Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@16:57:45 GMT

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در گرو نوسازی صنایع تبدیلی  

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۷۵۳۷

کاهش ضایعات محصولات کشاورزی در گرو نوسازی صنایع تبدیلی  

ایسنا/گیلان مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: با توسعه صنایع تبدیلی و نوسازی واحدهای موجود می‌توان نتایج بسیار خوبی را در کاهش ضایعات کشاورزی به دست آورد.

قاسم جوادزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: صنایع تبدیلی و تکمیلی، مؤثرترین راهکار برای کاهش حجم ضایعات کشاورزی به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه عاملی که می‌تواند آسیب‌پذیری محصولات کشاورزی را کاهش دهد و ارزش افزوده آنها را زیاد و بهره‌وری از منابع را افزایش دهد، صنایع تبدیلی و تکمیلی است، خاطرنشان کرد: از آنجایی که محصولات کشاورزی در کمترین زمان در معرض فساد قرار می‌گیرند و به همین دلیل، ما حتی اگر در تولید محصولات کشاورزی بهترین و باکیفیت ترین محصول را تولید کنیم باید با فرآوری، از ضایعات آن بکاهیم.

جوادزاده ادامه داد: گیلان از استان‌های تولیدکننده محصولات استراتژیک کشاورزی از جمله برنج، چای، زیتون... است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر گیلان دومین استان تولید کننده برنج کشور است و ضایعات این محصول در سالهای اخیر کاهش یافته است.

مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، نوسازی و تجهیز کارخانه‌های شالیکوبی را یکی از عامل مهم کاهش ضایعات برنج عنوان کرد و گفت: در حال حاضر در گیلان ۱۴۲۵ واحد شالیکوبی وجود دارد  که ۴۷۰ از این واحدها نوسازی شده‌اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۷ واحد شالیکوبی در گیلان نوسازی شده‌اند و امسال برنامه داریم ۲۸ واحد دیگر را تجهیز و به‌روز کنیم، ادامه داد: این نوسازی ها منجر شده است که ۳۰ هزار تن برنجی که قرار بود نیم دانه شود، به برنج درجه یک تبدیل شوند.

جوادزاده با اشاره به اینکه کارخانه های شالیکوبی مقصر تمامی ضایعات برنج نیستند، افزود: عوامل دیگری چون نوع برداشت و نگهداری شلتوک برنج از سوی کشاورزان نیز در میزان ضایعات برنج موثرند.

مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: علاوه بر برنج نوسازی کارخانه‌های چایسازی نیز در استان رو به افزایش است و در حال حاضر ۳۰ درصد از ۱۴۸ واحد کارخانه چایسازی گیلان نوسازی شده‌اند.

جوادزاده در خصوص واحدهای صنایع تبدیلی زیتون نیز گفت: در گیلان به طور میانگین ۱۶ هزار تن زیتون تولید می‌شود و به طور معمول ضایعات محصول زیتون کم است.

مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار کرد: ۵۷ واحد فراوری زیتون در گیلان وجود دارد و گیلان برند زیتون کشور است.

مدیر امور صنایع تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: گیلان سومین استان تولید کننده زیتون است و اما از نظر تعداد واحدهای صنایع تبدیلی زیتون مقام اول را در کشور دارد.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی ضایعات کشاورزی صنايع تبديلي محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۷۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو

  به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران با عنوان IRANEXPO ۲۰۲۴ از امروز ۸ تا ۱۲ اردیبهشت برابر با ۲۷ آوریل تا ۱ می ۲۰۲۴ در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.   نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سه هزار تاجر و بازرگان خارجی از کشور‌های مختلف دنیا در هفت گروه کالایی، صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات؛ صنعت؛ فرش دستباف؛ صنایع‌دستی و گردشگری؛ دارو، تجهیزات پزشکی و محصولات شیمیایی؛ صنعت ساختمان و خدمات فنی و مهندسی و گروه پتروشیمی برگزار می‌شود و موسسه رازی نیز به عنوان بزرگترین مرکز تحقیق و تولید واکسن و فرآورده‌های بیولوژیک در ایران و منطقه در این رویداد حضور خواهد داشت.   گفتنی است: اولین بار نمایشگاه ایران اکسپو (نمایشگاه توانمندی‌های صادرات جمهوری اسلامی ایران) سال ۱۳۹۲ در ایران برگزار شد.   این نمایشگاه بزرگترین رویداد تجاری در ایران است که به منظور ارتباط با بازار‌های بین‌المللی و معرفی توانمندی‌های صادراتی صنایع ایران برگزار می‌شود. نقش این نمایشگاه در صادرات تولیدات ایران حائز اهمیت است. این رویداد فرصتی استثنایی برای تولیدکنندگان داخلی فراهم می‌کند تا با هزینه‌ای معقول، محصولات خود را به تجار و بازرگانان بین‌المللی معرفی کنند و به این ترتیب، ظرفیت‌های خالی کارخانه‌ها را پر کرده و به سمت افزایش صادرات حرکت کنند. همچنین، این نمایشگاه به عنوان یک پل ارتباطی بین تولیدکنندگان ایرانی و بازرگانان خارجی عمل می‌کند و امکان برقراری تعاملات تجاری و شبکه‌سازی را فراهم می‌کند.

دیگر خبرها

  • صادرات بیش از ۱۰۵ هزار تن کالا از گمرکات گیلان
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • آغاز برنج‌کاری در گیلان
  • همراه اول حامی برگزاری ششمین رویداد ایران اکسپو
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • رصد دقیق ۴۷۰۰۰۰ هکتار برنج شمال با داده‌های فضایی
  • برآورد سطح زیرکشت برنج با داده‌های فضایی برای نخستین بار
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو