Web Analytics Made Easy - Statcounter

طی سال‌های متوالی مقام معظم رهبری شعارهای سال را با مباحثی همچون تکیه بر استقلال اقتصادی، تقویت تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی نام‌گذاری می‌کنند، اما در این مدت آن طور که باید به شعار‌های سال توجه نشده است. ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در سال 1375 "قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی کشور "در جهت حمایت از تولید ملی به تصویب مجلس رسید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد، اما این قانون اجرایی نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدعی شدند نقایصی دارد که نقایص آن پس از گذشت 17 سال رفع شد و یک قانون جامع به نام "قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی کشور و اصلاح ماده 104 قانون مالیات‌ها" در سال 91 به تصویب رسید.

هدف از چنین قانونگذاری این بود هر کالا یا خدمات یا محصولاتی اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار و نیز فناوری که در داخل تولید می‌شود مورد حمایت قرارگیرد و از ورود آن به کشور جلوگیری شود. این قانون حتی توان پژوهشی، طراحی، فنی و مهندسی را دربر می‌گرفت.

قانون سال 75 در این زمینه را می‌توان نخستین قانون در طول دوران قانون‌گذاری کشور دانست که تلاش داشت با تعریف مجموعه‌ای سازگار و پیوسته از سیاست‌گذاری‌ها در حوزه استفاده از توانمندی‌های ساخت داخلی کشور، اهداف مطرح شده برای آن را برآورده کند.

با این حال، این قانون که ریشه‌ای بیش از 20 ساله در تاریخ قانون‌گذاری کشور دارد و یک بار هم در سال 91 بازنگری شده، نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اواخر سال 96، اصلاح مجدد این قانون را در دستور کار خود قرار دادند. در طرح اصلاح قانون، یک ماده یعنی ماده 22 به جرم‌انگاری برای تخلف از قانون اختصاص یافت که به موجب آن، تخلف از قانون مشمول جریمه مادی و مجازات کیفری خواهد شد.

بنابراین با گذشت یک ماه و نیم از سال 97 و نامگذاری این سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب، کمیسیون ویژه «حمایت از تولید ملی و اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی»، با اصلاح بخش عمده قانون «حداکثر استفاده از توان فنی، مهندسی، تولیدی، صنعتی و اجرایی کشور در اجرای پروژه‌ها مصوب 1375»، طرح جدیدی با عنوان «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی» تهیه کرد و کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در مجلس شورای اسلامی، با تدوین یک طرح 17 ماده‌ای، برای «حمایت از کالای ایرانی» دست به کار شد.

با این وجود، به نظر می‌رسد که موضوع حمایت از کالای ایرانی در مجلس به فراموشی سپرده شد زیرا نمایندگان به کلیات طرح مذکور در جلسه 13 تیر 97  مجلس، رأی منفی دادند. این طرح پس از اصلاحاتی در کمیسیون، در  28 مرداد 97، طبق ماده 134 آیین‌نامه داخلی مجلس، با درخواست 50 نفر از نمایندگان و رأی مثبت نمایندگان در صحن، مجدداً در دستور کار قرار گرفت.

به نظر می‌رسد در سال حمایت از کالای ایرانی، نمایندگان مجلس اهمیت این موضوع را به کلی از یاد برده‌اند و قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مشتمل بر 24 ماده و 30 تبصره در جلسه علنی 15 اردیبهشت 1398 مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در 2 خرداد 1398 به تأیید شورای نگهبان رسید. حسن روحانی، رئیس‌جمهور، نیز در 18 خرداد 1398 پس از ابلاغ قانون از سوی مجلس، آن را برای اجرا به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.

پیش از این و در سال‌های قبل رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید، کار و سرمایه ایرانی تاکید کرده بودند، اما آن نتیجه مطلوب حاصل نشد. بنابراین سال 97 با فراخوان «حمایت از کالای ایرانی»، آحاد ملت هم خطاب قرار گرفته‌ شدند تا با حمایت از تولیدات فرزندان خودشان، چرخ اقتصاد و زندگی خانواده ایرانی را به حرکت درآورند به‌امید اینکه نگاه‌ مسئولان هم از دروازه‌های ورودی گمرک، به دستان توانمند جوانان کشورمان دوخته شود.

