیم و گذر زمان همه چیز را به نفع ما رقم خواهد زد.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: ممکن است افراد متعددی در حال جاسوسی باشند اما نظام ما از ابتدای انقلاب تاکنون این جاسوسان را شناسایی کرده و در این موارد با دادن اطلاعات غلط سعی می‌کند از آن‌ها در مسائل گوناگون اطلاعاتی را کسب کرده و مورد بهره‌برداری قرار دهد.

وی اذعان کرد: در مواردی جاسوسان خود را بروز می‌دهند که نوع برخورد در این موارد به اطلاعات پشت پرده مسئولین و دلسوزان نظام مرتبط است، زیرا گاهی دشمن به طور آگاهانه این جاسوسان را فاش می‌کند تا عکس العمل‌های ما را نسبت به آن بسنجد.

هوشیار درباره علت توجه بیگانگان به ایران گفت: کشورهای بیگانه همواره علیه کشور ما فعالیت دارند و هیچ جایی در جهان مانند ایران برای آن‌ها دارای اهمیت نیست و در این راستا اقدامات مختلفی را انجام می‌دهند که فرقه سازی و حزب سازی از جمله این موارد است.

وی افزود: تحلیل‌گران غربی نیز به طور صریح اعلام کرده‌اند که اسلام واقعی شیعه بوده و در ایران بروز پیدا کرده است، همچنین قرار داشتن ایران در منطقه فوق استراتژیک نیز باعث فعالیت کشورهای اروپایی و بیگانگان با ماست.

این مدرس دانشگاه عنوان کرد: اکنون در اوج اقدامات غربی‌ها علیه کشور قرار داریم، اما در تمام موارد تلاش کرده‌ایم تا آرامش کشور و منطقه را حفظ کرده و در زمین دشمن حرکت نکنیم و به گونه‌ای رفتار کنیم که حداقل ضرر را برای ما به همراه داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی درباره برخورد وزارت خارجه با سفارتخانه‌هایی که علیه ایران اقدامات مختلفی انجام می‌دهند، ابراز کرد: به نظر می‌رسد وزیر امور خارجه صرفاً در راستای برجام مأموریت داشت و تمام لبخندها و حرکات او در همین راستا بود، سفارتخانه‌های مختلف نیز از دیرباز در داخل کشور ما اقدامات مختلفی را انجام داده‌اند.

وی عنوان کرد: اما باید یک نکته را مورد توجه قرار دهیم، ما نباید جبهه‌ای در برابر ملت‌ها به‌ویژه اروپا داشته باشیم؛ چراکه طبق مطالعات خود این کشورها که حدود 13 سال پیش صورت گرفته، مشخص است تا سال 2025 اروپای مسیحی به اروپای اسلامی تبدیل می‌شود، البته مسلمان شدن بیشتر ساکنان برای برخی کشورهای شمال اروپا نیز سال 2040 پیش بینی شده است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: با توجه به فعالیت ما در کشورهای اروپایی می‌توان گفت سفارت‌خانه‌های ما اقدامات بسیار خوبی در این کشورها انجام داده‌اند، از این رو نباید حرکتی داشته باشیم تا بهانه‌ای برای دولت‌های این کشورها فراهم کرد تا چهره ما در برابر مردمانشان تخریب نشود.

وی افزود: اقدامات مختلف سفارتخانه‌های اروپایی در داخل کشور ما نیز تاثیرگذار است، اما در مقایسه با تاثیر، حرکات و اقدامات ما که در نهایت تمام جهان را دربرمی‌گیرد بسیار اندک است، ممکن است برخی افراد در اثر این اقدامات بی تفاوت بوده و تحت تاثیر قرار گیرند اما بدنه اصلی ما از بینش بالایی برخوردار است و حتی افراد عامی در دورترین نقاط نیز دارای بصیرت، دانایی و تحلیل‌های عمیقی هستند.

هوشیار تاکید کرد: البته این موضوع نباید باعث توجیه کم کاری‌ها، تساهل و خیانت شود، ما علی‌رغم داشتن دولت بیگانه پرستی که برای غرب و امریکا جای امید دارد، دارای مردمی بصیر هستیم.

وی درباره نقش رسانه‌ها در بصیرت افزایی و مطالبه‌گری در جامعه گفت: امانتی به دست مسئولین رسانه‌ها سپرده شده و از این رو باید تلاش کنند در حد نظام اسلامی قرار گرفته و اندیشه ناب و خالص اسلامی را ترویج کرده و مخلصانه عمل کنند و در انتشار مطالب، دین را مدنظر قرار دهند تا بصیرت اسلامی به جامعه القا شده و پروژه‌های دشمن شکست بخورد.

این کارشناس مسائل سیاسی ابراز کرد: اکنون در جنگ اندیشه‌ها قرار داریم و در این راستا دشمن از تجهیزات بالایی برخوردار است و نیرومند عمل می‌کند از این رو سازماندهی در این جبهه برای مقابله مناسب و نیرومند و شناساندن هامان‌ها به جامعه بسیار اهمیت دارد.

وی افزود: در زمان فرعون نقش و وظیفه اصلی هامان، تزویر بود به گونه‌ای که اقدامات فرعون را برای مردم عادی و مطلوب جلوه دهد تا در راستای اهداف آن حرکت کنند، اکنون نیز دشمن با استفاده از ابزارهای جنگ نرم در همین راستا حرکت می‌کند، بنابراین باید در مورد این مسائل به مردم آگاهی کامل داده شود تا با داشتن شناخت لازم عملکرد مثبتی داشته باشند.

این مدرس دانشگاه در پایان گفت: رسانه‌ها باید به گونه‌ای حرکت و عمل کنند تا ایمان مردم را قوی کرده، اسلام و دشمن واقعی را معرفی کرده و جامعه را برای حوادث بزرگ آماده کنند.

کردستان

اگر ادعای رسانه ها در خصوص سفیر آلمان غلط است وزارت امور خارجه تکذیب کند

محمد مهدی زاده در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: اینکه استکبار برای از پای درآوردن جمهوری اسلامی ایران از هیچ تلاشی فروگذار نیست یک واقعیت کاملا آشکار است و به همین خاطر سفارت خانه های کشورهای اروپایی خود نیز راهبردهای جاسوسی خاص خود را در ایران دنبال می کنند و اگر این چنین نبود مایه تعجب بود.

وی افزود: تعاریف نظارتی ویژه بر سفارت خانه های کشورهای اروپایی در داخل در زمانی که ایران اسلامی مورد هجمه شدید دشمنان قرار دارد، یکی از اصول اساسی است که میتواند قواعد بازی استکبار را بر هم بزند.

کارشناس مسایل سیاسی گفت: نباید فراموش کرد چنین جسارت هایی در سایه دولتی رخ می دهد که گفتمان سیاسی خود را نمی خواهد فدای امنیت واقعی کشور نماید و لذا عدم برخورد با این موارد باید در چارچوب نظام تعریفی قوای سه گانه جستجو کرد و قطعا موازنه چنین سازشی، به مصلحت کشور نیست.

مهدیزاده تاکید کرد : قطعا در گفتمان سیاسی دولتی که مذاکره با غرب اساسی ترین راهبرد خود  می پندارد، انتظار برخورد قاطع در اینگونه موارد دور از انتظار است.

وی ادامه داد:  در واقع هرنوع نابهنجاری که در عرصه سیاسی کشور مجبور به تحمل آن است، علت آن دیپلماسی التماسی است که روز به روز کشورهای اروپایی را جسورتر نموده است تا جایی که سفیر انگلیس به خود جرات می دهد در میان تجمعات غیرقانونی حضور یابد.

کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه، کشورهای اروپایی در پوشش خبری خاص، جاسوس به ایران فرستادند، افزود: سابقه جاسوسی در ایران به امروز و دیروز خلاصه نخواهد شد و ما از جاسوس بودن سفیر آلمان در کشور زیاد متعجب نیستیم زیرا دشمن ضربه های سنگینی طی 41 سال از پیروزی انقلاب از نظام اسلامی خورده است و هرجور هست قصد جبران ضربه را دارد ولی قدرت و بصیرت نظام و رهبری مانع بزرگی در برابر آنهاست.

مهدیزاده تصریح کرد: هر دولتی این اختیار را دارد که سفیر کشوری را نپذیرد اما وقتی استوارنامه را می‌پذیرد به این معناست که بررسی‌ها را انجام داده و نظر خودش را اعلام کرده است.

وی بیان داشت: در چند روز گذشته شاهد موضع گیری رسانه های مختلف علیه سفیر آلمان بعنوان جاسوس مطرح است ،  اگر ادعای رسانه‌ها غلط است سخنگوی وزارت امور خارجه باید آن را تکذیب کند اما در هر صورت وزارت امور خارجه باید پاسخگوی افکار عمومی باشد.

کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: امور خارجه باید پاسخگوی چرایی پذیرش استوارنامه سفیر آلمان باشد و اعلام کند کوتاهی های چه کسی موجب شده این شخص اجازه جلسات و گفتگوهای متعدد را داشته باشد زیرا سفرا همواره شرح وظایفی معینی دارند و مسئول حفظ منافعشان در داخل دیگر کشورها هستند و دخالت در مسائل دیگر در برنامه های آنها نیست.

تصمیم آلمان در مورد حزب‌الله، برگرفته  از سیاست‌های صهیونیستی است/ ایران جایی برای سفیر جاسوس ندارد

سید برهان طاهریان کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار کرد: با توجه به سابقه سفیر آلمان در ایران، به عنوان مقام ارشد وزارت اطلاعات آلمان که در تلاویو با رژیم صهیونیستی همکاری داشته است، جاسوس بودن این شخص به دور از ذهن نیست.

وی افزود: قطعا حضور نیروهای امنیتی و جاسوسی کشورهای اروپایی به عنوان سفیر در ایران، سفارت‌خانه آن کشور را به کانون فتنه و فساد تبدیل خواهد کرد.

طاهریان در واکنش به تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان توسط دولت آلمان، عنوان کرد: اصولاً عملکرد و رویکرد غرب تاکنون در مقابله با جمهوری اسلامی، در طول این 40 سال یکسان بوده و سردمدار آن هم امریکا بوده است.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: پذیرش استوارنامه یک چهره ی سطح بالای امنیتی به عنوان سفیر آلمان در ایران توسط وزارت خارجه قابل قبول نیست و قطعاً دستگاه دیپلماسی چنین افراد با سابقه امنیتی را نباید به عنوان سفیر بپذیرند و اگر هم بپذیرند هزینه امنیتی کشور را بالا می‌برند.

طاهریان عنوان کرد: وقتی کشوری سفیری را می‌پذیرد که از نیروهای اطلاعاتی است دو فرضیه متصور است، اول آن که دولت از سابقه سفیر مطلع بوده و استوارنامه او را پذیرفته که باید برای پذیرش او دلیل قانع‌کننده داشته باشد و یا آن که از سوابق سفیر آلمان بی‌اطلاع بوده‌اند که باید بگویند که بر چه اساسی این شخص را تأیید کردند.

وی اضافه کرد: آلمان خود یکی از سرسپردگان صهیونیسم بین‌الملل است و با انجام این امر به دنبال خوش رقصی برای رژیم صهیونیست و امریکا است.

طاهریان اظهار داشت: دولت در پاسخگویی به گستاخی دولت آلمان که یک چهره برجسته امنیتی را به عنوان سفیر معرفی کرده است، باید قاطعانه برخورد کند و از پذیرش او امتناع کند چرا که چنین فردی بی‌ارتباط با سازمان‌های جاسوسی سیا و موساد نیست.

وی گفت: متاسفانه سیاستمداران ما با تصوری اشتباه از تعامل، در حال ارتباط با سیاستمداران در کشورهای خارجه هستند با این تفاوت که هر آنچه که غرب از ما انتطار دارد چیزی به اسم تعامل نیست بلکه تسلیم شدن در مقابله با آنها است که خوشبختانه ملت ما بارها در عرصه های مختلف نشان داده است که هرگز زیر بار زور نخواهد رفت.

