Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابش با بیان اینکه در ابتدا رسانه های غربی عامل شیوع کرونا را مساجد و اماکن متبرکه معرفی می کردند و اکنون باز شدن مساجد و امامزاده ها را یک دغدغه می دانند، گفت: کانون ها و مراکز فرهنگی با خدمت رسانی در این شرایط سرمایه اجتماعی خود را تقویت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان، «محمد تابش» در نشست تخصصی «چالش ها و فرصت های کانون ها و مراکز فرهنگی در جهان پس از کرونا» که توسط ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان و موسسه فرهنگی بقیه الله برگزار شد با بیان اینکه چرا ما به دنبال بازیابی فعالیت های فرهنگی هستیم، گفت: در ابتدا باید ویژگی های آینده ای که قرار است با آن مواجه شویم را بررسی کنیم و بدانیم فرصت ها و تهدیدهایی که یک مجموعه فرهنگی با آن روبه رو است چیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه احتمالا جامعه به سمت فردی شدن حرکت می کند، گفت: حرکت های جمعی که در گذشته از نقاط قوت ما بود و روی آن حساب باز کرده بودیم را دیگر نخواهیم داشت و نوع و روش اردوها، اوقات فراغت و همه برنامه تغییر خواهد کرد.

 

وی افزود: این موضوع در ابتدا برخواسته از شرایط به وجود آمده ویروس کرونا است که جهان را در یک اشتراک و دغدغه مشترک قرار داده است و در مرحله بعدی تغییر الگوی رفتاری مخاطبان حاصل از شرایط کنونی است که دیگر گرایش کمتری به حضور در اجتماعات دارند.


تابش تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و اجتماعی حاصل از تبعات بیماری کرونا که با فشارهای ناشی از تروریسم اقتصادی و رسانه ای آمریکا تشدید می شود چالش هایی است که جامعه و به تبع آن مراکز فرهنگی که در این محیط فعالیت می کنند با آن مواجه خواهند بود. 

 

وی به حرکت جریان های معاند و رسانه های غربی اشاره کرد و افزود: در ابتدای شیوع کرونا رسانه های غربی عامل شیوع کرونا را مساجد و  اماکن متبرکه مذهبی معرفی می کردند و در حال حاضر باز شدن مساجد و امامزاده ها را یک دغدغه می دانند. مراکز فرهنگی باید با هوشیاری کامل از این تهدید یک فرصت بسازند و با نشان دادن وجوه متنوع کارکردی خود که از دل ماهیت مردمی و تبعیت از رهنمودهای مقام معظم رهبری حاصل می گردد همزمان با خدمت رسانی برای خود و جامعه اسلامی یک اعتماد و سرمایه اجتماعی ایجاد کنند.

 

کارشناس فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان به وضعیت اقتصادی مراکز و کانون های فرهنگی اشاره کرد و تصریح کرد: مراکز در شرایط فعلی خود هم دچار مشکلات اقتصادی هستند و این موضوع در جهان پس از کرونا برای آنها یک چالش جدی است چراکه نوع فعالیت ها بر مدار مردم در این مجموعه ها تعریف شده است و با کاهش فعالیت های حضوری مخاطبان محل های درآمدی این مراکز نیز کوچکتر خواهد شد.

 

وی به فرصت های به وجود آمده برای کانون ها در این ایام اشاره کرد و گفت: بازیابی هویت در مجموعه های فرهنگی در این ایام کرونایی شکل گرفت که مجددا کارکرد یک مرکز فرهنگی انقلابی در تمدن اسلامی تعریف شد.


تابش افزود: کرونا چارچوب های سنتی فعالیت های فرهنگی را دگرگون کرده و جلوه جدیدی از فعالیت های فرهنگی را به ظهور می رساند و فعالیت هایی در جهت بازیابی هویت فرهنگی اجتماعی کانون ها و مراکز فرهنگی جلوه گر می شود، نشانه این امر توقف فعالیت های جاری سنتی و مناسکی مراکز و حرکت به سمت اقدامات فرهنگ ساز مواجهه با کرونا، گند زدایی معابر، تولید اقلام بهداشتی با تغیر کاربری کلاس های آموزشی، پشتیبانی از کادر درمان با حضور گروه های جهادی در مراکز بهداشتی یا تهیه روزانه آب میوه تازه برای کادر درمان و بیماران و اقداماتی از این دست، نشانه این امر است.

 

وی با بیان اینکه جامه پسا کرونا فرصت بازگشت به خویشتن و معنویت را برای آحاد جامعه فراهم کرد تا خارج از هیاهوی مادیات به نیازهای معنوی خود توجه بیشتری نمایند، گفت: خلاء ناشی از فعالیت های حقیقی کلیه افراد بویژه والدین به ارائه محتوا و برنامه‌های فعالیت های فرهنگی هنری و فراغتی متناسب در این ایام نیازمند کرده است. کرونا یک فرصت مناسب دیگری در اختیار مجموعه های فرهنگی قرار داد و آن در کنار هم بودن همه اعضای خانواده و امکان بهره گیری از این فضا است.

 

این کارشناس فرهنگی گام های مختلف پشت سرگذاشته توسط مراکز فرهنگی در چندماه گذشته را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این جلوه اجتماعی و حضور میدانی مراکز فرهنگی در حال حاضر به کمک های مومنانه رسیده است.

