Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و دبیر انجمن آثار و ‌مفاخر فرهنگی استان به مناسبت روز ملی بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی پیامی را صادر کرد.

بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل ارشاد خراسان رضوی، متن پیام جعفر مروارید به شرح ذیل است:

«به نام خداوند جان و خرد

کزین برتر اندیشه برنگذرد

از آن پس نمیرم که من زنده‌ام

که تخم سخن را پراگنده‌ام

هر آن‌کس که دارد هُش و رای و دین

پس از مرگ بر من کند آفرین

تقویم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دو ‌مناسبت بسیار مهم را بر صفحهٔ ۲۵ اردیبهشت خود رقم زده است؛ روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دو عنوان روشن و دو سرخط درخشانی که چون نیکو بنگریم، در واقع یکی است.

مگر نه این است که فردوسی پدر زبان پارسی است و این زبان به عنوان سند هویت و جاودانگی قوم و ملت ایرانی و ضامن بقا و استمرار حیات فرهنگی او، بود و نمود خود را پس از سال‌ها وامدار اوست، چنان که شاهنامهٔ گران‌سنگ او را پیر و جوان و عارف و عامی، پس از گذشت بیش از هزار سال از تاریخ سرایش آن، به آسانی و روانی می‌خوانند و می‌دانند و از آن بهره برمی‌گیرند و مگر نه این که فردوسی بزرگ اثر ماندگار خود را که تنیده‌ای استوار و دلپذیر از حکمت و خرد و حماسهٔ ایرانی و اسلامی‌ است به زبان پارسی آفریده و چشمهٔ‌ زلال اندیشه و احساس و آرمان خود را بر بستر این زبان روان ساخته است.

بر همین اساس، بزرگداشت یاد و نام و  اثر گرانقدر فردوسی در واقع پاسداشت زبان پارسی‌ و پاسداشت زبان پارسی در حقیقت ارج نهادن به کوشش و تلاش ارجمند فردوسی در زنده نگاه داشتن آن است و صدالبته نکوداشت این هر دو تعظیم و تجلیل فرّ و فرهنگ و اندیشه و هنر ملت بزرگ ایران در طول تاریخ.

اکنون بر ماست که این دو گوهر قیمتی و این دو گنجینهٔ گرانبها را از دل و جان پاس بداریم و آنی از پاسداری و نگاهبانی آن‌ها نیاساییم.

با دریغ فراوان، با وجود تلاش‌های بسیار شیفتگان زبان و ادب پارسی و علاقه‌مندان به حکیم ابوالقاسم فردوسی اعم از فردوسی شناسان، شاهنامه پژوهان، هنرمندان و استادان زبان و ادب فارسی و برنامه ریزی‌های زیاد در گستره‌های استانی و کشوری برای برگزاری باشکوه آیین‌ها و مراسم بزرگداشت و پاسداشت این دو مناسبت مهم، شرایط بهداشتی ناشی از بیماری همه‌گیر کووید ۱۹، امکان برگزاری همایش‌ها و آیین‌های حضوری را در شرایط کنونی از ما گرفت و ما را از ادای وظیفه، چنان که باید و شاید، بازداشت.

اما چه باک که ملت ایران رمز و راز گذار از شرایط خوف و خطر را در طول تاریخ پرفراز و نشیب خویش به خوبی آموخته‌ و آزمون‌های دشوار را با پیروزی و سرافرازی تاب آورده و پشت سر گذاشته است. شاهنامهٔ حکیم طوس گویاترین گواه این امر است. هم او، درس گذار از سختی‌ها را به ما داده است، درسی با سرمشق‌هایی چون شکر و شکیب و دانش و دلاوری و صد البته داد و دهش و دستگیری و مهربانی.‌

با توجه به شرایط کنونی و بنا بر تصمیم و تصویب انجمن آثار ومفاخر فرهنگی و ستاد بزرگداشت مفاخر فرهنگی استان، امسال بخشی از برنامه‌ها با بهره‌گیری از امکانات فضای مجازی و بخشی نیز در  فرصتی مناسب به صورت حضوری برگزار و به جای آورده خواهد شد ، که عناوین و جزئیات آن به آگاهی عموم رسانده می‌شود.

