Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار خراسان رضوی قبول مسئولیت داوطلبانه معین‌های اقتصاد مقاومتی در مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را ارزشمند دانست و گفت: برای رسیدن به توسعه پایدار نیازمند وحدت هستیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، علیرضا رزم‌حسینی در جلسه ویدئوکنفرانسی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی استان که با محوریت شهرستان جوین برگزار شد، با بیان اینکه شهرستان جوین با توجه به استعدادهای خود باید به اولین قلعه گنج خراسان رضوی تبدیل شود، اظهار کرد: قبول مسئولیت داوطلبانه معین‌های اقتصاد مقاومتی در مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی ارزشمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: به لطف امام رضا (ع) همتی که دستگاه قضایی استان و همه شهرستان‌ها در جهت حمایت از  سرمایه‌گذاری داشته‌اند بسیار کار قابل توجهی است.

وی ذات مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را وحدت‌آفرین دانست و افزود: ما برای کار و تلاش و رسیدن به توسعه پایدار نیازمند وحدت هستیم.

معرفی «جوین» به عنوان منطقه برتر؛ تا پایان سال جاری

رزم‌حسینی در بخش دیگری از سخنان خود متذکر شد: دستورات اسلامی در جهت تعالی اقتصادی فرهنگی تاثیری روشن و مدقن دارد.

استاندار خراسان رضوی در این جلسه خاطرنشان کرد: با توجه به وحدت و انسجام ایجاد شده در شهرستان جوین انتظار می‌رود تا پایان سال جاری این شهرستان را به عنوان یکی از مناطق برتر به کشور معرفی کنیم.

وی با اشاره به تاثیر مدیریت‌ها در روند اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی ادامه داد: نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی استان ایجاد شده است تا این مثلث به درخت تنومندی برای رشد اقتصادی خراسان تبدیل شود.

بازگشت مردم به روستا و شهرستان یکی از اهداف مثلث توسعه اقتصادی

رزم‌حسینی یکی از اهداف اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی را بازگشت مردم شهرستان‌ها و روستاها به این مناطق ذکر کرد و ادامه داد: وقتی کسب و کار فراوان ایجاد شود روستا و شهرستان‌های هدف مهاجرپذیر خواهند شد.

استاندار خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وحدت شکل گرفته در استان گفت: اینکه رئیس دادگستری استان در جلسه دبیرخانه شورای امنیت ملی کشور در بخش اقتصادی شرکت می‌کند، یک اتفاق نادر است. برای این است که می‌گوئیم سرمایه‌گذاران و معین‌های اقتصاد مقاومتی از ظرفیت بوجود آمده ناشی از وحدت و هم‌افزایی در استان، حداکثر استفاده را ببرند.

توانمندسازی مردم؛ هدف مثلث توسعه اقتصادی 

وی یکی دیگر از اهداف مثلث توسعه اقتصادی را توانمندسازی مردم برشمرد و تاکید کرد: هر چند توانمندسازی هدف مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی است اما در خلال اجرای مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی فقرزدایی و محرومیت‌زدایی هم اتفاق خواهد افتاد.

رزم‌حسینی در انتهای سخنان خود با اشاره به اهمیت تشکیل اتاق فکر روستایی، گفت: فرماندار و بخش‌دار و دهیار کارگزار مردم هستند و باید با معین‌های اقتصاد مقاومتی همکاری کنند.

فرماندار شهرستان جوین نیز در این جلسه اظهار کرد: بعد از گذشت 14 ماه از سفر استاندار خراسان رضوی به شهرستان جوین و امضای تفاهم‌نامه اقتصاد مقاومتی 6 معین اصلی و پنج معین فرعی کار با تقسیم‌بندی 46 نقطه روستایی و 2 نقطه شهری شروع شد.