بدون شک یکی از مهره‌های مهم «اقتصاد مقاومتی» حمایت ملت و دولت به خرید و مصرف کالاهای ایرانی و داخلی است بنابراین سه ضلع تولیدکننده، مردم و دولت مهم‌ترین نقش را در حمایت از کالای ایرانی دارند.

بدون تردید نامگذاری سال‌ها با عناوین و شعارهای خاص، خط سیر حرکتی مسئولان و مردم را مشخص کرده و تحقق آن نیازمند تلاش همه‌جانبه است که نه فقط در سال 97 بلکه در سال‌های پیش‌رو نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد. اصولا استفاده از کالاهای تولید داخل، اولویت و استراتژی هر کشوری است تا علاوه بر حمایت از تولیدکنندگان داخلی و اشتغال ایجاد شده توسط آنان، در تقویت بنیه اقتصاد ملی موثر بوده و از خروج ارز برای واردات کالاهای مشابه نیز جلوگیری کنند.

معمولاً در زمان رکود، کشورها در تلاشند تا با حمایت از تولیدکنندگان شرایط مناسب‌تری را برای تولید و اشتغال فراهم کنند، اما طی سال‌های اخیر به غیر از واردات بی‌رویه کالاهای مشابه داخلی و قاچاق، نبود حمایت دولتمردان، فشارها بر روی واحدهای تولیدی در راستا اجرای اقتصاد مقاومتی که مسیر تولید ملی، حمایت از کالای ایرانی و اشتغال را روشن می‌کند اقدام و عمل موثری عملیاتی نشده است.

بنابراین تعیین کلید واژه «جهش تولید» به عنوان شعار سال بیانگر توجه و عنایت  رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسئله اقتصاد، معیشت و ضرورت ارتقای سطح زندگی مردم با تکیه بر توان داخلی و استعدادهای ملی است. در این راستا، حمایت از تولیدات داخلی نیز به عنوان یک هدف کلی، بسیار منطقی به نظر می‌رسد. اما باید دید که چرا به‌رغم تمایل مردم و مسئولان برای قدرت گرفتن تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی، هیچ‌گاه این مهم عملی نشده است.

یک کارآفرین ارومیه‌ای: حمایت از کالای ایرانی منحصر به نصب بنر شده استزابلی‌زاده:شبکه "ایران‌کالا" مثل کالای ایرانی مظلوم است/ فشار دولت سازمان را ناچار به تأمین هزینه‌ از راه آگهی کرده استسامانه رصد و پایش کالای ایرانی در استان اصفهان راه‌اندازی شد

اگر نیم‌نگاهی به طیف مصرف‌کنندگان کالا در ایران داشته باشیم، در می‌یابیم که علاوه بر مردمی که مایحتاج خود را به صورت کالا و خدمت می‌خرند، این سازمان‌ها هستند که بخش عظیمی از خریدهای مربوط به کالا و خدمات را به خود اختصاص داده‌اند. سازمان‌هایی که بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان کالا در کشور به شمار می‌روند و مدیریت بخش قابل توجهی از آنها در اختیار دولت است. بدیهی است که این سازمان‌ها اگر خرید کالای ایرانی را در اولویت قرار دهند گام بسیار موثری در مسیر تحقق رونق و جهش تولید هم برداشته می‌شود.

جهش تولید در گرو حمایت از کالای ایرانی

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی، با تلاش جمعی از نمایندگان به تصویب رسید و در سال 97 این قانون بروزرسانی شد، گفت: در این به روزرسانی 3 بخش حمایت از کالای ایرانی، نظارت بهتر و باکیفیت‌تر به همراه هیئت نظارت و شعبه ویژه در دادگاه و همچنین الزام در راه‌‌اندازی سامانه توانمندی‌های داخلی کشور تعریف شد.

حمیدرضا فولادگر با بیان اینکه سامانه توانمندی‌های داخلی از دورزدن قانون حداکثر جلوگیری می‌کند، اظهار داشت: دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، غیردولتی و شرکت‌های خصوصی که از تسهیلات بانکی دولتی یا صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنند، می‌توانند نیازمندی‌های خود را در این سامانه مطرح کنند و تولیدکنندگان و پیمانکاران نیز توانمندی‌های خود را در این سامانه بارگزاری می‌کنند.