اینجانب ضمن تسلیت ایام شهادت اسوه و اسطورهٔ داد و دهش و دانش و دلاوری، حضرت علی_ که درود خدا بر او باد_ و استمداد از ساحت ربوبی آن امام همام برای پیروزی و سرافرازی ملت بزرگ ایران، ۲۵ اردیبهشت، روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و روز پاسداشت زبان پارسی را گرامی می‌دارم، بر روان فردوسی بزرگ درود می‌فرستم و  تمام تلاش‌های انجام شده برای بزرگداشت این دو مناسبت مهم‌ فرهنگی را در کشور و استان ارج می‌نهم».

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری روز بزرگداشت فردوسی بزرگداشت فردوسي روز پاسداشت زبان فارسی پاسداشت زبان فارسی حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگداشت حکیم فردوسی پاسداشت زبان پارسی خراسان رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۰۴۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان لرستان، ابوطالب شفقت به مناسبت سالروز تشکیل بسیج سازندگی پیامی صادر کرد.

در متن این پیام آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ (عنکبوت ۶٩)

نعمت خدمتگزارى را و توان خدمتگزارى را که خداى متعال به شما هدیه کرده است، قدر بدانید؛ خدا را شکر کنید؛ افزایش این گنجینه‌ى معنوى را از خدا بخواهید. (مقام معظم رهبری)

بسیج سازندگی از ابتدای تشکیل خود به فرمان رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) تا به امروز به عنوان الگویی از خدمت‌رسانی و خدمتگزاری خالصانه شناخته می‌شود.

 مجموعه اقدامات هدفمند و جهادگونه بسیج سازندگی در محرومیت‌زدایی و خدمت به مردم خوش درخشیده و از طریق به‌کارگرفتن ظرفیت‌ها و استعداد‌های درونی کشور و بهره‌گیری از فرهنگ و تفکر بسیجی بسیار موثر بوده است.

ویژگی ممتاز بسیج سازندگی اتکا به مردمی است که با ایمان به اسلام و ولایت فقیه همواره وجود خود را بر محور ولایت معنا می‌کنند.

وجه دیگر بسیج سازندگی حضور جهادگران در جبهه نبرد اقتصادی است؛ بسیجیانی که در جهادی دیگر با لبیک به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) وارد عرصه تولید و اشتغال‌زایی شدند تا در جنگ نابرابر اقتصادی که دشمنان نظام و انقلاب برای به زانودرآوردن ملت شریف ایران علم کردند جانانه مقابله کنند.

بدون شک، بسیج سازندگی در سالی که رهبر معظم انقلاب آن را با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری فرموده اند، سرمشقی دیگر برای افزودن بر دامنه مجاهدات خود یافته و با تمام توان نرم افزاری و سخت افزاری خود، برای تحقق درخشان این خواسته «ولی امر مسلمین» تلاش خود را مخلصانه معطوف خواهد نمود.

اینجانب از تلاش‌های تمامی جهادگران بسیجی، مخلص و همیشه در صحنه به‌ویژه مجاهدت‌های جهادگران ولایتمدار لرستان که در عرصه‌های مختلف سازندگی و خدمات‌رسانی زحمات فراوانی کشیده و در مسیر رفع محرومیت قدم برمی‌دارند، صمیمانه تقدیر و تشکر نموده، امیدوارم در ادامه فعالیت‌های خود در عمل به منویات رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و تحقق آرمان‌های اصیل انقلاب اسلامی، گام‌های بزرگتر و پر افتخارتری بردارند و با برنامه‌ریزی برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان لرستان در مأموریت‌های محوله، راه‌های رسیدن به توسعه استان را کوتاه‌تر نمایند، توفیق روزافزونتان را از خداوند منان مسئلت می‌نمایم.

دیگر خبرها

  • کارگاه آموزشی شعر رضوی در ارومیه برگزار می‌شود
  • اجرای ۳۰ برنامه فرهنگی، هنری و اجتماعی به مناسبت سالروز آزادسازی خرمشهر
  • پیام استاندار لرستان به مناسبت هفته بسیج سازندگی
  • هفته بزرگداشت فردوسی از ۲۱ اردیبهشت آغاز می‌شود
  • جایزه نوبل ادبی باید به فردوسی تعلق می‌گرفت
  • گزارش تصویری | نشست خبری هفته بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی
  • بنیاد حکیم طوس راه اندازی خواهد شد/ ساخت فیلم و مستند درباره فردوسی در دستور کار است
  • از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از فعالان و کنشگران حوزه میراث‌ فرهنگی
  • برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی؛ از پاسداشت زبان فارسی تا تجلیل از کنشگران فرهنگی
  • تشریح برنامه‌های هفته میراث‌/ پاسداشت زبان فارسی وتجلیل از فعالان