حسین جمشیدی، ادامه داد: با تلاش معین‌های اقتصاد مقاومتی و خرد جمعی ایجاد شده در شهرستان، 142 طرح توسط معین‌های اقتصاد مقاومتی در شهرستان اجرایی شده که در این راستا شرکت پسته‌کاران طلای خندان با 4 طرح، شرکت تعاونی استقلال با 12 طرح، شرکت سالار دشت با 10 طرح، شرکت سرمایه‌گذاری پارسیان به عنوان معین اصلی با 111 طرح و شرکت موسسه بنی‌هاشم با 5 طرح مشغول فعالیت هستند.

وی افزود: از مجموع 142 طرح با اشتغال 798 نفر، 75 طرح مصوب شده که مجموع سرمایه‌گذاری انجام شده در این 75 طرح 351 میلیارد ریال با اشتغال 237 نفر است. البته از این طرح‌های ذکر شده 31 طرح به بهره‌برداری رسیده است.

فرماندار شهرستان جوین بیان کرد: در کنار این فعالیت‌های خوب در حوزه اشتغال که 121 اشتغال واقعی ایجاد کرده است، 23 صندوق در شهرستان تاسیس شده است که  17 صندوق خرد توسط نهاد اقتصاد مقاومتی تایید شده است.

جمشیدی در بخش انتهای سخنان خود در این جلسه خاطرنشان کرد: 15فعالیت فرهنگی هم اجرا شده که 12 طرح آن توسط نهاد اقتصاد مقاومتی استان تایید شده که در قالب آن، نزدیک به 20 میلیارد و 384 میلیون ریال سرمایه‌گذاری شده است.

در ادامه این جلسه امام جمعه شهرستان جوین با بیان اینکه شهرستان جوین از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است، افزود: ذات طرح اقتصادی استاندار خراسان رضوی بسیار مثبت بوده و از مصادیق کار جهادی محسوب می‌شود چرا که سرمایه‌های منجمد را در راستای توسعه فعال می‌کند.

حجت‌الاسلام محمدتقی دلیری‌پور ادامه داد: مدل مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی نباید وابسته به شخص استاندار باشد و باید با تمام قوا مسیر خود را دنبال کند.

وی بر نهادینه شدن مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی تاکید کرد و افزود: باید تلاش شود که تعهدات داده شده در قالب این مثلث اقتصادی فرهنگی به سرانجام رسیده و عملیاتی شوند بنابراین باید در این مسئله هم همت داشته باشیم.

امام جمعه شهرستان جوین در انتها خاطرنشان کرد: با آمدن استاندار خراسان رضوی تعاملی بین استاندار و نماینده ولی‌فقیه در استان ایجاد شده است. این اتحاد و وحدت که از مصادیق مثلث توسعه ایشان است باید ادامه پیدا کند.

مثلث توسعه اقتصادی و کاهش آسیب‌های اجتماعی

رئیس دادگستری شهرستان جوین در این جلسه در سخنان کوتاهی گفت: در شهرستان جوین بین فرماندار و دستگاه قضایی همدلی مناسبی وجود دارد که باعث شده بسیاری از موانعی که بر سر راه تولید و صنایع ایجاد شده برطرف شده است.

رضا قاصد بیان کرد: سیاست قوه قضائیه این است که باید از تولید حمایت بشود چرا که بیکاری آسیب‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت، امیدواریم با نهادینه شدن مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در استان، شاهد آسیب‌های اجتماعی نباشیم.

جوین؛ مرکز سرمایه‌گذاری کشاورزی و صنایع تبدیلی

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی همچنین در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت معین‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان جوین این شهرستان را مرکز سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی دانست و گفت: بستر بسیار خوبی در این شهرستان فراهم است و اضلاع مثلث در این شهرستان بسیار فعال هستند.

علی‌اکبر لبافی افزود: در شهرستان جوین 9 معین وجود دارند که 7 معین در قالب تفاهم‌نامه استانی و دو معین در قالب تفاهم‌نامه شهرستانی مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: همه معین‌ها در این شهرستان‌ها شروع به کار کرده و در مرحله اجرای کار هستند. به این نحو که گام‌ها اول تا سوم را سپری کرده و در گام‌های پنجم و ششم قرار دارند.