وزارت خارجه باید در قبال پذیرش یک جاسوس به عنوان سفیر پاسخگو باشد

کاوه امجدی کارشناس مسائل سیاسی و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، عنوان کرد: میشائیل کلور برشتولد در سیستم امنیتی کشور آلمان از افراد شاخصی بوده است و قطعاً وزارت خارجه و وزرات اطلاعات در رابطه با پذیرش یک جاسوس به عنوان سفیر کشور ایران باید پاسخگو باشند.

 وی گفت: کشور آلمان باید پروتوکل های سیاسی سفیرها را رعایت می کرد و در حال حاضر که یک جاسوس را بعنوان سفیر به ایران اعزام کرده، جمهوری اسلامی ایران نیز باید براساس قوانین بین المللی اقدام به اخراج این فرد نماید.

 وی با اشاره به اینکه سفیر جاسوس، جایی در ایران ندارد افزود: نمایندگان مجلس و کمیسیون امنیت ملی ضمن ورود به این مسئله باید پاسخگویی لازم را ازظریف مسئول وزارت خارجه داشته باشند.

  این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه  آلمانی ها با این اقدام میخواهند سد دیگری در مقابل جبهه مقاومت ایجاد کنند افزود: آلمان از جمله کشورهایی است که از قدیم الایام از منافقین حمایت می کرده و اکنون همه ی اینها دست به دست هم داده اند تا آخرین تلاش های خود را برای شکست جبهه مقاومت و تقویت رژیم صهیونیستی انجام دهند تا به زعم خود بتوانند جلوی پیشروی نیروهای انقلاب و تشکیل تمدن اسلامی را بگیرند.

 امجدی خاطر نشان کرد: سابقه جاسوسی کشورهای اروپایی به خصوص انگلیس و آلمان در فتنه ی 88 کاملاً مشهود بوده و در حال حاضر نیز که گروه حزب الله توسط  کشور آلمان درلیست گروه تروریست قرار دارند، اطلاعات مالی و تحریم های مالی این گروه  در دستور کار قرار گرفته و قطعاً اطلاعات مالی گروه حزب الله و مسدود سازی آن بعنوان یک متحد ایران از طریق همین جاسوسان انتقال داده می شود.

 وی اضافه کرد: فشار به جبهه مقاومت و در راس آن حزب الله به عهده ی آلمان است و پذیرش یک سفیر جاسوس در چنین شرایطی که حزب الله از متحدین اصلی نظام است از وزارت خارجه و اطلاعات قابل قبول نیست.

 گفتنی است؛  همزمان با تشدید اقدامات ضدایرانی آلمان در هفته‌ها و ماه‌‌های اخیر بویژه در ماجرای دستگیر کردن دیپلمات ایرانی، سفیر آلمان در تهران به شکل معناداری تلاش می‌کند از خود و کشورش تصویری ایران‌دوست و همراه مردم ایران نشان دهد.

 بازداشت غیرقانونی «اسدالله اسدی»، دیپلمات دارای مصونیت ایرانی به مدت 3 ماه و محروم کردن او از بدیهی‌‌‌‌‌ترین حقوق نظیر ملاقات، همراهی با سایر کشورهای اروپایی برای تحریم جدید ایران در اواخر آبان‌ماه و همچنین همراهی شرکت‌‌های اقتصادی آلمانی با تحریم‌‌های آمریکا در تابستان گذشته مشت نمونه خروار اقدامات ضدایرانی کشوری است که سفیر آن در تهران این روزها تلاش می‌کند خود را نزدیک مردم ایران نشان دهد.

 «میشائیل کلور برشتولد»، سفیر آلمان در ایران از اعضای سازمان جاسوسی آلمان و یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان یا همان BND است که 28 سال با پوشش دیپلماتیک برای این سرویس فعالیت کرده است. او در مقطعی معاون رئیس سازمان اطلاعات آلمان هم بوده است.

پذیرش سفرای کشورهای اروپایی باید با دقت و حساسیت همراه باشد/ از موضوع سفیر آلمان نمی توان به سادگی گذشت

به گزارش کُردتودی، انتشار گزارشی در روزنامه وطن امروز درباره ارتباط سفیر آلمان در ایران با موساد و اشاره به سوابق امنیتی وی بازتاب فراوانی در محافل دولتی آلمان و ایران داشته است.

میشائیل کلور برشتولد سفیر آلمان یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان یا همان BND است که 28 سال با پوشش دیپلماتیک برای این سرویس فعالیت کرده است.

نکته بسیار مهم و قابل توجه اینکه او در مقطعی معاون رئیس سازمان اطلاعات آلمان بوده است؛ این یعنی مسئولیت رسمی اطلاعاتی و یک جاسوس رسمی که به عنوان سفیر در ایران حضور دارد که این موضوع اصلا در فضای دیپلماتیک مسبوق به سابقه نیست.

نکته قابل تامل درباره برشتولد، روابط نزدیک او با موساد است. برشتولد از افسران ارشد اطلاعاتی آلمان است که حلقه‌های مشترک با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را رهبری کرده و چند سال نیز به عنوان دیپلمات در سفارت آلمان در تل‌آویو بوده است.

اما وزارت خارجه آلمان بلافاصله و عجولانه اتهام‌‌ «جاسوسی» وارد شده از سوی روزنامه وطن‌امروز به مایکل کلور بِرشتولد، سفیر آلمان در تهران را رد کرد و به رسانه معاند ایران‌اینترنشنال گفت: هیچ ارتباطی بین سفیر آلمان در ایران و آخرین تصمیم وزارت کشور دولت فدرال آلمان در تروریست شناختن حزب‌الله لبنان وجود ندارد. همچنین جروزالیم پست اسرائیل در واکنش به این مطلب، گزارشی منتشر و از سفیر آلمان دفاع کرد.

در همین رابطه سید احسن علوی صبح امروز و در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، با بیان اینکه ایران اسلامی دارای اصول و ارزش هایی الهی است، اظهار داشت: دشمنان ما سال ها است که به بهانه های مختلف جاسوسان خود را به ایران اسلامی گسیل کرده اند که همانند آن در بحث ساخت بمب اتم بود که در ایران اسلامی بر اساس نظام اسلامی خود و بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب بارها مطرح شده است که ما از اختراع بمب اتم خودداری می کنیم و اسلام اجازه نمی دهد که ما در این عرصه وارد شویم و بارها آن را نیز نشان داده بودیم.

وی ادامه داد: اما دشمنان ما جاسوسان خود را برای بررسی این دست موارد به کشور انتقال می دادند و سرافکنده می شدند.

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران به دستگیری اسدالله اسداللهی دیپلمات ایرانی به اتهامات واهی در آلمان اشاره نمود و بیان داشت: ایران اسلامی اجازه نخواهد داد کسی اقتدار کشور را دچار خدشه کند چرا که ما کسی را برای جاسوسی به دیگر کشورها نمی فرستیم اما کشورهای اروپایی سابقه چنین رفتاری را دارند و حتی دیدیم که سفیر انگلیس نیر در اغتشاشات گذشته، حضور داشت و از حوادث فیلمبرداری می کرد.

وی با تاکید بر اینکه ممکن است سفرای بسیاری از کشورهای اروپایی به دنبال جاسوسی در ایران باشند افزود: باید در انتخاب سفرای اروپایی دقت بالایی شود و باید سوابق این افراد مورد توجه قرار گیرد و ممکن است افراد دیگری نیز باشند که دارای رفتار دوگانه باشند.

علوی ادامه داد: اگر این سفیر واقعا برای موساد کار کرده باشد و اگر اینچنین باشد باید حتما وزارت خارجه ایران اسلامی اقدام متقابل داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه پذیرش سفرای کشورهای اروپایی که از ایادی آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند، بسیار حساس است، افزود: پذیرش این افراد در این شرایط که ما تحریم هستیم و کشورهای اروپایی نیز خود از ایادی آمریکا هستند و در تشدید تحریم ها نقش مستقیم دارند باید با دقت و نظارت همراه باشد و نمی توان به سادگی از کنار این موضوع گذشت.

دستگاه دیپلماسی در پذیرش سفیران کشورهای خارجی دقت کند

پرویز اوسطی در گفتگو با خبرنگار کُردتودی با بیان اینکه جاسوسی کشورهای اروپایی نشان از استیصال و درماندگی آنان در مواجهه با دکترین امنیتی و اطلاعاتی کشور است، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دیپلماتیک و دیگر روشهای ممکن برای جاسوسی از کشور به ویژه از طرف بعضی کشورهای اروپایی که ماموریت جاسوسی از ایران برای آمریکا و اسرائیل رویه مرسوم تاریخی آن ها بوده و  مبانی و هویت انقلاب اسلامی  و کارایی و اثربخشی نظام مردم سالار دینی را در تضاد با منافع استعماری خود می دانند، راه به جایی نخواهد برد

وی ضمن محکوم نمودن اقدامات سفیر جاسوس آلمان در کشور، خواستار دقت نظر و حساسیت بیشتر دستگاه دیپلماسی و امنیتی کشور شد و بر پیگیری حقوقی موضوع از طریق دستگاه قضایی و سازمان ملل متحد و مجامع بین المللی تاکید کرد.    منتخب مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس یازدهم برخورد قانونی لازم و بازدارنده با این حرکت مخالف با منشور بین الملل را از ضروریات دانست و افزود:باید ضمن آسیب شناسی لازم در خصوص چگونگی وقوع ماجرا و بررسی ابعاد و زوایای آن مراقبت لازم توسط وزارت امور خارجه به عنوان دیده بان دیپلماسی کشور به عمل آید که در آینده شاهد تکرار چنین وقایعی نباشیم.

کرمان

وزارت خارجه نباید در خصوص اقدامات سفیر آلمان منفعلانه عمل کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود بابایی در گفتگو با راه آرمان؛ با اشاره به اینکه بر اساس تعریف رایج، دیپلمات و سفیر کسی است که به عنوان یک مقام رسمی از سوی یک دولت معرفی می شود تا بتواند امور بین دو کشور را تسهیل کند، گفت: چنانچه در امر و موضوع خاص، فوق العاده و ویژه فعالیت داشته باشد، آن فرد به عنوان سفیر فوق العاده و ویژه تعریف می شود.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه یک دیپلمات می تواند سفیر، کاردار، رایزن و یکی از مقامات باشد، اظهار کرد: نگاهی که کشورهای قدرت طلب نسبت به این مسئله دارند اینگونه نیست و تعریف عملیاتی آنها در عمل متفاوت با آن چیزی است که بر کاغذ نوشته شده است.

وی ادامه داد: کشورهای قدرت طلب به دلیل نگاه استعماری که نسبت به کشورهایی که آنها را ذینفع خود می دانند ، دارند و می خواهند از آنها سو استفاده کنند؛ بنابراین سفیر را به عنوان یک امر پیش رو در این زمینه می بینند؛ به این معنی که سفیر تنها به عنوان یک رابط نیست بلکه کسی است که اطلاعات را به آنها می رساند و برای آنها فعالیتی همانند جاسوسی انجام می دهد.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان با اشاره به مطلب فوق افزود: در این زمینه نقش رایزن و به صورت ویژه رایزن های نظامی را در این عرصه برجسته تر می بینیم و تعاریف غیر رسمی برای این دسته رایزن ها عنوان شده است که آنان به منظور دستیابی به اطلاعات کشور هدف تلاش می کنند که گفتنی است این نگاه را معمولا دولت های استعماری دارند.

بابایی با تأکید بر اینکه اقدامات عنوان شده موجب حساسیت کشورهای پذیرنده سفیر می شود، ابراز کرد: در مرحله پذیرفتن سفیر دولت ها می توانند سفیران را بپذیرند، نپذیرند و درخواست سفیر جدید داشته باشند؛ چرا که آن فرد به عنوان عالی ترین مقام رسمی یک کشور است که در کشور میزبان فعالیت می کند.