وی اضافه کرد: این شرکت‌ها و دستگاه‌ها در صورتی ‌که نیازمند به وارد کردن کالایی از خارج از کشور داشته باشند، باید از این سامانه استعلام بگیرند، در غیر این صورت ثبت سفارش انجام نمی‌گیرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس بیان کرد: با استعلام از این سامانه و ثبت سفارش، هیئت نظارت در راستای حمایت از تولید داخلی، کالای ثبت شده را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. در صورتی‌که تشخیص داده شد که این کالا را نمی‌توان با کیفیت مطمئنه در داخل کشور تولید کرد، اجازه واردات به آن شرکت یا دستگاه داده می‌شود.

وی با بیان اینکه باید عزم ملی و اعتماد عمومی نسبت به کالای ایرانی در بین آحاد مختلف مردم ایجاد شود، گفت: در این شرایط می‌توان انتظار داشت که حمایت از کالای ایرانی محقق می‌شود.

فولادگر پبرامون اینکه وظیفه مسئولان در رونق تولید سنگین‌تر از مردم است چرا که باید فضا و شرایط را برای این مهم محقق کند، اظهار داشت: قوانین بسیاری به طور مثال قانون رفع موانع تولید و حداکثر استفاده از توان داخل و حمایت از کالای ایرانی برای رونق تولید در کشور وجود دارد اما مجلس باید اقدامات نظارتی را در این حوزه گسترش دهد.

وی درباره اینکه برخی مشکلات تولید کنندگان داخلی مشخص و روشن است، بیان کرد: حمایت از تولید داخل با حمایت از تولیدکننده و البته همراهی مردم قابل تحقق است. باید استفاده از کالای ایرانی را به عنوان یک فرهنگ تبیین کنیم.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه جهش تولید با حمایت از تولید کننده داخلی قابل تحقق است، افزود: برای محقق کردن مطالبه مقام معظم رهبری برای جهش تولید، باید برنامه مدون و دقیقی برای حمایت از کالا و تولیدکننده ایرانی داشته باشیم.

تحقق استقلال کشور با حمایت از کالای ایرانی

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مردم در حمایت از کالای ایرانی، گفت: در برخی موارد قیمت اجناس داخلی بالاست اما در برابر استقلالی که برای کشور به ارمغان خواهد آورد می‌تواند نتیجه مطلوبی برای نسل‌های آینده به همراه داشته باشد.

سید محمد جواد ابطحی با بیان اینکه مردم و تولیدکنندگان نقش به سزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند، اظهار داشت: تولیدکننده باید تولیداتی با کیفیت، قابل رقابت با مشابه خارجی و جوابگوی ذائقه همه مردم از لحاظ قیمت تولید کند و آحاد جامعه نیز مطابق آنچه مقام معظم رهبری فرمودند نسبت به کالای ایرانی غیرت و تعصب داشته‌ و اولویت خود را استفاده از کالای ساخت داخل قرار دهند.

وی افزود: اکثر کشورهایی که به استقلال خود فکر می‌کردند از همین راه وارد شدند، برای نمونه در ابتدا کالاهای داخلی در چین، ژاپن و آلمان اجناسی بی‌کیفیت بودند اما مردم این کشورها با خرید اجناس داخلی خود از تولیدکنندگان حمایت کردند تا روی پای خود ایستاده و زمینه پیشرفت اقتصادی را فراهم کنند.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی پیرامون اینکه بانک‌ها و ادارات بیمه باید از مجموعه تولیدکنندگان حمایت کنند، بیان کرد: اگر از طرفی تقاضای تولید از تولیدکنندگان داشته ‌باشیم و از سوی دیگر با ایجاد موانعی بر سر این راه، تولیدکننده را برای ادامه فعالیت خود مجبور به کاهش کیفیت اجناس کنیم یک پارادوکس رفتاری است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راهکارهای حمایت از کالای ایرانی جلوگیری واردات بی‌رویه قاچاق کالا است تا ضمن عدم اشباع بازار مردم نیز به سوی کالاهای خارجی جذب نشوند، گفت: این مبحث در قانون رفع موانع کسب‌وکار آمده و در بودجه 97 نیز مجلس دولت را به استفاده از کالای داخلی ملزم کرده است.