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: سامانه رصد معین‌ها نشان می‌دهد که 142 فعالیت اقتصادی یا پروژه کسب و کار از طرف این شهرستان ثبت شده که حدود 130 میلیارد تومان حجم سرمایه‌گذاری است که در قالب این فعالیت‌ها باید در شهرستان اتفاق بیفتد.

لبافی افزود: همگرایی در جوین بسیار خوب است اما از این شهرستان با توجه به بستر شهرستان و معین‌های قوی آن انتظار بیشتری می‌رود، چون تا حد مطلوب در این شهرستان فاصله داریم.

در ادامه این جلسه نماینده شرکت پارسیان گفت: برای تولید البسه کاری نیروهای شاغل قراردادهایی با سه واحد پوشاک منطقه برای تجهیز و توسعه واحدها داشتیم. اجرای طرح مشارکت ساخت قطعه را داشتیم که در مجموع  حدود 250 شغل مستقیم را ایجاد کردیم.

وی افزود: 111 طرح و برنامه است که شرکت معین پارسیان در جوین دنبال می‌کند که از این تعداد 32 پروژه مربوط به سال 98 هست و از این 32 طرح 20 طرح به صورت صد درصد به بهره برداری رسیده است.

نماینده شرکت پارسیان ادامه داد: تعداد 79 پروژه در سال 99 به عنوان طرح‌های جدید به میزان سرمایه‌گذاری 205 هزار و 580 میلیون ریال هستند که حدود 285 شغل را به صورت مستقیم ایجاد خواهد کرد.

اعطای 104 فقره وام در قالب صندوق‌های محله محور

فرمانده ناحیه مقاومت شهرستان جوین به عنوان دیگر معین اقتصادی حاضر در شهرستان جوین گفت: امیدواریم در سایه تفکرات جهادی استاندار و تلاش لازم بتوانیم به توصیه‌های 16 ساله رهبر معظم انقلاب جامه عمل بپوشانیم.

وی ادامه داد: در این طرح سپاه شهرستان در جهت تشکیل صندوق‌های محله محور اقداماتی را انجام داده بود و بعد از تفاهم‌نامه‌های اقتصاد مقاومتی نیز 23 صندوق را تشکیل داده که در این راستا 104 فقره وام معیشتی هم داده شده است.

این معین اقتصادی افزود: اعطای 128 کمک جهیزیه، 5760 بسته معیشتی، 40 هزار ماسک و مرمت منازل نیارمندان از جمله اقدامات فرهنگی ما بوده است.

در ادامه این جلسه مدیر موسسات بنی‌هاشم، معین 7 روستای شهرستان جوین گفت: عده‌ای در ابتدا باور نداشتند که این طرح عملیاتی بشود اما در حال حاضر میزان اعتماد بالا رفته و دیدیم که در نتیجه این طرح و فعالیت‌های اقتصادی مدیریت استان، نرخ بیکاری در استان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در بخش فرهنگی اقداماتی از جمله برگزاری کشتی باچوخه، احداث درمانگاه با تلاش خیرین، ایجاد و راه اندازی اتاق فکر برای توسعه و عمران روستاها و شناسایی سرمایه‌گذاران، انجام شده است.

همچنین خانم جاوید به عنوان یکی دیگر از معین‌های شهرستان جوین گفت: طی تفاهم‌نامه‌ای که با ارکان مثلث توسعه اقتصادی بستیم کارگاهی متمرکز با ظرفیت 70 نفر ایجاد کردیم که در آن برای 40 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد شده و برای 30 نفر دیگر منتظر تامین تجهیزات هستیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سفارش بافت 2 هزار متر مربع برای کشور آلمان را داشتیم که در حال حاضر مشغول بافت آن هستیم.

در ادامه سالاری به نمایندگی از شرکت سالار دشت، با اشاره به طرح های سال 99 این شرکت، افزود: در بخش منابع طبیعی با بخش مرتع‌کاری در حد 100 هکتار کار را شروع خواهیم کرد. طرح ایجاد میدان دام در بخش دام سبک و سنگین از دیگر برنامه‌های این شرکت است که در سال جاری دنبال خواهد شد.