این کارشناس روابط بین الملل بیان کرد: چنانچه یک سفیر در کشور میزبان شروع به فعالیت کرد و در هر مرحله ای تشخیص داده شد که خارج از حیطه کاری اش فعالیت می کند؛ می توانیم با آن فرد برخورد و برای تغییر سفیر اقدام کنیم؛ چرا که فعالیت سفیر یک امر اجباری نیست.

وی تأکید کرد: تحرک ما در سیاست خارجه بسیار کم است و حتی می توان گفت که در این زمینه اصلا تحرکی وجود ندارد و منفعلانه برخورد می شود؛ در حالی که انتظار می رود در قبال مسائلی که پیش می آید موضع گیری از سوی وزارت امور خارجه اتخاذ شود.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: برای پیگیری برخی مسائل، وزارت امور خارجه جریان راه انداز نیست و این مسئله ضعف بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در بخش پذیرش سفیر و نظارت بر عملکرد سفرا در داخل کشور اولین دستگاهی که باید اقدام کند وزارت امور خارجه، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور است؛ چرا که این دستگاه ها باید استعلامات لازم را در خصوص سفرا پیگیر و به طور قطع آنها باید پاسخگو باشند.

بابایی با بیان اینکه شناسنامه و روزمه فعالیت شخصیتی که به عنوان یک سفیر وارد یک کشور می شود قابل دسترسی و بررسی است، عنوان کرد: شاهد هستیم سفرایی در سفارت خانه های اروپایی کشورمان پذیرفته شده اند که آنان سِمتی در تلاویو داشته اند که این مسئله نشان می دهد که این افراد بدون دلیل مشغول به فعالیت نمی شوند.

این کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه کشورهای اروپایی همچنان برابری خود را با سایر کشورها نمی پذیرند، اظهار کرد: آنها نمی خواهند جایگاهی که در بین قدرت های جهان گرفته اند را از دست دهند و برای آنها حضور قدرت های جدید و نوظهور پذیرفته نیست  و می خواهند ارتباطاتی که در داخل کشور دارند را مدیریت و برای ایران مشکل ایجاد کنند.

وی با اشاره به اینکه تروریست خواندن حزب الله لبنان از سوی آلمان به منظورفشار آوردن به ایران و جبهه مقاومت در خاورمیانه است، گفت: آلمانی ها در گام اول مسئله ای را به عنوان حدس و نه واقعیت مطرح می کنند که ببینند منافع آنها چه میزان تأمین می شود.

استادیار بخش علوم سیاسی دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: این مسئله باید در معادلات سیاسی ما باشد که اگر امری خلاف واقع از سوی سفرا انجام شود قدم های بعدی را نیز مد نظر داشته باشیم؛ در ابتدا هیچ واکنشی نسبت به یک سفیر با اتهام جاسوسی نشان ندادیم و در گام بعدی نیز بازوی همکار و شریک در منطقه تروریست اعلام شد و مشخص نیست که گام بعدی چه خواهد بود.

بابایی در پایان خاطر نشان کرد: چنانچه منفعلانه عمل کنیم و فقط نظاره گر باشیم؛ قاعدتا گام های بعدی را نیز برنخواهیم داشت و کم کم حلقه محاصره ای که طراحی شده است بر ما تنگ تر خواهد شد.

مجلس باید برخورد با سفیر آلمان را از وزیر خارجه مطالبه کند

محمد رشیدی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد در خصوص حواشی سفیر آلمان و جاسوس بودنش اظهار داشت: اعتبارنامه سفرا توسط وزارت امور خارجه تائید می‌شود که دستگاهی دیپلماسی با نیروهای امنیتی و اطلاعاتی است و با اشراف خاصی به انجام امور می پردازد، لذا این موضوع ارتباط سفیر آلمان در ایران با موساد و جاسوسی وی از ماه ها قبل شنیده شده که اگر محرز شده باشد یا از سر نا آگاهی بوده و یا تخلفی صورت گرفته که باید با آن برخورد شود.

وی افزود: در سال ۸۸ هم شاهد دخالت آشکار سفارتخانه‌های انگلیس، فرانسه و آلمان در ایران بودیم که حتی آنها بین اغتشاشگران حاضر و دستگیر شدند و به این موضوع اعتراف هم کردند.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم تصریح کرد: ممکن است از ناحیه دولت هایی که به دنبال ایجاد سلطه بر کشورهای دیگر هستند چنین حرکت‌هایی دیده شود بنابراین همه سفارتخانه‌ها باید رصد شود.

رشیدی بیان کرد:  از آنجا گاهی سفارتخانه ها محل حرکت‌های مخفیانه جاسوسی برای اشراف اطلاعاتی و اقدامات خرابکارانه می شود، مانند آنچه که در فتنه ۸۸ دیده شد دستگاه دیپلماسی باید به رصد سفارت خانه ها بپردازد.

وی تصریح کرد: در مجلس شورای اسلامی نیز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید اشراف اطلاعاتی داشته باشد و از وزیر مطالبه کنند.

این نماینده مجلس عنوان کرد: مقام معظم رهبری در سال های قبل فرمودند سیاست خارجی باید بر مبنای عزت، حکمت و مصلحت بنا شود، اینکه اکنون ما در برابر تحریم ها سر خم نکرده ایم برای حفظ استقلال و عزت ملت است و این باید در برقراری روابط خارجی نیز اولویت نخست باشد.

رشیدی گفت: هر کشوری که نسبت به دیپلمات‌ها و اتباع ایرانی دچار لغزش و انحراف شود باید سفیر آن کشور احضار شود و با آنها مقابله به مثل شود.

وی افزود: رفتار بر اساس مصلحت و حکمت و حفظ عزت و استقلال کشور از اوجب واجبات است بنابراین وظیفه دستگاه دیپلماسی برخورد عزتمندانه است.

کرمانشاه

غرب‌زدگی وزارت خارجه عزت کشور را به باد می‌دهد

محمدرضا مرندی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد اظهار داشت: سفیر آلمان در ایران، سابقه اطلاعاتی دارد و مسئولیتی ارشد در دستگاه اطلاعاتی آلمان داشته همچنین ارتباط خاصی با موساد دارد؛ با این حال دستگاه های امنیتی کشور نظیر وزارت اطلاعات و امور خارجه در این باره کوتاهی کرده و استوار نامه وی را به رئیس جمهور تقدیم کردند که خلاف عرف دیپلماتیک است.

وی با بیان اینکه ایران نباید استوارنامه چنین سفیری را می‌پذیرفت، افزود: اگر وزارت امور خارجه از این موضوع مطلع نبوده این عذر بدتر از گناه است و اگر هم اطلاع داشته چرا قصور کرده است.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اسدالله اسداللهی دیپلمات ایرانی را در آلمان دستگیر کرده اند در حالی که بر خلاف عرف دیپلماتیک و آیین‌های کنسولی است، اما از سوی جمهوری اسلامی ایران هیچ اعتراضی دیده نشد.

مرندی تصریح کرد: این چنین کوتاه آمدن‌ها که مختص دولت تدبیر و امید است در مورد فرانسوی ها هم دیده شد زمانی که منافقین فرانسه اجازه برگزاری نشست علیه جمهوری اسلامی ایران را صادر کردند با این حال وزیر امور خارجه این کشور مجوز ورود به ایران را دریافت کرد همچنین وزیر امور خارجه کشور ما به فرانسه رفت گویا هیچ اتفاقی رخ نداده است.

وی عنوان کرد: این دولت غرب گراست و به غربی‌ها، فرانسه، آلمان و آمریکا امید دارد و می خواهد از طریق آنها مشکلات خود را حل کند در حالی که بارها در جلسات شاهد اعتراض روسیه و چین بوده ایم که دولت ایران از آنها سوءاستفاده می کند درحالی که آنها از دولت ایران حمایت می‌کنند اما اولویت دولت برای برقراری روابط تجاری غربی ها است.

این کارشناس مسائل سیاسی افزود: این دولت بیشتر به دنبال برقراری روابط تجاری با فرانسوی‌ها است در حالی که آنها بیشترین ضربه را به ما زده اند؛ رفتارهای اخیر آلمان نیز ناشی از عدم عکس‌العمل وزارت امور خارجه است.

مرندی خاطرنشان کرد: زمانی که آنها متحد استراتژیک ما در منطقه یعنی حزب الله را تروریست اعلام کردند هیچ گونه موضع گیری از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران دیده نشد در حالی که چند ماه پیش سفیر آمریکا در ترکیه در توییت شخصی مطلبی علیه دولت ترکیه نوشت و در نهایت دولت آمریکا وادار به عذرخواهی شد با این حال هر موضعی علیه جمهوری اسلامی ایران اتخاذ می شود اما هیچ اقدامی از سوی امورخارجه دیده نمی شود.

وی افزود: اینکه حزب‌الله لبنان را تروریست اعلام می کنند و باز هم شاهد انفعال دولت مردان هستیم سبب می شوند آنها قدم های بعدی را برمی‌دارند، این انفعال، وادادگی و غرب زدگی در دستگاه دیپلماسی به جایی رسیده که سبب برباد رفتن عزت کشور خواهد شد.

گیلان

انتخاب یک افسر اطلاعاتی به عنوان سفیر در عرف بین الملل شدنی نیست/ دستگاه امنیتی آلمان در حقیقت ساخته موساد است

عمران علیزاده کارشناس علوم سیاسی در گفتگو با خبرنگار ۸دی در حضور یک افسر امنیتی اطلاعاتی آلمان در قامت سفیر این کشور در ایران، اظهار کرد: در عرف بین المللی و روابط بین الملل این مسئله که یک افسر اطلاعاتی و امنیتی بعنوان سفیر انتخاب شوند، شدنی نیست معمولا سفارتخانه های کشورهای مختلف کار اصلی شان تسهیل روابط بین ملت ها و دولت هاست.

وی ادامه داد: این مورد را فقط یک دیپلمات حرفه ای می تواند انجام دهد متاسفانه سابقه داشته با توجه به نگاه استعماری کشورهای غربی به کشورهای آسیایی از جمله جهان اسلام بجای اینکه سفارتخانه هایشان بدنبال تسهیل و ارتقاء روابط باشند، دیپلمات های ورزیده از افسران امنیتی را به کار می گیرند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در سال های اخیر ظرفیت های زیاد اقتصادی برای ایران و آلمان وجود داشت و این دو کشور می توانستند جایگاه اقتصادی شان را با توجه به سوابق تاریخی که دارند ارتقاء بدهند اما این اتفاق نیفتاد و یکی از دلایلش سفارت آلمان در ایران است که در حقیقت کار دیپلماتیک اقتصادی انجام نمی دهد.

وی با تأکید بر اینکه یک افسر اطلاعاتی اگر در جایگاه سفیر باشد دیدگاه امنیتی اش بر روابط دو کشور سایه می اندازد، افزود: با توجه به بدهکاری قدیمی آلمان به صهیونیست ها سر قضیه جنگ جهانی دوم، آن ها همیشه سعی کردند در مسائل امنیتی، بدهی های امنیتی خود را از کشورهای دیگر پرداخت کنند.

علیزاده خاطرنشان کرد: استنباط من این است که در صورتی که موضوع بخواهد تایید شود که به اعتقاد من تایید شده هم است در خصوص نوع پوششی سفیر آلمان در ایران همه آن  به بحث نفوذ صهیونیست ها در داخل کشورمان از لحاظ امنیتی بر می گردد زیرا وقتی بطور مستقل نمی توانند پوشش امنیتی بدهند از سفراء و دیپلمات های کشورهای دیگر برای این کار هزینه می کنند.

