Web Analytics Made Easy - Statcounter

براساس اعلام وزارت بهداشت؛ پلاسما درمانی یکی از راه های مبارزه با کروناست که کشورمان بعد از چین دومین کشوری است که از آن برای بهبود بیماران کرونا استفاده می کند.

اسماعیل پوریانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با آغاز پویش شکرانه سلامت از ابتدای اردیبهشت ماه تاکنون بیش از ۸۰ نفر از بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسمای خون خود به پایگاه انتقال خون بابل مراجعه کرده اند که این روند همچنان با مراجعه روزانه بطور متوسط سه تا چهار نفر ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از این تعداد داوطلب اهدای پلاسمای خون پس از انجام برخی آزمایشات اولیه ۳۰ نفر از آنها شرایط لازم استاندارد اهدای را همچون وزن، سن را داشتند و پلاسمای خون دریافت شد.

وی تصریح کرد: اهدای پلاسمای خون از افرادی دریافت می‌شود که از زمان بهبودی آنها به کرونا حداقل  ۲۵ تا ۳۰ روز گذشته و سن آنها نیز بالای ۱۸ سال و کمتر از ۶۰ سال باشد.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند اهدای پلاسما بین ۴۰ تا ۴۵ دقیقه زمان می برد و در این مدت بدون ایجاد کم‌خونی و  ضعف بدنی تنها دستگاه جداسازی پلاسما از خون که مجهز به ۲ خط مجزا می باشد از یک سو خون از بدن فرد خارج ‌شده و پس از جدا سازی پلاسمای خون از سوی دیگر مجدد خون به بدن اهدا کننده باز می گردد.

وی تاکیدکرد: در تمامی مراحل اهدای خون یا پلاسمای خون تمامی پروتکل های استاندارد جهانی اصول بهداشتی که مورد تائید وزارت بهداشت کشورهای اروپایی است از سال های گذشته اجرا می شود. 

مدیرکل انتقال خون مازندران از بهبود یافتگان کرونا استان خواست با حضور در پایگاه انتقال خون بابل که مجهز به دستگاه جداسازی پلاسما خون است با اهدای پلاسمای خون به بهبود بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها کمک کنند.

وی اظهار داشت: برای هماهنگی بهتر بهبود یافتگان کرونایی برای اهدای پلاسمای خون می توانند با شماره تلفن ۳۲۳۷۱۰۵۵ مرکز اهدای پلاسمای پایگاه خون بابل تماس گرفته یا به نشانی بلوار ولیعصر (کمربندی شرقی) بوستان ١٨ (خیابان شهید محجوبی) مراجعه کنند و در ضمن هزینه رفت و آمد افراد از هر نقطه استان به بابل جبران خواهد شد.

وی از فعالیت پایگاه انتقال خون بابل و سایر پایگاه انتقال خون از ساعت ۸ صبح تا ۱۳ و از بعد از افطار تا ۲۴ و ۳۰ دقیقه شب در ایام ماه رمضان خبر داد و گفت: ولی به دلیل کمبود نیرو فعالیت پایگاه های انتقال خون چالوس، تنکابن ، رامسر و نور فقط در روز و از ساعت ۸ تا ۱۳ می باشد.  

پوریانی با اشاره به چهارهزار و ۵۰۰ بیمار خاص مازندرانی افزود: از این تعداد حدود ۲ هزار و ۷۰۰ بیمار تالاسمی ماهی ۲ بار نیاز به تزریق خون دارند ولی با اهدای مستمر خون از سوی مردم تاکنون نیازهای استان مازندران به عنوان یکی از استان های پر مصرف خون و فرآورده های خونی در داخل استان تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته ۱۲۹ هزار واحد خون در استان از سوی مردم اهدا شد و بیش از ۱۸۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی نیز به مراکز درمانی مازندران توزیع شد.

پلاسما درمانی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا، روشی است که در آن پادتن تولیدشده در بدن بیماران بهبود یافته استخراج‌ شده و به بیمار دیگری که هنوز درگیر کرونا است تزریق می‌شود.

۹۳ درصد اهداکنندگان خون در استان مازندران را مردان و ۷ درصد را نیز زنان تشکیل می‌دهند.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا چین زنان شماره تلفن کشورهای اروپایی ماه رمضان سهام عدالت بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی اهدای پلاسمای خون اهدای پلاسما انتقال خون خون بابل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۱۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن

همشهری آنلاین ـ لاله غزالی: کووید ـ ۱۹ و زیرسویه‌های آن حدود ۳ سال جهان را با مخوف‌ترین پاندمی قرن مواجه کرد و جان بسیاری از انسان‌ها را گرفت. اکنون که این بیماری فروکش کرده و آمار ابتلا به آن و تلفاتش کاهش پیدا کرده است، پزشکان و متخصصان در حال پژوهش درباره مسائل مرتبط با آن هستند.

اکنون موضوع مهم درباره کرونا عوارض آن است چراکه محققان براساس مطالعات خود ثابت کرده‌اند این بیماری تبعات و عوارضی دارد که مبتلایان را تا سال‌ها پس از بهبودی هم درگیر خود می‌کند.
عوارض این بیماری برای افراد متفاوت است و فاکتورهایی همچون سابقه بیماری‌ها، ژنتیک، میزان ایمنی بدن و... را دربر می‌گیرد.

کرونا عوارض کوتاه‌مدت و بلندمت دارد و می‌تواند به اندام‌های حیاتی بدن شامل قلب، ریه، مغز، کبد، کلیه و... آسیب بزند و باعث سکته قلبی و مغزی، افزایش احتمال ابتلا به پارکینسون و آلزایمر، نارسایی کلیه، ریزش مو و بثورات پوستی، مشکلات تنفسی، خستگی مزمن و... شود.

آنچه در این میان به آن کمتر پرداخته شده، عوارض روانی کروناست و حتی شاید فرد بهبودیافته نداند بعضی تغییرات خلقی وی به دلیل کرونا باشد. این در حالی است که پژوهشگران در تحقیقات خود به نشانه‌های متقنی از ارتباط بیماری‌های روانی با کرونا دست یافته‌اند و تاکید می‌کنند افراد درگیر باید از این موضوع آگاه باشند و برای درمان اقدام کنند.

در اینفوگرافیک زیر شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن را مشاهده می‌کنید:

گرافیست: داود سرخوش

کد خبر 846950 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها کرونا خبر مهم بیماری - ویروس بیماری - بیمارستان بیماری روانی روانشناسی

دیگر خبرها

  • آشنایی معاونان و معلمان پرورشی مدارس یزد با فرهنگ اهدای خون
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • وضعیت ویتامین دی مازندرانی ها رو به بهبود است
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • آغاز فصل نوغانداری در مازندران
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن
  • آخرین وضعیت ساختمان جدید اهدای خون مشتاق کرمان+تصویر
  • نیاز انتقال خون اصفهان به گروه‌های خونی O و A منفی
  • راه اندازی دستگاه پیشرفته پلاکت خون در پایگاه انتقال خون خوی
  • نیاز به فرآورده های خونی افزایش یافته است