وی از مراجعه به معاونت‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: امیدواریم برای گرفتن مجوزهای لازم با بخش زیادی سرو کار نداشته باشیم.
نماینده شرکت تعاونی تولید روستایی استقلال گفت: بعد از امضای تفاهم‌نامه اقتصاد مقاومتی در سال گذشته، 13 واحد پرورش دام سبک و سنگین بدون استفاده از تسهیلات بانکی راه‌اندازی کردیم.

وی افزود: در بخش کشاورزی، در مساحت 200 هکتار برای صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش راندمان، کشت نشاء را جایگزین کشت مستقیم کردیم.

نماینده شرکت تعاونی تولید روستایی استقلال بیان کرد: در مجموع 40 هزار کارگر فصلی در سال زراعی مشغول به کار می‌شوند که گام بزرگی در جهت اشتغال است.

نماینده شرکت پسته‌کاران طلای خندان جوین و معین چند روستا در این جلسه ادامه داد: حدود 7 هزار هکتار باغات پسته در دهستان زرین بخش عطاملک است که یکی از قطب‌های تولید پسته در غرب استان است و این ظرفیت باعث شده بسیاری از روستائیان مهاجرت معکوس داشته باشند.

وی ادامه داد: از زمانی که به عنوان معین اقتصادی انتخاب شدیم برای توانمندسازی صاحبان باغات پسته اقداماتی از جمله آگاهی‌بخشی و برگزاری کلاس‌های آموزشی در جهت تولید محصولات ارگانیک و سالم انجام شده است.

در ادامه این جلسه مدیر شرکت گل گندم گفت: شرکت گل گندم توانسته با استفاده از گلخانه‌های کوچک مقیاس اقداماتی را در راستای اشتغالزایی انجام دهد.

وی اضافه کرد: بعد از امضای تفاهم‌نامه معین اقتصاد مقاومتی در سه ماه گذشته حدود 104 طرح گلخانه‌های کوچک و بزرگ مقیاس تهیه شده که 15 طرح به صورت گلخانه کوچک مقیاس زیر نظر شرکت به تولید می‌پردازند.

انتهای پیام/ 70061

منبع: فارس

کلیدواژه: توسعه پایدار خراسان رضوی اقتصاد مقاومتی وحدت مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی معین های اقتصاد مقاومتی استاندار خراسان رضوی اقتصاد مقاومتی ادامه این جلسه شهرستان جوین سرمایه گذاری نماینده شرکت معین اقتصاد تفاهم نامه شهرستان ها ایجاد شده رزم حسینی سخنان خود معین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۴۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران

فرماندار تیران و کرون گفت: افت فشار و کمبود زیرساخت‌های برق رسانی در این منطقه مانعی پیش روی توسعه اقتصادی بوده که نیازمند پیگیری و تأمین نیاز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، علی محمدی کیا امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جلسه با مدیر برق منطقه‌ای استان اصفهان و فعالان بخش صنعت و کشاورزی تیران و کرون در محل فرمانداری این شهرستان اظهارکرد: پس از رفع مشکل کمبود انرژی گاز در بخش کرون با احداث ایستگاه جدید، کمبود برق چالشی جدید پیش روی کشاورزی و صنایع تیران و کرون قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به احداث ۲ شهرک صنعتی جدید و توسعه گلخانه‌های این منطقه تأمین برق به عنوان زیرساخت اصلی مورد توجه بوده و در صورت عدم تأمین آن با مشکل برق رسانی به خانه‌های مسکونی نیز روبرو خواهیم شد.

فرماندار تیران و کرون ادامه داد: قدمت بالای شبکه‌های برق رسانی در این منطقه و همچنین کمبود پست‌های انتقال برق در حال حاضر مشکل برق رسانی ایجاد کرده و برای صدور مجوز فعالیت‌های جدید اقتصادی، تأمین برق مورد نیاز باید بررسی شود.