این کارشناس سیاسی در خصوص ارتباط سفیر آلمان با موساد و تبعات آن در کشور، گفت: دستگاه امنیتی آلمان بدلیل مسائلی که در جنگ دوم بوده در حقیقت ساخته موساد است و ارتباط با آنها خیلی زیاد است.

علیزاده افزود: اکثر افسران امنیتی آلمان دوره های امنیتی را می گذرانند و موساد نفوذ بسیاری در آلمان بخاطر یهودی های آلمانی و بحثی که در جنگ جهانی دوم بوده، دارد قطعا و مطمئنا اولویت برای موساد در حال حاضر مهار منطقه ای جمهوری اسلامی ایران است با اینکه این مسئله نمی تواند برای آلمان اولویت باشد.

وی خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد از جیب مالیات دهنده های آلمانی افراد‌ به نفع صهیونیست ها و موساد در حال کار کردن هستند.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: فکر می کنم مجلس، احزاب و ملت آلمان باید جلوی این مسئله را بگیرند.

لزوم دقت وزارت امور خارجه در قبال پذیرش سفراء کشورهای متخاصم با ایران/ در قبال تروریست خواندن "حزب الله" عکس العمل مناسبی داده نشد

جبار کوچکی نژاد در گفتگو با خبرنگار ۸دی در رابطه با سابقه امنیتی بودن سفیر آلمان در ایران و ارتباط آن با موساد، اظهارکرد: به اعتقاد من سیستم وزارت امورخارجه ما برای تعیین سفیر برخی سفارتخانه هایی که در کشور هستند باید یک حساسیت خاصی داشته باشد، همانطور که ما چند بار سفیر تعیین کردیم و کشورهای اروپایی جلوگیری کردند.

وی افزود: این سابقه وجود داشته که برای کشورهای اروپایی، ایران چندبار سفیر تعیین کرده اما آن ها نپذیرفتند پس این حق جمهوری اسلامی است که در این بخش دقت کند بویژه با کشورهایی که با ما تخاصم دارند همچون کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، انگلیس و… که بیشتر حافظ منافع آمریکا هستند و تحرکات آمریکایی ها را تأیید می کنند.

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: سیستم کشور ما بویژه وزارت امور خارجه باید دقت لازم را انجام دهد در برخی مواقع اگر عنصر نامطلوبی است رسما ابلاغ کنند که از حضور این ها معذوریم، اگر مشکلات امنیتی دارند، آسیبی به نظام جمهوری اسلامی زدند و منافع کشور را در دنیا مورد تهدید و مورد تعرض قرار دادند این حق نظام جمهوری است که از ورود این سفراء خودداری و اعتراض کند و نپذیرد چرا که حق همه دنیاست.

کوچکی نژاد ادامه داد: برخی سفراء با یک پیشینه سوء و امنیتی قطعا بحث های جاسوسی و دخالت در امور کشور ما را دارند و در این آشوب های اخیر دیدیم که در بعضی از آشوب ها ورود کردند.

وی در رابطه با اقدام آلمان در تروریست خواندن حزب الله، گفت: گروه حزب الله لبنان را گروه تروریستی یا سپاه پاسداران  را آمریکایی ها تروریستی خواندند اینها تا آنجایی که عکس العمل مردم ما در مقابل این اقدام آمریکا در آن مقطع زمان روشن شد همه مسئولین لباس سپاه پوشیدند و یک فضایی ایجاد کردند.

کوچکی نژاد افزود: آلمانی ها وقتی که حزب الله لبنان را تروریست معرفی کردند هم در داخل کشور باید عکس العملی نشان می داد و هم در خود لبنان و از این اقدام ظالمانه آنها جلوگیری بعمل می آمد.

وی تصریح کرد: چطور می شود کشور فرانسه منافقین را که یک گروه تروریستی است و دست شان به خون مردم ما آلوده است، را در یک شهرکی در پاریس جای دادند و خیلی علنی در خیابان های آن حاضرند و در بسیاری از مجامع دولتی های آنها حضور پیدا می کنند که این نوع اقدامات، اقدامات خوبی نیست و باید عکس العمل کشورهای انقلابی، گروه ها و احزاب انقلابی داخل و خارج از ایران را باید با خود همراه می داشت.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: متأسفانه در مقابل تروریست خواندن حزب الله لبنان توسط آلمان نه وزارت امور خارجه ایران و نه لبنان عکس العمل خوبی نشان ندادند.

مازندران

خیرمقدم خطرساز به سفیر امنیتی آلمان در ایران/آمریکا پشت سر اقدام آلمان پنهان است

میثم معافی در گفت‌وگو با بلاغ اظهار کرد: این روزها مردم در حالیکزه که درحال عبور ازدوران کرونا هستند متعجب شدند که چطور ایران اعتبارنامه سفیر نه تنها مشکوک بلکه آشکار آلمان که بخشی از عالی‌رتبه‌ترین شخصیت‌های امنیتی آلمان محسوب می‌شود راپذیرفت و تعجب بیشتر که چطور آلمان یک چنین شخصیتی را به عنوان سفیر معرفی کرد و با چه تحلیل و برداشتی به این نتیجه رسید که ایران اعتبارنامه یک چنین فردی را می‌پذیرد.

وی افزود: اگر روزی در ایران اسلامی سفارتی به عنوان جاسوسخانه تسخیر شد به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های متعارف بین‌المللی است و حضور یک جاسوس به اصطلاح مدل شده در سفارتخانه آلمان می‌تواند پروژه جاسوسی به رسمیت شناخته شود که اگر توسط مسئولان توجه نشود طبیعی است که هنوز فتوای امام خمینی(ره) و نظریه انقلاب دوم مهمتر از انقلاب اول مصداق پیدا خواهد کرد که نتیجه آن کاملا شناخته شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کر: افراد و کشورها باید پروتکل‌های سیاسی و بین‌المللی سفارت را رعایت کنند به همین دلیل رسانه‌های دنیا و داخل متعجب شدند که چطور آلمان معرفی کرد و چطور ایران پذیرفت.

وی گفت: اقدام دولت آلمان در قرار دادن نام حزب‌الله لبنان در لیست تروریست‌ها، سیاستی متأثر از سیاست‌های استکباری و صهیونیستی است که اخیرا شکل گرفت و این درحالی است که لبنان و حزب‌الله عمق استراتژیک جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند و باتوجه به نقش سید حسن نصرالله در تقویت جبهه مقاومت و نگرانی دشمنان از نقش وی در آینده جهان اسلام، به نظر می‌رسد آلمانی‌ها با این اقدام می‌خواهند سد دیگری در مقابل جبهه مقاومت ایجاد کنند و به عنوان فوروارد اسرائیل عمل می‌کنند بنابراین چرا به جای برخوردفعالانه با چنین دولتی باید به سفیر جاسوس آن‌ها در تهران خیر مقدم گفت.

معافی تصریح کرد: پذیرفتن یک نیروی عالی‌رتبه امنیتی که سابقه همکاری با رژیم اشغالگر قدس را هم به عنوان رزومه عملیاتی دارد معادل پذیرفتن یک صهیونیست خواهد بود، مشخص است که آمریکا در پشت سر اقدام آلمان پنهان است و نظام سلطه جهانی با تقسیم مأموریت به دنبال هدف مشترک خواهند بود.

وی افزود: چرا تفکری در داخل کشور گرفتار گرداب تقسیم‌بندی‌های کاذب است، ذهنیتی آلوده و ناکارا که اروپا را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌کند، آلمان را بهتر از انگلیس و فرانسه را بهتر از هر دو، اوباما را بهتر از ترامپ و حزب دمکرات را بهتر از جمهوری‌خواه می‌داند و با همین تقسیم‌بندی‌های کاذب به سراب برجام امید بستیم و امروز به مرحله خسارت محض شیفت پیدا کردیم.

این کارشناس مسائل سیاسی اذعان کرد: تعلل در برخورد با این مسائل در وزارت امور خارجه به یک رویه تبدیل شده و یکی از موضوعاتی که باعث طرح موضوع استیضاح آقای ظریف شد همین رویه غلط بود درحالیکه وزیر خارجه ما باید در مواضع اینطور به دشمنان ما القاء کند که ایران امروز، ایران 50 سال پیش و ایران قاجار و پهلوی نیست بلکه ایران امروز مقتدرترین نظام اسلامی جهان است.

وی گفت: اینکه بیشترین سفر خارجی را برای کشور همین وزیر خارجه ما انجام داد و کمترین آورده را به همراه داشته است و در برجام هم ضربه‌هایی به ایران زده شد به دلیل اعتماد به غرب بود، هست و خواهد بود.

معافی تأکید کرد: از مجلس و منتخبین محترمی که چند روز آینده وکالت ملت را رسما برعهده خواهند گرفت خواستار مطالبه‌گری قاطع هستیم چرا که تا چند روز آینده باید در افتتاحیه مجلس شورای اسلامی سوگند به کلام‌الله یاد کنند تا به منافع ملی و امنیت ملی پایبند باشند و چه بسا شیطنت‌های کشورهای سرکرده اروپایی خلاف امنیت این ملت زجر کشیده است.

وی افزود: انقلاب ما انقلاب اسلامی و جمهوری ما نیز جمهوری اسلامی است نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد و کشور مستقل تحت ولایت ائمه اطهار(ع) و امامان معصوم با اعتقادات و تفکرات ناب حضرت امام(ره) که در سال ۵۷ دنیا را به لرزه درآورد در آن وادادگی معنایی ندارد.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: در اوج اغتشاشات 98 سفیر بریتانیای خبیث در خیابان‌های تهران که درحال جاسوسی بود دستگیر می‌شود اما واکنشی از ناحیه مسئولان مرتبط دیده نشد و امروز نه تنها با آن جاسوس انگلیسی برخورد نشد بلکه به یک جاسوس آلمانی دیگر نیز خیرمقدم گفته شد و اینگونه امور در صورت استمرار می‌تواند خطرساز باشد.

وی گفت: درگذشته هر کجا سفرای کشورهای مذکور در امور ما دخالت کردند، با اقتدار پاسخ گرفتند، زمانی کشورهای اروپایی در امور کشور ما دخالت کردند و مقام معظم رهبری با آنها برخورد کردند و آنها گفتند ایران را ترک می‌کنیم ولی دیری نگذشت که با ذلت و اتوبوسی به ایران بازگشتند و این موید این مطلب است که آنها دیدند با رفتن‌شان هیچ آسیبی نه تنها به نظام وارد نشد بلکه مردم پشت سر رهبری و نظام قوی ایستادند تا گزندی به نظام وارد نشود بنابراین مسئولان باید عبرت‌های گذشته را آئینه خود قرار دهند و با هوش استراتژیک به مسائل نگاه کنند.

معافی متذکر شد: سوال این است که چرا مسئولان مربوطه از حق عدم امضای اعتبارنامه سفیر امنیتی استفاده نکردند درحالیکه  این حق به کشور پذیرنده داده شده تا پس از بررسی سوابق سفیر پیشنهادی از سوی هر کشور مخالفت خود را با سفیر معرفی شده اعلام و از پذیرش وی امتناع ورزد.

وی افزود: بررسی سوابق میشائیل کلور برشتولد نشان می‌دهد که او معاون سابق اداره اطلاعات آلمان(BND) است حضور فعال در بخش‌های اقتصادی اتحادیه اروپا، مسئولیت در تل آویو، رئیس اداره اطلاعات جمهوری فدرال آلمان،  معاون وزیر امور خارجه آلمان داشته و تخصص‌های خاص دیگری که دارد نشان می‌دهد با هدف خاصی این شخص وارد تهران شده است و صرفا موضوع سفارت مطرح نیست و ارتباطات گسترده او با مردم در این مدت توسط برخی رسانه‌ها نیز پرده‌برداری شد.

این کارسناس مسائل راهبردی تشریح کرد: سفیران دولت‌ها، نماینده هر ملت در کشور محل فعالیت خود محسوب می‌شوند و وظیفه دفاع از حقوق ملت خودشان در کشور پذیرنده را دارند اما در عمل بسیاری از سفارت‌خانه‌ها به عنوان یک دستگاه اطلاعاتی وظیفه جمع‌آوری داده‌های مورد نظر مراجع امنیتی کشورشان را برعهده دارند.

