Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-29@21:14:14 GMT

محمدرضا محبوب فر: تحریم، مانع دیپلماسی شهری نیست

تاریخ انتشار: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۰۶۳۲

محمدرضا محبوب فر: تحریم، مانع دیپلماسی شهری نیست


محمدرضا محبوب فر، عضو انجمن آمایش سرزمین ایران، در گفتگو با شهرنوشت، شهرداری تهران را متولی دیپلماسی شهری معرفی کرد و گفت:اکنون زمان آن فرا رسیده تا شهرداری تهران با استفاده از تجارب ارزشمند خود در زمینه مناسبات دیپلماسی شهری و همچنین با بهره مندی از موقعیت ممتاز تهران در دیپلماسی شهری به تقویت دیپلماسی کشور در دوران پساتحریم کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: امروز ایران در پساتحریم با بحران های مالی و اقتصادی رو به رو شده است و تهران قادر خواهد بود تا ضمن قرار گرفتن در زمره کشورهای شبکه اقتصاد جهانی به یکی از کانون‌های قـدرت سیاسی-اقتصادی نوظهـور در نقشه جغرافیای سیاسی جهان تبدیل شود.

به گفته محبوب فر در قرن جاری، شهرها به عنوان کانون اصلی تعاملات اجتماعی‌ مطرح اند و هر روز بر تعداد، جمعیت و وسعت آنها در جهان افزوده می‌شود. توسعه شهرها و تحولات جامعه جهانی طی دهه های اخیر دیپلماسی سنتی را تبدیل به دیپلماسی نوین با رویکرد جلب افکار عمومی بین الملل کرده است. امروز سازمان های دولتی همگام با سازمان های محلی مردمی سبب ایجاد تعاملات غیردولتی مانند دیپلماسی شهری شده اند. دیپلماسی شهری معطوف به روابط با شهرهای دیگر کشورهاست و تعاملات خارجی شهرهای دنیا با تمدن های مختلف سبب تقویت عملکرد سیاست خارجی کشورها خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه تقویت و تحکیم مناسبات سیاسی دولت‌ها و برقراری ارتباطات میان جوامع و شهرهای مختلف از آثار دیپلماسی شهری است، افزود: دیپلماسی شهری بستری مناسب برای انتقال پیام صلح و دوستی کشورها به جهانیان است. صلح پایدار مولود همکاری ها و تعاملات نهادهای دولت محلی و نهادهای مردمی محلی است و دیپلماسی شهری شالوده حل ‌و فصل اختلافات و رسیدن به تفاهم و توافق میان جوامع انسانی و هنر مدیریت روابط انسانی بدون توسل به‌ جنگ و خشونت است.

محبوب فر درباره ارزیابی موقعیت تهران در دیپلماسی شهری گفت: امروز تهران همگام با جهانی شدن به رشد فناوری اطلاعات و توسعه شبکه‌های ارتباطی دست پیدا کرده و در فضایی متشکل از نهادهای دولتی و مردمی محلی توانسته است به یکی از بازیگران اصلی حوزه ارتباط و اقتصاد جهانی تبدیل شود. در چنین فضایی تهران این قابلیت را خواهد داشت تا با ارتقاء جایگاه اقتصادی، سیاسی، فناوری، فرهنگی و زیرساختی خود از توان، نفوذ و اعتبار کافی برای اجرای فعالیت‌های دیپلماتیک برخوردار شود و شکل نوینی از دیپلماسی تحت عنوان دیپلماسی شهری را به نمایش بگذارد.

او ادامه داد: تهران اکنون با ایفای نقش فراملی در زمینه های امنیت، توسعه، اقتصاد، فرهنگ، شبکه‌ سازی، حضور در سازمان های بین المللی و همچنین ارتباط گیری با مقامات محلی کشورهای جهان به بازیگر فعال در عرصه روابط بین ‌الملل بدل شده است. تهران این قابلیت را خواهد داشت تا با تمرکز و همگرایی در حوزه‌های مختلف شهری حرکت پرشتابی به سمت توسعه پایدار شهری داشته باشد و جایگاه خود در شهرهای جهانی را استحکام بخشد و با سرعت به سمت جهان شهرها خیز بردارد.

این عضو انجمن آمایش سرزمین ایران با تاکید بر اینکه بدون هوشمند سازی، اداره شهرهای جهانی امکان ندارد، افزود: شهر تهران در حوزه فناوری باید از تجربیات و دانش شهرهای جهانی استفاده کند تا با تکیه بر دیپلماسی شهری ارتقای جایگاه خود در دنیا را شاهد باشد. همچنین لازم است تهران در حوزه های حمل و نقل شهری، محیط زیست، اداره مردمي شهر و مشارکت شهروندان در مديريت شهري از تجربیات و دانش کشورهای مطرح دنیا بهره گیرد.

محبوب فر با بیان اینکه عملکرد شهرداری تهران در اجرای سیاست های دیپلماسی شهری طی مدیریت جدید، با استقبال و واکنش مثبت کشورها و شهرهای مطرح جهانی رو به رو شده است، گفت: شهردار تهران اکنون پذیرفته است که تحریم مانع دیپلماسی شهری نیست و شهر تهران می تواند بدون ملاحظات سیاسی به ارتباط متقابل با شهرهای مطرح دنیا و تبادل دانش و فناوری در حوزه مدیریت شهری بپردازد.