محمدی کیا با بیان اینکه هزار و ۲۰۰ فقره درخواست مجوز ایجاد فضای گلخانه‌ای و یا شرکت صنعتی روی میز دستگاه‌های خدمات رسان قرار دارد، تصریح کرد: به دلیل کمبود برق پاسخ استعلامات ساکت مانده و تا رفع این مشکل باید منتظر بمانند.

وی یادآورشد: با وجود مواجه با کمبود زیرساخت‌ها اما بدون برنامه‌ریزی بلند مدت قادر به رفع نیازهای توسعه‌ای نخواهیم بود و شرکت برق باید چشم انداز روشن و چندین ساله برای این شهرستان پیش بینی کند.

عدم تعادل هزینه‌ها و درآمد در شرکت برق

نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون در مجلس شورای اسلامی در بخشی از این جلسه معضل تأمین برق برای این حوزه انتخابیه را جدی بیان کرد و گفت: همین معضل در نجف آباد و تیران و کرون مانع توسعه اقتصادی شده است.

ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه درآمد زایی در شرکت برق متناسب با هزینه‌ها نیست، تصریح کرد: این عدم برابری ورشکستی مالی این شرکت را نشان می‌دهد اما وزارت نیرو برای تأمین نیاز مردم از سهم خود گذشته و با وجود هزینه‌های بالا، مصارف مردمی را در تنگنا قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: توسعه زیرساخت‌های شبکه برق رسانی در تیران و کرون به بیش از ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و چنین اعتباری در مقطع زمانی یک ساله قابل تأمین نیست.

نماینده مردم شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون، مشارکت بین سرمایه گذاران و شرکت برف استان اصفهان را فرصتی برای گره گشایی از این مشکل بیان کرد و گفت: صاحبان صنایع و گلخانه داران سهم خود را برای احداث پست جدید بپردازند تا شرکت برق نیز در این همکاری مشترک، معضل پیش رو را بردارد.

احداث ۲ پست جدید در دستور کار شرکت برق منطقه‌ای اصفهان

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان در ادامه این جلسه با بیان اینکه هزینه‌های سنگینی برای احداث نیروگاه و پست‌های برق به این شرکت تحمیل می‌شود، اظهارداشت: احداث دو پست جدید در این منطقه برای پوشش شهرستان‌های نجف آباد و تیران و کرون در برنامه قرار دارد که یک مورد آن امسال روی خط قرار می‌گیرد.

سعید محسنی ادامه داد: پست جدید بعدی انتقال برق نیز سال آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای کاهش خاموشی در فصل تابستان به همکاری صنایع و خانواده‌ها نیاز است، تصریح کرد: بدون این همکاری‌ها مشکل خاموشی رفع نشده و افت فشار و خاموشی را خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای اصفهان خاطرنشان کرد: در توسعه صنعتی شکی نیست و همه مسائل روشن است اما تأمین هزینه‌های برای شرکت برق زیاد بوده و باید برای آن برنامه‌ریزی کرد.

کد خبر 748564

دیگر خبرها

  • نیاز آذربایجان‌غربی به ۵۰۰۰ کلاس درس برای رسیدن به استاندارد کشوری
  • کسب رتبه برتر در حوزه عمران و زیربنایی توسط منطقه آزاد چابهار
  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • سرمایه‌گذار برتر منطقه آزاد اروند تجلیل شد
  • ارائه ۲ زنجیره برتر زنجان در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ +فیلم
  • افت فشار و کمبود برق مانع پیش روی توسعه اقتصادی تیران
  • کمبود برق مانع توسعه اقتصادی تیران شده است
  • کسب رتبه برتر در حوزه های عمران، حقوقی و فرهنگی توسط منطقه آزاد اروند
  • کسب رتبه برتر منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در بین مناطق ویژه اقتصادی کشور
  • معرفی نفرات برتر تنیس روی میز پیشکسوتان کشور