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که همیشه حساسیت خاصی درباره تعاملات متقابل مردم و کارکنان سفارت‌خانه‌ها وجود دارد و دستگاه‌های امنیتی به دقت روابط دیپلمات‌ها را زیر نظر می‌گیرند تا فعالیتی مغایر با مصالح ملی در سفارت‌خانه‌ها پیگیری نشود.

معافی تصریح کرد: سفارت‌خانه کشورهای غربی در فتنه 88  که ضدامنیتی‌ترین حادثه بعد از انقلاب اسلامی بود کاملا خود را نشان داده‌اند و باید نگاه خاصی به این معضل بزرگ شود و توجه داشته باشیم لانه جاسوسی که امام (ره) به آن خوبی جمع کردند امروز هم باید با مدیریت بهتری رصد و مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: به نظر سپاه مقتدر و وزارت اطلاعات مسئول بررسی سوابق سفیر معرفی شده از دیگر کشورها هستند و وزارت امور خارجه موظف است که با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سربازان گمنام امام زمان(عج‌الله) موضع‌گیری و تصمیم‌گیری نماید و لاغیر.

این استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: این داستان برجام شبیه زبلخان کارتون دوران کودکی‌مان است که همه جا بود، زبلخان اینجا، زبلخان اونجا، زبلخان همه جا، البته زبلخان شکارچی بود که برای شکار هر نقشه‌ای که کشید درنهایت خودش شکار می‌شد و حکایت توطئه‌های غربی‌ها امروز همین است.

دقتی در تایید استوارنامه سفیر آلمان صورت نگرفت/چشم‌پوشی وزارت امور خارجه به سابقه جاسوسی «برشتولد»

به گزارش بلاغ، گزارشات اخیر از مراودات میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان با موساد در برهه‌ای که مجلس آلمان کلیه فعالیت‌های حزب الله لبنان، یک گروه رسمی در لبنان، در خاک این کشور را ممنوع کرد، بی‌ارتباط نیست.

از سوی دیگر سیاست‌های سلطه‌طلبانه امریکا در جهت تحریک کشورها علیه یکدیگر و پی‌ریزی دوستی‌ها مراودات گسترده با کشورهای اروپایی در جهت سوق دادن آنها به سوی اهداف سلطه‌طلبانه خود است که در قالب ایران هراسی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را در جبهه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران به حرکت درآوردند تا به اهداف و سیاست‌های تجاوزگرایانه خود جامه عمل بپوشاند.   رضا محمدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین سوالاتی که در زمینه تایید استوارنامه و حضور سفیر فعلی آلمان در کشورمان مطرح است، عدم دقت نظر نسبت به گذشته بحث‌برانگیز وی است.
  وی به سوابق سفیر آلمان اشاره و خاطرنشان کرد: "معاون رئیس اداره اطلاعات جمهوری فدرال آلمان" بخشی از سوابق شخص مذکور است که در پورتال سفارت آلمان در جمهوری اسلامی ایران نیز به آن اشاره شده است، رده بالای تشکیلاتی برشتولد در اداره اطلاعات آلمان(BND) در حالی است که اساسا تایید فردی با چنین رزومه آشکار امنیتی و سابقه فعالیت گسترده در سرزمین‌های اشغالی، مقوله مهم و محل بحثی است. 
  این کارشناس مسائل سیاسی افزود: ارتباط نزدیک اداره اطلاعات آلمان(BND) با سرویس‌های امنیتی ایالات متحده در سطحی است که پس از انتشار گزارش روزنامه "زود دویچه سایتونگ" مبنی بر اینکه این اداره داده‌های شهروندان آلمانی را به آژانس امنیت ملی آمریکا منتقل می‌کرده، در این کشور سروصدای زیادی پیرامون فعالیت‌های این سازمان نزدیک به آمریکا شکل گرفت. 
  محمدی با بیان اینکه اداره اطلاعات آلمان(BND) سوابق تیره دیگری در پیش بردن اهداف آمریکا در کشورهای منطقه دارد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به حمله سال ۲۰۰۳ ارتش آمریکا به عراق اشاره کرد، افزود: منبع مورد استناد کالین پاول، وزیر وقت خارجه آمریکا مبنی بر دستیابی عراق به سلاح‌های کشتار جمعی را نه گزارشی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که گزارش‌های همین اداره آلمانی پوشش می‌داد.
  وی تصریح کرد: با تمام این تفاسیر مسأله و پرسش اصلی همین نکته است که فردی با چنین سوابق و رده‌ای در یک سازمان اطلاعاتی آلمانی، چرا باید برای قرار گرفتن در جایگاه کلیدی همچون "سفیر" مورد تایید قرار گیرد؟
  این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: رابطه نزدیک میان برشتولد و سازمان جاسوسی اسرائیل(موساد) و سابقه فعالیت‌های وی به‌ عنوان یک دیپلمات (ریاست بخش حقوقی و کنسولی سفارت آلمان که عمده فعالیت‌های اطلاعاتی نیز در بخش کنسولی انجام می‌شود) در فلسطین اشغالی از نکات دیگری است.
   محمدی در پایان با بیان اینکه همگی این موارد گواهی از اشتباه بودن پذیرش چنین فردی در قامت سفیر آلمان دارد، افزود: اما رویکرد وزارت امور خارجه به گونه‌ای بود که حتی نکات مهم امنیتی را نیز وجه‌المصالحه پروژه برجامی خود قرار داده و با چشم‌پوشی نسبت به سابقه افرادی همچون برشتولد و پذیرش آنها به‌ عنوان سفیر، باعث ارسال سیگنال‌هایی به خارج از مرزها شده است که نتایج آن را در حمله آشکار و مستقیم به گروه‌های نزدیک به ایران از جمله حزب‌الله لبنان می‌توان مشاهده کرد.
  به گزارش بلاغ، متاسفانه سیاستمداران ما با تصوری اشتباه از تعامل، در حال ارتباط با سیاستمداران در کشور‌های خارجه هستند با این تفاوت که هر آنچه که غرب از ما انتظار دارد چیزی به اسم تعامل نیست بلکه تسلیم شدن و وادادگی محض در مقابله با آن‌ها است که خوشبختانه ملت ایران بار‌ها در عرصه‌های مختلف نشان داده است هرگز زیر بار زور نمی‌رود.

خوشبینی محض دولت سبب ورود جاسوس آلمانی به ایران شد/ رفتار مسئولان دولتی با کشورهای غربی تناسب ندارد

سیدامیر سادات‌کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: یک تفاوت بسیار اساسی بین حکمرانی اسلامی و حکمرانی لیبرال وجود دارد؛ گزاره‌هایی حکمرانی اسلامی در مقابل گزاره‌های گفتمانی حکمرانی لیبرال قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از گزاره‌های گفتمانی حکمرانی اسلامی که بسیار مهم بوده و به‌عنوان دو فروع اسلامی هم از آن یاد می‌شود بحث‌های تولی و تبری است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در شیوه حکمرانی اسلامی دوستی و دشمنی شما با کشور دیگر ارتباط مستقیم دارد با اینکه آن کشور از دوست داران جبهه مستضعفین یا معاندین است.

سادات کرمی یادآور شد: در یک حکومت اسلامی دولت باید در زمینه سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با کشورهایی ارتباط دوستانه داشته باشد که آن کشور در جبهه دوستان مستضعفین باشد و همچنین با کسانی باید فاصله خود را حفظ کند که از معاندین جبهه مستضعفین است.

وی ادامه داد: یکی از علت‌هایی که با تشکیل دولت اسلامی فاصله داریم این است که اصل تولی و تبری از امور اصلی مسئولان کنونی به‌ویژه در وزات امور خارجه، وزارت اقتصاد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار ندارد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: درحالی که برخی از افراد و کشورها در لیست کشورهای متخاصم با کشورهای اسلامی و مظلومان منطقه و دنیا قرار دارند اما متاسفانه مسئولان این کشورها از افراد ثابت مراودات سیاسی با دولت فعلی هستند.

سادات کرمی با انتقاد از ضعف موضع‌گیری مسئولان دولتی در مقاطع مختلف، گفت: دولت و وزات امور خارجه در مقاطع و حوادث مختلف از جمله انتشار کاریکاتور موهن به پیامبر اسلام، حادثه منا و حمله آل‌سعود به کشور یمن مواضع بسیار سخیفی داشتند که نشان دهنده کمرنگی حکمرانی اسلامی در این دولت است.

وی با اشاره به تروریست خواندن حزب‌الله از سوی کشور آلمان یادآور شد: درحالی که حزب‌الله لبنان که از گروه‌های مقاومت است و دوستی دیرینه با جمهوری اسلامی دارد اما متاسفانه دولت موضع محکمی علیه کشور آلمان نگرفته و فقط در حد اظهارنظر سخنگوی وزارت امور خارجه بسنده کرد.

کارشناس مسائل سیاسی درخصوص مسئولیت افراد مشکوک در کشور ما که از سوابق خوبی برخوردار نیستند مانند سفیر آلمان که سالیان زیادی در سرویس جاسوسی کشور خود عضویت داشته است، اظهار کرد: یکی از نهادهایی که باید سوابق افراد را برای مسئول شدن در کشور ما بررسی کند وزارت اطلاعات است که اگر مشکلی وجود داشت به دولت هشدار دهد.

سادات کرمی ضمن قدردانی از تلاش‌های وزارت اطلاعات اما نقدهایی به این وزارت‌خانه وارد است خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر برخی از توقعاتی که وجود داشت مانند مشخص کردن افراد دوتابعیتی که لازم بود وزارت اطلاعات ورود کند و این افراد به قوه قضاییه معرفی شوند اما به خوبی این امر محقق نشد و همچنین در زمینه شناسایی افراد نفوذی که حتی در بدنه دولت هم نفوذ کرده بودند نواقصی وجود داشت که نمی‌توان به این وزارت‌خانه نمره قابل قبولی داد.

وی با اشاره به اینکه دولت در ورود افراد مشکوک مانند سفیر آلمان در ایران اهمال کرده است تصریح کرد: به دلیل اینکه دولت شاخصه‌های دشمنان جمهوری اسلامی را کاهش داد و دچار خوشبینی محض شد دیگر نمی‌تواند حساسیت بالایی درخصوص شخصیت‌ها و کشورها داشته باشد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: باتوجه به اینکه دولت روحانی همچنان امیدوار به گشایش اقتصادی از سوی اروپا است تلاش می‌کند موضوعات دیگر را در اولویت های بعدی قرار داده و هر چیزی که ارتباط ایران را با کشورهای اروپایی دچار تنش کند آن را از مسیر خارج می‌کند.

سادات کرمی با بیان اینکه رفتار دولت ما هم باید متناسب با رفتار کشورهای آمریکایی و اروپایی باشد گفت: درحالی که کشورهای غربی بدترین نوع رفتار را با دیپلمات‌های ایرانی دارند که یک نمونه آن دستگیری آقای اسدالله اسدی در همین کشور آلمان بوده اما دولت ایران به خاطر عدم رفتار متناسب و نداشتن موضع محکم با این کشورها گستاخی آن‌ها را تشدید می‌کند.

مقابله با کرونای «نفوذ» با کیت تشخیص «بصیرت» ممکن می‌شود/واکنش وزارت خارجه باید در شأن مهد «سلیمانی‌ها» باشد

به گزارش بلاغ، اقدامات جاسوسانه میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران از جمله خبرهای داغ و پرتنشی بوده که این روزها در محافل خبری کشور بازتاب گسترده‌ای داشته است.

