یادداشت|فقاهت علوی زمینهساز عقلانیت امت اسلامی
تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۹۴۹۴۳۳
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در یادداشتی بر لزوم واکاوی پیدایش و خاستگاه فکری خوارج به ویژه در برهه کنونی تأکید کرد. ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴ فرهنگی دین ، قرآن و اندیشه نظرات - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم به مناسبت شهادت مولای متقیان حضرت امام علی علیهالسلام در یادداشتی نوشت: لزوم واکاوی پیدایش و خاستگاه فکری خوارج به ویژه در برهه کنونی که به بلیه «داعش» و تندروی و افراطگری گرفتار آمدهایم غیر قابل انکار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مشروح این یادداشت را میخوانید:
در وهلۀ نخست باید گفت دوران 5 ساله حکومت امام علی(ع) در بستر فقاهت شکل گرفت؛ فقاهتی که در قول، فعل و تقریر آن حضرت به منصۀ ظهور رسید. از سوی دیگر تلفیق فطرت، عدالت و قلب سلیم با فقاهت، حکمت را شکل میدهد؛ و اینچنین آن حضرت، شعور عمومی مردم را در بستر فطرت (فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا)(1)، به سوی تحقق امت توحیدی رهنمون کرد.
این مسأله نشان میدهد عدالت فقهمحور و عقلانیتگرا، همیشه در نزد مردم مورد پذیرش است، که البته درک این امر نیز با عقل فطری و درک عرفی امکان پذیر است. همچنین تفسیر و تبیین قرآن کریم برای امت اسلامی از دیگر کارکردهای معرفتی دوران فقاهت علوی است که با عقل فطری و بر مبنای اصل حفظ نظام اجتماعی و صیانت از امت واحدۀ اسلامی به عنوان اوجب واجبات و وارد بر همۀ احکام اسلامی، زندگی مردم را سامان بخشید.
از این رهگذر عقلانیت فقاهتی، بر مبنای انسان مفسّر، خشونت را از جامعه زدود و فضای عالمانهای در جامعه رقم زد و از رادیکالیسم جلوگیری کرد. حال اگر ما کتاب را بدون مفسر در نظر بگیریم، عدالت فاشیستی شکل خواهد گرفت؛ چراکه ظاهر کتاب مورد استناد قرار میگیرد، در این صورت خشونت طلبی در ساحت انسان رادیکالیسم شکل میگیرد و صرفاً با تمسک به ظاهر یک آیه به کشتار عظیم مردم حکم داده خواهد شد.
نمود عینی این مهم را میتوان در جریان تکفیری داعش مشاهده کرد؛ چراکه بر اساس ظاهر قرآن حکم کرد و فارغ از نگاه میان متنیت و بدون بطنگرایی و توجه به لایههای معنایی آیات قران کریم، سریع به قطعیت و خود اجتهادی رسید و به اطلاق کفر شیعه و سنی و جواز جهاد و کشتار آنها حکم داد.
در واقع جریان تکفیر، با ظاهرگرایی و رد عقلانیت و تکیه بر اخباریگری محض، مسیری انحرافی در جامعه اسلامی ایجاد کرد و با رویکرد متحجرانه و خشن از اسلام، گسترۀ شرک و کفر را در جهان اسلام آنچنان گسترش داده که امت اسلامی در محدودۀ کفار قرار گرفته و قتل آنان به زعم باطل جریانات منحوس تروریستی تکفیری واجب شده است.
لذا در بیانیه ابوعمر بغدادی، بنیانگذار سازمان تروریستی تکفیری داعش در سال 2007 آمده است: سرزمین مسلمانان، زمانی که دچار قوانین کفار شود و غلبه در آنها با احکام کفار باشد و احکام اسلام اجرا نشود، حکم سرزمین کفار را دارد. به سبب آنکه احکامی که امروز، تمامی سرزمینهای اسلامی را فراگرفته احکام طاغوت است، ما حکم به کفر و ارتداد جمیع حاکمان آن کشورها و ارتش های آنها می کنیم و کشتن آنها از کشتن اشغالگران صلیبی واجب تر است.(2)
این مسأله در حالی است که در آیات قرآن «تکفیر» امری نهی شده و مذموم محسوب میشود، چنانچه خداوند در آیه 34 سوره نساء میفرماید: «وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَى إِلَيْکُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا؛ به کسی که اظهار صلح و اسلام میکند نگویید مسلمان نیستی». با این تفاسیر لزوم حفظ وحدت امت اسلامی و مقابله فراگیر با این جریان تکفیری و ضد تقریبی ضروری و حائز اهمیت است.