به گفته ی او شهرداری تهران می تواند از طریق تقویت مشارکت شهروندان در اداره امور شهر و بازگرداندن شهر به مردم، بستر اعتماد اجتماعی و صلح شهروندی را فراهم سازد. دستیابی به اعتماد اجتماعی تنها با استقلال شهرداری از دستگاه دیپلماسی کشور ممکن است و در این راستا شهرداری تهران باید نسبت به تقویت نهادهای مردمی محلی و واگذاری مسئولیت ها و وظایف مدیریت شهری اقدام کند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: شهرداری تهران دیپلماسی شهری محبوب فر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۰۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه

دومین هم اندیشی شهرداران مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در سال ۱۴۰۳ با حضور عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری و لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران به میزبانی معاونت هماهنگی و امور مناطق برگزارشد. 

 عباس شعبانی معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران ضمن اشاره به تشکیل جلسات تخصصی در راستای برنامه ریزی درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه بر ضرورت تحقق برنامه ریزی ماهانه مناطق در راستای رسیدن حداکثری به اهداف پیش بینی شده تأکید کرد.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران در ادامه از درنظر گرفتن برنامه فصلی برای مناطق ۲۲ گانه خبر داد و افزود: امسال به تفکیک هر فصل بر مبنای زمان بندی مشخص هدف فصل مورد نظر را محقق خواهیم کرد و هدف گذاری برای سال پیش رو با درنظر گرفتن سقف‌های درآمدی پیش بینی شده می‌باشد که باید در راستای ارائه خدمات بهتر و کیفی‌تر به شهروندان صرف شود.

عباس شعبانی در ادامه حل کردن موضوعات مشترک و تخصصی و موارد خاص مناطق ۲۲ گانه را اولویت ۲ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳ دانست که باید در راس همه موضوعات قرار گرفته و برطرف گردد تا همه موضوعات مربوط به مناطق ۲۲ گانه خصوصاً در مباحث مربوط به عوارض و کمیسیون‌های ماده پنج هفت و ماده صد برای روز‌های پایانی سال ۱۴۰۳ تعیین تکلیف و برطرف شود. 

 تدوین برنامه درآمد مناطق ۲۲ گانه در سال ۱۴۰۳ بر مبنای عملکرد قابل قبول مناطق در سال گذشته

حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه ضمن تشکر از معاون هماهنگی و امور مناطق و شهرداران مناطق ۲۲ گانه در راستای فعالیت‌ها و تلاش‌های بی وقفه در سال ۱۴۰۲ افزود؛ با وجود تغییر متغیر‌های مربوط به قانون درآمد‌های پایدار شهری با فعالیت همه جانبه مناطق، سال ۱۴۰۲ را با تحقق اهداف پیش بینی شده پشت سر گذاشتیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با توجه به پشت سرگذاشتن روز معمار و تبریک این روز گرامی به همه‌ی معماران گفت: انشالله آینده شهر تهران بتواند یک شهر با کیفیت برای زندگی شهروندان باشد.

لطف اله فروزنده معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران با حضور در این هم اندیشی ضمن تقدیر از عملکرد بی نظیر محق شده توسط مناطق ۲۲ گانه در سال ۱۴۰۲ و اشاره به گزارش ارائه شده طرح رصد در صحن شورای شهر تهران و تحقق ۹۸ درصدی اهداف این طرح، همت مضاعف مناطق را برای اطلاع رسانی امور و پروژه‌های انجام شده و در حال انجام مناطق به شهروندان خواستار شد.

معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران گفت: هر منطقه میبایست یک بسته اطلاع رسانی پروژه‌های مهم شهری که در راستای خدمت رسانی بیشتر و بهتر به شهروندان در حال انجام است را با یک شیوه مدون و اثر گذار تدوین به اطلاع مردم رساند.

فروزنده در ادامه از اختصاص بودجه مختص به مناطق ۲۲ گانه در جهت تحقق فعالیت‌های عمرانی خبر داد.

مهدی شریفیان مدیرکل برنامه ریزی و سرمایه انسانی معاونت هماهنگی و امور مناطق در ادامه این جلسه به ارائه گزارشی از موضوعات تخصصی مناطق در حوزه شهرسازی، و مالی و اقتصاد شهری و ارائه پیشنهادات ویژه مختص هر منطقه برای رفع این موضوعات پرداخت. 

در خاتمه این نشست شهرداران مناطق ۲۲، ۲۱، ۲، ۱، ۳، ۱۵، ۱۳ به بیان چالش‌ها و پیشنهادات خود در خصوص تحقق حداکثری اهداف پیش بینی شده برای مناطق در سال ۱۴۰۳ پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • رویدادی در جهت تقویت دیپلماسی تجاری و توسعه صادرات رقم خورد
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود
  • افزایش جابه‌جایی درختان در دوره زاکانی
  • مافیای خودرو تلاش می‌کند مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور شود
  • شهرهای مولد در سواحل نقش مهمی در تقویت معیشت خانوارها دارد
  • طرح جامع شهری در شهرهای کوچک بلاتکلیف مانده است
  • شهرداران از مصائب شهری با استاندار سخن گفتند
  • توضیحات شهرداری منطقه ۷ تهران درباره قطع درختان کنار باغ موزه قصر
  • بافت تاریخی بندر بوشهر با مشارکت مردم بازآفرینی می‌شود
  • تشریح اهداف و برنامه درآمدی سال ۱۴۰۳ مناطق ۲۲ گانه