البته اقدامات امنیتی و جاسوسی در ایران به آلمانی‌ها ختم نمی‌شود و این جریان منسجم و هدفمند، مدت‌ها است که با اقدامات جاسوسی سفارتخانه‌های کشورهای اروپایی در ایران کلید خورده است و حالا به یک معضل جدی در روابط عرف دیپلماسی درون کشور تبدیل شده است.

 برشتولد یکی از افسران سرویس اطلاعات و امنیت برون‌مرزی کشور آلمان یا همان BND است که 28 سال با پوشش دیپلماتیک برای این سرویس فعالیت کرده است. او در مقطعی معاون رئیس سازمان اطلاعات آلمان هم بوده است که عمده مسؤولیت‌هایش در وزارت خارجه آلمان نیز مسائل امنیتی بوده است و همین موضوع کارویژه این مهره اطلاعاتی - امنیتی برای آلمان‌ها را بیشتر مشخص می‌کند.

نکته قابل تامل در این ماجرا، روابط نزدیک برشتولد با موساد است. وی که از افسران ارشد اطلاعاتی آلمان است  حلقه‌های مشترک با سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی را رهبری کرده و چند سال نیز به عنوان دیپلمات در سفارت آلمان در تل‌آویو بوده است.

این سوابق شفاف و قابل دسترس، اقدامات منفعلانه وزارت امور خارجه در پذیرش استوارنامه و همچنین عدم ممانعت نهادهای اطلاعاتی-امنیتی در تایید برشتولد به عنوان سفیر آلمان در ایران را مورد نقد قرار داده و اما و اگرهای فراوانی را در پی داشته است.

آنچه بدیهی است واکنش قاطعانه در قبال این اقدام جاسوسانه سفیر آلمان می‌تواند پاسخ دندان‌شکنی از سوی ایران نه به کشور آلمان بلکه سایر اقدامات مشابه این ‌چنینی سایر کشورهای اروپایی و غربی در کشور برای جلوگیری از این قبیل تنش آفرینی‌ها درکشور باشد.

این رسانه به واسطه رسالت ذاتی خود در راستای روشنگری عمومی و مطالبه‌گری از مسئولان، گفت‌وگویی را با یکی از تحلیل‌گران برجسته مازندران انجام داده است که متن آن را در ذیل این مطلب می‌خوانید:

سیدعلی سلیلی در پاسخ به خبرنگار بلاغ در واکاوی جاسوسی سفیر آلمان در ایران می‌گوید: برای واکاوی این مسئله باید به چند نکته توجه کرد که در گام نخست تمام تلاش‌های ما باید بر این باشد کلید واژه‌هایی که از سوی رهبری برای ما طرح می‌شود برای ما نقشه راه باشد؛ چرا که ایشان با دید وسیع و نقشه‌خوانی آینده برخی تحرکات، تیتر واژه‌هایی را مطرح می‌کنند.

وی افزود: یکی از موارد مهمی که ایشان بارها مورد اشاره خود در بیانات متعدد بیان فرمودند، مسئله نفوذ است که در طی سالیان اخیر به کرات و با ادبیات‌های گوناگون مورد تاکید قرار دادند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: مسئله نفوذ و جدیت این موضوع و اینکه دشمنان سرسخت ما از ابتدای انقلاب تاکنون، در صحنه‌های گوناگون در لیاس‌های گوناگون چه در عرصه دیپلماتیک و چه در نقش مزدوران داخلی آن را به عنوان یک راهبرد در دستور کار خود قرار دادند، از موضوعات بسیار مهمی است که نباید از آن غافل بود.

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این عناصر پس از شکست در صحنه‌های گوناگون، با رخنه در دستگاه‌های گوناگون کشور، سعی در ارسال اطلاعات کشور و توفیقات کشور در عرصه‌های گوناگون به خارج از فضای کشور را دارند که این یک موضوع بسیار مهم و حساس در حوزه‌های گوناگون سیاسی و امنیتی به شمار می‌آید.

سلیلی با بیان اینکه مسئله نفوذ به گونه‌ای است که تشخیص آن بسیار سخت است؛ تشریح کرد: نفوذ گاه به صورت جریانی و گاه به صورت مصداقی رخ می‌دهد که در نمونه نفوذ مصداقی می‌توان به جریان اخیر سفیر آلمان در ایران که به واسطه غفلت دستگاه دیپلماسی کشور رقم خورد، اشاره کرد.

وی عنوان کرد: نفوذ جریانی عبارت است از اینکه یک عده‌ای در درون کشور، نقشه‌های سایر کشورها را اجرا کنند، از جمله اینکه تفکر سازش را در درون کشور نهادینه کنند و وادادگی را به جای استقلال در میان جوانان نهادینه کنند و مسلم است که این جریان، بسیار خطرناک‌تر و سخت‌تر از نفوذ مصداقی است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی اضافه کرد: تشخیص نفوذ مصداقی به مراتب آسان‌تر از نفوذ جریانی است و متاسفانه می‌بینیم که علیرغم راحتی و وجود ابزارهای مکانیزم وزرات خارجه در سایر ارگان‌های ذی مدخل، در تشخیص این نفوذ در کشور دچار مشکل می‌شویم.

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه گفت: از جمله می‌توان به همین اتفاق اخیر جاسوسی سفارت آلمان در ایران اشاره کرد که همان‌گونه که مستحضرید آلمانی‌ها یک افسر ارشد امنیتی با سابقه نزدیک به سه دهه فعالیت امنیتی-اطلاعاتی در کشور خودش را به عنوان سفیر به ایران اعزام کردند که این مسئله خود حاوی یک پیام است.

سلیلی افزود: این موضوع نشان می‌دهد که آن‌ها اصلا به دنبال روابط دیپلماتیک در ایران نبودند، بلکه به دنبال جاسوسی، رخنه و نفوذ در کشور بودند واگرنه هر کسی که اندک اطلاعاتی از مسائل بین‌الملل و دیپلماتیک داشته باشد، به راحتی در می‌یابد که ارسال یک افسر امنیتی با سابقه 30 ساله کار در دستگاه امنیتی آلمان و با آن روابط نزدیک با تل‌آویو به عنوان سفیر در ایران، چه پیام‌ها و چه پیامدهایی را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

وی اعلام کرد: برشتولد علاوه بر اینکه باید در کشوری که به عنوان سفیر در آن فعالیت می‌کند ملزم به رعایت تمامی پروتکل‌های بین‌المللی است؛ متاسفانه بدون رعایت هیچ یک از این پروتکل‌های دیپلماتیک، مشغول جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز برای واشنگتن و تل‌آویو می‌شود و هر کاری که می‌خواست انجام می‌دهد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی ادامه داد: متاسفانه در مقابل، وزارت خارجه ما با اقدامی منفعلانه تنها با موضع سکوت، نظاره‌گر بود و این مسئله بسیار مهم و تامل برانگیز است.

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه متذکر شد: حال شما این اقدامات و وقایع را در کنار این موضوع قرار بدهید که ما در طی نزدیک به دوسالی که وی در ایران مشغول فعالیت دیپلماسی جاسوسانه است، بر خلاف تمام پروتکل‌های بین‌المللی اسدلله اسدالهی دیپلمات ایرانی از سوی آلمان‌ها به اتهام واهی با برخوردهای تند و خشن مواجه می‌شود و در بازداشت همین موطلایی‌های مدعی حقوق بین‌الملل می‌باشد که جای بسی تعجب است که در این ماجرا نیز دستگاه دیپلماسی ما ساکت بود و این سکوت و انفعال دستگاه دیپلماسی ما در وزارت حارجه، سوال برانگیز و قابل تأمل است.

سلیلی تأکید کرد: وزارت خارجه هم در برابر نفوذ کشورهای بیگانه در درون کشور سکوت کردند و هم در برابر دستگیری عضو دیپلماتیک ما در کشور آلمان یک سکوت مرگبار و موضع منفلانه اختیار کردند.

وی در خصوص به راه افتادن جریان جاسوسی سفرای کشورهای اروپایی و غربی طی سالیان اخیر در کشور اذعان کرد: البته در خصوص اقدامات کشورهای اروپایی در کشور، حرف فراوان داریم و باید گفت که اولا ایالات متحده، به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیست و در کنار آن‌ها، کشورهای اروپایی نیز هیچ‌گاه قابل اعتماد نیستند و باید بدانیم که وابستگان به این کشورها نیز برای ما هرگز قابل اعتماد نیستند.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی  افزود: گواه این مدعا، تجربه مشخصی به نام تجربه برجام طی سالیان اخیر، جلوی چشم ما است که متاسفانه تمام دنیا دید اما یک عده‌ای درون کشور، کماکان ندیدند و هنوز از آن به عنوان یک دستاورد یاد می‌کنند.

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه گفت: نتیجه این نوع نگاه آن است که امروز کشورهایی که در توافق با ما هستند از جاسوسی و نفوذ و اینکارهای خلاف عرف دیپلماتیک هم فروگذار نمی‌کنند.

سلیلی اظهار کرد: البته قبل از سفیر آلمان نیز سفیر انگلیس بود که دست به این کار زد و در قضایای مربوط به آشوب‌های سال گذشته در خصوص سوخت، همگان دیدند که سفیر یک کشور در درون جمعیت آشوبگران قرار گرفت و مشغول گرفتن عکس و تصاویر جهت ارسال به کشور خود بود.

وی ادامه داد: هر چند با اقتدار دستگاه‌های امنیتی ما مواجه شد و همان جا قالب تهی کرد، ولی پیامی بریای ما دارد و آن این است که ما باید همیشه حواس‌مان کاملا جمع باشد و باید با بصیرت عمل کنیم چرا که به تعبیر قرآن، این دشمنان هرگز دل‌شان نسبت به ما نرم نمی‌شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی با گریز به اتفاقات سالیان گذشته، خاطرنشان کرد: در اسفند سال 96، دولت آلمان آمد و با توهینی آشکار و مشخص، از دادن سوخت به هواپیمای آقای ظریف، امتناع کرد و یا در بهمن سال 97، آلمان‌ها آمدند و در اقدامی خصمانه، شرکت‌های هواپیمایی مسافربری ایران را تحریم کردند.

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: این اقدامات، تداوم پیدا کرد و بلوکه کردن دارایی‌های ایران و دستگیری غیرقانونی اسدالهی عضو دیپلماتیک کشور در تیرماه 97 و خود موضع خصمانه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در نشست رسمی سران اروپا علیه ایران از نمونه‌های بارز واکنش‌های خصمانه این کشور در برابر ایران است.

سلیلی عنوان کرد: در همین وقایع اخیر نیز، تروریست خواندن حزب‌الله از سوی آلمان‌ها در اقدامی نمایشی که فقط و فقط برای دل خوش کردن عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و آمریکا دست به این کار زدند و تمام این رفتارها، حاوی پیام‌های مشخصی است.

وی با بیان اینکه دولت خبیث آلمان در همین هفته‌های اخیر نیز پس از پرتاب موفق و غرور آفرین ماهواره نور، با صدور بیانیه‌ای خصمانه این اقدام قانونی ملت ایران را که از اراده جوانان انقلابی سر زده است؛ محکوم کرد؛ افزود: وقتی دشمن ما چنین کشوری است از آن رفتاری جز این اقدامات هم نمی‌توان انتظار داشت و طبیعی است که از دشمن انتظاری جز دشمنی نیست؛ اما ما توقع از درون کشور داریم که متاسفانه در تایید استوارنامه سفرای خارجی، اصلا دقت نظر صورت نمی‌گیرد.
این تحلیل‌گر مسائل سیاسی اعلام کرد: نباید فراموش کنیم که بسیاری از مسائل براندازانه درون کشور، جرقه‌اش در سفارتخانه‌های خارجی زده می‌شود که از جمله در ماجرای فتنه سال 88، جرقه‌اش در سفارتخانه‌های انگلیس، فرانسه، آلمان و کشورهای وابسته خورده بود.