خوارج، نصگرایی افراطی در سایۀ عقل ستیزی
بیشک سبقۀ ضد دینی داعش و اجتهاد در مقابل نص، را باید در خوارج جستجو کرد که بر خلاف عقل فطری مردم، عدالتخواهی را منهای فقاهت و با تکیه بر تأویل عقلی قرآن بنیان نهاد که در نهایت به خودمفسری و خود اجتهادی منتهی شد که کشته شدن ابن خَبّاب و زن باردارش به دست خوارج به جرم تأسی از حضرت علی(ع)، ارمغان خوداجتهادی عرفان خشن و ضد فقهی خوارج است که با نفی عقل فطری مردم، و البته با پدیدۀ شوم تکفیر به «کفر» مردم اصالت بخشیدند و همه را کافر پنداشتند مگر اینکه مردم ایمانشان را اثبات کنند.
با این تفاسیر شناخت جریانی خوارج بیش از پیش آشکار میشود؛ چراکه وقتی عدالت منهای فقاهت تعریف شود از عقلانیت فاصله خواهد گرفت، در این صورت نابودی عدالت و فقاهت در رویکرد رادیکالیسم اجتنابناپذیر خواهد بود و نتیجه، آن خواهد شد که وقتی امام علی(ع) در جنگ صفین حکمیت را پذیرفت، خوارج، آن حضرت را به دلیل پذیرش حکمیت، کافر نامیدند و اینچنین با رویکرد افراطیگری و تکفیر، فرق ولیّ خدا را با شمشیر در هنگام نماز شکافتند.
1ـ سوره روم، آیۀ30
2ـ شبکة أنا المسلم للحوار الإسلامی،2007
انتهای پیام/
R1410/P/S4,37/CT1 واژه های کاربردی مرتبط ماه مبارک رمضان امام علی (ع)منبع: تسنیم
کلیدواژه: ماه مبارک رمضان امام علی ع ماه مبارک رمضان امام علی ع امت اسلامی امام علی عقل فطری
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۹۴۹۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینیها محقق میشود
وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه توقف جنگ غزه اکنون در راس اولویتها قرار دارد، خاطرنشان کرد که صلح منطقه با تحقق عدالت برای مردم فلسطین محقق میشود.
به گزارش ایسنا، «وانگ یی» وزیر خارجه چین روز پنجشنبه و در اظهاراتی گفت: جنگ غزه از خطوط قرمز تمدن جدید عبور کرد و جامعه بینالمللی باید تحرکات فوری اتخاذ کند. ظلم تاریخی که ملت فلسطین از آن رنج میبرد باید درست شود و این راهحل ریشهای برای درگیری است.
وی در گفتوگو با الجزیره خاطرنشان کرد: اکنون تحقق آتشبس و توقف جنگ در سریعترین زمان ممکن در راس اولویتها قرار دارد. به همراه جامعه بینالمللی برای ایجاد آتشبس و رسیدن کمکها به غزه تلاش خواهیم کرد. ما مخالف هرگونه کوچ اجباری و یا مجازات دستهجمعی مردم فلسطین در غزه هستیم.
وزیر خارجه چین تاکید کرد: نباید اجازه داد که درگیریهای غزه گسترش پیدا کند تا اوضاع منطقه از کنترل خارج نشود.ایجاد صلح در منطقه با تحقق عدالت برای مردم فلسطین و حل نگرانیهای امنیتی تمام طرفها محقق خواهد شد. دلیل اصلی افزایش تنشها در دریای سرخ جنگ غزه است.
وانگ یی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: از برگزاری کنفرانس صلح برای بحران اوکراین و بررسی منصفانه تمام طرحهای صلح استقبال میکنیم.
وی همچنین تاکید کرد: برخی کشورها دعوت به ایجاد ثبات در تنگه تایوان می کنند اما بهطور همزمان از جداییطلبها حمایت میکنند که این امر اوضاع را بحرانی می کند.
انتهای پیام