ابطحی پیرامون نقش مجلس و دولت در تحقق حمایت از کالای ایرانی افزود: معتقدم افرادی که در جایگاه تصمیم‌گیری قرار دارند باید کالای داخلی خریداری کنند، استفاده افراد مشهور از جمله مسئولان، هنرپیشه‌ها و ورزشکاران از کالاهای خارجی می‌تواند آموزگار بدی برای ترویج این فرهنگ در بین مردم باشد.

وی با اشاره به سخنی از حضرت علی(ع) در نهج‌البلاغه گفت: حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند "لناس علی دین ملوکهم" یعنی مردم به روش و طریقه حاکمان و پادشاهان خویش زندگی می‌کنند و این یعنی این‌گونه افرد باید ضمن استفاده از کالای داخلی این امر را به جامعه نشان دهند تا شهروندان نیز در این زمینه تشویق شده و آگاه شوند که رفتار آن‌ها بر مردم اثرگذار است.

ابطحی پیرامون نقش رسانه ملی در تحقق "حمایت از کالای ایرانی"، اظهار داشت: صدا و سیما باید در زمینه تبلیغات با در نظر گرفتن تخفیفاتی برای کالاهای داخلی نسبت به کالای خارجی به تولیدکنندگان در معرفی اجناس کمک کند و تبلیغ کالای ایرانی را جزو اولویت‌های خود قرار دهد.

وی افزود: معتقدم اگر تولیدکننده کالای با کیفیتی تولید کند و جامعه نیز به سمت استفاده از کالای ایرانی پیش برود، بخش عمده‌ای از اقتصاد مقاومتی که دغدغه جدی مقام معظم رهبری است تحقق می‌یابد و متعاقب آن ظرفیت‌های بسیاری در زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید یک عنصر محوری برای حل مشکلات کشور است چرا که استقلال، امنیت سیاسی و اقتصادی کشور را به دنبال دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب طی سال‌های اخیر اقتصاد را محور نام‌گذاری‌های خود برای سال‌های جدید گذاشته‌اند و همه می‌دانند که راه برون رفت از مشکلات کشورمان پرداختن به تولید داخلی و حمایت از کالای ایرانی است.

وی افزود: در سال 99 همه مسئولان باید اقدامات لازم را به منظور تحقق شعار سال انجام دهند و باید به حدی شاهد افزایش و جهش تولید باشیم که برای همه مردم ملموس باشد و آحاد جامعه هم از نتیجه رشد اقتصادی بهره‌مند شوند.

به گزارش تسنیم، به‌نظر می‌رسد مجموعه اقداماتی که باید در زمینه تولید و حمایت از کالای ایرانی در طول سال‌های گذشته توسط دولت‌ها و بخش‌های متولی امر انجام می‌شد ناکافی بوده و همین امر سبب شده‌ است که نه‌تنها رونق تولید بلکه جهش در تولید طی سال جاری مطرح شود.

در این میان، مقام معظم رهبری در 3 الی 4 سال اخیر در نامگذاری‌های خود بر روی سال‌ها بر موضوعاتی همچون تولید ملی، رونق تولید و حمایت از کالاهای ایرانی تاکید داشته‌اند و این نشان دهنده اهمیت موضوع اقتصاد در کشور است بنابراین تحقق شعار جهش تولید به‌عنوان شعار سال 1399 یک ماموریت ملی برای همگان است و باید ضرورت‌ها و شاخص‌های آن در راستای حمایت از تولید ملی و  کالای ایرانی بیش از سال‌های گذشته مشخص شود.

انتهای پیام/171/ش

R41346/P/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حداکثر استفاده از توان تولیدی قانون حداکثر استفاده از توان حمایت از کالای ایرانی مجلس شورای اسلامی حمایت از تولید ملی حمایت از تولید رهبر معظم انقلاب استفاده از کالای کالای ایرانی مقام معظم رهبری کالای ایرانی اقتصاد مقاومتی نظر می رسد تولید داخلی تولید داخل رونق تولید جهش تولید طی سال سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۶۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد

حسین جعفری معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی روز پنجشنبه در مراسم تودیع و معارفه رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی ۲ مأموریت مهم دارد که دانش بنیان کردن بخش کشاورزی و ارتقای بهره وری در این حوزه است. مقام عالی وزارت.