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: تمامی این موضوعات نشان می‌دهد که ما در درون کشور، غفلت داریم؛ ما غفلت کنیم دشمن از راهی می‌آید که به تعبیر قرآن، ما فکرش را هم نمی‌کنیم؛ اینجا است که باید هوشمندی به خرج دهیم و در درجه اول، دستگاه‌های دیپلماسی کشور، مخصوصا وزیر خارجه و سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور، باید مواضعی را اتخاذ کنند که در شأن یک ملت بزرگی باشد که قاسم سلیمانی دارد.

سلیلی ادامه داد: مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال این تحرکات بسیار مهم است و باید مواضع مقتدرانه‌ای داشته باشیم که کاملا پیشگیرانه و عبرت‌آموز برای سایر کشورها باشد.

وی مطرح کرد: در کنار مواضع و اقدامات وزارت خارجه، سایر نهادها نظیر مجلس، کمیسیون امنیت ملی و نهادهای اطلاعاتی و امنیتی کشور نیز باید موضع شفاف و مقتدرانه‌ای را لحاظ کنند و مراقب باشند تا چنین وقایعی در کشور رقم نخورد.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی گفت: دشمن همواره در کمین نشسته است و حواسمان باید باشد که دشمنی که طی بیش از 4 دهه، سیلی‌های پیاپی از این ملت خورده است، بیکار ننشسته است و در پی اقدامات تلافی جویانه است.
این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کرونای اعظم در عرصه روابط بین‌الملل و دیپلماسی کشور، مسئله نفوذ است و اینجا است که باید با کیت تشخیصی به نام بصیرت، جلوی تکثیر این ویروس خطرناک را در درون کشور بگیریم.

سلیلی یادآور شد: البته باید در این ماجرا از یک‌سو، باید مجلس یازدهم یکی از الویت‌هایش، مقابله با مسئله نفوذ باشد و اجازه ندهیم این عناصر در درون کشور رخنه کنند و از سوی دیگر نیز باید بررسی شود، رصد شود و سرپل‌هایی که با این افراد مرتبط بودند، شناسایی و دست آن‌ها از کشور کوتاه شود.

وی اضافه کرد: اسنادی از همین سفیر آلمانی موجود است که سوار بر موتور کرایه‌ای در پایتخت، به چه نقاطی در تهران که سفر نکرد و چگونه یک سفیر با استفاده از مصونیت در درون کشور، خلاف عرف دیپلماتیک رفتار می‌کند و حال در کجای دنیا، نظیر این اتفاقات را مشاهده می‌کنید.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی خطاب به وزیر خارجه می‌گوید: آقای ظریف! شما در خارج از کشور حتی اگر وقت نماز باشد، بر خلاف عرف دیپلماتیک نمی‌توانید در بین راه، وارد یک مسجد برای اقامه نماز شوید اما متاسفانه در درون کشور، سفیر یک کشور بیگانه، سوار بر موتور، در کوچه پس کوچه‌های شهر، آزادانه می‌گردد.

این مدرس و استاد حوزه و دانشگاه در پایان متذکر شد: از خداوند منان در این شب‌های مهمانی به درگاه حق تعالی، توفیق بصیرت، علمداری اسلام، مدیریت اسلامی و مسئولانه در دستگاه‌های اسلامی را برای کسانی بخواهیم که شایسته صبر و بصیرت و ولایتمداری ملت عزیز ایران باشد.

در پایان باید گفت برخورد قاطع دیپلماسی خارجی کشور با سفیر آلمان، می‌تواند به‌عنوان اقدامی پیشگیرانه از سوی کشورمان برای نشان دادن عیار بالای واکنش‌های جمهوری اسلامی به تهدیدهای خارجی علیه مواضع امنیتی و نیز منافع ملی کشورمان باشد.

مرکزی

قبول استوارنامه فردی با سوابق امنیتی به‌عنوان سفیر آلمان خیانت است

به گزارش دیار آفتاب؛ حجت الاسلام محمد سبزی منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار نارخبر با اشاره به رفتارهای ضد مقاومت اخیر دولتمردان آلمان؛ گفت: آلمان و کشورهای اروپایی از ابتدای انقلاب دشمنی کردند و در جنگ تحمیلی، سلاح شیمیایی در اختیار صدام  قرار دادند و بیماران شیمیایی ایرانی را به بهانه درمان برای سنجش اثر سلاح می پذیرفتند.

سبزی اظهار کرد: تروریست اعلام کردن حزب الله و معرفی جاسوس به عنوان سفیر در ایران تحت فرمان آمریکا در نهایت به ضرر این کشور تمام می شود و از نظر سیاسی کاری را نمی تواند پیش ببرد.

وی افزود: آلمان قبلاً نقش بی طرف برای تبادل اسرا بین حزب الله و رژیم صهیونیستی داشت ولی  وقتی آلمان  حزب الله را تروریستی اعلام کرد دیگر این جایگاه را از دست داد.

نماینده منتخب مردم ساوه و زرندیه در مجلس اظهار کرد: در ادامه سیاسی کاری های آلمان سفیری که دارای سوابق مختلفی از جمله فعالیت در سفارتخانه آلمان در رژیم صهیونیستی و عضویت در دستگاه اطلاعاتی آلمان بوده را در مأموریتی جدید به عنوان سفیر در ایران معرفی می کنند.

سبزی خاطرنشان کرد: چطور وزارت اطلاعات این سوابق منفی را نمی دانست که ایراد اطلاعاتی است اگر می دانست ولی گذشت کرده که این چشم پوشی و قبول استوارنامه توسط دولت، خیانت است و باید مجلس موضوع را بررسی کند.

هرمزگان

نمایندگان مجلس باید برخورد با سفیر آلمان را از وزیر خارجه مطالبه کند

محمد پورنجف، کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگارهرمز با اشاره به جاسوسی سفیر آلمان در کشورمان برای رژیم نامشروع صهیونیستی اظهار کرد: سفیر در عرف دیپلماتیک فردی است که مسئولیت تنظیم روابط دو کشور را بر عهده دارد که تا به حال در کشورهای مختلف این موضوع که استوارنامه سفیر ی را نپذیرند و حتی به عنوان عنصر نامطلوب، او را از آن کشور اخراج کرده‌اند اتفاق افتاده است.

وی افزود: سوال اساسی اینجاست که وقتی که به سوابق و رفتار کشورهایی نظیر آلمان و انگلیس در روابط سیاسی و اقتصادی با کشور ما نگاه می‌کنیم گذشته آنها پر از اقدامات نامناسب و خصمانه علیه جمهوری اسلامی ایران است.

پورنجف ادامه داد: ماجرای دادن سلاح های شیمیایی به صدام در جنگ تحمیلی، یک نمونه از رفتارهای جنایتکارانه دولت آلمان است و امروز وقتی این خبر را می شنویم پذیرش آن سخت نیست چرا که این گونه خطاها از سوی کشورهایی همچون آلمان، مسبوق به سابقه است.

وی با بیان اینکه موضوع جاسوس بودن سفیر آلمان از مسئولیت وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نمی‌کاهد اضافه کرد: اگر از قبل از سوابق سفیر آلمان به عنوان یک مقام امنیتی اطلاع داشته اند نباید وی را  می پذیرفتند و اگر هم بی اطلاع بوده‌اند سوال بزرگ اینجاست که چرا اطلاع کافی نداشتند و چرا تاکنون واکنش مناسبی از سوی این دستگاه در معرفی سفیر آلمان به دستگاه قضا انجام نشده است علت این  تعلل چیست.

کارشناس ارشد روابط بین الملل تصریح کرد: باید بطور واضح بگوییم که اینجا جمهوری اسلامی ایران، میراث خون شهدایی است که با توطئه مشترک همین کشورها و صدام به شهادت رسیدند و قطعاً باید  وزارت خارجه اش رنگ و بویی از  شهدا داشته باشد و از رفتار واکنش‌هایی منفعلانه ای که تاکنون در ارتباط با سفارتخانه‌های خارجی داشته،صرف نظر کنند.

پورنجف همچنین گفت: وزارت خارجه ما باید به وظیفه قانونی خود در حد اعتمادی که از مجلس شورای اسلامی گرفتند که در واقع مورد اعتماد ملت عزیز است عمل کنند و بیش از پیش به اعتماد ملت عزیز ایران دست رد نزنند.

وی خاطرنشان کرد: در صورت تعلل مجلس شورای اسلامی در این موضوع، قوه قضاییه می‌بایست به وظایف قانونی خود و صیانت از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران عمل کند و برخورد قاطع شود که این کمترین انتظار ملت شهید پرور ایران اسلامی ما است.

همدان 

وزارت خارجه، در خصوص سفیر آلمان رفتاری منفعلانه دارد

به گزارش عصر همدان، انتشار گزارشی در روزنامه وطن امروز درباره ارتباط سفیر آلمان در ایران با موساد و اشاره به سوابق امنیتی وی بازتاب فراوانی در محافل دولتی آلمان و ایران داشته است.

در این باره گفت و گویی با نماینده منتخب مردم بهار و کبودرآهنگ داشتیم. عیسی جعفری با اشاره به سوابق کشورهای اروپایی از جمله آلمان در روابطشان گفت: بر ما ثابت شده که کشورهای اروپایی هیچ وقت نتوانستند استقلال واقعی را از خودشان نشان دهند. این کشورها همیشه مانند عروسک خیمه شب بازی در دستان آمریکا و اسرائیل بودند.

وی در ادامه به برخورد آلمان با نیروهای وابسته به حزب الله اشاره کرد و اظهار داشت: اخیراً شاهد این بودیم که دولت آلمان نیروهای وابسته به حزب الله را در برخی از مکان‌ها بازداشت و تهدید کرده است.

جعفری ادامه داد: چرا باید با نیروی حزب الله که یک سازمان مدافع حقوق بشر است چنین برخوردی از سوی آلمان که ادعای پیشرفته بودن در همه زمینه ها را دارد صورت گیرد. این نشان دهنده وابستگی سیاسی این کشور است.

نماینده منتخب مردم بهار و کبودراهنگ اظهار داشت: زمانی کشورها جاسوس پرورش می دادند، اما در مورد این کشورها باید بگوییم که خود به طور کامل در اختیار رژیم صهیونیستی و آمریکا هستند.

جعفری به ارسال کیت های تشخیص بیماری کرونا و محموله های ماسک از طرف ایران به این کشور اشاره کرد و گفت: در زمانی که ایران اقدام به ارسال این کمک ها به آلمان می‌کند چنین رفتار کشور آلمان مایه تاسف است این نشان می‌دهد که این کشور استقلالی از خود نداشته و گوش به فرمان آمریکاست.

وی در ادامه رفتار وزارت خارجه کشور را بسیار منفعلانه دانست و اظهار داشت: وزارت خارجه کشور در این باره نیز رفتاری منفعلانه داشته و رفتارش در شأن نظام مقتدر جمهوری اسلامی نیست.

جعفری ادامه داد: اینکه در مقابل این کار صرفا یک حرکت جزئی شود قابل قبول نیست، بلکه وزارت خارجه باید با اقتدار در مقابل این حرکت بایستد و به وظایف قانونی خود عمل کند.

یزد

وزارت خارجه، واقعیت فعالیت‌های اطلاعاتی سفیر آلمان را به مردم بگوید

سید سلمان ذاکر نماینده منتخب مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار یزدرسا پیرامون فعالیت‌های اطلاعاتی برخی سفرای کشورهای اروپایی در ایران گفت: برای اولین بار نیست که برخی از کشورهای اروپایی به دنبال جمع‌آوری اطلاعات در ایران هستند، چرا که قبل از این نیز شیطنت و فعالیت‌های خرابکارانه برخی از آن‌ها را شاهد بوده‌ایم.

وی تأکید کرد: باید اصل حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجه کشورمان رعایت شود و اقدامات وزارت امور خارجه نیز بر همین مبنا باشد.