 

تابش تبدیل نوع ارتباطات مراکز از فضای حقیقی به فضای مجازی را از دیگر نقاط قوت کانون ها و مجموعه های فرهنگی در این ایام برشمرد و گفت:  فضای مجازی همواره یکی از مسائل مهم و دارای اهمیت و بعضاً چالشی بوده است، اما در زمان وقوع حوادث و بحران های اساسی چون بحران کرونا، اهمیت بیشتری پیدا کرده است چراکه برای بیشتر افراد به دلیل محدودیت های مختلف این امکان فراهم نمی شود که بتوانند کنش فرهنگی و دینی در فضای حقیقی دنبال کنند. شرایط جدید با محوریت فضای مجازی، تغییراتی خواه یا ناخواه ایجاد می کند که مهم ترین آن، ظهور اشکال جدید فعالیت های فرهنگی جدید با بهره گیری از ظرفیت این فضا و در عین حال بازبینی فعالیت های قدیمی است. 

 

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای برگزاری جلسات هیئات مذهبی، عزاداری ها و حتی مراسم دعاخوانی و زیارت حرم های مطهر، امکان های جدیدی را فراهم کرده است. جشنواره ها و مسابقات فرهنگی هنری، زیارت های مجازی و جلسات قرائت قرآن مجازی، حلقه های تربیتی و ارتباط مربی و متربی مجازی و ... فراهم شده است. فضای مجازی امکان زیست متفاوت به لحاظ مناسک و فعالیت های فرهنگی و دینی ایجاد نموده است.

 

کارشناس فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان لزوم آموزش مدیران و فعالان مراکز فرهنگی جهت بهره گیری از فضای مجازی، تقویت زیرساخت های لازم،  تدوین پیوست فضای مجازی برای کلیه فعالیت‌های فرهنگی، جلوگیری از رکود یا تعطیلی کانون ها و مراکز فرهنگی از طریق تنظیم فعالیت های جایگزین یا اصلاح فعالیت های جاری با حضور فعال در فضای مجازی، حمایت مادی کانون ها و جبران خسارات وارده توسط دستگاه های متولی، یرنامه‌ریزی برای تداوم حرکت مراکز بر اساس منویات رهبر معظم انقلاب را از بایسته هایی حرکت کانون ها در جهان پسا کرونا دانست.

پایان پیام/557

منبع: شبستان

کلیدواژه: پساکرونا دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اصفهان کانون ها و مراکز فرهنگی فعالیت های فرهنگی کانون های فرهنگی فرهنگی هنری کارشناس فرهنگی فضای مجازی مجموعه ها فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۱۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح ویژه پلیس فتا برای پاکسازی فضای مجازی از جرائم اخلاقی

رئیس پلیس فتا فراجا گفت: در راستای اجرای طرح عملیاتی پیش‌دستانه علیه جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی، گردانندگان، مدیران و اعضا ۱۰ نشانگاه سایبری فعال شناسایی شده و مورد اقدام عملیاتی و قضائی قرار گرفت. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سردار وحید مجید؛ رئیس پلیس فتا فراجا اظهار کرد: با اجرای طرح عملیاتی پیش‌دستانه علیه جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی شامل "لایوهای مستهجن، تولید محتوای مبتذل و مدلینگ"، گردانندگان، مدیران و اعضا 10 نشانگاه سایبری فعال شناسایی شده و مورد اقدام عملیاتی و قضائی قرار گرفتند.

این مقام ارشد سایبری ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 9835 تارنما نیز مورد رصد عام قرار گرفتند که با بررسی اطلاعاتی سایبری بر روی 3842 فقره تارنمای مشکوک تعداد 1765 مورد مجرمانه مشاهده گردیده که از این تعداد 765 مورد با تذکر تلفنی و با همکاری هموطنان تمامی محتوای نامناسب مسدود گردیده و مابقی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.

رئیس پلیس فتا فراجا افزود: با بررسی‌های صورت گرفته شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از 91 درصد کماکان بیشترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را به خود اختصاص داده است.

هشدار پلیس فتا برای کلاهبرداری در عید فطر

وی با اشاره به مطالبات گسترده و عمومی هموطنان از این پلیس نسبت به پاکسازی و امن‌سازی فضای سایبر از محتواهای نامناسب که مغایر با شعائر دینی و هنجارهای عام جامعه و خانواده است، بیان کرد: بخش اعظم گزارشات این حوزه توسط کاربران فهیم و آگاه فضای مجازی به این پلیس گزارش شده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: اجرای طرح‌های عملیاتی و پیش‌دستانه در خصوص اینگونه جرائم که باعث نگرانی خانواده‌های ولایتمدار ایرانی  شده قطعا در اولویت این پلیس است.

سردار مجید از هموطنان خواست: همچون گذشته در صورت مشاهده موارد مشکوک، مجرمانه و یا هر گونه پیشنهاد و نظر از طریق شماره تلفن 096380 با پلیس فتا در ارتباط باشند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شرکت زوج‌های عضو کانون‌های مساجد کردستان در دوره علمی آموزشی«شمس»
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • کارگاه آموزشی کارآفرینی و اشتغال «همت در مسجد» در بندرعباس برگزار شد
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • تکمیل ساختمان کانون پرورش فکری خمام نیازمند حمایت مسوولان است
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • کانون‌های مساجد ظرفیت مؤثری برای غنی‌سازی اوقات فراغت هستند
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • پلیس فتا با محتواهای مبتذل در فضای مجازی برخورد می‌کند
  • طرح ویژه پلیس فتا برای پاکسازی فضای مجازی از جرائم اخلاقی