وی با اشاره به اینکه سازمان تحقیقات و کشاورزی به عنوان متولی دانش بنیان کردن کشاورزی انتخاب شده است، ادامه داد: دانشگاه‌ها نیز در حوزه کشاورزی پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی انجام می‌دهند، اما چون مأموریتی در این زمینه ندارند، نمی‌شود انتظاراتی هم از آنها داشت؛ اما مرکز تحقیقات و مؤسسات آن باید به نیاز‌های علمی در این حوزه پاسخ دهند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از احصاء ۲۱ چالش در حوزه کشاورزی خبر داد که مانع رسیدن به اهداف حوزه امنیت غذایی است و افزود: همه پروژه‌ها و تحقیقات سازمان در خصوص این چالش‌ها معطوف شده است.

جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به افزایشی جمعیتی که وجود دارد، افزایش ضریب دانش در کشاورزی و استفاده از فناوری‌های روز تنها راه حلی است که برای افزایش تولید در پیش رو داریم.

امنیت غذایی وابسته به دانش و تحقیقات است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه در فرآیند توسعه و تولید در کشاورزی عوامل مختلفی دخیل است و در ساختار اجرایی حوزه کشاورزی نیز دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلفی نقش ایفا می‌کنند، گفت: یکی از مهمترین سازمان‌هایی که به نوعی به عوامل انسانی حوزه کشاورزی نیز مرتبط است سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی است.

اکبر فتحی ادامه داد: با توجه به محدودیت‌هایی که در منابع داریم نقش دانش در افزایش تولید و توسعه بخش کشاورزی بی بدیل است و اگر نتوانیم از ظرفیت دانش استفاده کنیم امنیت غذایی دچار خدشه خواهد شد.

وی اظهار کرد: سیاست گذاران نیز به اهمیت دانش توجه ویژه داشته اند و در واقع تحقیق و توسعه بخش کشاورزی همان مراکز تحقیقات کشاورزی است که به جای اینکه هر واحد جداگانه بخش تحقیق و توسعه داشته باشد، به صورت متمرکز در مرکز تحقیقات و کشاورزی این وظیفه انجام خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه جهش تولید زمانی مطرح می‌شود که تولید صورت گرفته و از مرحله رونق نیز گذشته شود، افزود: در این مرحله باید اقداماتی انجام شود که جهش در تولید صورت بگیرد این جهش با شعار صورت نمی‌گیرد بلکه با ارتقای ضریب دانش در همه بخش‌های کشاورزی انجام می‌شود.

فتحی با بیان اینکه امنیت صرفاً به امنیت دفاعی و نظامی محدود نیست، گفت: اگر امنیت غذایی در کشوری نباشد و تولید داخلی وجود نداشته باشد، کشور نمی‌تواند استقلال خود را حفظ کند بنابراین فعالیت‌های همه کسانی که در حوزه امنیت غذایی تلاش می‌کنند مهم است و باید همه اقدامات در این زمینه هماهنگ و پیوسته باشد تا به نتیجه دلخواه دست پیدا کنیم.

در این مراسم به موجب حکمی از طرف سید مجتبی خیام نکوئی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کشور، حسین لطفعلی زاده به عنوان سرپرست مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی انتخاب و از زحمات احمد بایبوردی در زمان تصدی این مسئولیت قدردانی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • تعرفه عضویت در باشگاه انقلاب خبرساز شد
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • توقیف ۳ میلیارد ریال کالای احتکاری از انبار غیرمجاز در اصفهان
  • بیش از چهار هزار پروژه تحقیقاتی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی انجام شد
  • سکوت هالیوودی سلبریتی‌ها در اعتراضات آمریکا
  • سند تحول قضایی به مثابه قانون اساسی و نقشه راه دستگاه قضایی است
  • تشدید اعتراضات در مقابل پارلمان گرجستان
  • رئیس سازمان چای کشور در گفت‌وگو با قدس: چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • چای ایرانی رنگ حمایت گرفت
  • حمله معترضان گرجستانی به پارلمان در اعتراض به لایحه «عوامل خارجی»