نماینده منتخب مردم ارومیه در مجلس یازدهم افزود: وزارت امور خارجه باید در قبال اتهام جاسوسی به سفیر آلمان موضعی مشخص و روشن بگیرد و واقعیت ماجرا را به اطلاع مردم برساند و نسبت به چنین اقداماتی، در فضای بین‌المللی نیز اعتراض کند.

ذاکر اظهار داشت: انتظار از وزارت امور خارجه این است که رفتاری هوشمندانه داشته باشد و در عین تعامل با کشورهایی که واقعا دنبال تعامل هستند، مقابل زیاده‌خواهی کشورهای زورگو و استکباری نیز بایستد و در موضع‌گیری‌ها مطالبات مردم را مدنظر داشته باشد.

وی تصریح کرد: البته ملت ایران باهوش است و اجاره نخواهد داد لانه جاسوسی دیگری در کشورمان همانند آنچه قبلا در سفارت آمریکا رخ داده بود، ایجاد شود.

لزوم ممانعت از ورود نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی بعنوان سفیر در ایران

اسماعیل حشمتی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در واکنش به حضور یک نیروی بلندپایه امنیتی کشور آلمان به عنوان سفیر در ایران، گفت: رویکرد کشورهای غربی و سرمایه‌داری نسبت به سفارت‌خانه‌هایشان در کشورها، حفظ منافع خودشان ولو با تهدید قرار دادن منافع کشور میزبان است که تسخیر لانه جاسوسی آمریکا واقعیت این مسئله را نشان داد.

وی افزود: وزارت خارجه می‌تواند مانع ورود افرادی که سابقه مشخصی در دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی کشورهایشان به ویژه کشورهای غربی دارند شود و نباید هم اجازه ورود این افراد را بدهد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: این در حالی است که حتی آن دسته از افرادی هم که سابقه مبرهن فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی ندارند وقتی در قالب سفیر کشورهای اروپایی وارد ایران می‌شوند اهداف امنیتی و جاسوسی را دنبال می‌کنند.

حشمتی تأکید کرد: نگاه‌مان به این کشورها خوشبین نیست و این نگاه هم مبتنی بر تجربه و واقعیت‌ها است؛ لذا باید نسبت به رفتارها و عملکرد سفرای کشورهای اروپایی مراقبت شود چرا که آن‌ها سابقه خرابکارانه در کشورمان را دارند که حضور میدانی سفیر انگلیس در اغتشاشات دی ماه سال 98 نمونه‌ی بارز این مسئله است.

وی با اشاره به عدم صدور ویزا برای نماینده ایران در سازمان ملل توسط آمریکا، عنوان کرد: وزارت امور خارجه نباید در قبال حضور نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی کوتاه بیاید همچنان که آن‌ها نیز اجازه ورود نیروهای امنیتی ایران به کشورشان را نمی‌دهند.

حشمتی خاطرنشان کرد: نباید در قبال غربی‌ها منفعل برخورد کرد بلکه باید با برخورد قاطعانه در قبال زیاده‌خواهی‌ها و دخالت‌های آن‌ها اقتدار نظام را نشان داد.

وزارت خارجه اجازه ورود سفرای دارای سابقه امنیتی را به کشور ندهد

حجت‌الاسلام احمد سالک عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، گفت: ظلم‌ستیزی و حمایت از مظلومین و مستضعفین از اصول اساسی اسلام است و در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز این مسئله جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس بدیهی است که نظام جمهوری اسلامی به هیچ وجه زیر بار سلطه جهانی نخواهد رفت و بدون شک تمام دستگاه‌ها به ویژه وزارت امور خارجه ما باید حرکت سیاسی‌شان را در داخل و خارج از کشور مبتنی بر همین اصول قانون اساسی یعنی حمایت از مستضعفین و عدم سلطه‌پذیری قرار دهند.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در واکنش به تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان توسط دولت آلمان اظهار داشت: تردیدی نیست که آمریکا و اسرائیل ضربه‌های سنگینی از پیروزی انقلاب اسلامی در طول این 41 سال خورده‌اند و هرچه توطئه کردند توطئه‌هایشان نقش بر آب شد، با این وجود آمریکا و اسرائیل و کشورهای هم‌پیمان آن‌ها تلاش می‌کنند گروه‌ها و نیروهای آزادی‌بخش جهانی را مورد هجمه قرار دهند که جنایت‌های اسرائیل در قبال مردم فلسطین و همچنین جنایات آل سعود نسبت به مردم یمن در همین راستا است.

سالک با بیان اینکه این مسئله در ارتباط با حزب‌الله لبنان هم وجود دارد، اضافه کرد: حزب‌الله لبنان امروز یک نیروی پرقدرت مکتبی و انقلابی است که در مقابل اسرائیل و آمریکا ایستاده است و بدیهی است که کشورهای وابسته به آمریکا ضدحزب‌الله هستند و موضع اخیر دولت آلمان علیه حزب‌الله دیکته آمریکا و اسرائیل است.

وی تأکید کرد: رویکرد جمهوری اسلامی حمایت از انقلابیون و مستضعفین جهان است و به فرموده امام خمینی (ره) «هر کجا که سنگر مبارزه علیه ظلم و ستم باشد ما در آن سنگر حضور داریم» که این معنایش این است که وزارت امور خارحه ما باید در دفاع از حزب‌الله موضع‌گیری کند و این کار سنگینی برای مسئولین وزارت خارجه و انتظار زیادی از آن‌ها نیست.

سالک در واکنش به حضور یک نیروی امنیتی سطح بالای آلمان به عنوان سفیر در ایران، عنوان کرد: وزارت خارجه باید دیپلمات‌های با سابقه روشن را به عنوان سفیر در کشورمان بپذیرد و اجازه حضور کسانی که سابقه امنیتی و جاسوسی دارند را به کشور ندهد.

وی تصریح کرد: نیروهای امنیتی کشورهای اروپایی که به عنوان سفیر وارد ایران می‌شوند مأموریتشان جاسوسی است و این در حالی است که برخی سفرای کشورهای اروپایی تجربه اقدامات خرابکارانه را نیز در کشورمان دارند.

حضور عناصر امنیتی کشورهای اروپایی در ایران به نیابت از آمریکا است

کامران غضنفری نویسنده و تحلیلگر سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در واکنش به حضور عناصر امنیتی برخی کشورهای اروپایی به عنوان سفیر در ایران گفت: کشورهایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه چهره‌های اطلاعاتی و امنیتی‌شان را به عنوان سفیر به ایران فرستاده‌اند که این در وهله اول نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی به لحاظ اطلاعاتی برای آن‌ها حائز اهمیت است و آن‌ها به عنوان یک هدف اطلاعاتی به آن نگاه می‌کنند.

وی افزود: اما نکته قابل اهمیت این است که تنها خود دولت‌های این کشورها نیستند که چنین هدفی دارند بلکه آن‌ها بیشتر به نیابت از آمریکا دارند این کار را انجام می‌دهند.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: آمریکا در ایران سفارت‌خانه و پایگاه رسمی ندارد و از این نظر به لحاظ اطلاعاتی دچار محدودیت است و نمی‌تواند آزادانه هر کاری که دلش می‌خواهد انجام دهد لذا آمریکا از پوشش سفارت‌خانه‌های کشورهای اروپایی متحد خودش مانند آلمان و یا فرانسه و انگلیس برای انجام فعالیت‌های اطلاعاتی در ایران استفاده می‌کند.

غضنفری با تأکید بر اینکه برخی کشورهای اروپایی به نیابت از آمریکا در ایران فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی انجام می‌دهند، عنوان کرد: کشورهایی مانند آلمان، انگلیس و فرانسه عناصر سابقه‌دار اطلاعاتی خودشان را به عنوان سفیر به ایران می‌فرستند و سفارت‌خانه آن‌ها در ایران پایگاه اطلاعاتی می‌شود تا اخبار و اطلاعات مورد نیاز آمریکا را جمع‌آوری کنند.

وی ضمن انتقاد شدید از انفعال وزارت امور خارجه در قبال فعالیت‌های جاسوسی و مداخله‌جویانه برخی کشورهای اروپایی در ایران، تأکید کرد: متأسفانه وزارت امور خارجه در قبال کشورهای غربی موضعی منفعلانه دارد که این رویکرد به دور از اصل مهم عزت، حکمت و مصلحت است.

محقق و پژوهشگر سیاسی تصریح کرد: البته در هفت سال گذشته در بسیاری از امور دیگر هم عملکرد وزارت خارجه در راستای منافع ملی نبوده و مسئولین وزارت خارجه در قبال زیاده‌خواهی‌های کشورهای غربی موضعی مرعوب و منفعلانه داشته‌اند.

غضنفری خاطرنشان کرد: چطور است که کشورهای غربی اجازه نمی‌دهند عناصر اطلاعاتی جمهوری اسلامی به عنوان سفیر در کشورشان مستقر شوند اما خودشان عناصر برجسته اطلاعاتی‌شان را به عنوان سفیر به ایران می‌فرستند و متأسفانه دولت آقای روحانی هم می‌پذیرد.

انتهای خبر/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: کارشناس مسائل سیاسی تروریستی خواندن حزب الله لبنان مدرس و استاد حوزه و دانشگاه کارشناس مسائل سیاسی خواندن حزب الله لبنان توسط کارشناس مسائل سیاسی در گفت سیاسی در گفتگو با خبرنگار علیه جمهوری اسلامی ایران عنوان سفیر به ایران کشورهای اروپایی در ایران وزارت امور خارجه در قبال تحلیل گر مسائل سیاسی تروریست خواندن حزب الله کارشناس مسائل بین الملل امنیتی کشورهای اروپایی سفارت خانه های کشورهای سفارتخانه های کشورهای سفرای کشورهای اروپایی عنوان سفیر در ایران اداره اطلاعات آلمان BND خارجه و وزارت اطلاعات وزارت امور خارجه اطلاعاتی و امنیتی کارشناس مسائل سیاسی مسائل سیاسی ادامه عنوان عنصر نامطلوب گفت وگو با خبرنگار مجلس شورای اسلامی فعالیت های اطلاعاتی وزارت امور خارجه عنوان سفیر آلمان نماینده منتخب مردم خلاف عرف دیپلماتیک کشورهای اروپایی کشورهای اروپایی نظام جمهوری اسلامی اروپایی و غربی سفیر آلمان در کشور وزارت امور خارجه منتخب مردم شیروان کشورهای اروپایی کمیسیون امنیت ملی کارشناس سیاسی ارتباط سفیر آلمان پذیرش استوارنامه حزب الله لبنان جمهوری اسلامی رژیم صهیونیستی پذیرش سفیر آلمان خانه های اروپایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۸۷۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز معلم

به گزارش خبرآنلاین ناصر کنعانی نوشت:

تبریک به معلمان خوب ایرانِ عزیز که درس عشق، مهرورزی و زمزمه‌های محبت آنان همواره در گوش و جان ما و فرزندان این سرزمین است.

روز معلم مبارک

یاد فرزند عزیز و پاره تن امام(ره)، معلم شهید استاد مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901667

دیگر خبرها

  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به برچسب «یهودستیزی» زدن به دانشجویان آمریکایی
  • گسترش بصیرت، بهترین ابزار مقابله با جنگ فرهنگی دشمنان است
  • خنثی‌سازی امنیتی‌ترین طراحی عملیات نفوذ و خرابکاری صنعتی سرویس اطلاعاتی موساد در ایران روی آنتن شبکه یک سیما
  • امیرعبداللهیان بر توسعه روابط ایران و لبنان تاکید کرد
  • تاکید امیرعبداللهیان بر تفاهم در انتخاب رئیس جمهور لبنان
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • تشخیص بدعت و انحرافات، ویژگی ممتاز یک معلم
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز معلم
  • واکنش حاج قاسم سلیمانی به یک تصمیم در فصل پنجم سریال پایتخت : مگر ما مرده باشیم که خانواده ایرانی سالم به ایران برنگردد (فیلم)