Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود نکات مثبتی که برای فروش اوراق برشمرده می‌شود اما این روش به معنای ایجاد بدهی در بلند مدت است که روش فعلی بانک مرکزی نیز استقراض از بانک‌ها برای پوشش کسری بودجه در مدت 3 ساله است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بودجه سال 1399 از همان ابتدا با توجه به کاهش شدید درآمدهای نفتی با کسری بالایی همراه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق گفته کارشناسان این کسری بیش از 150 هزار میلیاردتومان برآورد می‌شود. اما با شیوع کرونا و هزینه‌ بالای این بیماری بر اقتصاد ایران، پیش‌بینی‌ها از کسری بودجه نیز افزایش یافت.

روز گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای از حراج بزرگ دولتی خبر داد. این درحالی است که طبق بودجه سال 99 سقف انتشار اوراق در این سال 80 هزار میلیارد تومان تعیین شده بود. قرار است بانک مرکزی در این حراج بزرگ 150 هزار میلیاردتومان اوراق را منتشر کند که مجموع اوراق منتشر شده در سال 99 به 230 هزار میلیاردتومان خواهد رسید. فروش این مقدار اوراق در بازار بین بانکی به این معنا است که که شبکه بانکی به لحاظ جاری، مازاد منابع دارد، یا حداقل کسری منابع به شکل محسوس وجود ندارد. بانک مرکزی در این سیاست قصد دارد تا مازاد منابع بانکی را در قالب اوراق برای پوشش کسری بودجه دولت استفاده کند.

اما برای کاهش کسری و به عبارتی پوشش کسری بودجه سال 99 راه‌های بسیاری پیشنهاد شده که برخی از آن‌ها در بودجه سال 1399 به تصویب رسید. مدیریت هزینه و ایجاد درآمدهای جدید و کاهش تبعات راه‌های درآمدی جدید 3 اصلی بود که باید در تامین کسری بودجه در نظر گرفته شود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در آخرین گزارش خود به دسته‌بندی تمامی راهکارهای موجود برای کاهش اثرات کسری بودجه بر ذی‌نفعان آن پرداخته است. در این گزارش با لحاظ شاخص‌هایی ارزیابی و تصمیم‌گیری سیاست‌گذار را در قبال اقدامات ممکن برای پوشش کسری بودجه در عمل را، فهرست می‌کند. در این گزارش راهکار انتشار اوراق بدهی ویژگی‌های جالب توجهی برای سیاست‌گذاران دارد. فشار کم اجتماعی ، هزینه خیلی کم سیاسی ذی‌نفعان قدرتمند ، قابل توجه بودن منابع ایجاد شده خیلی زیاد، فاصله خیلی کم تصمیم تا اجرا و ایجاد منبع و اثر کم منفی بر رشد از نتایج مهم گزارش ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس از نتایج روش فروش اوراق برای تامین کسری بودجه سال 99 است.

مهمترین و بنیادی‌ترین ایراد فروش اوراق دولتی

با وجود نکات مثبتی که برای فروش اوراق برشمرده می‌شود اما این روش به معنای ایجاد بدهی در بلند مدت است که روش فعلی بانک مرکزی نیز استقراض از بانک‌ها برای پوشش کسری بودجه در مدت 3 ساله است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از روش ایجاد بدهی در بلند، ریسک آن را زیاد یا خیلی زیاد برآورد می‌کند که در صورت ادامه در میان مدت ریسک بالایی برای افزایش استقراض دولت به دنبال خواهد داشت.در همین گزارش روش ایجاد بدهی بلندمدت در دسته چهارم پیشنهادات به سیاست‌گذاران قرار گرفته که پیش‌بینی درآمدی 50 تا 100 هزار میلیارد تومانی شده است.

باید به این نکته نیز دقت کرد که نسبت بدهی به تولید ناخالص، ایران در دامنه پایداری تعهدات به سرمی‌برد و قابلیت ایجاد بدهی را دارد. اما شاخص بدهی به نیاز تامین مالی دولت وضع مناسبی ندارد. در کوتاه مدت هر چه میزان انتشار اوراق مالی بیشتر شود فشار روی نرخ اوراق بالاتر خواهد رفت که منجر به افزایش هزینه‌های استقراض و کاهش درآمد دولت از این محل خواهد شد و یا فشار روی بانک مرکزی برای خرید این اوراق از محل پایه پولی افزایش خواهد یافت.

ادامه روش تامین اوراق در میان مدت موجب پولی شدن کسری بودجه و رشد پایه پولی از محل بدهی دولت خواهد شد که با افزایش نرخ سود در بازارهای مالی زنجیره‌ای از آثار رکودی را به دنبال خواهد داشت.

با این حال دولت و بانک مرکزی برای تامین کسری بودجه سال 99 لازم است تا آن را به قطعات و بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند این روش به دولت کمک می‌کند تا بتوانند از روش‌های متنوعی برای پوشش کسری بودجه استفاده کنند. به همین خاطر می‌تواند از با فعالسازی روش‌های متنوعی از جمله مدیریت و کاهش هزینه، شفاف‌سازی تراکنش‌ها برای افزایش درآمد مالیاتی، وضع پایه‌های جدید مالیاتی، حذف پایه‌های غیر ضرور مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی و همچنین استفاده از ظرفیت صادرات غیر نفتی و مولدسازی دارایی‌ها، سهم انتشار اوراق دولتی را کاهش داد.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: بانک مرکزی اوراق دولتی برای پوشش کسری بودجه کسری بودجه انتشار اوراق بودجه سال 99 فروش اوراق ایجاد بدهی بانک مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۳۸۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تسهیلات تکلیفی ۲۰۰ همتی بانک‌ها در ۱۴۰۳ ثابت ماند

آفتاب‌‌نیوز :

بررسی بودجه ۱۴۰۳ نشان میدهد حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات تکلیفی در سال جاری لحاظ گردیده است.

این رقم برای وام ازدواج، ودیعه مسکن، ناباروی و موارد دیگری از این دست است. سال قبل نیز برای این قسمت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان لحاظ شده بود. براین اساس تسهیلات تکلیفی برای بانک‌ها افزایش نیافته است.

بر اساس اعلام رئیس کمیسیون تلفیق بودجه این رقم ۲۰۰ هزار میلیارد تومان با اصرار دولت مبنی بر عدم افزایش تسهیلات تکلیفی در راستای جلوگیری از افزایش پایه پولی و نقدینگی نسبت به سال ۱۴۰۲ ثبات مانده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • چگونه می‌توان با بیماری هلندی مقابله کرد؟
  • تسویه بدهی گازی پتروشیمی ها به دلیل ماهیت مصارف قطعی تبصره هدفمندی یارانه‌ ها باید سریعا انجام پذیرد
  • ۱۵۰ شرکت دولتی در نیمه اول ۱۴۰۲ زیان‌ده بودند
  • تزریق۳۶همت‌ اعتبارشرکتهای دولتی در امورفرهنگی برای اولین بار
  • تسهیلات تکلیفی ۲۰۰ همتی بانک‌ها در ۱۴۰۳ ثابت ماند
  • موضوع عدم تبدیل وضعیت نیرو‌های شرکتی در برخی از بانک‌ها پیگیری شد
  • اعلام نتیجه اولین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی و برگزاری حراج دوم در سال ۱۴۰۳
  • قدرت چانه‌زنی؛ عامل اصلی تخصیص بودجه
  • فروش لاستیک های تاریخ گذشته به جای لاستیک دولتی؟ | واکنش انجمن صنعت تایر را ببینید
  • رفع چالش بیکاری لرستان نیازمند اعتبارات دولتی و بخش خصوصی است